Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - EV-FTW

#41
Vet det er blitt skrevet et sted, men spør likevel.
Jeg vil bytte blinklys, ryggelys og innvendig belysning til LED.
Innvendig er det hanskerom, tak og bagasjerom.

Dette har ikke med steømforbruk å gjøre, men det fakta at jeg synes det er dårlig av Nissan å ikke kjøre LED over hele linja, og derfor ønsker å bytte så mye som mulig selv.

Skolelys og parklys er byttet. Grøftelys likeså.
#42
Leaf 2010-2017 / Kjørt 11500 km siden April.
fredag 14. oktober 2016, klokken 17:37
Da har jeg og Leafen kjørt godt over 10 000 km siden april i år. Helt feilfritt, noe jeg selvfølgelig hadde forventet.
Bilen er god å kjøre og imponerer meg egentlig på rekkevidde.
Nå når det er 3 grader ute, kjører jeg rundt 18 mil med varme på. Det synes jeg er bra.

Er egentlig godt fornøyd med bilen. Det er en mengde ting jeg kan sette fingeren på, hvor EGolf er laaaaaangt bedre, men som en enkel A til B bil, så gjør den jobben billig og greit!

Hadde det kommet en 7 seter med god rekkevidde hadde jeg straks kjøpt det og
#43
Leaf 2010-2017 / Hvorfor forskjell på antenner?
mandag 26. september 2016, klokken 22:56
Jeg har en "norsk" 2016 30 Nordic. Denne har en vanlig sort liten pisk på taket. Men har sett flere Leafer med en tykkere antenne med omtrent samme høyde, som har en klump på tuppen som er delvis blå!

Hva er forskjellen på disse og min ?
#44
Leaf 2010-2017 / Veldig tregt klimaanlegg.
tirsdag 13. september 2016, klokken 16:02
Kan være det bare er meg, men synes Leafen er umulig når det kommer til kontroll av dugg.
Står klimaanlegget på, så dugger det. Selv når jeg overstyrer og kjører luften på frontruten dugger det.
Står det av, og jeg bare bruker viften så dugger det.
Eneste måten å få kontroll på dugg er å trykke inn knappen for "varme på frontrute". Da må først bilen bruke enormt lang tid på å tenke, før den utfører ordre.

Først da forsvinner dugg, men så blåser det jo og bråker noe veldig.

Å som jeg savner Forden med varmetråder i frontruten, og er klimaanlegg som stod på konstant 22 grader og aldri dugget ( kun dersom det regnet veldig og alle i bilen bar våte)

Har alle Leafer mindre bra klimaanlegg?
#45
Leaf 2010-2017 / Treg autolys funksjon
tirsdag 23. august 2016, klokken 16:27
Har de siste morgenene lagt merke til at autofunksjonen ikke gjør jobben.
Det er sol og lyst, likevel går ikke lysene av.
Andre Leafer jeg møter på veien har lysene av, og de skrur seg på i tunneller, men altså ikke min.
Har prøvd å stille på lysfølsomhet, til ingen nytte.
Ganske irriterende, da jeg jo spyler lyktene når jeg skal spyle frontruten.
Og bruker bitte litt mer batteri unødvendig.

Noen forslag?
#46
Lading / Ladestasjon egoister.
torsdag 18. august 2016, klokken 17:28
I sommer skulle jeg lade i Lyngdal. Kom inn og så at det stod en firmabil å ladet, ingen andre i kø. Jeg stiller meg opp, går for å sjekke laderen. Firmabilen har ladet i 5 min og har godt over 90 prosent på batteriet.
Litt irritert er jeg, da jeg tenker at det var unødvendig å hurtiglade bilen når batteriet var så fullt. Hvertfall i ferieutfartstider.
Eieren var også forduftet.
Jeg satte meg til å vente. Det gikk 30 min, ingen kom. Bilen var for lengst fulladet, og jeg begynte å kjenne irritasjonen gå over til sinne.
Det var nå kommet en bil bak meg i køen.
Nye 15 min går, og ingen eier kommer. Nå er det to biler bak meg i køen.

Det er søndag, men jeg ringer irritert til firmaet som står på bilen. Er heldig å får tak i en person. Sier fra at en av deres biler nå lager stor kø på ladestasjonen. Uten noen form for beklagelse kommer det fra andre enden " jeg hadde tenkt å jobbe 15 min til, og laderen er for alle!"
Jeg klikker, og sier han har med å komme seg å flytte bilen straks. Er nå god kø og alle er irriterte.

Til slutt kommer typen, mumler noen ord om at han som alle andre hadde rett til å lade, setter seg inn i bilen og drar.

Så til dere som kanskje føler dere truffet. Laderene er for alle, men ikke vær egoister. Lag bilen til 80 prosent, da laderene nå står så tett at det går fint å komme til en ny lader. Bilen har heller ikke godt av mer. Og er køen lang, eller det er utfartstider, ikke forlat bilen over lengre tid, det skaper bare frustrasjon!
#47
Leaf 2010-2017 / Susing i høyttalere når radio er av!
tirsdag 14. juni 2016, klokken 19:51
I dag da jeg parkerte bilen, hørte jeg irriterende susing fra høyttalerne.
Akkurat som radiosus, bare litt svakere. Hadde skrudd av radioen. Og når jeg skrudde den på var det akkurat likt, selv om lyden var helt nedskrudd.
Viften stod av. Så i teorien skulle det være dørgende stille i bilen når jeg hadde parkert.

Når jeg skrudde av bilen, forsvant susingen, men kom igjen når jeg skrudde på tenningen.

Er dette normalt? Er det bare jeg som ikke har tenkt over det før nå?
#48
Dekk / Felger / Har felger SÅ mye å si?
tirsdag 31. mai 2016, klokken 10:20
Ser det pågår forskjellige diskusjoner ang dekk og felg. Folk kjøper 15 tommere å setter på Leafene.

Har virkelig dette så utrolig mye å si for rekkevidden?
Eller er , beklager å måtte si det, dere som styrer med dette super nerder når det kommer til elbil?

Personlig synes jeg en bil skal ha litt skikkelige felger, og synes derfor at 17" på sommer er helt topp. Synes i utgangspunktet at Leaf ser mindre pen ut, og med usle 15 " felger ser den helt fryktelig ut.

Men klart vinner man 3 mil på å kjøre med 15 tommer så forstår jeg "hysteriet".

Min Nordic 30 kjører nå 17 mil uten spes sparekjøring, og da har jeg 12 prosent igjen på batteriet. Er fornøyd med det. Kunne da sikkert fått ut nærmere 20 mil nå uten å sparekjøre nevneverdig!
#49
Leaf 2010-2017 / Hvor ligger sensor for utetemperatur?
onsdag 11. mai 2016, klokken 07:46
I går vasket jeg den nye Leafen. Noe jeg jo har gjort før også uten å få samme problem.
Etter jeg vasket bilen vil den ikke vise høyere utetemperatur enn 15 grader. Rett før jeg vasket den viste den 24 grader, som også stemte med yr og måleren på veggen hjemme.
Hva har skjedd? Kan sensoren ligge i vann ett eller annet sted i bilen?
#50
Elektriske utfordringer / Hvor sitter sikring for parklys?
mandag 02. mai 2016, klokken 12:29
Skulle skifte til osram LED på parklys. Lyst fint i 1 min så døde de. Bakre kjørelys på venstre side forsvant også. Har trålet instruksjonsboken, men finner ikke noe oversikt over sikringene.
Har sjekket på venstre side i dashbordet, finner den ikke der.
Har sjekket i motorrommet, finner der en boks som styrer hovedlys, men ser ikke noen oversikt som viser parklys, og kjørelys bak!

#51
Bruker cruice controllen mye strøm?
På en langtur, vil det være mer lønnsomt å kjøre jevnt selv, eller bruke CC?
#52
I dag, som er dag nummer to med min nye Leaf, tenkte jeg å prøve meg på en langtur.
Er dag nummer to som elbilsjåfør også, så temmelig uerfaren.
Ruta var fra Bryne til Flekkefjord. Lade der på en hurtiglader, så kjøre hjem igjen.
Det var sol, mellom 4 og 7 grader og liten kuling.
Hadde klima på 22 grader, og hørte på radio hele veien.
Startet med 100 prosent på batteriet.

Da jeg ankom Flekkefjord hadde jeg kjørt 110 km, hadde 33 prosent igjen på batteriet. Og 71 antatte km igjen.

Ladet på hurtiglader i 28 min.

Hadde da 94 prosent på batteriet, og antatt rekkevidde 199 km.
Kjørte omtrent samme vei hjem, og da jeg var hjemme hadde jeg kjørt 125 km. Hadde 22 prosent igjen på batteriet og antatt rekkevidde på 43 km igjen.

Kjørte jevnt ca 10 over fartsgrensen grunnet ca 10 prosent feilmargin på speedometer. ( sjekket dette mot GPS).
Tok forbi 2 trailere.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd. Hadde en behagelig tur, uten snev av rekkeviddeangst.
Nå har jeg funnet ut at Bryne til Kristiansand med en lading underveis går uten problem!
Helt topp.
Og sannelig fungerte DAB radioen helt upåklagelig også!
Deilig å kjøre en bil som er så stille og behagelig, med god lyd fra BOSE lydsystemet
#53
Leaf 2010-2017 / Følg meg hjem lys!
tirsdag 26. april 2016, klokken 17:23
Det står at Leaf Nordic 30 kw skal ha "følg meg hjem" lys.
Hvordan skrur jeg på dette?
Finner liksom ingen innstillinger i meny for dette?
#54
Leaf 2010-2017 / Moderne, likevel så langt bak!
søndag 24. april 2016, klokken 19:59
I morgen får jeg min første Elbil, en bronse Leaf 30 kw, med krom pakke.
Gleder meg veldig!

Blir vår eneste bil, så blir spennede å se hvordan det fungerer.
Prøvekjørte Golf, Soul og Leaf. Valget falt på Leaf grunnet pris, plass og kjørelengde.
Synes bilen ser ok ut, liker bronse fargen, og med krom pakken skiller den seg litt ut.

Men Nissan. En høyteknologisk bil, hvorfor være ti år pluss tilbake på andre ting?

Hardplast interiør. Fullstendig mangel på førerassistanse systemer.
Ikke LED lys inni bilen. Ikke lengdejustering på ratt, eller lys i sminkespeil.
Ikke LED i fjernlys eller DRL lys.

Jeg vet jeg kommer til å like bilen veldig godt, men forundrer meg at de ikke holder tritt med sine konkurrenter. Er tross alt en ny 2016 model.

Er det bare meg som synes dette er dårlig av Nissan?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA