Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elsykkelogelbil

#31
Lade hjemme / Sv: Easee ladboks og ioniq 5 + Nissan leaf 2012
søndag 06. mars 2022, klokken 18:13
Takk for svar begge to. Tar det til etterretning at nåværende lading ikke er innafor.

Hva med dette 1 fase og 3 fase? Er det noe jeg må hensynta ved å kjøpe easee lader?

Ellers tror jeg Tibber selger ladelabel type 2-3 fase og type 1-1fas.

Om jeg kjøper en av hver kan jeg da lade begge bilene?

Ikke noe must at de må lade samtidig 😄
#32
Lade hjemme / Easee ladboks og ioniq 5 + Nissan leaf 2012
søndag 06. mars 2022, klokken 15:22
Hei!

Beklager på forhånd et dumt spørsmål, jeg burde vel egentlig klare å lese meg til dette.

Vi har en ny ioniq 5 og en 2012 Nissan leaf

Så skjønner jeg at vi nå må ha hjemmelader.

Kikker litt på Easee... Vil den kunne lade ioniq 5 på bilens raskeste (for hjemmelading vel og merke), men også lade vår nissan leaf?

Hva må jeg evt ha?

Hittil har vi ladet leafen i en egen stikkontakt som vi har på verandaen og det har funket greit i 10 år
#33
Kjøpe elbil? / Sv: Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:52
Godt tips med BYD Tang.

Hva med en elbil som selges av merkeforhandler her i Norge, men er 1 år gammel og "bruktimport" (Tyskland tror jeg).

Gått 10 000 km cirka.

Er det noe varsko der? 4 år igjen av 5 års garanti
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:40
Sorry, du har rett, jeg får 574 jeg og... Tilhengerfeste bruker jeg 2 ganger i året, så det trenger jeg ikke :) Bare vet ikke om jeg gidder å vente til mai (ja, vet, jeg er utålmodig).
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:36
84 000 for en skjerm?! Hinsides. Folk har uflaks/flaks med biler, jeg pleier å se på statistikkene og vet at Leaf kommer veldig godt ut. Tesla har vel kommet ganske dårlig ut før? Men kommet bedre på nyere statistikker, samt kommet bra ut på kundetilfredshet, så det lover jo bra :)
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:31
Ok, skal definitivt se mer på den.

Konfigurerte en på Teslas hjemmesider nå. Ble 550 med vinterhjul og uten autopilot. Ikke verst. Massivt bagasjerom tydeligvis og forventet levering i mai (samme som Mercedes Benz EQB 300)
#37
Kjøpe elbil? / Sv: Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:25
Tusen takk for svar! :)

Er det ikke sykt mye feil på Teslaer? Mye verkstedutgifter og sånt?

Ser at på EU-kontroll i England er Ioniq og Leaf nummer 1, nesten aldri feil.

Hvordan er Tesla her? Orker ikke de dyre verkstedregningene :(
#38
Kjøpe elbil? / Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:16
Hei!

Jeg kjøpte en ny Nissan Leaf i 2012 ny fra forhandler i Bærum (BNH) tilbake da det nesten ikke var folk med elbil i Norge. Den bilen er like bra enda og jeg er superfornøyd. Aldri noe krøll med den.

Dog vil jeg bytte ut vår Skoda firehjulsdrift til en elbil med 4x4 fordi det er så mye bakker, is og snø der hvor vi bor, så å ikke ha en av bilene med 4x4 er uaktuelt. Da kommer vi oss ikke på jobb enkelte dager. Vi sliter også med hytta da.

Men nå har jo ikke jeg vært på markedet på 10 år omtrent.

Og alle elbiltestene snakker om pris på elbil y og x. Men Y og X har konstant leveringstid på minst 6 mnd. Når man sier feks at Ioniq kan leveres nå er det alltid de som ikke er firehjulsdrift. I tillegg er det ofte sånn at på bilprodusentenes hjemmeside vil de ikke si noe om leveringstid, da må du henvende deg til hver forhandler.

Heldigvis har valgmulighetene også blitt så mange nå, så jeg føler ikke at jeg er så godt orientert.

Har dere noen tips? Vi har barn og barnevogn så bagasjerom bør helst være >480 l. Og den bør ha 4x4. og vi foretrekker å kjøpe ny. I utgangspunktet vi ute etter rask levering, å stå på liste er ikke min greie, da driter jeg heller i hele kjøpet og beholder bilen vi har  ;)

Red: pris rundt 500. 520-540 ok, 600 synes jeg er for mye.
#39
Takk for svar begge to :)
#40
Sitat fra: Tomrolun på søndag 15. mai 2016, klokken 09:05
Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:28
Sitat fra: Tomrolun på mandag 18. april 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 18. april 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Tomrolun på fredag 15. april 2016, klokken 21:17
Jeg har også kjøpt denne, og hatt den en uke nå.
Synes testen på Din side i dag beskriver sykkelen ganske likt som jeg opplever den.

Jeg har ikke prøvd el-sykkel før, men er positivt overrasket av sykkelen. Drar sykkelvogn med ett barn i, opp delvis bratte bakker og synes det går helt greit...Stor forskjell fra min gamle sykkel uten motor :)

Jeg har også den samme feilen med ulyd og utkobling av motoren.
Dette er vist en feil som de fleste av disse syklene har hatt som ifølge Biltema løses med en programvare oppdatering.
Fikk forresten veldig raskt hjelp og tilbakemelding fra Biltema hvor de var klar over problemet og hadde løsningen klar :)

Legger ved link til testen hos Dinside:
www.dinside.no/936416/test-biltema-yosemite-mtb-elsykkel

Så du har fått oppgradert programvaren? Hvor lang tid tok det og måtte du levere sykkelen inn, eller gjorde de det kjapt og enkelt mens du var der?
Jeg har ikke fått den oppgradert enda, Biltema i Harstad venter på en kabel for overføring av ny programvare.
Den skulle forhåpentligvis komme iløpet av denne uken.
Ifølge dem var det fort gjort og skulle løse disse problemene, som visst nok er ett motorvern som løser ut for tidlig.

Krysser fingrene å håper det blir bra, da jeg ellers så langt er fornøyd med sykkelen.

Takker for tilbakemelding :)

Det skal sies at lyden ikke har kommet mer enn et par ganger på den nye.

Og jeg er enig, det er en god sykkel. Eneste svakhet er som nevnt at den ikke gir nok hjelp i de bratteste bakkene. Men ellers er det en knallsykkel så langt. Bedre enn de elsyklene vi har på jobb å sykle på, og de koster 20 000.
Da har jeg fått oppgradert sykkelen, det tok ca 2 minutter. Har syklet litt etterpå, og har ikke hørt ulyden flere ganger.
Men det er blitt en litt høyere lyd av motoren som om den jobber mer, spesielt i motbakker uten at jeg merker noen høyere effekt.Ellers har sykkelen vært feilfri, har syklet 400 km på den til nå.

Flott å høre. De gir vel ikke beskjed til alle som har kjøpt om at de må komme tilbake med den for oppgradering, så jeg får vurdere å stikke innom en dag.

Jeg og har vel rundt 40 mil og er og veldig fornøyd. Bremsene har begynt å bråke en del da.

Har du montert skjermer? Tips? Jeg må få skjermer på den snart :)
#41
Sitat fra: ozelot på onsdag 27. april 2016, klokken 22:47
Jeg har også lagt merke til denne sykkelen, og som eventuell førstegangskjøper måtte jeg innom og prøve den i dag. Tanken er å erstatte bil de 2 mil til jobb, og heller bruke litt mer tid uten at jeg må dusje på jobb og når jeg kommer hjem fordi jeg er gjennomsvett.


Fikk prøve den litt i dag, men de har få bakker utenfor Biltema Haugesund, så hadde vært morro om jeg fant noen i området som hadde kjøpt den så jeg kunne prøvd den i noen bakker :)

Det er det som er en av ulempene med Biltema og sykkel. Du får liksom prøve den på parkeringen. 8 000 kr er jo litt penger, tross alt, selv om det ikke er i samme land som 40.000 kr-syklene.

Om bakkene: den er nydelig på flat vei og ikke for bratte bakker. Den er bedre å sykle på v/ flate veier enn flere langt dyrere sykler. Og den ser bedre ut enn mange andre elsykler.

Men!

Ved bratte bakker så klarer den ikke å hjelpe deg nok og du blir svett og/eller stiv.

Jeg kjøpte min til en veldig spesifisert rute (til og fra jobb). Det er mye bakker begge veier. Men ruta mi går forbi de bratteste bakkene. Dermed sykler jeg fort til jobb og uten å bli svett. Perfekt til mitt bruk. Digg sykkel, med noe dårlige bremser :)
#42
Sitat fra: edyrli på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:14
Jeg ser ingen som helst grunn til at det skal forskjellsbehandles om syklene er Vanlig sykkel, Tradisjonell elsykkel eller elsykkel av scootertypen. Vi har et regelverk som sier at disse er likestilt med vanlige sykler.

Det jeg derimot stiller spørsmål til er modifisering av disse. Jeg har nesten ikke sett noen som faktisk bruker pedalene. Da blir den med en gang et ulovlig motorkjøretøy. Samme problemstilling gjelder jo selvfølgelig for alle elsykler.
Da er det vel bedre med en kontroll av elsykler istedenfor et generelt forbud?

Aldersgrense, spør du meg. Sett den på 16 år. Det går såpass mye fortere enn vanlig sykkel og krever mer av de som sykler.

Samtidig så er det et poeng dersom det får ned biltrafikken til og fra skolene i forbindelse med kjøring / henting.

Men kan ikke ungene sykle på vanlige sykler? Hvor store avstander skal de liksom? I byene er det begrenset hvor lang vei man har til skolen.
#43
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:33
Tror nok det er et utslag av pris på disse Scooterlignende Elsyklene.

Selv kjøpte vi skikkelig Elsykkel til jentungen. Den var både kulere og raskere enn Scootersyklene klassekameratene hadde, og plutselig ble det litt flaut med Scootersykkel.

Det er egne lover som dekker tullballsykling, så ser ingen grunn til å lage særskilte forbud. Legg heller opp til eget valgfag på skolen der en kan mekke sykler, og inviter til møte der en sier klart fra at råsykling blir meldt til Politiet.

Diskresjon: Kona jobber i barnehage, og en av "pedagogene" der reagerer på alt med nye forbud. Nå har ungene snart ingenting å holde på med, og kjeder seg. Klatring i trær og graving i jord er forbudt. Sølekaker kan de bare drømme om. I stedet blir ungene kreative med skikkelig streker som selvfølgelig er uakseptable.

Unger som mekker scootersykler står neppe på hjørnet og sniffer bakefett for å si det litt direkte.

Høres helt sykt ut at barn ikke skal få grave i jorda, eller klatre i trær. Jøss.

Men har heller ikke inntrykket av at elscooter-banden mekker så mye sykkel. Det går mer i selfie på elscooteren med en bakpå... Mens man kjører...
#44
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Forbud mot Elsykkel
tirsdag 26. april 2016, klokken 07:38
Sitat fra: elektrolux på søndag 24. april 2016, klokken 08:23
Har ingen statistikk å vise til, men jeg ville nå gått løs på foreldre som kjører ungene til skolen med SUV lenge før jeg forbød bruk av Elsykler.

En Elsykkel kan erstatte en SUV i en slik sammenheng, da den øker avstanden en kan transporteres for å komme til skolen.

En annen ting er at slike sykler kan trigge fantasien til ungdommene som kanskje får interesse for realfag. Skal Elsykkelen holdes i stand må det mekkes, og få har råd til å la en profesjonell mekaniker stelle med gliset når en går på skole og har begrenset med ukelønn.

Nå sitter ikke jeg med noen fasit, men er hvorfor sykler disse ungdommene aldri på en vanlig sykkel med elmotor og batteri? Alltid på disse som ligner scootere. Er det scooterne som oppmuntrer til råkjøring, eller er det unge hoder som ville råkjørt like mye på vanlige elsykler?

Og... Er det bare i Grenland hvor det er blitt et problem med ungdommer på "elsykkel-mopeder" som råkjører og har meid ned folk på fortau?
#45
Sitat fra: IcemanNorway på søndag 24. april 2016, klokken 16:46
Sitat fra: FlyByFun på søndag 17. april 2016, klokken 13:12
Som testen sier; du får det du betaler for, og det gjelder spesielt for elsykler vil jeg påstå. Personlig ville jeg aldri brukt penger på denne elsykkelen. Hvorfor? Er selv i gang med å bygge opp min egen elsykkel og har gjort en del hjemmelekse for å finne ut av ting. Spesielt batteriteknologi. Batteriet er den viktigste og mest kostbare enkeltkomponenten. Uten å være påståelig mistenker jeg sterkt at batteriet på biltemasykkelen består av rimelige celler fra Kina som har lavere kapasitet og levetid enn kvalitetsceller fra f.eks. Japan. I tillegg er dette batteriet bare ca 316 Wh. Noe som er ganske lite.

En gjennomsnittlig kvalitets-elsykkel til 20-30 tusen kr. har i dag batteri på ca 400Wh. Noe jeg mener også er i minste laget, men det er i alle fall satt sammen av kvalitetsceller. Til sammenligning vil batteriet på min sykkel koste like mye som hele biltemasykkelen, men det vil også ha ca 4-5 ganger så høy kapasitet og tåle pluss/minus 800 ladesykluser.

Motor er et kapittel for seg selv. Denne sykkelen har en liten navmotor som sannsynligvis ikke er giret ned. Det gir lavt dreiemoment og fare for overoppheting i lange motbakker der motoren sliter på full guffe med lavt turtall.

Biltema skriver: "Lave driftskostnader, god ytelse". Det tror jeg man må ta med en stor overdose salt:-) Det ville nok vært nærmere sannheten å skrive: "Lav innkjøpspris, høye driftskostnader og lav ytelse"

Men for all del, den kan nok fungere til sitt bruk. Korte distanser med få bakker der driftssikkerhet, rekkevidde og ytelse ikke er viktige faktorer.

Jeg vurderer å kjøpe denne biltema sykkelen og kanskje kjøpe ett større batteri å sette på. Av artikkelforfatter i testen, så sier han at batteriet er av standard type, med tanke på innfestning og koblinger, så da kan en kanskje sette på ett bedre batteri. Om motor også er dårlig, kan en kanskje oppgradere den og, ved å bytte bakhjul. Mulig en da kan tenke at en bare skulle kjøpt en bedre sykkel eller bygget om en selv, men synes det kan være ett rimelig og greit utgangspunkt.

Spennende...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA