Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyst1

Sider: [1] 2 3 ... 84
1
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 10:48 »
Så privatprisene er på jorde, men forhandler er bedre priset om man ser på Finn?


Når privatpersoner legger seg over forhandlere i pris, så har de ikke er riktig bilde av hva de kan få for bilene sine. Er også en del forhandlere som ligger litt høyt. Beste er å sortere søkeresultatet på Finn, sammenligne bilene, så ser en fort hvilke biler som er veldig overpriset! Generelt vil jeg si at det alltid er rom for å prute, spes. ved privatsalg på Finn.

2
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 09:10 »
Replikk - jeg endte opp med denne bilen - 190.000,- inkl gode sommer / vinter-dekk (det kan virke som om en del privatselgere bommer fullstendig med prissettingen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182401575


Gratulerer med ny bil! Veldig bra valg!

Og ja, det er mange selgere (ikke bare private) som overpriser bilene sine. Du har gjort en godt kjøp. Ser er flere som prøver å få 220 000 for 2017 mod med rundt 40 000 på telleren. De lever i en drømmeverden, og må nok bare innse at bilen ikke er verdt så mye.

3
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 22:49 »
Legg merke til at den ene er bruktimportert. Riktignok fra Sverige, og av forhandler, men importbil likevel. Det bør uansett gi utslag på prisen i form av litt lavere pris.

EDIT: og det var selvsagt den eldste...

Jepp, det var den eldste, og noe av grunnen til at jeg mener at denne selgeren overpriser bilen ganske mye. Han må nok ned til rundt 200 000.


4
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 21:14 »
Med tanke på pris vil naturlig en nyere bil falle mer enn en eldre bil som har tart det største prisfallet. Derimot holder den gamle  Ioniq seg bra i pris mot den nye, mye grunnet utrolig mye hurtigere lading, og dermed en bil som for mange vil fungere bedre på lange turer enn den nye.

5
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 21:12 »
Dersom ikke farge betyr noe, er definitivt 2019 mod det beste kjøpet. Her er det nok noen med 2017 mod som priser seg for høyt, og du bør prute.

Forskjell på bilene er ikke mye. 2019 mod har sorte detaljer i front og bak, mot grå på 2017. 2019 har varme i bakseter og tretthetsvarsler, noe 2017 ikke har. Utover det er det ikke så mye mer jeg vet om som er forskjell.

6
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 22:36 »
Rusta ikke MGn fælt i England ? var en fyr med rust overalt

Var noen tilfeller jo. Men nå blir bilene antirustbehandlet når de ankommer Drammen, noe som hjelper. Når det er sagt, la en ut bilde på FB av sin MG med rust under, bilen var bare kjørt rundt 2000 kilometer. Han fant rust i skjøter da han skulle montere hengerfeste.

7
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 22:33 »
Klart det er problematisk om servicen ryker og reparasjon tar lang tid. Har akkurat bestilt en selv så selvfølgelig litt bekymra. Men så langt er det rapportert om 4 med ødelagt servo og solgt godt over 600 her til lands. 1% med feil er ikke så mye satt opp mot andre, men det skal sies denne feilen er noe man forventer at skal komme seinere og ikke etter så kort tid.

Det at reparasjon også går treigt er problematisk. Men vi får håpe på forbedring.

Når det kommer til andre ting som prisen forventer jeg ikke egentlig oppgang her. Prisen på MG ZS EV ble satt rundt nyttår og selv om krona fallet voldsomt har den nesten stabilisert seg tilbake på nivået før covid-19 stengingen. Og nivået er noe lavere enn ved nyttår men retningen ser egentlig ut til å styrke krona. I tillegg viser MG at de vil satse hardt og det er grunnen til denne rentekampanjen samt at man akkurat nå også får med el-sparkesykkel denne uka.

Med alle disse kampanjene og slik er det veldig tydeligst MG ønsker å øke salget og da tviler jeg på at de vil gjøre noen prisøkning. Kanskje det kommer økning i pris når/hvis de får på plass appløsning til høsten samt frigjør mer av batterikapasiteten (minsker bufferen) eller øker ladehastigheten som det også går rykter om ettersom dette fort vil gjøre at bilen nærmer seg å konkurrere med en del dyrere biler.

Leste nylig på FB siden til MG at det har startet å komme beskjeder fra forhandlere at prisene forventes å stige om et par uker. Kan være ivrige selgere som bruker skitne triks for å få solgt lagerførte biler, eller så kan det være noe i det. Gjenstår å se.

8
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 21:36 »
Da skal jeg prøve det. Har obd2 dongle liggende etter Leafen.

Oppdatering.
Appen finnes ikke på iPhone. Kanskje du har Android ?

9
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 11:45 »
Takk igjen for tips. Mulig at folk beholder sin elbil litt lengre enn forutsatt, med forsinkelsen av nye elbiler pga korona-situasjonen (ID3 mm). Bør jeg forøvrig alltid kreve test av kapasitet batteri dersom bilen har gått opp mot (la oss si..) 80000 km?

På leaf er det lett å lese av batteri med Leafspy. Ioniq derimot har ikke denne muligheten. Kan være du kan lese av hos forhandler, men Hyundai har lagt inn ganske stor buffer i topp på batteriet, så jevnt over holder de seg meget bra.
Jeg hadde ikke brydd meg med det, så lenge bilen er pen og aller servicer er fulgt.

10
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 10:09 »
Når det kommer til kjøp og salg nå før sommeren setter inn, er det egentlig vanskelig å si hvem det er som pusher mest. Det er ikke enorme salg på Ioniq, heller at priser har gått litt opp grunnet svekket krone.
Derimot er det en del brukte, og der må du bare prute. Særlige private som selger har tendens til å legge seg for høyt, da de tenker prisene på Finn er det de får, uten å tenke at forhandlere alltid får mer for bilene.

Ofte må folk som selger privat justere prisene ned 10-20 000 pluss. Så Ikke kjøp privat uten å få ned prisen!

Jeg hadde nok klart å selge min for mer enn jeg kjøpte den til, men du bør klare å skaffe deg en fint brukt og godt utstyrt Ioniq til 170/180 000! Og lavere om du er veldig heldig.

11
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 00:20 »
"Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det! "
 - Hei, det var ingen dårlig pris! Tør jeg spørre hvor langt bilen var gått og hvilken by du kjøpte i?
Selv er jeg på utkikk etter en 2017-modell, max kr 190.000,-, Oslo eller østlandet, teknikk + skinn, max 50.-60.000 km (bør helst kunne bruke sommer/vinter-dekk et år eller to til), servicer fulgt, helst rød eller blå (ikke hvit)....
Fikk et forsikringstilbud på 6.500,-, langt dyrere enn mine tidligere el-biler (Kona / Ampera i kortere perioder) - de forklarte det med at skadefrekvensen på elbiler er høyere enn fossilbiler - er det en kurant pris?
Og et lite spørsmål om soltak - er det bare til gunst eller tar det noe på takhøyden (jeg er nesten 190 cm)?
Takker for svar - flott brukerforum med mye kunnskap.

Hei.

Bilen er en teknikk med skinn, ikke soltak. Kjenner flere som kjøpte med soltak, men som ikke ville brukt disse 10 000 ekstra om de hadde fått velge igjen. Det er ikke store takluken, og velger heller å ha tett tak, enn noe som er utsatt for lekkasje.

Den er av farge grå/blå. Kjørt i underkant av 80 000, så litt lengre enn det du ser på, men kjørelengden bekymrer meg ikke, da batteriene holder bra på disse bilene. Ble kjøpt i Rogaland. Både sommerdekk og vinterdekk var nye nå i 2020, så mye igjen på dem.

Hadde en Leaf 2016, som jeg kjøpte ny. Solgte den når den var 3,5 år, da jeg hadde kjørt 90 000 km med den. Topp stand både bil og batteri. ( batteriet leste jeg av med Leafspy, og det var enda på i overkant av 90 prosent, ikke tapt seg 10 prosent på nesten 100 000 kilometer). Fordelen med Ioniq er at garantien varer ubegrenset kilometer og ikke 100 000 som på leaf. Med andre ord hr jeg 2 år garanti igjen, da den ble registrert i juli 2017.

Alt i alt meget fornøyd med kjøpet, og mener selv jeg har fått en veldig god bil, til en god pris!

12
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 21:34 »
Er flere andre merker ( bla Ford) som kjører 0.9 prosent rente. Og ja, dette e lavt, men er viktig å huske at det kun er en periode, så stiger det til markedsrente. Og dette er ikke de billigste lånegiverne på markedet. Så det er fort gjort å la seg lure inn i noe som på sikt blir dyrere enn først antatt.

13
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 13:04 »
Jeg sier ikke noe på prisen, for det er et godt kjøp, og få rivaler akkurat nå når alle har satt opp pris. Men det spørs om ikke MG også går opp i pris når de har solgt ut de lagerførte bilene. Det gjenstår å se.


14
MG ZS EV / Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Lørdag 13. Juni 2020, klokken 20:59 »
Jeg må si jeg blir mer og mer skeptisk til MG. Vurderte sterkt å kjøpe den, men valgte å vente litt. Den er god å kjøre og har mange positive sider, men jeg var litt tilbakeholden grunnet skepsis til kvalitet og service.

Nå leser jeg på både det engelske og norske forumet på FB at bilene sliter med en god del feil. Mye 12V problemer og andre småting. Men det er flere og flere som har problem med at servo slutter å virke. Noe som potensielt kan være farlig i fart. Videre at det tar lang tid, flere uker, hvor bilen står på verksted grunnet dårlig tilgang på deler.

Dette er ikke positivt. Klart, på slike forum kommer ofte det negative frem, så en kan få litt feil bilde, men likevel. Er der en grunn til å være skeptisk?

15
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 13:44 »
Vi har en 2019 mod fra før. Kjørte 2020 mod, og har vurdert den opp og ned. Endte med at vi kjøpte en til 2017 mod. Rett og slett for jeg ikke opplever 2020 bringer så mye nytt, at det er verdt å betale så mye ekstra for. App klarer jeg meg uten, og så var det denne ladehastigheten!

Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det!

Ladefart teller rett og slett langt mer for meg, pluss at jeg ikke liker den nye fronten, som er faktisk hakket styggere enn fronten på 2017 modellen.
Der er 2019 modellen finest. ( men det er smak og behag).

Sider: [1] 2 3 ... 84