Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tromsø

#106
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
torsdag 05. august 2021, klokken 10:57
Hmm, jeg hadde faktisk håpet på en direkte effektkomponent da vi har tatt grep allerede for å få ned effekttopper. Bruker Tibber og har kun 3.6kW lader.

Så hvis det skal prises på hovedsikringen, 63A, kan det bli dyrt for oss.

Tilbake til tema. Hvis man sier opp abonnementet nå kan man da få det tilbake når som og med samme villkor?
#107
Audi e-tron / Sv: Støt ved lading
onsdag 04. august 2021, klokken 16:00
Da har jeg ladet fra jordet stikk fra samme bolig og det gikk helt fint, ingen tegn til elektriske støter. Så kan konkludere at støten tidligere var grunnet ujordet lading.
#108
Audi e-tron / Sv: Støt ved lading
onsdag 04. august 2021, klokken 01:06
Takk Orbit for sjekken med multimeter, tenkte selv gjøre det når jeg kommer hjem om noen uker.

Jeg må presisere at det ikke var snakk om statisk elektrisitet, jeg fikk støt gjentatte ganger når jeg prøvde. Og presisering igjen, det var en svag støt.
#109
Audi e-tron / Sv: Støt ved lading
mandag 02. august 2021, klokken 23:59
Takk for svar. Jeg har ikke bevisst slått av noe for å kunne lade på IT-nett, hvordan gjøres det?

Støten fikk jeg flere ganger på undersiden av underarmen men aldri i håndflaten. Men tenker el-H er inne på svaret, når jeg fikk støten i underarmen så holdt jeg den andre hånden på bagasjeromsskiven som man bretter opp. Når jeg hadde håndflaten på innlastningsbeskyttelsen og ikke fikk en støt så var den andre hånden i luften. Kan det være grunnen?
#110
Audi e-tron / Støt ved lading
mandag 02. august 2021, klokken 20:31
Slurvet og så ikke at stikken var ujordet (er på reise) som jeg ladet på, 1.7kW. Gikk helt fint men når jeg tilfeldigvis kom borti inlastninsbeskyttelsen av metall i bagasjerommet med underarmen så fikk jeg en støt! Kjente ingen strøm med håndflaten (tykkere hud). Tok da vekk ladekabelen og strømmen forsvant helt.

Kan noen forklare hvorfor man får en strømførende inlastninsbeskyttelse ved lading uten jord og har jeg ødelagt noe? Og er dette en designfeil som jeg bør si fra til Audi om?
#111
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
fredag 30. juli 2021, klokken 11:05
Enig i at det nesten høres ut som usannsynlig mye degradering.

@elektro, hvor stor andel har du DC-ladet?
Er nysgjerrig.
#112
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
onsdag 28. juli 2021, klokken 16:58
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 28. juli 2021, klokken 15:17
På Facebookgruppa er det også med noen utenlandske e-troneiere. Der er det en som nettopp hadde bilen på 90000km service, og fikk i den forbindelse vite at bilen nå har 88% restkapasitet på batteriet, altså 12% degradering.

Hvorfor i huleste nekter Audi Norge å gi oss den samme type info? Burde ikke vi som kunder ha krav på å få vite gjenværende kapasitet?

Det var mer degradering enn hva æ trudde etter 9000mill. Men ja, en slik rapport på gjenværende kapasitet burde leveres av Audi etter hver service.
#113
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
tirsdag 27. juli 2021, klokken 22:17
Da har vi kjørt masse motorvei og sjekket forbruket. Tørrt, litt motvind og 24 grader uten direkte sol. Det vil si nærmest ideelle forhold. Resultatene:
215 Wh/km @ 110 km/h
240 Wh/km @ 120 km/h

Så mitt input i ABRP på 205 Wh/km @ 110 km/h som gir perfekt resultat for bilen vår er nært men litt lavere enn hva virkeligheten tilsier.
#114
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
tirsdag 27. juli 2021, klokken 21:54
Hudiksvall til Uppsala
22.41 mil
Høy fart, 105 km/h i snitt
2.26 kWh per mil
94 til 14%
Restkapacitet 63.3 kWh
#115
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
mandag 26. juli 2021, klokken 23:18
Rognan til Mosjøen
23.27 mil
2.17 kWh per mil
97 til 16%
Restkapacitet 62.3 kWh

Harran til Åre
23.26 mil
2.07 kWh per mil
97 til 22%
Restkapacitet 64.2 kWh
#116
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
søndag 25. juli 2021, klokken 22:04
Etron owner, det var et pent forbruk må æ si.

For vår årlige tur til sør Sverige og tilbake til Tromsø så er ABRP en meget god hjelp. Nå når jeg har klart å tune ABRP med korrekt referanseforbruk til vår bil så treffer den på +/- 2%.
#117
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
søndag 25. juli 2021, klokken 08:57
Jeg bruker 1% degradering og har 19" hjul med originale Bridgestone dekk, har kjørt 14000km
Thomas, du har vel 20"? Så det forklarer en del av forskjellen.
Jeg driter i forbrukstallene fra ABRP og bryr meg bare om prosenten :)

Parameterne som bestemmer prosenten som jeg ser det, unntatt vær og føre:
Hjulstørrelse
Dekk
Degradering
E50 eller E55
Bruk av ACC?

Jeg har jo ikke ACC, kan man kjøre gjerrigere uten?
#118
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
lørdag 24. juli 2021, klokken 23:30
eivhelle og andre med e50, hvilket verdi (Wh/km @ 110km/h) bruker dokker på referanseforbruket i ABRP?
#119
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
fredag 23. juli 2021, klokken 23:44
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. juli 2021, klokken 21:17
Sitat fra: tromsø på fredag 23. juli 2021, klokken 17:06
Jo, referanseforbruket er ved 110km/h på ABRP men må som sagt ned i 205 for at det skal stemme for vår bil på sommerdekk.
Så du sier at deres etron 50 bruker 205Wh/km i 110km/t?

Er nå i Åre og ja, for at ABRP skal regne korrekt på alle etapper ned fra Tromsø på vår Etron 50 på sommerdekk 19" så må jeg legge inn 205Wh/km som referanseforbruk. Bruker 220Wh/km som referanseforbruk på vinterdekk.

Edit: finnes jo ingen 110 soner i nord Norge så vet ikke hva den bruker da men det vil vi finne ut de neste ukene :). Typisk bruker vår rundt 190Wh/km I 90 soner i Tromsø på sommerdekk.
#120
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
fredag 23. juli 2021, klokken 17:06
Jupp, men som sagt ikke bilen som er begrensende faktoren uten blæren og to små barn..

Og så var det venting på ferge og selve ferga over til Bognes som tar tid.

Jo, referanseforbruket er ved 110km/h på ABRP men må som sagt ned i 205 for at det skal stemme for vår bil på sommerdekk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA