Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EV-FTW

#1261
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
torsdag 28. april 2016, klokken 12:29
Har nå hatt flere elektrikere på besøk.
Det blir nok til at det monteres opp en fast ladestasjon på 16A, hvor det trekkes IT en ny kurs på 20A med egen jordfeilbryter på.

Utendørs kontakter skal over tid ikke belastes med mer enn 8A, derav har Nissan forandret alle laderene sine på nye biler til 8A.

Har dog sent Mail til dem for å høre om det er mulig å bytte til en som er på 10A.

Jeg klarer meg ikke med ladetid på opp mot 20 timer.
Har ikke lademulighet på jobb, og heller ikke hurtiglademulighet til og fra jobb. Og når jeg er ferdig å kjøre sønnen rundt på aktiviteter på ettermiddagen, og har fått satt bilen på lading om kvelden er det normalt ca 20 % igjen på batteriet.
Da er klokken 19:00
Når jeg da tar den av lading 07:00 neste morgen, og bilen ikke har ladet til mer enn ca 60 prosent, da sier det seg selv at jeg sliter med rekkevidden den dagen.
Så jeg er avhengig av å få den på 100% innen 07:00 om morgenen.

Er den eneste bilen jeg har!
#1262
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
onsdag 27. april 2016, klokken 19:44
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. april 2016, klokken 17:33
Sitat fra: Øystein K på onsdag 27. april 2016, klokken 14:36
Fikk min Leaf på mandag, og der fulgte det med 8A lader. Noe selger også sa var det som ble levert med Leaf nå.
Så virker ikke som det er noe feil, men rett og slett det som Nissan leverer med bilene.

Selv har jeg nå brukt 20 timer på å lade bilen fra 15% til 100%.
For meg er dette ubrukelig, da jeg i realiteten aldri vil få ladet bilen til mer enn ca 50% hjemme, da den brukes mye.

Ser meg nødt til å få elektriker heim som kan legge ut en egen kurs.

Har en Charge Amps som kan lade på 6, 10 og 16A, og håper at det vil hjelpe å ha en dedikert kurs på 20A som jeg kan lade på.

ChargeAmps er vel mobil ladekabel med 16A støpsel på? I så fall kan du ikke legge opp en 20A kurs til denne, maks 16A. Vil du legge opp 20A må du ha en fast ladestasjon, eller en mobil 32A ladekabel.



Jeg lar elekteikerene som kommer i morgen få avgjøre det med kurs og A.
Har et 16A stikk i garasjen i dag, men der går sikringen om jeg stiller laderen på 16A. Så satte den på 10A, som jo er bitte litt bedre enn 8A, som laderen som fulgte med Leafen leverte!
#1263
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
onsdag 27. april 2016, klokken 14:36
Fikk min Leaf på mandag, og der fulgte det med 8A lader. Noe selger også sa var det som ble levert med Leaf nå.
Så virker ikke som det er noe feil, men rett og slett det som Nissan leverer med bilene.

Selv har jeg nå brukt 20 timer på å lade bilen fra 15% til 100%.
For meg er dette ubrukelig, da jeg i realiteten aldri vil få ladet bilen til mer enn ca 50% hjemme, da den brukes mye.

Ser meg nødt til å få elektriker heim som kan legge ut en egen kurs.

Har en Charge Amps som kan lade på 6, 10 og 16A, og håper at det vil hjelpe å ha en dedikert kurs på 20A som jeg kan lade på.

Kommer elektrikere i morgen for å befare og gi en pris.

Var ikke helt med i regnestykket dette.
#1264
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
onsdag 27. april 2016, klokken 14:22
Er klar over at dette i praksis er en 6 år gammel bil, og at 2016 modellen er en facelift, nummer tre i rekken.
Likevel er det fint mulig uten mye ekstra arbeid å forfine interiøret litt og oppgradere med litt mer moderne sikkerhetsutstyr!
Det er det mange andre merker som klarer når de lanserer facelifter!

Så litt slapt av Nissan, synes nå jeg.
#1265
Kan være det ikke høres så imponerende ut, og kanskje er det dog ikke det heller?
Men hele greia for meg ved å kjøpe bilen med større batteri, var muligheten for å ikke skulle kjøre som en "sidrumpa elbilfanatiker med boblejakke".
Jeg kjørte som jeg ville kjørt med en hvilken som helst annen bil.
Klima på 22 grader, tok forbi der det trengtes, holdt 90 i 80 sona, 80 i 70 sona, 65 i 60 sona og ca 50 i 50 sona.

Så er jo fullstendig klar over muligheten for å sikkert kunne kjøre rundt 20 mil, dersom man er veldig sparsommelig, planlegger all kjøring, ligger litt lavt i fart og har klima av er tilstede. Bare man kler seg og bruker sete/ratt varme.
Det har sikkert sin sjarm, men jeg vil ha det behagelig
#1266
Enig i at å lade over 80 prosent ikke er så mye vits.
Den nådde nok 80 prosent etter rundt 15-20 min. Fremover tenker jeg at det er malen! Hvertfall om det er lang kø og travle dager
#1267
I dag, som er dag nummer to med min nye Leaf, tenkte jeg å prøve meg på en langtur.
Er dag nummer to som elbilsjåfør også, så temmelig uerfaren.
Ruta var fra Bryne til Flekkefjord. Lade der på en hurtiglader, så kjøre hjem igjen.
Det var sol, mellom 4 og 7 grader og liten kuling.
Hadde klima på 22 grader, og hørte på radio hele veien.
Startet med 100 prosent på batteriet.

Da jeg ankom Flekkefjord hadde jeg kjørt 110 km, hadde 33 prosent igjen på batteriet. Og 71 antatte km igjen.

Ladet på hurtiglader i 28 min.

Hadde da 94 prosent på batteriet, og antatt rekkevidde 199 km.
Kjørte omtrent samme vei hjem, og da jeg var hjemme hadde jeg kjørt 125 km. Hadde 22 prosent igjen på batteriet og antatt rekkevidde på 43 km igjen.

Kjørte jevnt ca 10 over fartsgrensen grunnet ca 10 prosent feilmargin på speedometer. ( sjekket dette mot GPS).
Tok forbi 2 trailere.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd. Hadde en behagelig tur, uten snev av rekkeviddeangst.
Nå har jeg funnet ut at Bryne til Kristiansand med en lading underveis går uten problem!
Helt topp.
Og sannelig fungerte DAB radioen helt upåklagelig også!
Deilig å kjøre en bil som er så stille og behagelig, med god lyd fra BOSE lydsystemet
#1268
Leaf 2010-2017 / Sv: Følg meg hjem lys!
tirsdag 26. april 2016, klokken 17:41
Ok. Takk for svar. Skal prøve det.

På forrige bil kunne jeg stille inn antall sekunder via menyen.
Da slo lysene seg av automatisk etter f.eks 30 sek etter jeg låste bilen.
Og slo seg på automatisk når jeg fjernåpnet bilen.

Hadde håpet deg var likt, men virker ikke slik.
#1269
Leaf 2010-2017 / Følg meg hjem lys!
tirsdag 26. april 2016, klokken 17:23
Det står at Leaf Nordic 30 kw skal ha "følg meg hjem" lys.
Hvordan skrur jeg på dette?
Finner liksom ingen innstillinger i meny for dette?
#1270
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
tirsdag 26. april 2016, klokken 17:21
Bilen ble prøvd og godkjent. Visste jo om dette da jeg kjøpte den.
Ble et valg etter fornuft og ikke hjertet.
Valget falt på kjørelengde og pris.
Der er Nissan bedre enn de andre!
Og jeg er veldig fornøyd med bilen jeg, men siden det var en tråd om teite ting med Leaf, må det da være mulig å nevne dette?
#1271
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
tirsdag 26. april 2016, klokken 09:28
Fikk min 30kw Leaf i går. Nordic edition.
Har allerede blitt noen ting som irriterer meg. Kommer fra tyske biler, dette er min første japanske, og min eneste bil.
- kvalitet på interiør.
- ergonomi, justering av ratt, korte sitteputer.
-ikke mulig å forlenge armstøtten.
- fullstendig mangel av førerassistanse systemer
- gode LED kjørelys, men halogen på alt det andre! Dårlig!
- ikke lys i alle knappene, f.eks styring av elektriske vindu osv. Bare lys i noen, utrolig irriterende.
- kartet i GPS er ikke av nyeste type.
- ikke lyddemping i koppholdere og rom til å legge ting i. ( har lagt nedi filtmatte selv.

Bilen er jeg utrolig fornøyd med. Kvaliteten er sikkert upåklagelig, noe jeg jo er glad for. Rekkevidden er veldig bra, til nå.
Er bare manko på en del gjennomtenkte ting på finner på tyske biler.
#1272
Leaf 2010-2017 / Sv: Moderne, likevel så langt bak!
mandag 25. april 2016, klokken 10:12
Jeg har kjøpt Nordic pakken, så der er det LED kjørelys.
Og er veldig fornøyd med bilen.

Synes bare det er merkelig at de ikke følger med på spesielt sikkerheten, med førersystemer. Og at det ikke er LED eller xenon i fjernlys, for de lyser jo som to dårlige lommelykter!

Men, alt i alt er jeg fornøyd. Har bare hatt bilen i 4 timer da
#1273
Leaf 2010-2017 / Sv: Moderne, likevel så langt bak!
mandag 25. april 2016, klokken 03:44
Jeg forstår jo selvfølgelig at bilen, selv om den ble lansert som "nye Leaf med 30 kw", er gammel.
Og jeg har jo kjøpt den, så er enormt mye med den som tiltaler meg.

Opplever det bare som litt merkelig at de ikke oppgraderte en del mer når de kom med denne "nye" 2016 modellen.

Litt bedre lys, LED nær og fjern og LED DRL.
Litt mer moderne interiør.
Autobrems og cruiceconteoll som følger bilen foran, og som leser skilt.

Det hadde vært fullt mulig, og gjort bilen enda mer innbydende for mange.

Men, jeg gleder meg til å få den, får jo ikke sove, skriver tross alt nå innlegg midt på natta.
#1274
Leaf 2010-2017 / Moderne, likevel så langt bak!
søndag 24. april 2016, klokken 19:59
I morgen får jeg min første Elbil, en bronse Leaf 30 kw, med krom pakke.
Gleder meg veldig!

Blir vår eneste bil, så blir spennede å se hvordan det fungerer.
Prøvekjørte Golf, Soul og Leaf. Valget falt på Leaf grunnet pris, plass og kjørelengde.
Synes bilen ser ok ut, liker bronse fargen, og med krom pakken skiller den seg litt ut.

Men Nissan. En høyteknologisk bil, hvorfor være ti år pluss tilbake på andre ting?

Hardplast interiør. Fullstendig mangel på førerassistanse systemer.
Ikke LED lys inni bilen. Ikke lengdejustering på ratt, eller lys i sminkespeil.
Ikke LED i fjernlys eller DRL lys.

Jeg vet jeg kommer til å like bilen veldig godt, men forundrer meg at de ikke holder tritt med sine konkurrenter. Er tross alt en ny 2016 model.

Er det bare meg som synes dette er dårlig av Nissan?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA