Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EV-FTW

#976
Leaf 2010-2017 / Sv: Tilbud på utående Leaf?
mandag 21. august 2017, klokken 21:15
Sitat fra: Agmuns på mandag 21. august 2017, klokken 20:03
Sitat fra: Øystein K på mandag 21. august 2017, klokken 19:28
Å slå i bordet med 5 års reklamasjonsrett kommer du nok svært sjeldent langt med.
Det er ikke noe problem å benytte seg av reklamasjonsretten på bruktbiler i Norge. Det handler bare om hvordan man legger frem sin sak til forhandleren.

Og du som forbruker har ikke noe krav til å bevise noe som helst. Du viser til at det er noe på bilen som ikke svarer til forventningene (les: pr definisjon en mangel) også er det forhandleren som må kunne bevise at du selv er skyld i det/det er sånn bilen fungerer.

Det er i utgangspunktet alltid den som fremsetter et krav som har bevisbyrden. Men ingen regel uten unntak. Etter forbrukerkjøpsloven anses en vare for å ha en mangel dersom noe skjer de første 6 månedene, med mindre mangelens art tilsier noe annet. Her må altså selgeren sannsynliggjøre at skaden skyldes feil bruk, slitasje eller lignende, for ikke å bli sittende med ansvaret.

Med andre ord, så lenge en reklamere innen 6 mnd etter kjøp , er det selger som hr bevisbyrden. Men da gjelder jo garantien uansett.
Det er verre når garantien på importbilen går ut etter 2-3 år, da ligger plutselig bevisbyrden på deg som kunde.

Så nei, jeg står på mitt, å bruke reklamasjon etter 3-4 år på en feil, det byr fort på problemer!

#977
Leaf 2010-2017 / Sv: Tilbud på utående Leaf?
mandag 21. august 2017, klokken 19:28
Å slå i bordet med 5 års reklamasjonsrett kommer du nok svært sjeldent langt med.
Og bevisbyrden står på deg som kunde ved reklamasjon, så du skal ha et godt grunnlag for å kunne få dekket på reklamasjon.

Og stort sett gjør forhandler seg vanskelig, da de vet at kunde normalt ikke orker eller har økonomi til å ta saken videre i systemet.

Nei, takk og lov for at vi har 5 års garanti fra Nissan her i Norge!
#978
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
mandag 21. august 2017, klokken 19:25
Reklamasjon kan på ingen måte sammenlignes og sidestilles med garanti!

Ved garanti fra Nissan, er det forhandler og Nissan selv som står for bevisansvaret. Og stort sett dekker de det meste uten å krangle.

Reklamasjon derimot, da står du som kunde som har bevisbyrden. Du må betale for undersøkelser, og ender stort sett opp med avslag. Du kan da ta det videre til Forbrukerrådet, og forbrukertvist utvalget.
I siste instans ta det for retten.

Dette er et himla arbeid, og belastende, så stort sett gir folk seg før de har startet.
Dette vet forhandleren som importerer svært godt om, og gir ikke etter ved døren!

Nei, kjøp norsk bil med norske garantier!
#979
Leaf 2010-2017 / Sv: Tilbud på utående Leaf?
søndag 20. august 2017, klokken 08:36
1. Du får ingen ny Nissan Leaf 30 kWh Tekna til 175 000! Du får dem til rundt 250 000 med vinterdekk. Du kan få importerte til rundt 220 000.

2. Dagens Tekna og 2013 Tekna er like, ikke noe nytt utstyr.

3. 30 kWh klarer seg langt bedre på langtur enn 24 kWh. Den kjører ca 5 mil lengre mellom hver lading, men viktigste er at ladingen går mye fortere.

4. Prisen i fremtiden blir bare spåing. Men det er helt sikkert at du vil tape  på  bilen om du kjøper ny nå, bare for å ha den i et år eller to.
For å tape minst mulig ville jeg prøvd å få tak i en brukt 30 kWh Leaf. Me selv der får du nok ikke biler til under 200 000 , dersom du vil ha Tekna og en bil som ikke er kjørt for langt!
#980
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
lørdag 19. august 2017, klokken 17:22
Sitat fra: Playez på lørdag 19. august 2017, klokken 16:52
Fått tilbud om 2017 ny tekna norsk. 259k levering oktober. Føler det er bedre enn "ubrukt" 2017 eu import for 230k uten vinterhjul. Men fortsatt mye penger mtp alt som skjer nå rett rundt hjørnet. Forhandler mente de aldri har tilbudt tekna rimeligere enn dette.

Hva tenker dere?

Prisen du fikk var inkl vinterdekk på felg, med sensor for lufttrykk?

Hadde uten tvil valgt den før en importert bil som koster 20 000 mindre, men da uten vinterdekk.

Men, så er det aspektet med at ny Leaf er rett rundt hjørnet.
Tenker du der må ta et valg bassert på hvor lang rekkevidde du trenger.
Hva er nok dor din daglige kjøring?
Trenger du alle nye funksjoner som en ny Leaf vil ha? Hva med design?

Dersom du synes dagens modell passer deg bra, så hadde jeg gått for den.

Ja, så kan det tenkes at den synker i pris når den nye kommer, med det vil jo også gjelde bruktbiler.

#981
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
lørdag 19. august 2017, klokken 10:23
Sitat fra: Goggen123 på lørdag 19. august 2017, klokken 08:53
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 19. august 2017, klokken 00:05
Sitat fra: Øystein K på fredag 18. august 2017, klokken 15:16
Forstår at skinn frister, da det er enkelt å holde rent, men siden Leaf ikke har lufting i setene blir skinn temmelig klamt om sommeren.
Vi har aldri opplevd det som noe problem med 2013 SL etter 3. sommeren. Skinnsetene i Leaf ser ikke så tette ut heller. Noen bilister er også redde for kalde seter om vinteren, men jeg kan heller ikke forstå det problemet, da man setter vel på varmen i setene ved behov.
Er det flere her som har opplevd dette som et problem med Leaf?

Aldri opplevd problem med (eller i det hele tatt reagert på ) for varme eller for kalde skinnseter i Tekna - det er nok en overdrevet problemstilling.

Det er bra at mange ikke opplever det samme som meg. Har kjørt en del Leaf med skinnseter, og opplever dem som klamme. Ikke hele tiden, men om sommeren.
Og har av og til nærmest brent lårene når jeg har satt meg inn etter at bilen har stått i solen.

Så er en god grunn til at flere nye biler har kjøling/lufting i skinnseter.

Men på ny, alle er ikke like.
Jeg foretrekker de sorte lune setene som er i Nordic
#982
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
fredag 18. august 2017, klokken 20:41
Sitat fra: Playez på fredag 18. august 2017, klokken 17:42
Sitat fra: Øystein K på fredag 18. august 2017, klokken 15:16
Hvorfor Tekna? Er det skinn som avgjør for deg?

Ville vurdert sterkt Nordic også. Samme utstyr som Tekna foruten skinnseter!

Forstår at skinn frister, da det er enkelt å holde rent, men siden Leaf ikke har lufting i setene blir skinn temmelig klamt om sommeren.

Jeg har 2 unger under 3 som kommer til å sitte å grise masse deilig groms der i barneseter de kommende årene. Inn og ut med barnehageklær osv. Skinn er nok en fordel der ja. Ikke bare fordi det ser bedre ut.

Om det ser bedre ut er vel smak og behag.
Har selv små barn i barnesete, med skittent barnehagetøy osv.
Har en billig setebeshyttelse under barenestolene, som beskytter setet.
Fungerer utmerket. De flekkene som har blitt ellers er veldig lett å få vekk.

Men klart,skinn er enkelt å tørke av.
Utvalget av biler blir litt større da dersom man ser på Tekna og Nordic.
#983
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
fredag 18. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: kaiat på fredag 18. august 2017, klokken 15:15
Med tanke på garanti og bruktimport, jeg ser at en del Nissan-forhandlere har slått seg på bruktimport selv. Riktignok nordiske biler fra Sverige, Danmark og Finland, men er det noen som vet hvordan garantien blir på disse? Vanlig bruktbilgaranti som alle andre bruktbilimportører eller er det garantivilkår lik en norsk bil?

Du får den garantien som gjaldt i landet bilen er importert fra.
Mener bestemt at Norge har unik garanti. Sjekket Sverige, der er det 3 år på bil og 5 år på batteri.

Norsk Leaf 30 kWh har jo 5 år på bil og 8 år på batteri!
#984
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
fredag 18. august 2017, klokken 15:16
Hvorfor Tekna? Er det skinn som avgjør for deg?

Ville vurdert sterkt Nordic også. Samme utstyr som Tekna foruten skinnseter!

Forstår at skinn frister, da det er enkelt å holde rent, men siden Leaf ikke har lufting i setene blir skinn temmelig klamt om sommeren.
#985
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
fredag 18. august 2017, klokken 14:46
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101803317


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101836147


Ikke bruktimportert, og har full garanti.

Prisen, ja den er som vanlig på Finn, forhandlingsbar!

Så to gode alternativ!
#986
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
fredag 18. august 2017, klokken 13:41
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 12:49
Nå er jo bilen TS linket til solgt så han må uansett finne seg en ny. Hadde aldri vært redd for og kjøpe en EU Leaf Tekna som er det samme som en "norsk" bortsett fra lyktespylere. Viktigheten er historien til forhandler du ønsker og kjøpe fra.

Det aller viktigste er garanti! Og den er aldri det samme på import biler som biler kjøpt nye av Nissan her i Norge.

Norge har unike garantier, og ingen importbiler, samme hva forhandler sier, har samme vilkår.

Autoconcept sin garanti, selv den dyreste av dem, har en mengde unntak når man leser vilkår. De dekker f.eks ikke feil i det elektriske.

Så feil som jeg hadde, hvor de måtte bytte DAB radioenhet og ledninger opp til antenne, hadde ikke blitt dekket av dem.

Men Nissan dekket det selvfølgelig på garanti uten å diskutere!

Og alle vet hva den enheten koster!

Joda, som det går ofte bra, og Leaf har lite feil. Men jeg foretrekker heller å betale litt ekstra for å få en bil som er dekket av norsk Nissan garanti, enn importbil.
Så får en jo lyktespylere på kjøpet
#987
Leaf 2010-2017 / Sv: Importert vs nordisk
fredag 18. august 2017, klokken 11:54
Sitat fra: Playez på fredag 18. august 2017, klokken 11:11
Sitat fra: Mazzbot på torsdag 17. august 2017, klokken 22:05
Jeg kjøpte eu importert bil av forhandler i Norge . Eneste forskjellen er 3 år garanti vs 5 på norsk og 20 - 30 000 ,- forskjell . De bygges til og med på samme fabrikk .

Står i annonse Tenkte å se på denne imorgen. De stenger 14.00 og de har ikke muligheten for prøvekjøre

https://www.finn.no/102408406 på bilen jeg skal titte på at garantien er 5 år fra registreringsdato juli 2017. Det må da stemme?

Dette er en importbil. Fra Europa et sted.
Garantien de snakker om, altså 5 år, er via Autoconcept.

Nissan garanti har du vel i 2 eller 3 år, avhengig av land.

Autoconcept sin garanti er så som så.
De har forskjellige garantier, som dekker forskjellig. Så du må få vite hvilken garanti forhandler kjøper hos Autoconcept!
Men søker du erfaring på Google så er det jevnt over utrolig dårlig.
Flesteparten sier at garanti fra Autoconcept er verdt papiret den er skrevet på!

Hadde jeg vært deg ville jeg funnet en Norsk Leaf. Med Norsk Nissan garanti.
Om bilen er kjørt 15-20000 gjør ingen verdens ting.

Det ligger brukte Norske 30 Kw på Finn ! Se på dem heller .
#988
Over 5000 for service? Er det vanlig?

Betalte rett over 2800kr for førstegangsservice på min Leaf, hos merkeforhandleren. Synes det var dyrt nok.
#989
Har nå hatt Leafen godt over 1 år og kjørt 32000 km.
Super fornøyd med bilen, og med servicen hos Ålgårds Auto.

Fikk levert feil lader. Denne ble byttet ganske fort og uten diskusjon.
Har hatt feil på DAB radio i bil. Dette ble tart på garanti uten diskusjon, og fungerer strålende.

Eneste jeg har å utsette er at det ikke tilbys lånebil ved garanti!
Men derimot ved service, så er det gratis lånebil så lenge man er Nissan+ medlem.

Men, alt i alt, ingen problemer å kjøpe ny bil hos dem!
#990
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
lørdag 05. august 2017, klokken 20:58
Sitat fra: Lynet på lørdag 05. august 2017, klokken 20:02
Kjøpte ny Leaf i 2011, betalte da 264000, gikk bare noen måneder så gikk prisen ned 30000. Selgeren påsto når jeg kjøpte bilen at at Nissan ikke tjente noe på Leaf, dream om svarte jeg. Og jeg fikk rett. ALDRI mer Nissan på meg, de tenker kun på å melke kunden for mest mulig penger.


Ser ikke helt hva du er så oppgitt for?
At bilen sank sånn i verdi rett etter du kjøpte? Det er jo risikoen med å være tidlig ute! Alle forventet at bilene ville synke en god del i pris.

Og er nok ikke bare Nissan som "melker" kunden. Samtlige som lager biler ønsker å tjene mest mulig penger på dem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA