Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tromsø

#196
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommer det 800V?
torsdag 01. april 2021, klokken 21:23
Jeg er meget klar over at en 800V lader kan levere mer effekt enn en 400V ved samme strømstyrke.

Poenget mitt er at både 400 og 800V ladere kan levere 250kW og per idag finnes ingen bil/batteripakke som kan ta mer effekt enn så. I tillegg klarer batteriene kun denne høye effekten meget kort tid.

Så konklusjonen min er at 800V systemene ikke har så mye å hente med dagens batteriteknologi. Sen er det jo sannsynlig at vi får bedre batteriteknologier i fremtiden og ja, da er 800V en god ide.
#197
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommer det 800V?
torsdag 01. april 2021, klokken 20:25
Takk for svar og som jeg skjønner det en bekreftelse av min antakelse: man kan lade en batteripakke på feks 80kWh akkurat like raskt, målt i kW uansett man har et 400V eller et 800V system. Ettersom hver enkeltcelle ikke kan ta mer enn 4.2V uansett. Fordelene er noe redusert tap i lading og utlading og at man kan bruke smalere kabler (redusert vekt og pris) i lader og bil på vei til batteripakken.

Men da skjønner jeg som sagt ikke utsagnene fra Porsche/Audi og Hyundai/Kia som blant annet sier at man i deres 800V biler kan lade raskere, målt i kW. Det er jo i grunn, for å si det sånn, bullshit?!
#198
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommer det 800V?
torsdag 01. april 2021, klokken 18:09
Ok, takk. Men hvis det er den hovedsakelige grunnen så gir det jo ikke mening å si at man skal bruke 800V for å kunne lade raskere, eller?

Mitt poeng er at en enkelt battericelle uansett lader på 4.2V og da skal man kunne få samme effekt inn i batteripakken uansett hvis man bruker en HPC på 400V eller 800V, korrekt?
#199
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kommer det 800V?
torsdag 01. april 2021, klokken 13:21
Vekker denne tråden til liv igjen, interessant lesing fra 2015 sammenlignet med hvordan det ble.

Men mitt spørsmål er mer ladeteknisk. Et enkelt Li-ion batteri (nå prater jeg om enkelceller og ikke hele batteripakken) har jo normalt en maksspenning på 4.2V. Hvordan kan det da spille rolle hvis man bruker 800V eller 400V inn til hele batteripakken? Det går jo ikke å lade en enkeltcelle med mer enn 4.2ish volt uansett.

Visst finnes det andre fordeler som at kabler kan ned-dimensjoneres på vei fra HPC-laderen og et stykke inn i bilen men ellers, hva er det jeg ikke ser?
#200
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
tirsdag 30. mars 2021, klokken 18:30
Har eller kan noen med en OBD dongle prøve hvis denne appen fungerer for etron?
https://github.com/EVNotify/EVNotify

Han utvikler den stadig for å inkludere flere biler og tydeligvis fungerer den på ID4 selv om den bilen ikke er nevnt som kompatibel.
#201
Audi e-tron / Sv: Lavere pris ex BMW iX?
torsdag 25. mars 2021, klokken 19:15
Poenget mitt er at rekkevidden til e50 ikke er så gal hvis man har 19" hjul og ikke masse ekstra utstyr, i vert fall for oss og de alle fleste nordmenn skulle jeg tro.

Men ja på etron og andre biler som har rimelig høyt luftmotstand (sammenlignet med Teslas biler) spiller farten en stor rolle! Og her i Troms er det jo vanskelig å få kjørt raskere enn 90 km/t...
#202
Audi e-tron / Sv: Lavere pris ex BMW iX?
torsdag 25. mars 2021, klokken 17:57
Kan jo tilføye at min e50 launch ed. lett kommer over 300km på sommeren. Har WLTP på 330. Klarer også fint drøye 350km på landevei på sommeren. På vinteren er rekkevidden alt fra 200 til 290km.

Men som alle biler er etron også sensitiv for større hjul og tilleggsutstyr som trekker ned rekkevidden.
#203
Man kan kritisere elbiler for mye og noe av det er sant MEN, igjen hvis vi skal få et bærekraftig samfunn i Norge og resterende verden så må ICE biler vekk og erstattes av noe annet. Det er et faktum. Og hvis vi skal beholde personbiler så må de elektrifiseres, vi har intet annet valg.

Ting tar tid men når etter hvert all elektrisitet vi genererer i verden kommer fra fornybare kilder så spiller det ikke noen rolle hvis det koster mer energi å lage en elbil enn en ICE-bil. Og drivstoffet vil være fornybart. I tillegg vil elbiler bli billigere å produsere enn ICE-biler innen få år. Konstruksjonen til en elbil er mye enklere sammenlignet med en ICE-bil. Råstoffer til Li-batterier er en utfordring men det vil komme nye type batterier basert på andre kjemier og litium kan også utvinnes fra sjøvann.

Beklager OT.
#204
Carboy, du er ikke alene om disse tanker og jeg skjønner en del av dem. Men du glemmer jo selve hovedgrunnen til at vi nå går over til elbiler, nemlig ICE-bilens påvirken på både det lokale og globale miljøet. ICE-biler bidrar til substansiell fororensing i lokal bymiljø og selvfølgelig også til vekshuseffekten. Eneste muligheten til et bærekraftig samfunn er elektrifisering av transport etc.
#205
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 15. mars 2021, klokken 20:58
Sitat fra: Hårek på mandag 15. mars 2021, klokken 17:10
I helgen prøvde jeg å slå på privatsfæren. Med en gang jeg slo den på igjen så fungerte appen.

Hva mener du med å slå på privatsfæren?
#206
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
mandag 15. mars 2021, klokken 09:54
Enig, syns den ser meget bra ut. Med tanke på at de bruker samme E-GMP 800V plattform som Ioniq 5 så blir ladeprestanda og virkningsgrad på drivverket sikkert bra. Da gjenstår disse spørsmålene for en barnefamilie: bagasjevolum, mulighet for takstativ og hengerfeste samt selvfølgelig prisen. Krysser fingrene for at den innfrir på alle disse punktene!
#207
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:11
Ifølge bilder og reportasje så blir det ikke en frunk, savner det liksom på ID4 og Enyaq.
#208
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
søndag 07. mars 2021, klokken 11:14
Fikk versjon 4.0 idag og ser jo ut som en meget bra oppdatering generelt men med en del duplisering av info. Fikk også kontakt med bilen direkte, selv om den ikke har vært brukt på 6 dager.
#209
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
tirsdag 02. mars 2021, klokken 15:21
Sitat fra: orodreth på tirsdag 02. mars 2021, klokken 12:41
Ny versjon (4.0) av myAudi tilgjengelig for Android også, jeg måtte sjekke manuelt etter oppdatering i play store.

Flott men jeg finner ikke den i min Play Butik? Har Samsung S10e og siste versjon jeg får opp er 3.22.0 fra 16. november 2020.
#210
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 01. mars 2021, klokken 20:43
Hmm, ja muligens bare tilfeldig at det blitt sånn for meg siste ukene. Ingen ny Android version ennå..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA