Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - EV-FTW

Sider: 1 [2] 3 4
16
Carwing / 21.12.18 og ny oppdatering av NissanConnectEV er lansert! Blitt raskere?
« på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 07:52 »
Med stor glede så jeg at appen nå hadde blit oppdatert, og husket at etter klaging til Nissan, sa de at hastighet og stabilitet på app skulle forbedres ved ny oppdatering som kom senere i desember.
Så nå er den her, o store oppdatering. Og hvordan oppleves det i bruk?
Jo, ustabilt og tregt. Merker absolutt ingen forskjell!

Hva er dere andre sin erfaring?

17
Kia Niro EV / Ser Motor er misfornøyd med rekkevidden på bilen.
« på: Tirsdag 04. Desember 2018, klokken 19:20 »
Motor klager på rekkevidden, og på lyset, også LED lys.
Hvor klarer de ikke lage en bil med skikkelig lys?

Når det kommer til rekkevidde, er det håpløs dårlig av journalister å forvente opp mot oppgitt rekkevidde, på vinter og med motorveikjøring.

Hadde de kjørt i stort sett 70 soner, hadde bilen nok fort gått 37 mil. Og hadde det da vært sommer, hadde den gått over 40 mil.

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/

18
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / NAF leasing, kan få problemer med hva de lover.
« på: Tirsdag 30. Oktober 2018, klokken 14:48 »
Ser NAF har en leasing ordning hvor man kan bytte biler underveis, uten innskudd på leasing, men depositum man får tilbake.
Men virker uansett dyrt.

Det som også jeg tenker NAF kan få problem med, er at de skriver Leaf har en rekkevidde på 30 mil under norske forhold.
Ja, lykke til sier jeg. Klagene kommer til å strømme inn, for det er omtrent ingen som klarer den rekkevidden overhodet , med normal kjøring og norske forhold.

19
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Når går bilen i skilpaddemodus?
« på: Fredag 17. August 2018, klokken 16:31 »
Når jeg kjører med Leafspy, hvor mange prosent SOC vil Leafspy vise når skilpaddemodus slår inn?

I dag forsvant prosentvisning osv på bilen, og det bare blinket streker.
Leafspy viste da en SOC på 14 %.

20
LeafSpy / Får ikke kontakt med Vgate OBD2 iCar2 WiFi
« på: Fredag 10. August 2018, klokken 08:56 »
Vet det kanskje er en annen tråd om dette, har leita men fant den ikke.

Kjøpte Vgate OBD2 iCar2 WiFi på Teknikkmagasinet.
Har lastet ned Leafspy og Autodoctor.

Kobler til dongle, skrur på tenning, men ikke så bilen starter.
Dongle kommer opp som trådløs nettverk på iPhoneX, men med utropstegn, som usikret nettverk.

Laster så inn Autodoctor, sjekker at ting stemmer av innstillinger, prøver så å koble meg opp mot dongle. Står og tenker, så feilmelding, og dongle skrus seg av.

Skrur på dongle igjen, får den opp på iPhone etter en stund. Viser trådløstsymbolet oppe i hjørnet på mobilen, prøver å koble den opp mot dongle via Autodoctor, men feilmelding igjen.

Og sånn går det hele tiden.

Hva er galt ???

21
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Elbil fungerer IKKE som feriebil!
« på: ſøndag 22. Juli 2018, klokken 13:58 »
Ok, før folk steiler, det er mulig å feriere med elbil, men det har sine store begrensninger, inkl Tesla.

Først av alt, jeg er veldig glad i min Leaf 30. Den gjør jobben og vel så det i hverdagen, da kjører jeg normalt rundt  10 mil daglig.

Men, dette er første sommer med bare 1 bil i heimen, og vi tenkte å prøve oss på en god bilferie, for gøy.

Det innebar 4 personer, telt og bagasje.
Vi har kjørt følgende ( med flere overnattinger):

Sandnes - Eidfjord
Eidfjord- Gol
Gol - Kongsberg og videre til Seljord.
Seljord-Dalen-Valle
Valle-Sirdal- Sandnes
Sandnes - Kristiansand
Kristiansand-Oslo-Jessheim.
Jessheim - Kongsvinger - Austmarka
Austmarka - Charlottenberg- Austmarka.
Austmarka-Jessheim
Jessheim-Oslo-Kristiansand.
Kristiansand - Sandnes.

Det blir da ( med litt småturer rundt i områdene vi sov) rundt 3000 km.

Jeg kunne avsluttet med å si det har gått helt fint, med litt tålmodighet.
For det har det.

Men, for meg, er det mye som skal til før jeg kan si at Elbil kan erstatte fossilbil på slike turer.

1. Å lade hver 15/16 mil blir for mye stopp for min del.
2. Bare etter en lading ( i denne varmen) ligger temeperatur på batteriet rundt rødt , og da vet jeg at jeg skal lade både en og to ganger før overnatting.
3. Forbruket! Jeg må ligge i rundt 90-100 på motorvei hvor farten normalt er 110, for å holde et nogelunde greit forbruk. Og for å forhindre varmgang i batteriet. ( med fossilbil hadde jeg normalt lagt cruisecontrol på 130 i 110 sona, da lå GPS på 120)
4. Ladekø. Det har blitt litt ladekøer nå i ferien. Flere elbiler på veiene. Det MÅ bygges ut flere ladere.
5. Tilgang til saktelading på plasser vi sover. Dette har fungert greit på capingplasser, men vist seg utfordrende på holteller.

Elbil fungerer videre dårlig i Finnskogen. Ladet til 90 prosent i Kongsvinger, før inn til Austmarka. Så en del småkjøring til badeplasser der inne, og tur til Charlottenberg, og tilbake. Hadde da nok strøm til å komme fra Austmarka til Jessheim. Men så ble jeg oppringt, og måtte kjøre et viktig ærend, da forsvant mesteparten, og jeg kom meg akkurat til Kongsvinger.

Så overraskelser som ikke er innlagt i planlagt kjørerute, det fungerer dårlig. Og enda dårligere på plasser det er langt til ladere.
Her er fossilbil overlegen!

Jeg vil påstå at Nissan i dag ikke har noen biler som passer en slik tur vi har hatt i sommer. Tesla kanskje, men vi har vært på plasser det aldeles ikke er superladere, og kommer fort opp i samme problem med en Tesla langt på landet, som med en Leaf, om enn med litt mer overskudd.

Aller største problemet , foruten irritasjonen over å være en sinke på motorveien, er varmgang i batteriet. Heldige dere som har biler med aktiv kjøling, og SKAM DERE Nissan for ikke å ha dette. Det ødelegger enhver form for ambisjon om skikkelige langturer på sommeren!

22
Hyundai KONA / Hyundai vil ikke!
« på: Torsdag 21. Juni 2018, klokken 15:42 »
https://www.tv2.no/broom/9930242/

Se der, da var det rett under 7000 biler i bestilling. Og de som er på slutten av den listen får ikke bilen før i 2020!

Det er latterlig dårlig. Hadde Hyundai villet, kunne de levert langt flere biler.

Bare se på Nissan. De leverte jo nesten 3000 biler bare på de første to månedene.


23
Hyundai KONA / Ser at Hyundai ikke gjør så mye for å få opp produksjonen.
« på: Mandag 04. Juni 2018, klokken 17:42 »
https://www.tek.no/artikler/du-kan-matte-vente-helt-til-2020-pa-a-fa-levert-en-hyundai-kona/438945

Ut fra artikkelen vil det gå helt inn mot 2020 før folk som bestiller Kona får den.
De har som mål å levere ut 2500 biler nå i 2018. Det er hva Nissan leverte på en måned omtrent!

Her må Hyundai ta seg sammen, for nå står produsenter på løpende bånd med elbilene sine. Neste ut er Kia! Så senere i år Leaf med lengre rekkevidde og andre forbedringer. Og som vi vet, Nissan klarer å levere!

24
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Har Nissan leveringsproblemer, eller synker bare salget?
« på: ſøndag 03. Juni 2018, klokken 00:36 »
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50007

Ser at eGolf, som har lang leveringstid solgte mer enn Leaf i mai. Nissan leverte ut enorme mengder med Leaf i starten av året, men har sakket litt av.
Skyldes det leveringsproblemer? Eller venter folk på Tekna? Eller har nyheten om Kona gjort at folk sitter på gjerdet?

25
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sandnes - Arendal, Leaf 30 kWh.
« på: Lørdag 24. Mars 2018, klokken 14:09 »
I dag har jeg da kjørt fra Sandnes til Arendal.
Det startet med 3 grader, våt vei og yr. Fra Kristiansand ble det tørr vei, og 6-7 grader.

Jeg starter med 100 prosent på batteri, og ikke forvarma bil.
Hadde klima på 19 grader.

Første strekk gikk til Lyngdal.
Ankom Lyngdal med 12 prosent igjen på batteriet, og hadde da kjørt 148,6 km. GOM anslo at jeg hadde igjen litt over 3 mil på batteriet.

Jeg ladet i 25 min, opp til 86 prosent.
Temp på batteriet da 6 streker.

Jeg tenkte å kjøre til Sørlandssenteret, for å lade der, men så at det ikke var noe poeng i det.
La meg i 98  på cruisecontro, når 100 sona kom, og satte veien mot Arendal.

Ankom Harebakken senter i Arendal med 4 prosent igjen på batteriet.
Hadde da hatt en snitthastighet på 72,8 km/h.
Forbruket var på 13,9 kWh/100km, eller 1,39 på mila.

Jeg ladet i 27 min, fra 4 prosent opp til 87 prosent.
Temperatur på batteri var da på 8 streker.

Men da var jeg også fremme, og har kjørt totalt 28,62 mil.
Altså med 1 lading på 26 min.


26
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Mulig å justere lengde og høyde på ratt i «nye» Leaf?
« på: Fredag 10. November 2017, klokken 18:06 »
Noen som vet om Nissan endelig har klart  å levere både lengdejusterbart og høydejusterbart ratt?
Hva med armlene som er mulig å forlenge, trekke frem?

27
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Super salg, klarer de å levere?
« på: Lørdag 09. ſeptember 2017, klokken 16:40 »
Ser at det skrives om beste salg noen sinne hos Nissan.

http://www.tv2.no/broom/9349916/

Over 700 signerte kontrakter bare på onsdag!

Nissan har jo egen batterifabrikk.
Dersom de klarer å holde leveringstidene sine kommer salget til å ta helt av på nye Leaf

28
Leaf 2010-2017 / Viser bilen feil km.lengde?
« på: Fredag 01. ſeptember 2017, klokken 08:20 »
Fra diskusjon rundt nye Leaf:

"Et speedometer som viser riktig hastighet og en km-teller som viser riktig lengde."

At bilen viser feil hastighet, det er jeg fullstendig klar over, men har inntrykk av at den viser riktig lengde.

Tar jeg feil her?

29
Leaf 2010-2017 / Førstegangs service.
« på: Torsdag 06. April 2017, klokken 19:29 »
Hadde Leafen på service i dag. Bilen er nå 1 år, og kjørt 24000.
Men, hvor mye "verdt" er dette papiret jeg fikk, med status for batteriet?
Fikk topp på batteri, men står ikke noe om hvor mange prosent det er igjen av batteriet. Ellers fikk jeg 5 stjerner og så 4 og 4 stjerner.
Fire på hurtiglading og på å ikke la bilen stå over tid med mye steøm.
I løpet av dette året har jeg vel hurtigladet mellom 15 og 20 ganger. Er dette mye?
Og bilen lades hver natt, og den ene uken den stod uten å bli brukt var batteriet på 70 prosent. Var dette foe mye?

Forstod lite av den testen og stjernene deres.

Ellers betalte jeg 2920 kroner for servicen.
Synes ikke det var ille.

30
Leaf 2010-2017 / Etter snart 6 år på markedet, er det feil som går igjen på Leaf?
« på: Torsdag 16. Mars 2017, klokken 08:15 »
Min erfaring med Leaf, og det jeg leser, er at det er en veldig driftssikker bil.
Jeg har snart hatt den i 1 år, og på den tiden har den vært 1 gang på reparasjon, da DAB sluttet å virke. De byttet antenne og antenne fot, selvfølgelig gratis, og nå er alt tipp topp igjen.

Hvilke erfaringer har dere andre? Er det feil som går igjen?

Dette er ikke for å rakke ned på bilen, for den er jeg superfornøyd med

Sider: 1 [2] 3 4