Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - sylwester

Sider: 1 [2] 3 4 ... 117
16
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ny app til nye leaf
« på: Fredag 10. Januar 2020, klokken 17:57 »
@sdhweb Viktig å påpeke at dette tema er fra 2018 og handler om NissanConnect EV.
Den handler ikke om NissanConnect Services som er den nye appen for 3ZE-modellen som kom i 2019.

17
Lexus UX300E / Sv: Lexus UX300e
« på: Onsdag 01. Januar 2020, klokken 20:58 »
Det virker som om denne bilen har vært planlagt en god stund og bærer preg av at den ikke har fulgt med i timen.
Hvis det virkelig er NEDC betyr det ~280km WLTP. Siden batteriet er 54kWh betyr det at den bruker mer strøm, som en e-tron.
Med kun 50kW hurtiglading vil den bli tregere i snitt enn en 40kWh Leaf.

Hadde jeg vært stinn hadde jeg ikke gått for en Lexus, men heller vurdert en av bilen med over 80kWh batteri og 150kW-lademulighet. Tesla, Jaguar i-pace eller Audi e-tron.

18
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: Onsdag 01. Januar 2020, klokken 17:59 »

19
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: ſøndag 29. Desember 2019, klokken 23:38 »
Jeg vet at folk er så opptatt av å ikke skulle lade over 80 prosent, ikke skulle være under 20 prosent osv osv. Alt for å ta vare på batteriet. Jeg forstår ikke at dere gidder!

Jeg hadde min Leaf i ca 4 år, kjørte 90 000 kilometer fra ny til den ble solgt. Ladet til 100 prosent hver natt. Hurtigladet ca 180 ganger på de 90 000 kilometerne.

SOH ved salg var på litt over 91 prosent.

Tut og kjør, lad til 100 prosent, sier jeg!
Sikkert en grei avskriving det, men rådet ditt til en som kjører 8'km i året fører jo til like mye eller værre SOH enn din bil.
Må huske at det er lite sannsynlig at disse bilene skifter batteri så det batteriet på 91% skal leve i 15 år til. For din bil blir det muligens til/fra butikken for en pensjonist, mens en bil som ikke er kjørt 22'km hvert år kan hende klare lengre turer på sine siste dager HVIS de har ladet smartere.

20
Hyundai KONA / Sv: Julegave fra Hyundai: Tilhengerfeste for trekk under 1300 kg?
« på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 01:58 »
Nøkkelen er jo at Hyundai typegodkjenner det. Vi har jo han som kjørte til tyskland siden de der har godkjent en 3. parts hengefeste for Zoe, men som norske myndigheter ikke gikk god for siden det ikke er typegodkjent av Renault . Hadde han kjøpt bilen i tyskland, fått den godkjent der med tilhengerfestet og deretter importert den til Norge ville det vært ok, men ikke å gjøre en slik endring på en allerede norsk bil.

21
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
« på: ſøndag 15. Desember 2019, klokken 15:55 »
Det er da ingen tvil om at LR som både har større batteri og muligens en kortere periode med raskere hastighet. Hensikten min med "faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på" er jo for å se hvor mye raskere LR var mot SR+ på faktisk tur. Jeg kjører jo disse langturene med Leaf idag så jeg kan umulig bli misfornøyd, men lurer på om forskjellene mellom SR og LR er verdt 100'kr.

22
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
« på: Lørdag 14. Desember 2019, klokken 23:00 »
...
LR RWD lader vel med 250 kW?😊
...

250kW er jo makshastigheten den har et minutt eller to og det påvirker totaltiden relativt mye mindre enn tallet skulle hinte om.
Det er bra for Tesla å fokusere på det, men det viktigste er jo faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på 3. ladestopp. Da ser man jo  fort om man vil bruke like lang tid på turene, men at de er mer brutt opp. Her vil både aktiv batterikjøling, batteristørrelse og typisk ladehastighet spille med på å vise resultatene og en bil med mindre batteri kan vinne over en med lavere.

23
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
« på: Lørdag 14. Desember 2019, klokken 02:04 »
Reiser en ofte Oslo-København er vel tog eller fly løsningen?

Det er løsningen med Leaf idag ja. Får ikke med kona på den turen igjen for å si det sånn. Lengre enn Gøteborg betyr tog eller buss. Vi pleide å kjøre disse strekkene med poloen så det er litt nederlag.

Alt annet enn LR RWD når det gjelder elbil blir dårligere løsning.
...

LR RWD får man jo ikke lengre? Du mener vel LR AWD?

24
Model 3 / Sv: M3 SR vs LR
« på: Torsdag 12. Desember 2019, klokken 03:10 »
...Superlading er «kun» 170 kW mot 250 kW for LR....
Så sant den maksfarten holdes mesteparten av tiden er den irrelevant.
Det viktigste forskjellene er vel hvis du kjører i 120km/t nedover E18 Oslo - København, vil snitthastigheten bli vesentlig lavere når man inkluderer ladetid og hvor langt kan man typisk kjøre mellom hurtigladestasjonene.

De fleste sørger vel for at den daglige turen skjer på saktelading og de fleste vil klare seg fint på en SR.

...
TypeRekkevikke1 %20 %80 %10 %90 %20-80%10-90%
LR560611244856504336km448km
SR+40948232741368km245km327km
...
Hvis du kommer 448km med 80%, hvorfor stopper TeslaBjørn i snitt hver 270km? Betyr det at du kommer 200km på en SR i samme hastighet?


25
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 3G eller 4G mottaker i Leaf 2018 mod
« på: Torsdag 14. November 2019, klokken 01:38 »
2018+ har 4G. Alle mobilstandarder er bakoverkompatible så 4G vil gå til 3G eller 2G ved dårlig dekning.
2013-2017 har maks 3G og vil gå for 2G når 3G legges ned.

I USA har de gått andre veien. Istedenfor å drepe 3G og beholde 2G som backup for 4G har de gått for å legge ned 2G og 3G er dermed backup for 4G. Dette har de allerede gjort og de stakkarene som hadde 2010-2012 har mista appstøtten.

Ang hastigheten så er det ganske irriterende å høre Nissan påstå at 4G på 2018 gjør appen raskere fordi transporten blir raskere enn 3G etc. Det er teoretisk riktig, men forskjellen på en request er hundredeler av et sekund. Ville du merket forskjell hvis appen ble f.eks. 0,2 sekunder raskere? Det er jo når vi venter på at bilen skal kontakte Nissan for å tjenestegjøre henvendelsen vår at det tar tid. Det har veldig lite med 4G å gjøre siden det enten baserer seg på SMS eller ren polling med  fast tidsintervall.

26
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: ſøndag 10. November 2019, klokken 13:36 »
Da er det 3 år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell. Jeg mista den første streken på høsten og er litt forvirra over at jeg klarte å miste 6,5 prosentpoeng SOH i løpet av ett år, men bilen har ikke blitt kjørt så mye på langtur etter jeg fikk 2018.

2019-04-02:
SOC: 93,9% (Fullada)
SOH: 82,95%
Hx: 76,78%
Ahr: 54,42
ODO: 86819 (kjørt 4849km)
QC: 65
L2: 4783
Min/max diff: 18mV

...

Altså bilen viser 100% Leafspy viser 93,9% SoC og GIDs: 81,1%?
Ved friskt batteri så skal du ha 21,6 kWh som tilgjengelig kjørestrøm og nær 100% GIDs.
Men jeg ser du har hurtigladet alt for lite. Noe som gjør at du får dårligere kWh ved full lading. Om du begynner å bruke hurtigladere mer så vil helsa også på batteriet stige også. Siden batteriet er lagd for høy effekt ut og høy effekt inn.

Evigheter siden du kommenterte dette, men 100% gids og 21,6kWh er jo når bilen er ny. Du kan ikke forvente deg det når bilen er over 7 år gammel selv med perfekt bruk. Det er feil å tro at hurtiglading er positiv for batterihelsa. Det du ser når SOH øker etter en langtur er at BMS, som muligens ikke får nok data fra daglig lading, får mer statistikk til å estimere batterihelsa. Kjører du mye av batteriet hver dag og jevnt så vil du få denne effekten uten langturer.

Ser du på innlegget rett over har Powerflux samme generasjon og den har ganske like verdier som min.

27
Ja, jeg har nok  brukt over 80kr i tid på dette allerede så jeg tar det som en prinsippsak. Hadde det stått 6kr/kWh hadde jeg helt sikkert koblet meg på og betalt siden jeg vil ha minst mulig stress på tur. Jeg hadde muligens gått for en dyrere løsning hvis bilen fikk stått i garasjen til hotellet.

28
Jeg var på overnatting i Karlstad og de hadde betaling av parkering via egen app eller automat, mens ladingen kun var betalt over Easypark. Alle kommunenes elbilplasser fungerte på denne måten.

Karlstad har avtale med EasyPark for betaling av lading til 3SEK/kWh. Jeg ladet et sted med maks 11kW så min Leaf kunne kun lade maks 3,7kW og den sto der i 9 timer. Jeg fikk en kvittering på 159,30NOK (168,11SEK). Dvs. de hadde tatt 6kr/kWh.

Jeg har sendt en klage til Karlstad kommune siden jeg syns dette er urettferdig behandling ev elbileiere. De skal behandle min sak til uka. Jeg kan godt betale 6kr jeg, men da bør det stå slik at man kan velge å hurtiglade for en billigere penge isteden.

I mellomtiden så så jeg at EasyPark, som fikk en kopi av min opprinnelige klage til Karlstad kommune, har endret kvitteringen min i appen til 254,10NOK. Unntak av det så stemmer alle trekk fra konti med det opprinnelige prisen så her har det hendt noe rart. Mulig parkeringsselskapet ikke vet forskjell på minus og pluss  :o


29
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bevare batteri best og lengst mulig
« på: ſøndag 27. Oktober 2019, klokken 12:19 »
Skrivet du får fra service viser bare noen stjerner for status på batteriet osv. Det sier ikke noe om helsa på batteriet. Du kan være 1 prosent fra å miste første strek på batteriet, likevel viser det skrivet 5 stjerner og topp batteri.
...
Hvis jeg drar til legen og er 500g unna overvektig vil ikke legen si at jeg er det, bare at jeg er normalvektig. Det er slik terskler virker. At det er over 85%SOH er selvsagt knallbra. Batterigarantien gjelder fra 66,25% og ned så over 85% er jo knallbra for Nissan. Nissan har uansett algoritmer i BMS-en som øker bufferet des mer kapasitetstap du får slik at i det du er på 85% kan du bare drømme om å ha 33kWh tilgjengelig.

Dette er 2018+-forumet og da jeg var på BNH fikk jeg batteristatus på første service, men den var ikke som med 2012 med 5 emner med inntil 5 stjerner. Spurte om det og de sa de ikke gjorde det for 2018 og senere. Dvs. det man får i dag er så og si det samme som man kan se i infoskjermen og som er lik barene på 2010-2017 med en generert anbefaling til. Jeg har LeafSpy så jeg bryr meg ikke.

Må huske at Nissan selger biler. De selger biler med rekkevidde og den er mye viktigere enn kapasiteten året etter kjøper har kjøpt bilen og hele bransjen vil nok være enige i at en redusert kapasitet etter 5 år er helt greit og at de som kjører mye burde kjøpe ny. Å ha evigvarende batterier er dermed noe vi ønkser, men ikke de som selger biler. Målet til de som selger biler er at batteriet skal falle til ca. 70% på 10-årsdagen.

Å gitt kundene mer fleksibilitet slik at batteriet ladet til 90% og at vi kunne bestemme å gå til 100% ved behov er bedre. Dette er jo det Tesla gjør, men de har andre grenser med bla.a. hurtiglading som ikke er fornuftig. Det beste er jo å gi brukeren mulighet til å planlegge dette selv.

30
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bevare batteri best og lengst mulig
« på: Fredag 25. Oktober 2019, klokken 21:58 »
...
Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, hele den. Ikke kjøpe en bil, for så å ha kort rekkevidde for en ikke ønsker å lade over 60 prosent, noen ganger kan en strekke seg til 80 prosent osv.

Nei, lad opp, kjør i vei. Nyt heller kjøreturen og roen ved å kjøre elektrisk!
Så jeg kjører 16km om dagen. På sommeren så bruker jeg kanskje 3% av batteriet og på vinteren kan det klatre helt til 6%. Mener du at bilen min skal være mellom 95% og 100% hele tiden i tilfelle jeg skal kjøre lengre enn dag?

Jeg eier 2018 og 2012. 2012 kjører kona 55km om dagen. Den lader vi til 80% frem til Oktober og deretter 100% og etterhvert bytter vi bil. 2018 lader vi til 80-90% og noen få ganger til 100%.

De gangene vi vet vi skal på langtur lader og varmer vi med timer for å presse mest ut på langtur, men jeg har også vært spontan og kjørt Oslo - Uddevalla - Oslo, dvs. 420km på en dag, og jeg hadde tilfeldigvis 80% batteri da jeg starta.  Så sant SOC er mellom 20-75% tar det 10 minutter lengre lading på den turen og totalt brukte jeg 7,5 timer så jeg kunne ha spart 2% av tiden.

Slike langturer med mange hurtigladinger kan hende påvirke levetiden til bilen også, men her tenker jeg at det er greit siden jeg må kunne bruke bilen. Man unngår jo ikke å bruke bremsen for å spare på service.  Hvis jeg hadde brukt 70% av batteriet hver dag så hadde jeg ikke brydd meg om å lade til 100%, men siden jeg kjører 16km til vanlig så blir det dumt å få batteriet slitt mer enn de som de som kjører 70% av rekkevidden mot å være 10 minutter mer spontan.

Folk flest brukes ikke tid på dette og gjør som du sier og resultatet er at de bilen som kjører lengst har best batteri.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 117