Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - EV-FTW

#21
LeafSpy / Får ikke kontakt med Vgate OBD2 iCar2 WiFi
fredag 10. august 2018, klokken 08:56
Vet det kanskje er en annen tråd om dette, har leita men fant den ikke.

Kjøpte Vgate OBD2 iCar2 WiFi på Teknikkmagasinet.
Har lastet ned Leafspy og Autodoctor.

Kobler til dongle, skrur på tenning, men ikke så bilen starter.
Dongle kommer opp som trådløs nettverk på iPhoneX, men med utropstegn, som usikret nettverk.

Laster så inn Autodoctor, sjekker at ting stemmer av innstillinger, prøver så å koble meg opp mot dongle. Står og tenker, så feilmelding, og dongle skrus seg av.

Skrur på dongle igjen, får den opp på iPhone etter en stund. Viser trådløstsymbolet oppe i hjørnet på mobilen, prøver å koble den opp mot dongle via Autodoctor, men feilmelding igjen.

Og sånn går det hele tiden.

Hva er galt ???
#22
Ok, før folk steiler, det er mulig å feriere med elbil, men det har sine store begrensninger, inkl Tesla.

Først av alt, jeg er veldig glad i min Leaf 30. Den gjør jobben og vel så det i hverdagen, da kjører jeg normalt rundt  10 mil daglig.

Men, dette er første sommer med bare 1 bil i heimen, og vi tenkte å prøve oss på en god bilferie, for gøy.

Det innebar 4 personer, telt og bagasje.
Vi har kjørt følgende ( med flere overnattinger):

Sandnes - Eidfjord
Eidfjord- Gol
Gol - Kongsberg og videre til Seljord.
Seljord-Dalen-Valle
Valle-Sirdal- Sandnes
Sandnes - Kristiansand
Kristiansand-Oslo-Jessheim.
Jessheim - Kongsvinger - Austmarka
Austmarka - Charlottenberg- Austmarka.
Austmarka-Jessheim
Jessheim-Oslo-Kristiansand.
Kristiansand - Sandnes.

Det blir da ( med litt småturer rundt i områdene vi sov) rundt 3000 km.

Jeg kunne avsluttet med å si det har gått helt fint, med litt tålmodighet.
For det har det.

Men, for meg, er det mye som skal til før jeg kan si at Elbil kan erstatte fossilbil på slike turer.

1. Å lade hver 15/16 mil blir for mye stopp for min del.
2. Bare etter en lading ( i denne varmen) ligger temeperatur på batteriet rundt rødt , og da vet jeg at jeg skal lade både en og to ganger før overnatting.
3. Forbruket! Jeg må ligge i rundt 90-100 på motorvei hvor farten normalt er 110, for å holde et nogelunde greit forbruk. Og for å forhindre varmgang i batteriet. ( med fossilbil hadde jeg normalt lagt cruisecontrol på 130 i 110 sona, da lå GPS på 120)
4. Ladekø. Det har blitt litt ladekøer nå i ferien. Flere elbiler på veiene. Det MÅ bygges ut flere ladere.
5. Tilgang til saktelading på plasser vi sover. Dette har fungert greit på capingplasser, men vist seg utfordrende på holteller.

Elbil fungerer videre dårlig i Finnskogen. Ladet til 90 prosent i Kongsvinger, før inn til Austmarka. Så en del småkjøring til badeplasser der inne, og tur til Charlottenberg, og tilbake. Hadde da nok strøm til å komme fra Austmarka til Jessheim. Men så ble jeg oppringt, og måtte kjøre et viktig ærend, da forsvant mesteparten, og jeg kom meg akkurat til Kongsvinger.

Så overraskelser som ikke er innlagt i planlagt kjørerute, det fungerer dårlig. Og enda dårligere på plasser det er langt til ladere.
Her er fossilbil overlegen!

Jeg vil påstå at Nissan i dag ikke har noen biler som passer en slik tur vi har hatt i sommer. Tesla kanskje, men vi har vært på plasser det aldeles ikke er superladere, og kommer fort opp i samme problem med en Tesla langt på landet, som med en Leaf, om enn med litt mer overskudd.

Aller største problemet , foruten irritasjonen over å være en sinke på motorveien, er varmgang i batteriet. Heldige dere som har biler med aktiv kjøling, og SKAM DERE Nissan for ikke å ha dette. Det ødelegger enhver form for ambisjon om skikkelige langturer på sommeren!
#23
Hyundai KONA / Hyundai vil ikke!
torsdag 21. juni 2018, klokken 15:42
https://www.tv2.no/broom/9930242/

Se der, da var det rett under 7000 biler i bestilling. Og de som er på slutten av den listen får ikke bilen før i 2020!

Det er latterlig dårlig. Hadde Hyundai villet, kunne de levert langt flere biler.

Bare se på Nissan. De leverte jo nesten 3000 biler bare på de første to månedene.

#24
https://www.tek.no/artikler/du-kan-matte-vente-helt-til-2020-pa-a-fa-levert-en-hyundai-kona/438945

Ut fra artikkelen vil det gå helt inn mot 2020 før folk som bestiller Kona får den.
De har som mål å levere ut 2500 biler nå i 2018. Det er hva Nissan leverte på en måned omtrent!

Her må Hyundai ta seg sammen, for nå står produsenter på løpende bånd med elbilene sine. Neste ut er Kia! Så senere i år Leaf med lengre rekkevidde og andre forbedringer. Og som vi vet, Nissan klarer å levere!
#25
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50007

Ser at eGolf, som har lang leveringstid solgte mer enn Leaf i mai. Nissan leverte ut enorme mengder med Leaf i starten av året, men har sakket litt av.
Skyldes det leveringsproblemer? Eller venter folk på Tekna? Eller har nyheten om Kona gjort at folk sitter på gjerdet?
#26
I dag har jeg da kjørt fra Sandnes til Arendal.
Det startet med 3 grader, våt vei og yr. Fra Kristiansand ble det tørr vei, og 6-7 grader.

Jeg starter med 100 prosent på batteri, og ikke forvarma bil.
Hadde klima på 19 grader.

Første strekk gikk til Lyngdal.
Ankom Lyngdal med 12 prosent igjen på batteriet, og hadde da kjørt 148,6 km. GOM anslo at jeg hadde igjen litt over 3 mil på batteriet.

Jeg ladet i 25 min, opp til 86 prosent.
Temp på batteriet da 6 streker.

Jeg tenkte å kjøre til Sørlandssenteret, for å lade der, men så at det ikke var noe poeng i det.
La meg i 98  på cruisecontro, når 100 sona kom, og satte veien mot Arendal.

Ankom Harebakken senter i Arendal med 4 prosent igjen på batteriet.
Hadde da hatt en snitthastighet på 72,8 km/h.
Forbruket var på 13,9 kWh/100km, eller 1,39 på mila.

Jeg ladet i 27 min, fra 4 prosent opp til 87 prosent.
Temperatur på batteri var da på 8 streker.

Men da var jeg også fremme, og har kjørt totalt 28,62 mil.
Altså med 1 lading på 26 min.

#27
Noen som vet om Nissan endelig har klart  å levere både lengdejusterbart og høydejusterbart ratt?
Hva med armlene som er mulig å forlenge, trekke frem?
#28
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Super salg, klarer de å levere?
lørdag 09. september 2017, klokken 16:40
Ser at det skrives om beste salg noen sinne hos Nissan.

http://www.tv2.no/broom/9349916/

Over 700 signerte kontrakter bare på onsdag!

Nissan har jo egen batterifabrikk.
Dersom de klarer å holde leveringstidene sine kommer salget til å ta helt av på nye Leaf
#29
Leaf 2010-2017 / Viser bilen feil km.lengde?
fredag 01. september 2017, klokken 08:20
Fra diskusjon rundt nye Leaf:

"Et speedometer som viser riktig hastighet og en km-teller som viser riktig lengde."

At bilen viser feil hastighet, det er jeg fullstendig klar over, men har inntrykk av at den viser riktig lengde.

Tar jeg feil her?
#30
Leaf 2010-2017 / Førstegangs service.
torsdag 06. april 2017, klokken 19:29
Hadde Leafen på service i dag. Bilen er nå 1 år, og kjørt 24000.
Men, hvor mye "verdt" er dette papiret jeg fikk, med status for batteriet?
Fikk topp på batteri, men står ikke noe om hvor mange prosent det er igjen av batteriet. Ellers fikk jeg 5 stjerner og så 4 og 4 stjerner.
Fire på hurtiglading og på å ikke la bilen stå over tid med mye steøm.
I løpet av dette året har jeg vel hurtigladet mellom 15 og 20 ganger. Er dette mye?
Og bilen lades hver natt, og den ene uken den stod uten å bli brukt var batteriet på 70 prosent. Var dette foe mye?

Forstod lite av den testen og stjernene deres.

Ellers betalte jeg 2920 kroner for servicen.
Synes ikke det var ille.
#31
Min erfaring med Leaf, og det jeg leser, er at det er en veldig driftssikker bil.
Jeg har snart hatt den i 1 år, og på den tiden har den vært 1 gang på reparasjon, da DAB sluttet å virke. De byttet antenne og antenne fot, selvfølgelig gratis, og nå er alt tipp topp igjen.

Hvilke erfaringer har dere andre? Er det feil som går igjen?

Dette er ikke for å rakke ned på bilen, for den er jeg superfornøyd med
#32
Leaf 2010-2017 / Resette radio.
søndag 29. januar 2017, klokken 14:31
Noen som har en enkel måte å resette radio til fabrikkinnstillingene ?
Koble av batteriet i noen minutter ?
#33
Leaf 2010-2017 / DAB og tåke.
onsdag 18. januar 2017, klokken 19:59
Sikkert temmelig tåpelig spørsmål, men påvirkes DAB signalene av tåke?
I min Leaf er det fabrikkmontert DAB. Og den skifter automatisk melllom DAB og FM ved dårlig signal.

Normalt kjører jeg fra hjemme til jobb og tilbake uten at den slår over til FM. Det er gode signal for DAB.

Men i dag, så var det tykk tåke på vei hjem. Og jeg fikk omtrent ikke inn DAB. Den slo konstant over på FM. Og dette er på motorveien sørover fra Stavanger! Pleier som sagt å være utmerkede forhold der!

Det er vel ikke mulig at DAB signal påvirkes av tåke?
#34
Leaf 2010-2017 / Lyd når kommer hjem.
tirsdag 10. januar 2017, klokken 17:30
Er det mulig å sette egen lyd på GPS når kommer hjem? Altså legge inn andre lyder enn de som ligger fra før. F.eks en sang eller noe?
#35
DRIFTSBATTERI / Hvor mange prosent etter 8 år?
onsdag 04. januar 2017, klokken 15:10
Prøver å lese meg frem til garanti på Leaf med 30kWh.
Leser på Nissan sine sider at det er 8 år eller 160 000 km , det som inntreffer først.

Men så står det at de garanterer 9 av 12 streker eller 85 prosent eller mer etter 5 år. Men etter 8 år da?
#36
Leaf 2010-2017 / Knirking fra bagasjerom.
torsdag 22. desember 2016, klokken 20:30
Prøvde å søke i tidligere innlegg, men fant ikke så mye.

Bilen knirker fra bagasjerommet. Ikke fra understell, da det høres ut som det konmer innenfra og ikke ute.
Skjer i humper og svinger. Akkurat som om karosseri vrir seg, og da knirker det.
Har fjernet alt som lå bak, men fortsatt knirker det.

Noen som har opplevd det samme?
#37
LeafSpy / Leaf Spy, nerde ting?
tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:42
I fare for å banne i kirken, men er ikke denne Leaf Spy en litt nerde ting?
Hvorfor skal jeg kunne lese ut en mengde tall og styr?
Jeg kjører bilen aldri tom, lader normalt når den er mellom 10 og 20 prosent.
Jeg opplever at den informasjon bilen gir meg stemmer ganske bra, og har ikke behov for mer.

Eneste jeg etterhvert kunne hatt  muligheten til var å lese av status på batteriet. Men dette kan vel leses av hos forhandler?
#38
Leaf 2010-2017 / Bilen har begynt å oppføre seg litt merkelig.
onsdag 16. november 2016, klokken 22:37
Har lagt merke til noe de siste ukene.
Før , når jeg kom inn i garasjen, eller inn i et kryss, så doserte jeg fint på bremsen, og fikk med det en rolig oppbremsing og behagelig stopp.
Men nå den siste tiden, er det akkurat som det skjer noe rart med bremsen.
Jeg trykker like forsiktig inn som vanlig, men så gjør pedalen et stop, og jeg må presse hardere for respons, og ender da med en relativt hard og brå oppbremsing! Noen som har opplevd det samme?
Har et par ganger nesten truffet veggen i garasjen, da bilen ikke vil bremse når jeg skal dosere rolig, så ender med å måtte trykke mye hardere for å få respons.
#39
Leaf 2010-2017 / Dugg i hele bilen ved forvarming!
tirsdag 01. november 2016, klokken 07:46
Satte bilen på forvarming en liten time før jeg skulle kjøre i dag. Andre ganger har jeg da kommet ut til en god å varm bil. I dag kon jeg ut til en varm bil, sol var full av dugg!
Bilen står i en stor carport, får ikke regn og snø på seg.
Måtte kjøre med vifte og aircon på full guffe i 10 min for å få vekk duggen!

Hva skjer?
#40
Leaf 2010-2017 / Kortere rekkevidde med forvarmet bil.
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 11:19
Jeg ser at om jeg forvarmer bilen når den lader, og kjører med 21 grader på klimaanlegget, kommer jeg ca 5 km kortere når jeg når 95 prosent på batteri, enn å starte med kald bil og klima på 21 grader.

Lønner det seg da å forvarme bilen? ( foruten at det er flott å sette seg i en varm bil)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA