Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - EV-FTW

#1
Skoda ENYAQ / Folk lader feil!
lørdag 01. januar 2022, klokken 09:41
Jeg leser om folk som klager på ladehastighet, og det slår meg at veldig mange gjør feil.

For å oppnå raskest mulig ladehastighet:

1. Batteri må være litt varmt, så ikke lad etter kun kjørt noen få mil.
2. IKKE lad når bilen viser 20 prosent eller mer, da lader den trengt. Lad aller helst når den viser 8-10 prosent, da lader den opp mot 125 kW.
3. Er det flere som lader på likt, da kan dette påvirke hastighet.
4. Stopp lading på 80 prosent, det går veldig tregt etter det.
5. Går det sent tross disse råd, da kan lader være defekt, så bytt til ny lader!

Starter alltid lading når bilen viser  på 8-12 prosent, og får da alltid over 100 kW frem til rundt 30-35 prosent. Så går den sakte jevnt ned og legger seg stabilt på 70-80 kW frem til jeg avslutter lading på 80 prosent.

Har forresten ev IV80
#2
MG ZS EV / Utfordringer med vannlekkasje?
onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:22
Er det flere som opplever vannlekkasje og annet som en kan oppfatte som mangel ved bilen?

Har vært en stor diskusjon på FB.

Anbefaler folk å sjekke bilene sine nå når det er mye regn osv.

For de som har problemer, søk opp MG forum på FB, diskuteres mye rundt dette.
#3
MG ZS EV / Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
lørdag 13. juni 2020, klokken 20:59
Jeg må si jeg blir mer og mer skeptisk til MG. Vurderte sterkt å kjøpe den, men valgte å vente litt. Den er god å kjøre og har mange positive sider, men jeg var litt tilbakeholden grunnet skepsis til kvalitet og service.

Nå leser jeg på både det engelske og norske forumet på FB at bilene sliter med en god del feil. Mye 12V problemer og andre småting. Men det er flere og flere som har problem med at servo slutter å virke. Noe som potensielt kan være farlig i fart. Videre at det tar lang tid, flere uker, hvor bilen står på verksted grunnet dårlig tilgang på deler.

Dette er ikke positivt. Klart, på slike forum kommer ofte det negative frem, så en kan få litt feil bilde, men likevel. Er der en grunn til å være skeptisk?
#4
e-208 / e-208 på Finn.no
lørdag 07. mars 2020, klokken 10:44
Da har første bil kommet på bruktmarkedet. Noen som tenkte de skulle tjene penger på å flippe og så gikk det ikke helt som tenkt? Eller er det en misfornøyd kunde? Ser jo at bilen har fått litt negative tilbakemeldinger på fora for bilen. Går litt på infotainment systemet som har sine mangler og på ladehastighet og forbruk.

Uansett hvilken grunn, første bruktbil selges nå på Finn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171888090
#5
ID.3 / ID3 1st kommer med mulighet for takstativ!
torsdag 27. februar 2020, klokken 09:28
Stemmer det som sies i denne videoen, kommer bilen med mulighet for takstativ, og den får to sone klima. Dette er det VW som sier.

Så gjenstår det å se.

https://youtu.be/hhQuTXD5skw
#6
e-208 / Hvordan er det med hurtigladingen?
onsdag 12. februar 2020, klokken 18:08
https://youtu.be/A5vHmg5TVxA

Denne filmen er bra oppløftende. Opp til 69 prosent lader den raskt, etter dette går det ganske tregt. Så lading til 70 prosent er nok det mest optimale på langturer.
#7
Hyundai Ioniq / 90 prosent igjen, og varsel om lavt batteri!
torsdag 23. januar 2020, klokken 16:39
Noen som har opplevd dette? Bilen har 90 prosent igjen, men kom opp med varsel om lite strøm, og anbefaling om å lade.
#8
Hyundai KONA / Kona med lyst interiør.
torsdag 02. januar 2020, klokken 10:46
Min far kjøpte en Kona hos lokal forhandler, som direktøren der hadde spesialbestilt med lyst skinn og lysere farger på interiør.
Liker den bilen veldig godt, men ser ikke noen av disse på Finn. Er bare de med sort interiør.

Har dette aldri vært en valgmulighet på bilene som blir solgt i Norge?
#9
Opel Ampera PH / Noen som kjenner til denne ?
mandag 04. november 2019, klokken 19:46
«»»»»»»»»»
#10
Leaf 2010-2017 / Utrolig overpriste biler på Finn.no
søndag 03. november 2019, klokken 17:43
Jeg holder på å selge min 2016 Leaf 30 kWh. Jeg må ærlig si jeg blir sjokket over å se at folk tenker de skal få 150-160 000 for bilene sine.
Er mange som virkelig må stikke fingeren i jorden, få litt bakkekontakt.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Bra og mindre bra med Leaf!
torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:13
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

Bra!
- Leaf er en komfortabel bil.
- Leaf er en rimelig bil. ( Nye 62 kan diskuteres)
- Leaf er driftssikker.
- Leaf har et godt utbygd nettverk av forhandlere.
- Leaf Spy er enormt greit
- Leaf har varsel om fotobokser, veldig greit.
- Leaf har app for fjernstyring av varme og lading.
- Leaf har varme i ratt
- Leaf har varme i bakseter også.
- Leaf har 360 graders ryggekamera! Super greit.
- Leaf har bra bagasjerom
- Leaf har greit sikkerhetsutstyr ( Nye Leaf)
- e-pedal er veldig bra i byen.
- for turer under 30 mil er både Leaf 30 og Leaf 40 veldig greie biler.

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.

Det var det. Noe av det jeg har nevnt er avhengig av utstyrsnivå.
Kan være jeg skulle hatt mer med på begge sider, men nå ble det slik.

Andre som har sine tanker, er det bare å tilføye.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Spikeren i kisten for Leaf 62?
mandag 09. september 2019, klokken 20:54
Ja da var ID3 fra VW lansert.
En høyteknologisk bil, med CCS lading som støtter 100 KW, avansert head up display, nymoderne interiør, nymoderne lys teknologi, store hjul som får designet på bilen til å bli helhetlig. Den er online og kjenner igjen stemmen din. Si « Hei ID» og den svarer deg. Jepp, den hadde appstyring også.
Flott design, og en kan velge mellom tre rekkevidder.

Den midterste modellen med rekkevidde på over 400 kilometer vil koste under 330 000 hete i Norge. Det er lovet levering i 2020 til de som bestiller nå.

Er dette spikeren i kisten for Leaf? Nei, det er nok ikke det, men det er virkelig noe som vil rokke kraftig med salget til Leaf. Nå må den godt ned i pris for å klare å konkurrere, for nå er den virkelig frakjørt, og oppleves som utdatert og gammel.

Vet mange av dere reagerer på at jeg sier det; men jeg står inne for det.
#13
Ja, da får man en Model 3 for under 400 000 kr. Med AAC og ok utstyr.
Bedre rekkevidde enn Leaf 62 kWt og for ikke å snakke om lademulighet.
Leaf er nå en seriøst overpriset og ikke minst gammel bil. Teknologisk er den slått i støvlene av Tesla Model 3, og jammen på pris også.

Jaja, Nissan har varme i rattet om ikke annet.
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Har Leaf mistet litt fotfeste?
fredag 15. mars 2019, klokken 22:53
Nå begynner det å stramme seg til på markedet. Det kommer flere og flere modeller, med lengre rekkevidde og prisene blir presset. Bruktmarkedet viser også at tiden for å tjene grovt på å overprise elbiler er litt over. Leaf 40 kWt LE går tregere å selge, og ser at prisene begynner å droppe under 250 000.
Hyundai Kona, som har lang venteliste, der går det også tregere på bruktmarkedet, og prisene begynner å falle ned på 370-380 000 for godt utstyrte, lite brukte biler. Tesla Model 3 kommer i lassevis til kai, og vil dominere salgsstatistikkene fremover.

Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?

Det virker som det ikke vil være noe enorm ventetid på en 62 kWt Leaf, så det blir spennende å se hvor godt den vil bite fra seg. Akkurat nå ser det ut til at Tesla feberen herjer, og bedre vil det ikke bli når de nå har lansert Model Y.
#15
Da har Tesla satt ned prisene på Model3, og bekreftet at det kommer en utgave med 350 km rekkevidde, til ca 300 000 kr.

De har satt ned prisen over natta til 429 000 for utgaven med lang rekkevidde og 4x4 ( trist for de som har betalt ca 450 000 for den). Så nå må rett og slett folk være «tullinger» om de kjøper en Leaf til over 400 000! Kanskje litt strengt av meg å si det, men jeg mener det litt også. Leaf er overpriset, noe som blir enda tydeligere nå. Så noe kommer til å skje med prisen på den.

https://www.tv2.no/broom/10449162/
#16
Leaf 2010-2017 / Take a break!
søndag 24. februar 2019, klokken 18:30
Nå har jeg hatt bilen i 3 år, kjørt snart 73000 km, og har aldri fått den beskjeden før.
Hadde kjørt fra Kristiansand og kommet til Moi, 14 mil og 2 timer kjøretid. Da kom det et pip, og symbol av en kaffekopp opp. Og meldingen «Take a break».
Ante faktisk ikke at bilen hadde varsling for pauser. Har kjørt lengre strekk enn dette i ett før.
Men, hadde planlagt pause da uansett, så var greit det.
#17
Med stor glede så jeg at appen nå hadde blit oppdatert, og husket at etter klaging til Nissan, sa de at hastighet og stabilitet på app skulle forbedres ved ny oppdatering som kom senere i desember.
Så nå er den her, o store oppdatering. Og hvordan oppleves det i bruk?
Jo, ustabilt og tregt. Merker absolutt ingen forskjell!

Hva er dere andre sin erfaring?
#18
Kia Niro EV / Ser Motor er misfornøyd med rekkevidden på bilen.
tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:20
Motor klager på rekkevidden, og på lyset, også LED lys.
Hvor klarer de ikke lage en bil med skikkelig lys?

Når det kommer til rekkevidde, er det håpløs dårlig av journalister å forvente opp mot oppgitt rekkevidde, på vinter og med motorveikjøring.

Hadde de kjørt i stort sett 70 soner, hadde bilen nok fort gått 37 mil. Og hadde det da vært sommer, hadde den gått over 40 mil.

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/
#19
Ser NAF har en leasing ordning hvor man kan bytte biler underveis, uten innskudd på leasing, men depositum man får tilbake.
Men virker uansett dyrt.

Det som også jeg tenker NAF kan få problem med, er at de skriver Leaf har en rekkevidde på 30 mil under norske forhold.
Ja, lykke til sier jeg. Klagene kommer til å strømme inn, for det er omtrent ingen som klarer den rekkevidden overhodet , med normal kjøring og norske forhold.
#20
Når jeg kjører med Leafspy, hvor mange prosent SOC vil Leafspy vise når skilpaddemodus slår inn?

I dag forsvant prosentvisning osv på bilen, og det bare blinket streker.
Leafspy viste da en SOC på 14 %.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA