Sitat fra: EVLars på onsdag 24. april 2019, klokken 11:50Sitat fra: sylwester på fredag 19. april 2019, klokken 03:24
Da er det 3 år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell. Jeg mista den første streken på høsten og er litt forvirra over at jeg klarte å miste 6,5 prosentpoeng SOH i løpet av ett år, men bilen har ikke blitt kjørt så mye på langtur etter jeg fikk 2018.
2019-04-02:
SOC: 93,9% (Fullada)
SOH: 82,95%
Hx: 76,78%
Ahr: 54,42
ODO: 86819 (kjørt 4849km)
QC: 65
L2: 4783
Min/max diff: 18mV
...
Altså bilen viser 100% Leafspy viser 93,9% SoC og GIDs: 81,1%?
Ved friskt batteri så skal du ha 21,6 kWh som tilgjengelig kjørestrøm og nær 100% GIDs.
Men jeg ser du har hurtigladet alt for lite. Noe som gjør at du får dårligere kWh ved full lading. Om du begynner å bruke hurtigladere mer så vil helsa også på batteriet stige også. Siden batteriet er lagd for høy effekt ut og høy effekt inn.
Evigheter siden du kommenterte dette, men 100% gids og 21,6kWh er jo når bilen er ny. Du kan ikke forvente deg det når bilen er over 7 år gammel selv med perfekt bruk. Det er feil å tro at hurtiglading er positiv for batterihelsa. Det du ser når SOH øker etter en langtur er at BMS, som muligens ikke får nok data fra daglig lading, får mer statistikk til å estimere batterihelsa. Kjører du mye av batteriet hver dag og jevnt så vil du få denne effekten uten langturer.
Ser du på innlegget rett over har Powerflux samme generasjon og den har ganske like verdier som min.