Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sylwester

#16
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
lørdag 25. januar 2020, klokken 17:23
@ELNymann veldig bra. Kun 5% kapasitetstap. Du skulle ha målt når batteriet er fullada for å se hvor mye du har i forhold til nybilkapasitet. F.eks .sier 214 76,2% kun at det er så mye i forhold til en fullada ny bil 281, men denne er jo ikke fullada så ikke sammenliknbart. Forrige eier har nok passa på å batteriet med tanke på hvor lite hen har kjørt hvert år.

#17
Sitat fra: gak på mandag 20. januar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer.
Hvem tror du har bestemt tidligere:)
Med en regjeringsplattform er det forhåndsbestemt hestehandel om hva som skal igjennom og da vil saker som har et mindretall på stortinget gå igjennom i større grad med kun backing fra regjeringspartiene. Dvs. gjennomgående blåe mot blåe saker.

Med mindretall så har faktisk opposisjonen mulighet til å hestehandle. Det betyr at venstresiden nå kan få inn noen saker som ellers ikke ville vært på tale med Frp i regjering. Høyre vil velge kamelene sine etter hvem som tilbyr minst og jeg tror faktisk at AP kan være enklere å svelge enn Frp i mange saker.

Jeg tror de fleste partiene bortsett fra Frp og Rødt er mer eller mindre enig i et grønt skifte så klimasaker vil være enklere å få igjennom nå. Venstre er nok glade de vil få blest om mer miljø de som spiller på miljøprofil.
#18
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Varmeapparat når bilen er parkert
onsdag 22. januar 2020, klokken 01:38
Hvis dette er noe som hendte etter service ville jeg snakka med Nissan om dette. Jeg kommer ihvertfall til å snakke med de for hvis dette skjer med min bil etter service i April får de bilen tilbake med en gang. Det er helt uakseptabelt.
#19
Fint at du dro oss on topic igjen @Jossemosse  :)
Wow den har gått mye og regner med at dash viser 100% der. 450/500 er temmelig 10%.
Hvilken kjørelengde satser du på å ha per år? Skal bli spennende å se om den holder seg.

Min falt mye det første året og deretter ca. 1% i 2019. Jeg tror ikke hurtiglading i seg selv står for kapasitetstapet.
#20
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Varmeapparat når bilen er parkert
fredag 10. januar 2020, klokken 18:03
Jeg vet at det muligens er restriksjoner på varmeanlegget når bilen er under LBW (førstebatterivarsel).
F.eks. merket TeslaBjørn at varmen først kom på ved ca. 10% som er rett over de 9% som vises når bilen er LBW.

Det kan også hende du ikke har kommet til riktig posisjon. Den ruller jo mellom AV, kun-12V, 400V, repeat....
Istedenfor å trykke 2 ganger kan du fra AV-posisjon holde inn bremsen og starte som om du ville starte bilen. Da vil den starte i den posisjonen hvor varmeanlegget virker og du har spart et sekund.

Alternativt er varmeanlegget ditt defekt, men da skal den jo ikke virke når bilen er på heller.
#21
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ny app til nye leaf
fredag 10. januar 2020, klokken 17:57
@sdhweb Viktig å påpeke at dette tema er fra 2018 og handler om NissanConnect EV.
Den handler ikke om NissanConnect Services som er den nye appen for 3ZE-modellen som kom i 2019.
#22
Lexus UX300E / Sv: Lexus UX300e
onsdag 01. januar 2020, klokken 20:58
Det virker som om denne bilen har vært planlagt en god stund og bærer preg av at den ikke har fulgt med i timen.
Hvis det virkelig er NEDC betyr det ~280km WLTP. Siden batteriet er 54kWh betyr det at den bruker mer strøm, som en e-tron.
Med kun 50kW hurtiglading vil den bli tregere i snitt enn en 40kWh Leaf.

Hadde jeg vært stinn hadde jeg ikke gått for en Lexus, men heller vurdert en av bilen med over 80kWh batteri og 150kW-lademulighet. Tesla, Jaguar i-pace eller Audi e-tron.
#24
Sitat fra: Øyst1 på fredag 27. desember 2019, klokken 21:34
Jeg vet at folk er så opptatt av å ikke skulle lade over 80 prosent, ikke skulle være under 20 prosent osv osv. Alt for å ta vare på batteriet. Jeg forstår ikke at dere gidder!

Jeg hadde min Leaf i ca 4 år, kjørte 90 000 kilometer fra ny til den ble solgt. Ladet til 100 prosent hver natt. Hurtigladet ca 180 ganger på de 90 000 kilometerne.

SOH ved salg var på litt over 91 prosent.

Tut og kjør, lad til 100 prosent, sier jeg!
Sikkert en grei avskriving det, men rådet ditt til en som kjører 8'km i året fører jo til like mye eller værre SOH enn din bil.
Må huske at det er lite sannsynlig at disse bilene skifter batteri så det batteriet på 91% skal leve i 15 år til. For din bil blir det muligens til/fra butikken for en pensjonist, mens en bil som ikke er kjørt 22'km hvert år kan hende klare lengre turer på sine siste dager HVIS de har ladet smartere.
#25
Nøkkelen er jo at Hyundai typegodkjenner det. Vi har jo han som kjørte til tyskland siden de der har godkjent en 3. parts hengefeste for Zoe, men som norske myndigheter ikke gikk god for siden det ikke er typegodkjent av Renault . Hadde han kjøpt bilen i tyskland, fått den godkjent der med tilhengerfestet og deretter importert den til Norge ville det vært ok, men ikke å gjøre en slik endring på en allerede norsk bil.
#26
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
søndag 15. desember 2019, klokken 15:55
Det er da ingen tvil om at LR som både har større batteri og muligens en kortere periode med raskere hastighet. Hensikten min med "faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på" er jo for å se hvor mye raskere LR var mot SR+ på faktisk tur. Jeg kjører jo disse langturene med Leaf idag så jeg kan umulig bli misfornøyd, men lurer på om forskjellene mellom SR og LR er verdt 100'kr.
#27
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
lørdag 14. desember 2019, klokken 23:00
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 14. desember 2019, klokken 14:53
...
LR RWD lader vel med 250 kW?😊
...

250kW er jo makshastigheten den har et minutt eller to og det påvirker totaltiden relativt mye mindre enn tallet skulle hinte om.
Det er bra for Tesla å fokusere på det, men det viktigste er jo faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på 3. ladestopp. Da ser man jo  fort om man vil bruke like lang tid på turene, men at de er mer brutt opp. Her vil både aktiv batterikjøling, batteristørrelse og typisk ladehastighet spille med på å vise resultatene og en bil med mindre batteri kan vinne over en med lavere.
#28
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
lørdag 14. desember 2019, klokken 02:04
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:42
Reiser en ofte Oslo-København er vel tog eller fly løsningen?

Det er løsningen med Leaf idag ja. Får ikke med kona på den turen igjen for å si det sånn. Lengre enn Gøteborg betyr tog eller buss. Vi pleide å kjøre disse strekkene med poloen så det er litt nederlag.

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:42
Alt annet enn LR RWD når det gjelder elbil blir dårligere løsning.
...

LR RWD får man jo ikke lengre? Du mener vel LR AWD?
#29
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
torsdag 12. desember 2019, klokken 03:10
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 10. desember 2019, klokken 10:25
...Superlading er «kun» 170 kW mot 250 kW for LR....
Så sant den maksfarten holdes mesteparten av tiden er den irrelevant.
Det viktigste forskjellene er vel hvis du kjører i 120km/t nedover E18 Oslo - København, vil snitthastigheten bli vesentlig lavere når man inkluderer ladetid og hvor langt kan man typisk kjøre mellom hurtigladestasjonene.

De fleste sørger vel for at den daglige turen skjer på saktelading og de fleste vil klare seg fint på en SR.

Sitat fra: knegg på onsdag 11. desember 2019, klokken 09:48
...
TypeRekkevikke1 %20 %80 %10 %90 %20-80%10-90%
LR560611244856504336km448km
SR+40948232741368km245km327km
...
Hvis du kommer 448km med 80%, hvorfor stopper TeslaBjørn i snitt hver 270km? Betyr det at du kommer 200km på en SR i samme hastighet?

#30
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 3G eller 4G mottaker i Leaf 2018 mod
torsdag 14. november 2019, klokken 01:38
2018+ har 4G. Alle mobilstandarder er bakoverkompatible så 4G vil gå til 3G eller 2G ved dårlig dekning.
2013-2017 har maks 3G og vil gå for 2G når 3G legges ned.

I USA har de gått andre veien. Istedenfor å drepe 3G og beholde 2G som backup for 4G har de gått for å legge ned 2G og 3G er dermed backup for 4G. Dette har de allerede gjort og de stakkarene som hadde 2010-2012 har mista appstøtten.

Ang hastigheten så er det ganske irriterende å høre Nissan påstå at 4G på 2018 gjør appen raskere fordi transporten blir raskere enn 3G etc. Det er teoretisk riktig, men forskjellen på en request er hundredeler av et sekund. Ville du merket forskjell hvis appen ble f.eks. 0,2 sekunder raskere? Det er jo når vi venter på at bilen skal kontakte Nissan for å tjenestegjøre henvendelsen vår at det tar tid. Det har veldig lite med 4G å gjøre siden det enten baserer seg på SMS eller ren polling med  fast tidsintervall.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA