Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tromsø

Sider: [1] 2 3 ... 17
1
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 20:56 »
God ide!

La inn din tur opp til Sinnes via Rysstad i ABRP med 9 grader, 3m/s motvind, tørr vei, ref consumption 240, 100kg ekstra og Etron 50. Ble 184km og fikk et snittforbruk på 2.29 kWh/mil.

2
@elektro
Intressant teori, og sammenligning med sykkelsport. Kanskje stemmer. Man burde vel egentlig ta en prat med en dekksprodusent å høre hva de gjør for å få så lavt rullemotstand som mulig.

Støtter også testen med forskjellig lufttrykk, vil gjerne vite resultatet! Og hva er maks på etron?

@turfsurf
Hvis det er korrekt så bør jo vi i nord Norge kjøre på piggfrie vinterdekk hele året! Gjennomsnittstemperaturen på sommeren i Tromsø er jo aldri over 10 grader. Komfortabelt å slippe skifte dekk også :).

3
Jeg testet forbruk med 3 forskjellige hjul etter hverandre. 1/2t kjøretur på hver.

Med 19 Aero vinter piggfritt som referanse så var forbruket på 19 Aero sommer +5% og med 20" dynamic +8.5%

Meget interessant! Men hvordan forklarer man forskjellen mellom  vinter- og sommerdekk på 19" Aero?

Vinterdekk skal jo bruke mykere gummi og da tenker jeg de slites mer og derfor burde få et høyere rullemotstand?!

Hvor tenker jeg galt eller var det grunnet nye sommerdekk og gamle vinterdekk?

4
Det er så utrolig mange variabler som er vanskelig å kvantifisere, så som gummiens mykhet, dekktrykket, dekkets bredde og profil, felgdiameter, temperatur, føre osv.

Generelt er det vel sånn at gitt samme dimensjoner på dekkene er det liten eller ingen forskjell på forbruket dersom forholdene ellers er sammenlignbare. Dog ville jeg gjettet på at sommerdekk har noe lavere rullemotstand enn vinterdekk under like temperaturforhold pga. gummiens mykhet. Men jeg er legmann...

Enig med deg og ThomasEL.
Jeg sammenligner ved samme temperaturer og på samme tørre vei og samme dimensjoner på dekk og samme trykk. Hvis man da kun ser på rullemotstand så må vel et piggdekk ha klart høyere rullemotstand enn et sommerdekk?? (jeg hadde pigg)

5
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)? Her i Tromsø har jeg kjørt på sommerdekk i en uke men opplever kun et marginalt minkende forbruk.
Ingen forskjell!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Interessant, hvorfor får vi ikke større forskjell?

Min gamle Leaf hadde klart bedre rekkevidde på sommerdekk..

6
Hvor mye lavere forbruk opplever dere som har skiftet fra vinterdekk (pigg eller piggfritt) til sommerdekk (gitt samme type felg og felgstørrelse)?

Her i Tromsø har jeg kjørt på sommerdekk i en uke men opplever kun et marginalt minkende forbruk (sammenlignet ved kjøring på tørr vei og temperaturer mellom 3-10 grader).

7
Audi e-tron / Sv: Hvor nøyaktig er speedometeret på Etron?
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 21:29 »
... kort fortalt viste speedometeret 3 km/t mer enn GPS målingen enten bilen kjørte i 30 km/t eller 130 km/t. Dvs at feilvisningen er konstant, uavhengig av hastighet.

Er det flere som har gjort tilsvarende forsøk?

Jeg fikk akkurat samme resultat når jeg prøvde for et par uker siden. Uansett hastighet mellom 50-90 km/t så viser etron ca 2.5-3 km/t for lav hastighet. Så ikke konstant prosentuell feilvisning men konstant antall km/t feil ja. Hvilket jeg er uvant med. Mine tidligere biler har hatt konstant prosentuell feilvisning.

8
Googlet om dette med "range mode" men finner ingen gode sammenligninger kun denne forklaringen fra en artikkel:

"Range mode gir deg maksimal rekkevidde, ved å slå av lading av mobilen, klima av, og en fartsbegrensning på 90 som kan overstyres ved at gasspedalen trykkes ned til kick-down knappen under gasspedalen, men da får man også ganske heftig akselerasjon. Kan jo være fint om man bruker range mode og må foreta en forbikjøring."

Så dette kan man jo enkelt gjøre manuelt. Alle som har kjørt elbil noen år vet at man får økt rekkevidde ved å slå av klima og redusere farten...

9
Er noen som har brukt range mode under en lenger strekke med etron? Erfaringer, forskjell i forbruk?

10
Troms elbilforening / Sv: Hurtigladestasjoner i Troms Fylke (med omegn.)
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 11:56 »
Er det noen som kjenner til hvis det skal etableres en hurtiglader i Skibotn?
Jeg savner dette stort for turer sørover til Finland/Sverige! (for oss som ikke har Tesla...)

11
Audi e-tron / Sv: Takstativ
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 22:41 »
Hadde det på e-niro. Bra stativ. Genial mhp at en slipper «verktøy» når det skal på og av. Dekslene som settes på til slutt og låses med nøkkel var litt slarkete å få på plass men når de var låst i rett stilling satt alt som støpt.

Høres jo greit ut, takk. Men hvordan var de med tanke på støy og aerodynamikk?

12
Audi e-tron / Sv: Sunn batteribehandling
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 22:38 »
Jeg har et spesielt interesse for batterilevetiden og har lest en del artikler om dette. Vedlegger også den beste vitenskapelige studien jeg har funnet  [ You are not allowed to view attachments ] . Etter å ha lest dette så er min taktikk er å generelt ha så lav SOC som mulig. Å kjøre ned bilen til nære null ser ut å være mye mindre problematisk enn å lagre den på 100% SOC. Hvis du skal langtidslagre bilen så anbefales helt ned til 15% SOC. Lynlading skal jo heller ikke være så bra med tanke på batterilevetid, er bra å holde seg under 1C i ladehastighet (dvs 65kW for e50 og 85kW for e55).

Men igjen, bilen skal brukes, man må ikke gå til overdrivelse!

Her er abstract fra artikkelen:
The impact of ageing when using various State of Charge (SOC) levels for an electrified
vehicle is investigated in this article. An extensive test series is conducted on Li-ion cells, based on
graphite and NMC/LMO electrode materials. Lifetime cycling tests are conducted during a period
of three years in various 10% SOC intervals, during which the degradation as function of number
of cycles is established. An empirical battery model is designed from the degradation trajectories
of the test result. An electric vehicle model is used to derive the load profiles for the ageing model.
The result showed that, when only considering ageing from different types of driving in small Depth
of Discharges (DODs), using a reduced charge level of 50% SOC increased the lifetime expectancy of
the vehicle battery by 44–130%. When accounting for the calendar ageing as well, this proved to be a
large part of the total ageing. By keeping the battery at 15% SOC during parking and limiting the
time at high SOC, the contribution from the calendar ageing could be substantially reduced.

13
Audi e-tron / Sv: Takstativ
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 22:26 »
Sendte en epost til Autoload om hvilket stativ som bygger lavest og de sier at Mont Blanc sin Xplore bygger 3cm lavere enn Thules EVO (de har ikke Whispbar). Litt stor fot ja på Xplore men er jo ekstremt enkel å ta på og av, virker også være like aerodynamisk som både Whispbar og Wingbar.

https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/audi/e-tron-quatro-concept/mont-blanc-xplore-takstativ-787505-776607-1

Noen som har erfaring fra Mont Blanc Xplore?

14
Audi e-tron / Sv: Takstativ
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 12:52 »
Fikk ny info i dag om Whispbar: "Whispbar kan ikke flyttes på railen ettersom den benytter hullene på baksiden av railen som faste festepunkter."

Men virker som Thule Wingbar kan monteres hvor som helst lengs railen, stemmer det?

15
Audi e-tron / Sv: Takstativ
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 12:05 »
Takk for flere tips og ja, beste løsningen for meg blir vel enten Yakima Whispbar eller Thule WingBar. Virker omtrent like bra begge to.

Sider: [1] 2 3 ... 17