13
« på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 22:53 »
Nå begynner det å stramme seg til på markedet. Det kommer flere og flere modeller, med lengre rekkevidde og prisene blir presset. Bruktmarkedet viser også at tiden for å tjene grovt på å overprise elbiler er litt over. Leaf 40 kWt LE går tregere å selge, og ser at prisene begynner å droppe under 250 000.
Hyundai Kona, som har lang venteliste, der går det også tregere på bruktmarkedet, og prisene begynner å falle ned på 370-380 000 for godt utstyrte, lite brukte biler. Tesla Model 3 kommer i lassevis til kai, og vil dominere salgsstatistikkene fremover.
Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?
Det virker som det ikke vil være noe enorm ventetid på en 62 kWt Leaf, så det blir spennende å se hvor godt den vil bite fra seg. Akkurat nå ser det ut til at Tesla feberen herjer, og bedre vil det ikke bli når de nå har lansert Model Y.