Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elsykkelogelbil

#1
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
torsdag 21. mars 2024, klokken 14:11
Må si jeg er litt nysgjerrig på dere Tesla-eiere.

Det er sikkert grums å oppdrive om de fleste bilmerker. Men synes Tesla begynner å markere seg på en negativ måte nå.

Elon Musk og alt han står for er jo en ting. Men altså et bilselskap som prøver å forby fagforeninger?

Gidder folk som har alle sine bekvemmeligheter i arbeidslivet takket være fagforeninger å kjøpe bil av ham?

#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde vintertistid
torsdag 21. mars 2024, klokken 14:06
Min med 72 kw har type 30 mil med rekkevidde på en kald vinterdag om det er litt stigninger, type 500 meter høydeforskjell ene veien. Får vel ikke igjen alt vi taper på vei ned igjen på vinteren.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
torsdag 21. mars 2024, klokken 14:05
Oppdatering på rundt 33 000 km

Bakkeklareringa er for lav, ja. Men nå ser jo alle elbiler stort sett ut som Ioniq 5.

Kjørte meg litt fast i en grøft på hytta. Snø selvfølgelig. Bilen ble stående halveis ut i veien så passerende biler måtte vente. Så de stod og så på meg uten å løfte en finger, mens jeg hentet en murstein fra hytta og noen ryer.

Satte bilen i SNOW og klarte og komme meg opp selv. Ikke ment som selvskryt, ville vært umulig uten en god 4x4 med motor på begge akslinger tror jeg? Uten at jeg er veldig bilkyndig.

Ellers er vi totalt sett fortsatt fornøyd. Fruen mindre so enn meg. Hun vil helst kjøre den 12 år gamle Nissan Leaf.

Hun synes Ioniq er for keitete på parkering og at den har for mange "nykker" som hun sier.

Feks så har vi utgangsdøren på baksiden av huset og bilen står foran. Brostein på kanskje 20 meter. Åpner jeg bilen med nøkkelen for å slippe den tullete "trykken" jeg ellers må ha som ofte ødelegger en negl eller er irriterende småvondt, så vil den alltid låse seg omtrent i det øyeblikket jeg kommer fram til bilen - hver gang.

Ellers har vi nå fått en feil på den dingsen som skal måle avstand til bilen foran.

Det rare er at jeg ikke ser noen fysiske årsaker til at dette skulle skje. Problemet er at den ikke vil bruke avstands-cruise kontroll, + et par sikkerhetsfunksjoner ikke vil fungere da.

Vi skal til Sverige i slutten av påska og da er det mye kjøring på motorvei som nå blir mer tungvint. Og jeg kommer til å ligge i 95, 105, 97, 107. Savner å plotte inn 100 og ferdig snakka.

Forventer at det går på garantien når den er 2 år gammel og vi ikke har noen skader på denne radaren eller kameraet eller hva det er. Ellers kjøper vi aldri nybil fra samme leverandør igjen, så enkelt er det.

Den automatiske parkeringsgreia har jeg fortsatt aldri hatt bruk for. De få gangene jeg har villet teste den har den underveis gjort så merkelige ting at jeg har stoppa den hver gang, kanskje 3 ganger.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
mandag 04. desember 2023, klokken 07:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. desember 2023, klokken 07:31
Sitat fra: Elsykkelogelbil på mandag 04. desember 2023, klokken 07:24......Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.


Godt skrevet om alle dine vurderinger :+1:

og godt å lese at ikke andre har det bedre enn meg når jeg fikler med funksjoner på bilene jeg kjører ;D

Hah! Takker :)

Og... dette med bakrutene er fortsatt en tabbe fra Ioniq.

Nå er jeg langt fra en perfekt sjåfør. Sliter med både å tenke logisk i forhold til sikkerhet og risiko, ikke minst er jeg for sur i trafikken. Men jeg husker for 20 år siden da jeg tok "lappen" at man skulle sjekke bakspeilet ganske ofte.

Det er det bare, unnskyld uttrykket, å drite i når du kjører Ioniq 5 i Norge, for det bakspeilet kommer til å være dekket av salt og skit og alt annet ;)
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
mandag 04. desember 2023, klokken 07:24
Oppdatering rundt 30 000 km. Fortsatt elendig svingradius. Sliter med å lukeparkere i urbane strøk. Samt på kjøpesenter og lignende. Prøvde autoparkerings-funksjonen. Men den var først sykt treg, men så når den endelig innser at det er en parkeringsplass med fine hvite linjer, så rygger den i f ull fart mot en annen bil eller noe sånt og jeg stopper hele seansen og stoler ikke på det. Prøvd mange ganger og fruen ber meg drite i denne funksjonen.

Den funksjonen som gjør at du kan starte bilen og få den til å rygge ut så du kan åpne døra lettere har vært kjekk noen ganger, men i det siste har jeg ikke fått det til å starte bilen fra nøkkelen og få den til å rygge. Ofte er det masse vilkår og jeg er alltid i farta. Har ikke tid til å sette av 5 minutter.

Den er fortsatt god å kjøre. Fin på vinterføre. Snow-modus mener jeg tvinger begge motorene til å yte likt så det kan vel nesten sies å være permanent 4x4? Andre vinteren nå.

Ikke slettet profilen min like ofte via OTA.

Ellers er det inni bilen knytta til tech fortsatt tregt. Og den starter gjerne på radio og den hersens comfirm button selv om jeg hørte på bt da jeg skrudde av bilen dagen før. Så da må jeg vente før jeg kan skru over til BT igjen. Så det ender med at jeg må gjøre dette mens jeg kjører fordi jeg ikke gidder å sitte 20 sekunder å stirre på displayet.

Rekkevidden er fortsatt god.

Vet ikke om jeg nevnte dette i ett av de forrige innleggene, men bilen er ganske fornøyelig å bruke på biltur...

Feks på E18 på østlandet hvor det er 110 km/t er det bare å sette den i utvidet laneassist og styrehjelp så er den ganske fin å bruke .
Lane change (unnskyld uttrykket) suger dog og er veldig lite utviklet, men det er helt greit i 110kmt+.

Men setene er så gode og har så mange tilpasningsmuligheter at her kan du virkelig kose deg på veien. Jeg har hatt med min til sydlige Danmark, Sverige flere ganger og opp og ned østlandet og sørlandet samt oppover til fjellene.

Jeg har et blandet og komplisert forhold til bilisme og effekten det har på meg selv, samfunnet, kloden osv. Ikke minst elbil vs fossil og kollektiv, etc.

Men skam til side, logikk til side, jeg bruker bilen mye mer nå og liker å kjøre på bilturer med den mer enn jeg gjorde med min Skoda Oktavia Scout 2013. Har hatt elbil siden 2012 som bil nr 2 (Nissan Leaf), den ruller fortsatt og nærmer seg 100 000 km og er for sin tid og sin pris en 6-er på terningen bil, mens Ioniqen er en 4,5/6 eller kan strekke meg til 5/6 for pris og tiden den kom ut i ;)
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
torsdag 31. august 2023, klokken 19:05
Sitat fra: RJK på torsdag 31. august 2023, klokken 14:47
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 31. august 2023, klokken 09:28Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
Nå trenger du ikke trykke "confirm". Den meldingen forsvinner etter noen få sekunder når du begynner å kjøre. Og rygger du, overstyrer ryggekameraet og vises i skjermen, så kommer den på igjen når du går over i Drive.

Og, jeg mener du lett kan trykke på NAV og legge inn destinasjon/rute selv om du ikke klikket "confirm". Ihvertfall slik jeg mener det funker i min Kona, og tipper det er likt i I5.

Jeg har jo tenkt å høre på musikk fra tlf eller radio og det er enklest å ta fly jeg kjører 😉
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
torsdag 31. august 2023, klokken 19:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. august 2023, klokken 09:40Vil bare si takk for inntrykkene du skriver. Veldig nyttig for folk som vurderer å kjøpe Ionic 5.

Koselig å høre 😀
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
torsdag 31. august 2023, klokken 09:28
Oppdatert etter 26000 km:

Det er en god bil å kjøre. Fungerer godt på vinterføre i snow-modus på vrient føre. Ganske bra rekkevidde. God å sitte i. Relativt romslig.

Men har en del quirks: irriterer meg den måten man åpner bilen på. Alle som skal sitte på må enten få 1 minutt gjennomgang i forhold til hvordan man åpner den, eller så må du åpne den for dem. For håndtaket kommer jo ikke ut.

Å låse den via å trykke funker dårlig. Har man flere ting man bærer på, noe som er dagligdags for meg v/ henting i bhg osv, så¨er den vrien og kranglete å få låst uten nøkkel.

INnstillingene i multimediaanlegget / bruker/ tlf fordufter randomly og må legge inn på nytt. Fine er når man har startet å kjøre og ikke kan legge itl mens man kjører. Da må man inn i en luke da fordi bilen har gjort nok en feil.

Svingradiusen er det dårligste jeg noensinne har opplevd på en bil. En del parkeringsplasser vi må bruke er vanskelige å komme inn og ut av pga dette. OG parkeringsfunksjonen (automatisk) er jo bare en gimmick, totalt ubrukelig i praksis.

Videre, det siste hjernen i bilen har begynt å klusse med nå er at hver gang jeg starter bilen er vindusspeilene helt feil, mulig jeg kan rette på det. Men jeg har ikke gjort noe endring for at det plutselig bli en greie.

Irriterer meg også den "confirm"-knappen du må trykke på når du starter bilen. Beste er når det tar 30 sek før det er lov å trykke på confirm. Livet mitt er for hektisk til dette. Jeg er alltid for sent til barnehage eller jobb og har tusen andre ting å huske på om ikke dette.

Selve hjernen i bilen er elendig, men det "bilfaglige" er bra. God å kjøre. Fin på langkjøring. God rekkevidde. Gode egenskaper på glatte og spesielt snø da.

Hadde jeg skulle endre noe av det bilmessige måtte det vært å øke bakkeklareringa 5 cm samt å gjøre bagasjerommet enda litt større, selv om det ikke er å anse som lite i dag. Jo og svingradiusen.
#9
OK, men backupen i appen - hjelper det for det i bilen? BT-connection, osv?

Strevsomt å surre med det når man har startet å kjøre og skal sette på lydbok og f.. ikke får styre med det mens man kjører - ikke at jeg ville finne på noe sånt.
#10
Flere som startet bilen til at alt, ink Bluetooth innstillinger var borte fra bilen?

Samme har skjedd før. Både i bilen og i app!
#11
Leaf 2010-2017 / Leaf 2012- hjelp til småting
tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:03
Hei!

Vår høyt elskede leaf fra 2012 har passert 85000 km og er for oss verdt mye mer enn veiledende bruktpris

Men, min frue insisterte på å bruke noe annet enn merkeverksted ved forrige service.

Resultat? Nå lader den ikke automatisk når vi plugger i ladekabelen hjemme.

Noen som har noe tips? I tillegg når vi skrur på varmen fra app selv om den er tilkoblet hjemmelader virker det som den varmer opp bilen fra 12 v batteriet? Kan det stemme? Det er i så fall også nytt mener jeg...
#12
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Easee lader og zoe
lørdag 07. januar 2023, klokken 15:20
Takk for svar, Svein!

Det fulgte bare med en ladekabel type 2 for lading på semi -hurtigladere 😔
#13
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Easee lader og zoe
fredag 06. januar 2023, klokken 21:39
Tusen takk for svar, dere!

Den ladet fint her. Gikk relativt fort, cirka 20% i timen. Batteriet er vel 40 kWh. Så makset vel ikke ombordlader, men ganske greit likevel.

Men broren min hadde kjøpt en ladekabel for å lade hjemme hos seg selv (se bilde) og det funket dessverre ikke for hans zoe.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Så nå lader han i mellomtiden på ladestasjoner som ikke er hurtigladere.

Tips til hva han må gjøre for å lade hjemme? Må han ha transformator eller noe sånt? Jeg har ikke så god greie på dette som dere sikkert skjønner 😂🙈

Han skal montere ordentlig ladestasjon, men ønsker et midlertidig alternativ til det er på plass...
#14
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Easee lader og zoe
torsdag 05. januar 2023, klokken 18:28
Sorry, oppfølgingsspørsmål: jeg kan lite om det her som dere merker, men noen skrev noe om noen sinnsykt høye priser om man ladet på 22kw? Er det så høyt at det bør unngås?
#15
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Easee lader og zoe
torsdag 05. januar 2023, klokken 18:26
Tusen takk for svar 🙏

Står både 400 v og 230 v i skapet, men står 400v på bryteren med 1 på.

Og elektrikerne som installerte easee-laderen virka litt overrasket over at jeg hadde det jeg mente de kalte 400v system
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA