Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EV-FTW

#1246
TLC / Sv: Endring av adferd pga Leaf
tirsdag 03. mai 2016, klokken 18:36
Fra å være en ihuga elbilhater, og Nissan Leaf det styggeste man kunne kjøre. Har jeg blitt nærmest forelsket i bilen, og har bare hatt den i litt over en uke.
Jeg kjører plutselig mye finere og roligere i trafikken. Koser meg og ikke haster avgårde.

Nå skal jeg bare skifte litt pærer til LED, så blir det veldig bra
#1247
Elektriske utfordringer / Sv: Hvor sitter sikring for parklys?
mandag 02. mai 2016, klokken 14:18
Fant sikringen, byttet denne.
Satte i LED pærene før jeg byttet til ny sikring. De lyste fint etterpå. Helt til jeg skulle sette dem inn i reflektoren, da gikk sikringen.
Fant ut da at den ene pæren var forskjøvet litt ut av stilling.
Så tydelig at det skal lite til før sikring går.
Satte pærene skikkelig inn i holder igjen, satte dem forsiktig på plass i reflektor, og skrudde igjen.
Byttet på ny sikring, og nå lyser det som det skal!

Og det ser så mye bedre ut! Samme fargetone og lys som i LED nærlysene.
Bare dumt det ikke er LED i fjernlyset også!
#1248
Elektriske utfordringer / Sv: Hvor sitter sikring for parklys?
mandag 02. mai 2016, klokken 12:44
Sitat fra: Strømbil på mandag 02. mai 2016, klokken 12:36
Har gjort det samme. Denne sikringen er knotete plassert.

Ved siden av 12v batteriet er det en sikringsboks, som er montert med sikringene opp\ned.
Mener boksen er merket med W1.

Sikringen er en rød 10a, flatstift mini. Du får kjøpt disse på bensinstasjonen, eller f.eks biltema.
Den står plassert  på F7.



Er det LED pærene som har tatt sikringen?
Er samme type pærer. Men skulle det vært motstand i dem?

Tusen takk for svar, skal gå ut å lete der du beskrev !
#1249
Elektriske utfordringer / Hvor sitter sikring for parklys?
mandag 02. mai 2016, klokken 12:29
Skulle skifte til osram LED på parklys. Lyst fint i 1 min så døde de. Bakre kjørelys på venstre side forsvant også. Har trålet instruksjonsboken, men finner ikke noe oversikt over sikringene.
Har sjekket på venstre side i dashbordet, finner den ikke der.
Har sjekket i motorrommet, finner der en boks som styrer hovedlys, men ser ikke noen oversikt som viser parklys, og kjørelys bak!

#1250
Bruker cruice controllen mye strøm?
På en langtur, vil det være mer lønnsomt å kjøre jevnt selv, eller bruke CC?
#1251
Lading / Sv: 8A eller 10 A kabel som standard i 30 KwH Leaf?
søndag 01. mai 2016, klokken 00:12
Fikk min Leaf Nordic 30kWh på mandag. Selger registrerte den på you+, jeg lastet ned appen. Brukte passord og brukernavn han hadde opprettet, og vips, alt virket fint.

Foruten at den er ganske treg, virker det bra.
#1252
Leaf 2010-2017 / Sv: Stille temperatur fra app.
lørdag 30. april 2016, klokken 11:49
Jeg har 2016 mod og heller ikke mulig der. Må forhåndsinnstilles i bilen hvor varm en ønsker den skal være når en skrur på varmen via appen!
#1253
Lading / Sv: 8A eller 10 A kabel som standard i 30 KwH Leaf?
fredag 29. april 2016, klokken 15:40
Sitat fra: Hattebrem på fredag 29. april 2016, klokken 15:20
Jeg har vært hos Birger N.Haug og hentet min bil i dag og fikk med 8A kabel. Selgeren sa jeg blir kontaktet når de får inn 10A, kanskje ikke lurt å holde pusten i mellomtiden :D

Er lov å håpe. Er jo en nødlander, men greit å ha den på 10A!
#1254
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
fredag 29. april 2016, klokken 15:18
Bilen lader med 7.1A viser målingen. Laderen er på 8A.
Estimert ladetid på appen stemmer ikke, da jeg brukte 3 timer mindre tid i går på å lade enn hva appen estimerte, som jo var en liten opptur.

#1255
Lading / Sv: 8A eller 10 A kabel som standard i 30 KwH Leaf?
fredag 29. april 2016, klokken 15:15
Det står bak på laderen.
Står 8A på min. Og har nå montert utstyr for å måle, og den trekker 7.1 A fra stikket.

Bilen min fikk jeg på mandag denne uken. En 30kWh Leaf.
Har bestilt montering av fast ladestasjon på 16 A, som monteres med egen 20 A kurs, med egen type B jordfeilbryter.

Har også snakket med Ålgårds Auto hvor jeg kjøpte bilen, de mente bestemt at dette var de nye kablene som skulle følge med, etter nye forskrifter, men de sendte saken videre til Nissan. Regner egentlig med at jeg ikke får så mye svar.

Akkurat kjørt 17 mil, hvor jeg kjørte gjennom to bratte tunneler under sjøen. Frem og tilbake, så altså 4 ganger gjennom tunnelene. Kjørte i fartsgrensen, og hadde da igjen 10% på batteriet da jeg ankom hurtigladestasjon etter da 17 mil. Må si meg god fornøyd med det! Tok da 23 min å lade opp til 82% igjen.

Ser frem til å få bittelitt raskere lading hjemme!
Jevnt over er jeg godt fornøyd med bilen, foruten noen småting, og ladetid hjemme!
#1256
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
torsdag 28. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: leafnor på torsdag 28. april 2016, klokken 19:45
Sitat fra: Øystein K på torsdag 28. april 2016, klokken 17:06
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 28. april 2016, klokken 16:54
De siste prosentene tar vesentlig lenger tid.
Skjønner bare ikke at du kun kommer fra 20 til 60% på tolv timer. Noe er galt hvis det tar så lang tid.

Jeg får teste litt mer.
Tar nok en ukes tid før de får montert ladestasjon i garasjen.
Så skal teste litt frem til da.

Ser at nå sier bilen følgende
Du har ikke noen rundt deg med en slik energimåler:
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000
Får da målt hvor mye kladden drar, og det er jo mer 4A enn 8A i ut av den tid som rapporteres. Med mindre du har 60kWh batteri!


Takk for forslaget. Skal ut i morgen den dag å kjøpe en sånn.
Så får jeg målt hva den trekker! Blir spennende.
#1257
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
torsdag 28. april 2016, klokken 17:50
Merkelig. Samme lader, likevel lader din såpass mye fortere!
#1258
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
torsdag 28. april 2016, klokken 17:06
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 28. april 2016, klokken 16:54
De siste prosentene tar vesentlig lenger tid.
Skjønner bare ikke at du kun kommer fra 20 til 60% på tolv timer. Noe er galt hvis det tar så lang tid.

Jeg får teste litt mer.
Tar nok en ukes tid før de får montert ladestasjon i garasjen.
Så skal teste litt frem til da.

Ser at nå sier bilen følgende
#1259
Leaf 2010-2017 / Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW
torsdag 28. april 2016, klokken 16:39
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 28. april 2016, klokken 15:59
Da lader den tregt!
Jeg har brukt litt under fem timer fra 16% til 51% nå idag.
Hvis du ikke får mer enn førti prosent på tolv timer så er det noe som er galt. Det er jo bare 3,3% i timen! Min lader nok det dobbelte.


Nå satte jeg bilen på lading. Var 78 prosent igjen på batteriet, estimert ladetid 8 timer for å komme til 100 prosent.

Elektrikeren som var her sa at på 10A så reknet de ca 1 time lading pr mil.
Så om bilen har lite strøm igjen, noe min ofte har, så er ikke 18-20 timer så unormalt, og enda verre når laderen som følger med Leafen er på 8A!

Har har hatt bilen siden mandag, og den er nå kjørt rett over 700 km.
#1260
Leaf 2010-2017 / Sv: Kalde bein i leaf? Aldri mer!
torsdag 28. april 2016, klokken 15:47
Har en 30kWh Nordic bronse. Jeg sliter også med kalde ben.
Kjører varmen på 22 grader, men lite effekt.
Bilen er flunk ny, hatt den i 3 dager.
Har prøvd å skru opp på 25 grader og, men lite effekt.

Kjører dog med eco , så skal prøve å skru av denne.

Men at bilen er varm, er i mitt tilfelle virkelig langt fra sannheten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA