Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EV-FTW

#31
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
mandag 15. juni 2020, klokken 11:45
Sitat fra: Jakal på mandag 15. juni 2020, klokken 10:41
Takk igjen for tips. Mulig at folk beholder sin elbil litt lengre enn forutsatt, med forsinkelsen av nye elbiler pga korona-situasjonen (ID3 mm). Bør jeg forøvrig alltid kreve test av kapasitet batteri dersom bilen har gått opp mot (la oss si..) 80000 km?

På leaf er det lett å lese av batteri med Leafspy. Ioniq derimot har ikke denne muligheten. Kan være du kan lese av hos forhandler, men Hyundai har lagt inn ganske stor buffer i topp på batteriet, så jevnt over holder de seg meget bra.
Jeg hadde ikke brydd meg med det, så lenge bilen er pen og aller servicer er fulgt.
#32
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
mandag 15. juni 2020, klokken 10:09
Når det kommer til kjøp og salg nå før sommeren setter inn, er det egentlig vanskelig å si hvem det er som pusher mest. Det er ikke enorme salg på Ioniq, heller at priser har gått litt opp grunnet svekket krone.
Derimot er det en del brukte, og der må du bare prute. Særlige private som selger har tendens til å legge seg for høyt, da de tenker prisene på Finn er det de får, uten å tenke at forhandlere alltid får mer for bilene.

Ofte må folk som selger privat justere prisene ned 10-20 000 pluss. Så Ikke kjøp privat uten å få ned prisen!

Jeg hadde nok klart å selge min for mer enn jeg kjøpte den til, men du bør klare å skaffe deg en fint brukt og godt utstyrt Ioniq til 170/180 000! Og lavere om du er veldig heldig.
#33
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
mandag 15. juni 2020, klokken 00:20
Sitat fra: Jakal på søndag 14. juni 2020, klokken 23:29
"Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det! "
- Hei, det var ingen dårlig pris! Tør jeg spørre hvor langt bilen var gått og hvilken by du kjøpte i?
Selv er jeg på utkikk etter en 2017-modell, max kr 190.000,-, Oslo eller østlandet, teknikk + skinn, max 50.-60.000 km (bør helst kunne bruke sommer/vinter-dekk et år eller to til), servicer fulgt, helst rød eller blå (ikke hvit)....
Fikk et forsikringstilbud på 6.500,-, langt dyrere enn mine tidligere el-biler (Kona / Ampera i kortere perioder) - de forklarte det med at skadefrekvensen på elbiler er høyere enn fossilbiler - er det en kurant pris?
Og et lite spørsmål om soltak - er det bare til gunst eller tar det noe på takhøyden (jeg er nesten 190 cm)?
Takker for svar - flott brukerforum med mye kunnskap.

Hei.

Bilen er en teknikk med skinn, ikke soltak. Kjenner flere som kjøpte med soltak, men som ikke ville brukt disse 10 000 ekstra om de hadde fått velge igjen. Det er ikke store takluken, og velger heller å ha tett tak, enn noe som er utsatt for lekkasje.

Den er av farge grå/blå. Kjørt i underkant av 80 000, så litt lengre enn det du ser på, men kjørelengden bekymrer meg ikke, da batteriene holder bra på disse bilene. Ble kjøpt i Rogaland. Både sommerdekk og vinterdekk var nye nå i 2020, så mye igjen på dem.

Hadde en Leaf 2016, som jeg kjøpte ny. Solgte den når den var 3,5 år, da jeg hadde kjørt 90 000 km med den. Topp stand både bil og batteri. ( batteriet leste jeg av med Leafspy, og det var enda på i overkant av 90 prosent, ikke tapt seg 10 prosent på nesten 100 000 kilometer). Fordelen med Ioniq er at garantien varer ubegrenset kilometer og ikke 100 000 som på leaf. Med andre ord hr jeg 2 år garanti igjen, da den ble registrert i juli 2017.

Alt i alt meget fornøyd med kjøpet, og mener selv jeg har fått en veldig god bil, til en god pris!
#34
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
søndag 14. juni 2020, klokken 21:34
Er flere andre merker ( bla Ford) som kjører 0.9 prosent rente. Og ja, dette e lavt, men er viktig å huske at det kun er en periode, så stiger det til markedsrente. Og dette er ikke de billigste lånegiverne på markedet. Så det er fort gjort å la seg lure inn i noe som på sikt blir dyrere enn først antatt.
#35
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
søndag 14. juni 2020, klokken 13:04
Jeg sier ikke noe på prisen, for det er et godt kjøp, og få rivaler akkurat nå når alle har satt opp pris. Men det spørs om ikke MG også går opp i pris når de har solgt ut de lagerførte bilene. Det gjenstår å se.

#36
MG ZS EV / Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
lørdag 13. juni 2020, klokken 20:59
Jeg må si jeg blir mer og mer skeptisk til MG. Vurderte sterkt å kjøpe den, men valgte å vente litt. Den er god å kjøre og har mange positive sider, men jeg var litt tilbakeholden grunnet skepsis til kvalitet og service.

Nå leser jeg på både det engelske og norske forumet på FB at bilene sliter med en god del feil. Mye 12V problemer og andre småting. Men det er flere og flere som har problem med at servo slutter å virke. Noe som potensielt kan være farlig i fart. Videre at det tar lang tid, flere uker, hvor bilen står på verksted grunnet dårlig tilgang på deler.

Dette er ikke positivt. Klart, på slike forum kommer ofte det negative frem, så en kan få litt feil bilde, men likevel. Er der en grunn til å være skeptisk?
#37
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
fredag 12. juni 2020, klokken 13:44
Vi har en 2019 mod fra før. Kjørte 2020 mod, og har vurdert den opp og ned. Endte med at vi kjøpte en til 2017 mod. Rett og slett for jeg ikke opplever 2020 bringer så mye nytt, at det er verdt å betale så mye ekstra for. App klarer jeg meg uten, og så var det denne ladehastigheten!

Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det!

Ladefart teller rett og slett langt mer for meg, pluss at jeg ikke liker den nye fronten, som er faktisk hakket styggere enn fronten på 2017 modellen.
Der er 2019 modellen finest. ( men det er smak og behag).
#38
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
tirsdag 02. juni 2020, klokken 08:53
2019 mod Ioniq 28kWh, kjørt 24 000 kilometer. Kjørte Sandnes til litt forbi Kristiansand i går kveld. Stort sett 15-17 grader, stille og tørt. Kjørte 3-5 kilometer i timen over fartsgrensene. Og måtte ta denne omveien innom Kvinesdal og over fjellet til Lyngdal. Startet med 100 prosent, ankom med 9 prosent og 2 mil på GOM igjen. Kjørte i ett, uten å lade. Totalt kjørt 24,9 mil.
Synes det er bra jeg, av en bil med 28 kWt batteri!
#39
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
tirsdag 02. juni 2020, klokken 08:47
Sikten ut bakruten er så som så, men den er ikke alene om å ha dårlig sikt ut bakruten. Jeg ser absolutt poenget ang vinteregenskaper, for de som bor i områder med mye snø og bakker, for meg her i Rogaland derimot er ikke det noe jeg tenker mye på. Faktisk blir bilen levert med omtrent helt nye piggdekk, noe jeg ikke liker. Men får vel kjøre rundt med det bråket og forurensningen piggene lager. Den har også tilnærmet nye sommerdekk.
#40
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
mandag 01. juni 2020, klokken 22:48
Helt sant. Har enda 2 år igjen av garanti, og 200 000 kilometer mot 100 000 på Nissan Leaf. Jeg vil med andre ord ha garanti hele tiden de fem årene den gjelder og ikke bare 3,5 som jeg hadde på leaf. Videre har den god garanti på batteri osv. Det er en behagelig bil med greit utstyr. Den er svært effektiv og lader raskt. Og når jeg fikk den til svært god pris, var det lite å tenke på. I forhold til å kjøpe ny bil, vil også verditapet bli minimalt i forhold.
#41
MG ZS EV / Sv: Varselsystemer og lyder
lørdag 30. mai 2020, klokken 21:06
Hei. Det har kommet ny oppdatering av SW, som har fjernet det meste av lyser , fikset slit at du ser antatt rekkevidde i display og at du ser utetemperatur i display. Og noen flere ting. Du må kontakte forhandler så ordner de dette.
Bilen blir som ny etter dette!
#42
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
fredag 29. mai 2020, klokken 14:12
Da har jeg kjøpt meg Ioniq 2017 mod. Nummer to forsåvidt, da vi også har en 2019 mod. Vurderte frem og tilbake i forhold til nye Ioniq og MG ZS EV, men kom rett og slett frem til at jeg ikke trenger den ekstra plassen MG har, og ikke rekkevidden til den nye Ioniq. Jeg trenger ladehastighet. Og når jeg da får bilen for godt over  100 000 under det en ny Ioniq og MG koster, så var ikke valget vanskelig 😃
#43
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq får lastekrok, også forrige modell
torsdag 14. mai 2020, klokken 19:24
Sitat fra: jornhd på fredag 01. mai 2020, klokken 13:23
Bestilte først time for montering hos Mobile i Skien, men de ville ikke skjære bort den ramma. Betaler ikke så mye for en krok man kan kun bruke til noen få sykkelstativ, så sa var det bare å avbestille. Synd, for jeg har virkelig savnet dette.

Er vel bare å ta vinkelsliper å kutte den vekk selv? Så sprute på litt kald galvanisering og etterpå litt sort lakk.
#44
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 13. mai 2020, klokken 08:18
Rart om Nissan skrur opp prisen på Leaf.
I Tyskland satte de ned prisen med 3.600 euro for 40kwh og 4.800 euro for 62kwh i forrige uke.

Ja, er derfor jeg sier at det er mye spill her. Leverandørene bruker denne krisen til det den er verdt. De ser sitt snitt til å tjene mer på bilene, og setter opp prisene mer enn nødvendig. Leaf er utdatert og er absolutt ikke verdt prisen om den skal koste over 300 000 for 40 kWh. Da vil salget svikte helt for denne modellen. E-Golf er i siste innspurt før ID3 kommer, så denne må de ha vekk fra lagrene, og prisene går fort ned om de blir sittende med biler på lager når de skal ha inn ID3.

Nei, som sagt, akkurat nå gjelder det å ha litt is i magen. En kan fort gå på en real smell når det gjelder verditap om en velger å kjøpe ny elbil nå som koster ca 40 000 mer enn de gjorde for noen uker siden. Men har en råd til å tape 40 000 i tillegg til det normale verditapet , så kjør på. En kan kjøre lenge for 40 000 kr med den gamle dieselbilen osv som mange hadde tenkt å bytte ut. Ok, det er kjipt å kjøre rundt i en bil som man hadde tenkt å bytte ut, men kanskje verdt å vente litt til dette roer seg? Det er ikke noe jeg skal legge meg opp i, da det er et valg hver enkelt må ta for seg selv og sin økonomi.
#45
Renault Zoe går motsatt, de setter ned prisene, men det gjelder nok lagerførte biler der også. Hyundai Ioniq gikk opp 10 000 i pris, mens Kona gikk opp 40 000. Audi opp 40 000, Tesla også opp osv.
Alle biler går opp, og det er logisk grunnet svekket krone.

Derimot melker nok leverandørene markedet og setter prisen opp mer enn nødvendig, videre vil prisoppgangen merkes på salgsstatistikken.
Det litt merkelige er videre at elbilene går mest opp i pris, når en sammenligner mot fossile alternativer. Det vil føre til at elbilandelen vil falle fremover, når en ser på nyregistreringer.

Nei, slik det er nå hadde jeg handlet fort om jeg skulle ha ny elbil, og kjøpt der prisene ikke har gått opp, ellers ville jeg hatt is i magen og ventet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA