Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sylwester

#31
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 10. november 2019, klokken 13:36
Sitat fra: EVLars på onsdag 24. april 2019, klokken 11:50
Sitat fra: sylwester på fredag 19. april 2019, klokken 03:24
Da er det 3 år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell. Jeg mista den første streken på høsten og er litt forvirra over at jeg klarte å miste 6,5 prosentpoeng SOH i løpet av ett år, men bilen har ikke blitt kjørt så mye på langtur etter jeg fikk 2018.

2019-04-02:
SOC: 93,9% (Fullada)
SOH: 82,95%
Hx: 76,78%
Ahr: 54,42
ODO: 86819 (kjørt 4849km)
QC: 65
L2: 4783
Min/max diff: 18mV

...

Altså bilen viser 100% Leafspy viser 93,9% SoC og GIDs: 81,1%?
Ved friskt batteri så skal du ha 21,6 kWh som tilgjengelig kjørestrøm og nær 100% GIDs.
Men jeg ser du har hurtigladet alt for lite. Noe som gjør at du får dårligere kWh ved full lading. Om du begynner å bruke hurtigladere mer så vil helsa også på batteriet stige også. Siden batteriet er lagd for høy effekt ut og høy effekt inn.

Evigheter siden du kommenterte dette, men 100% gids og 21,6kWh er jo når bilen er ny. Du kan ikke forvente deg det når bilen er over 7 år gammel selv med perfekt bruk. Det er feil å tro at hurtiglading er positiv for batterihelsa. Det du ser når SOH øker etter en langtur er at BMS, som muligens ikke får nok data fra daglig lading, får mer statistikk til å estimere batterihelsa. Kjører du mye av batteriet hver dag og jevnt så vil du få denne effekten uten langturer.

Ser du på innlegget rett over har Powerflux samme generasjon og den har ganske like verdier som min.
#32
Ja, jeg har nok  brukt over 80kr i tid på dette allerede så jeg tar det som en prinsippsak. Hadde det stått 6kr/kWh hadde jeg helt sikkert koblet meg på og betalt siden jeg vil ha minst mulig stress på tur. Jeg hadde muligens gått for en dyrere løsning hvis bilen fikk stått i garasjen til hotellet.
#33
Jeg var på overnatting i Karlstad og de hadde betaling av parkering via egen app eller automat, mens ladingen kun var betalt over Easypark. Alle kommunenes elbilplasser fungerte på denne måten.

Karlstad har avtale med EasyPark for betaling av lading til 3SEK/kWh. Jeg ladet et sted med maks 11kW så min Leaf kunne kun lade maks 3,7kW og den sto der i 9 timer. Jeg fikk en kvittering på 159,30NOK (168,11SEK). Dvs. de hadde tatt 6kr/kWh.

Jeg har sendt en klage til Karlstad kommune siden jeg syns dette er urettferdig behandling ev elbileiere. De skal behandle min sak til uka. Jeg kan godt betale 6kr jeg, men da bør det stå slik at man kan velge å hurtiglade for en billigere penge isteden.

I mellomtiden så så jeg at EasyPark, som fikk en kopi av min opprinnelige klage til Karlstad kommune, har endret kvitteringen min i appen til 254,10NOK. Unntak av det så stemmer alle trekk fra konti med det opprinnelige prisen så her har det hendt noe rart. Mulig parkeringsselskapet ikke vet forskjell på minus og pluss  :o

#34
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bevare batteri best og lengst mulig
søndag 27. oktober 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Øyst1 på søndag 27. oktober 2019, klokken 12:03
Skrivet du får fra service viser bare noen stjerner for status på batteriet osv. Det sier ikke noe om helsa på batteriet. Du kan være 1 prosent fra å miste første strek på batteriet, likevel viser det skrivet 5 stjerner og topp batteri.
...
Hvis jeg drar til legen og er 500g unna overvektig vil ikke legen si at jeg er det, bare at jeg er normalvektig. Det er slik terskler virker. At det er over 85%SOH er selvsagt knallbra. Batterigarantien gjelder fra 66,25% og ned så over 85% er jo knallbra for Nissan. Nissan har uansett algoritmer i BMS-en som øker bufferet des mer kapasitetstap du får slik at i det du er på 85% kan du bare drømme om å ha 33kWh tilgjengelig.

Dette er 2018+-forumet og da jeg var på BNH fikk jeg batteristatus på første service, men den var ikke som med 2012 med 5 emner med inntil 5 stjerner. Spurte om det og de sa de ikke gjorde det for 2018 og senere. Dvs. det man får i dag er så og si det samme som man kan se i infoskjermen og som er lik barene på 2010-2017 med en generert anbefaling til. Jeg har LeafSpy så jeg bryr meg ikke.

Må huske at Nissan selger biler. De selger biler med rekkevidde og den er mye viktigere enn kapasiteten året etter kjøper har kjøpt bilen og hele bransjen vil nok være enige i at en redusert kapasitet etter 5 år er helt greit og at de som kjører mye burde kjøpe ny. Å ha evigvarende batterier er dermed noe vi ønkser, men ikke de som selger biler. Målet til de som selger biler er at batteriet skal falle til ca. 70% på 10-årsdagen.

Å gitt kundene mer fleksibilitet slik at batteriet ladet til 90% og at vi kunne bestemme å gå til 100% ved behov er bedre. Dette er jo det Tesla gjør, men de har andre grenser med bla.a. hurtiglading som ikke er fornuftig. Det beste er jo å gi brukeren mulighet til å planlegge dette selv.
#35
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bevare batteri best og lengst mulig
fredag 25. oktober 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 16:28
...
Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, hele den. Ikke kjøpe en bil, for så å ha kort rekkevidde for en ikke ønsker å lade over 60 prosent, noen ganger kan en strekke seg til 80 prosent osv.

Nei, lad opp, kjør i vei. Nyt heller kjøreturen og roen ved å kjøre elektrisk!
Så jeg kjører 16km om dagen. På sommeren så bruker jeg kanskje 3% av batteriet og på vinteren kan det klatre helt til 6%. Mener du at bilen min skal være mellom 95% og 100% hele tiden i tilfelle jeg skal kjøre lengre enn dag?

Jeg eier 2018 og 2012. 2012 kjører kona 55km om dagen. Den lader vi til 80% frem til Oktober og deretter 100% og etterhvert bytter vi bil. 2018 lader vi til 80-90% og noen få ganger til 100%.

De gangene vi vet vi skal på langtur lader og varmer vi med timer for å presse mest ut på langtur, men jeg har også vært spontan og kjørt Oslo - Uddevalla - Oslo, dvs. 420km på en dag, og jeg hadde tilfeldigvis 80% batteri da jeg starta.  Så sant SOC er mellom 20-75% tar det 10 minutter lengre lading på den turen og totalt brukte jeg 7,5 timer så jeg kunne ha spart 2% av tiden.

Slike langturer med mange hurtigladinger kan hende påvirke levetiden til bilen også, men her tenker jeg at det er greit siden jeg må kunne bruke bilen. Man unngår jo ikke å bruke bremsen for å spare på service.  Hvis jeg hadde brukt 70% av batteriet hver dag så hadde jeg ikke brydd meg om å lade til 100%, men siden jeg kjører 16km til vanlig så blir det dumt å få batteriet slitt mer enn de som de som kjører 70% av rekkevidden mot å være 10 minutter mer spontan.

Folk flest brukes ikke tid på dette og gjør som du sier og resultatet er at de bilen som kjører lengst har best batteri.
#36
@lrhanssen Har ikke iPhone, men dette er off topic for denne tråden. Lag en ny tråd om ditt problem istedenfor å skifte emne i denne.
#37
Nissan e-NV200 / Sv: Aktiv batterikjøling?
fredag 04. oktober 2019, klokken 23:26
Det er vel fordi bilen bruker varmepumpa til å varme og prioriterer kupeen hvis noen fryser?
Mulig det kunne virke halvveis med AC+HEAT siden da bruker den AC til kjøling?
Hvis ikke så er det å fyre før og lade med 12V og setevarmer eller gå inn i butikken og heller fyra av forvarmin 5 minutter før den er ferdig.
#38
Zoe / Sv: Renault Zoe 2020
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:13
@Oizo Jeg har alltid i hver eneste tråd hvor det diskuteres ladestasjoner frarådet fast kabel, men det er tydeligvis populært.
Mange måtte skaffe seg ny da de byttet fra Leaf med type1 til Leaf med type2 og gjør da den samme feilen igjen siden de tror det da er sikkert. Mulig de er for unge til å forstå at standarder gjerne blir byttet ut med nye. I fremtiden trenger vi muligens høyere effekt og da holder ikke type2-kontakta på bilsiden og i 2019 så fungerer det allerede ikke pga av den nye støvsugeren til Zoe.
#39
Zoe / Sv: Zoe uten mulighet for hjemmelading?
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:09
2020 Zoe: Ja!
Jeg har en 2012 Leaf som lader 3,7kW så det er like raskt som den nye ladekladden til Zoe klarer med mode3 og kommunale plasser pleier ikke å tilby noe særlig raskere. Har jeg dårlig tid så hurtiglader jeg rett og slett og det kan Zoe også gjøre nå da den støtter 50kW hurtiglading. Eneste jeg er usikker på er om den tillater forvarming av kupeen uten strømtilkobling slik som Leaf gjør. Noen som vet det?
Så hvis du ser for deg at 60% av WLTP er opppnåelig selv på de kaldeste dagene så da er det ca. 240km rekkevidde og siden du skal parkere bilen uten lading betyr det at 30% i bunnen minst slik at du i realiteten har 170km på grunn av din ladesituasjon siden du muligens må ha bilen på plass opver natta hvis det er fullt. Lader du derimot på jobben så klarer du sikkert 120km hver vei minus noen mil hvis du har bilen parkert ute i kulda.Des mindre av de 240km des mindre rammet er du av ladesituasjonen.

Jeg har hatt 2012-Leaf siden 2016 og 2018-Leaf og jeg har samme situasjon. Kona mi lader på komunal hver dag og jeg lader på jobben. På vinteren er det blitt vanskeligere og vanskeligere og vi håper kommunen tar 10kr timen også der vi bor snart slik at de som trenger det får ladet og ikke at det fungerer som noen elbileieres private parkeringsplass. Jeg har mast på borettslaget om lading i over 2 år og vi vedtok det i år, men byggingen som skulle starte i September er utsatt så jeg vet ikke når dette vil være på plass. I det vi har det så får vi lengre rekkevidde og mindre stress :)
#40
Zoe / Sv: Renault Zoe 2020
lørdag 28. september 2019, klokken 17:54
Er det noe vifter på den kabelen slik som med "støvsugeren". Er den stille?
#41
Jeg har opplevd at både min 2012 og 2018 Leaf har hengt seg opp og ikke endret ladenivå. Den vil da ikke flytte på seg idet hele tatt i dash og heller ikke LeafSpy. Man merker det og vet at batteriprosenten vil falle så fort man restarter bilen. Jeg har ikke sagt dette til Nissan, men 2018 er under garanti så jeg burde nok logge og rapportere.

Dette kunne sammenliknes med at dipperen på bensintanken har hengt seg opp og viser fullere tank enn reelt. Hvis så bilen går tom for bensin og de får bot er det helt innafor at også en elbil med liknende feil også får bot.
#42
Kjøpe elbil? / Sv: HASTER - Kjøpt akkuratt en Leaf
søndag 22. september 2019, klokken 23:46
De svenske har 3 års fabrikkgarantim, men mulighet til å kjøpe ekstra år på nåværende modell som følger bilen, men er ikke sikker på om de ekstra årene gjelder i hele Europa eller kun i Sverige. Hvis forhandleren du har kjøpt av er Norsk så har du uansett reklamasjonsrett og mange kan hende gi tilsvarende garanti som norske biler og at den garantien som nevnes er deres egen.  Batteripakka har uansett 8 års garanti i begge land.

Husk at en bil fra 2017 har NEDC som ikke er sammenliknbar med WLTP som brukes på nye biler. Dvs. det kan være lit forvirring rundt rekkevidde på brukte biler. 24kWh har 199km NEDC og tilsvarer 140km  WLTP og på vinteren kan du oppleve 80km rekkevidde. Det er ca. 100km tur/retur så det kan hende du må tilpasse kjøringen for å klare det eller hurtiglade litt på de kaldeste dagene.
#43
Elbiler i media / Sv: De mest fornøyde elbilistene kjører Tesla
fredag 20. september 2019, klokken 23:20
Kudos til Tesla for å ha flest svært fornøyd. Alt i alt ser det ut som om folk flest er fornøyd og det er det jeg forventer meg fra en sånn spørreundersøkelse. Jeg er usikker på om hvor viktig det er å skille mellom svært fornøyd og fornøyd.

Sorterer man på de som er mest misfornøyde ser det ut til at Ampera troner, men siden det er færre av de enn f.eks. Leaf kan det godt hende at feilmarginen er større enn forskjellene.
Jeg stusser på de som har svart "vet ikke". De kan hende ikke hatt bilen lenge nok til å kunne svare? Tar man de vekk kommer Audi e-tron på toppen selv om den ligger midt på treet.

#44
Hvor smart er disse smarte laderene? Den ser på strømprisen, men kan ikke gjette uventede fall eller topper i fremtiden. Hvordan vet den at den får den rimeligste prisen nå og de 5 timene som kommer og ikke de 5 rimene som kommer om en time. Alle prisene er lavere om natta så sammenlinet med en dum ladeboks + timer som lader 2-6 hver natt evt utvide på hver side for lengre kjøring per dag. Jeg tviler på at forskjellen vil være så stor. Begge vil være bedre enn at den starter klokka 18.

Det jeg anser som viktigere enn dette er muligheten til å ha variabel effekt. Tenk du har 3x40A inn og velger + ha 6A dedikert til lading og resten av 32A-kursen ved mulighet. Dvs. i det andre ting på den kursen blir slått av så går det mer til lading. Man slipper å ha mer strøm inn til bygget. Søstera mi flyttet inn i ny leilighet på Sørenga og de hadde ikke tatt høyde for elbillading. Hafslund ville ikke gi de noe mer enn de kursene de hadde siden de ikke har mer kapasitet. De har sikkert mye fra før så en løsning som bruker restkapasiteten er noe som virke også der.
#45
Registrert: 20.04.18
Avlest: 20.08.19
SOH: 94,80%
HX: 113,98%
ODO: 16,969km
SOC: 97,2% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 470 (94,0%)

Fra April:
Sitat fra: sylwester på torsdag 18. april 2019, klokken 14:16Avlest: 11.04.19
SOH: 95,60%
HX: 115,59%
ODO: 13,703km
SOC: 97,4% (100% i displayet til bilen)
GIDS: 475 (95,0% )
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA