Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sylwester

#21
Kona var innom og selv om det ikke står noe om ladeplasser på websidene så spurte parkeringsvaktene om vi trengte lading. VI trengte ikke å lade, men jeg ba kona om å ta noen bilder for hun dro hjem. Det ser ut som vanlig Schuko med standardnøkkel. Jeg la dette inn på plugshare:

https://api.plugshare.com/view/location/125475

Det koster 50kr å parkere hvis man ikke har sesongkort i bilen, men de tar ikke noe ekstra for lading. Fant den heller ikke i nobil så hvis noen vet hvordan det legges inn der så gjør det gjerne.
#22
Jeg lader ikke hjemme så da jeg kjørte fra langtur og endte opp med 19% SOC og LBW i det jeg parkerte. (17km igjen og den er på èn strek av 12)
Imorgen skal jeg kjøre 8km for så å lade den og den kommer nok til å komme ned på VLBW i det jeg parkerer den og plugger den inn.

Jeg regner med at det er forsvarlig siden det ikke vil være minusgrader så SOC vil være ganske lik imorgen. Eller burde jeg ladet den litt?
#23
Elbiler i media / Tesla parkert i trapp!
lørdag 29. april 2017, klokken 13:57
Sitat fra: http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=59035e555152f7d66bc713dd
En Tesla satte seg fast i trappen på Oslo Handelsgymnasium, en videregående skole i sentrum, fredag ettermiddag.

Eieren av bilen forklarer til VG at det var et uhell.Han vil gi all honnør til Falken som reddet bilen nennsomt opp, og er fornøyd med at Teslaen er velbygd nok til å fremstå uskadet etter en tur ned et par trappetrinn.

Er raskt googlesøk indikerer at biler som havner i trapper er veldig nyhetsverdig som om de ikke er elbiler, men jeg lurer litt på om bilen er så uskadd som eieren skal ha det til, spesielt siden batteriet er i bunnen.

#24
TEST TEST TEST / Test Sylwester tap
tirsdag 18. april 2017, klokken 22:21
Dette er en test
#25
I kom over en kortversjon i en artikkel i VG idag, men hele guiden til Forbrukerrådet er ganske god og der går Volkswagen seirende. Det som er uthevet ser ut til å være det mest vektlagte årsak.

1. 41,7p VW (alle typer)
   8år/160'km og garantert 70% på alle modeller og ingen servicekrav

2. 38,8p Hyundai
   8år/200'km og garantert 70%

3. 38,7 Renault
   8år/160'km og garantert 70% på Zoe 400 og Zoe etter 01.10.16. Andre modeller har annen garanti (forvirrende?)

Jeg syns det trengs mer fokus på dette da de kommende langrekkeviddebilene sine garantier er annenrangs i forhold til de beste garantiene. Det burde absolutt være med som kriterium ved valg av elbil.

Angående servicekrav skriver de: "Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.".  Det står ingenting om hvor lett det er uten service og jeg antar at det vil være noe vanskeligere å få de fikse på batterigarantien enn hvis man har fulgt serviceprogrammet. 

Personlig syns jeg de burde også vurdert hvor lett det er å sjekke om garantien er overholdt. Idag må man være rakettforsker for å kunne skille mellom god bruktbil og katta i sekken.
#26
Elbiler i media / Er det lurt å kjøpe en brukt Tesla?
fredag 10. februar 2017, klokken 13:41
Jeg kom over en artikkel på dagbladet pluss med følgende ingress:
SitatVi har testet Model S og Roadster - disse sjekkpunktene må du vite om

Uheldigvis er jeg ikke abonnent, men hvis noen er kan fortelle om denne ville det vært interessant. Regner med at den lista muligens er større for en roadster.
#27
Dekk / Felger / Er det dekktrykkmåler som standard på 2012-Leaf?
torsdag 26. januar 2017, klokken 12:53
Etter at jeg kjøpte LeafSpy Pro så ser jeg at dekktrykk ikke vises i appen. Det er en 2012 og de hadde jo ikke utstyrsgrader og i manualen står det jo om den så jeg antar at dette er noe som appen burde kunne vist. Dette er testet med både sommer- og vinterdekk.

Jeg er igrunn ikke så bekymret, men jeg så et sted her på forumet at den muligens ikke ville passert EU-kontroll hvis bilen hadde dette som standard og bilen ikke hadde dette på kontroll. Bilen passerte EU-kontroll uka før jeg tok den over så jeg vil helst ikke få en overraskelse om halvannet år.
#28
Elbiler i media / Arbeiderpartiet vil innføre tak på elbilfordelene
onsdag 16. november 2016, klokken 16:40
SitatDe dyreste Teslaene bør ikke subsidieres like sterkt lenger, sier Aps finanspolitiske talsperson, Marianne Marthinsen

http://www.aftenposten.no/norge/Ap-vil-kappe-Tesla-stotte-609138b.html

Man skulle tro teslaene gikk som varmt hvetebrø og at det nesten ikke ble solgt fossilbiler i dette landet.
#29
EDIT:

Jeg har lagt til "Fikset" i tittelen siden diskusjonen egentlig ikke lengre handler om at Nissan fortsatt er nede, men bugs i appen som muligens blir fiksa i den nye versjonen som kommer når 2018-modellen blir lansert. Opprinnelig post og tråd følger.


Hei

Mens NissanConnect EV klager på "Tjenesten kan ikke utføres. Prøv igjen eller kontakt NISSAN" og jeg har blitt promptet for brukernavn/passord siden tjenesten har påstått at det er feil både i NissanConnectEV og LeafManager. Samme brukernavn/passord klarte jeg å komme inn i Nissan+YOU og lenge siden disse appene var oppdatert så jeg tror muligens Nissan har oppdatert noe hos seg?

Feilmeldingen pleier som regel å blir borte hvis jeg fjerner appen fra tasks og starter den på nytt, men nå kommer jeg altså kun sporadisk inn.  Flere som har erfart problemer med appene?
#30
Da jeg fikk bilen i April så avsluttes lading, dvs. man hørte at ting hendte, når jeg trykket inn knappen til ladepistolen før jeg dro den ut av bilen.

Det er ikke ofte jeg avbryter lading, men noen ganger så hender det. Sist gang skjer det altså ingenting når jeg holder inn knappen, men jeg hører at ting skjer først når pistolen er trukket ut. Betyr det at bilen får an uventet avslutting av lading og en eventuell lusbue?

Når sluttes ladingen på deres biler? Når dere holder inn knappen eller først når dere drar ut pistolen av bilen?

Bilen har nylig vært på service og har fått alle garantireperasjonene og softwareoppdatering.
#31
Elektriske utfordringer / Nissan Leaf 2012 vil ikke starte
tirsdag 30. august 2016, klokken 11:18
Jeg har samme rutine hver dag. Bilen er parker ute uten tilkobling. Starter AC/varme mens jeg ser på nyhetene i 8 minutter. Setter meg i bilen og holder inn bremsen mens jeg trykker start. Har virket hver gang siden april.

Vedlagt bilde er hvordan det ser ut nå når jeg forsøker å starte. Jeg hører en lyd og ESP går på og vindusviskerne var på auto siden det regna igår og ser ut til å fremdeles virke.

Har lest på forumet at det muligens var noe softwarefeil på g1, men er ikke dette fikset ved softwareoppdatering på service?
#32
Leaf 2010-2017 / Trengt ladelokk
torsdag 07. juli 2016, klokken 19:12
Jeg har problemer med å åpne lokket for å kunne lade. Lokket spretter aldri opp men er såvidt når det virker og enkelte ganger må jeg trykke hardt ned og prøve igjen både to og tre ganger før jeg får åpnet den. Flere som har problemer med dette og hva kan gjøres?
#33
Hei

De siste dagen har jeg kjørt 10 mil/lading og før ladet bilen til 100% og "for-kjølt" bilen. Bilen er ferdig lada, men klima står og går og slik jeg forstår så drar den dette igjennom batteriet slik at den faktisk lader med ca. effekten som trekkes.

Hvis jeg skal avbryte vanlig lading så hører jeg et klikk i det jeg trykker på knappen på type1-pistolen før jeg drar ut. Dette hører jeg ikke når jeg drar ut kabelen og den har klima var på. Har sett at det har vært noen leafer med problem med dette og lurer på om min mangler en oppdatering?
#34
Hei

Jeg tenkte opprinnelig at jeg kunne la bilen stå parkert med strømmen tilkoblet og at jeg kunne holde kontakt via appen mens jeg var på ferie og på vei hjem instruert bilen å lade seg full. Derimot så ser det ut til at jeg da vil miste kontakten med bilen fra appen ca. halveis igjennom, 12-voltsbatteriet vil utlade seg og bilen vil uansett ikke lade seg automatisk selv om den er koblet til strøm uten f.eks. å sette timer. I det hele tatt syns jeg at jeg ser at det er bedre å langtidsparkere bilen uten tilkobling til strøm. Må jeg da uansett bekymre meg for 12-voltsbatteriet eller lades det ut kun når den er koblet til?

Er det noe forskjell på de forskjellige modellene med tanke på langtidsparkering?



#35
Jeg har snust på elbil i flere år og hoppet på en 2012 norsk Leaf i April som jeg har kjørt i en måned. Jeg har noen spørsmål jeg håper andre leafere kan svare på.

Batteriprosent

Siden bilen er fra 2012 vises ikke hvor mange prosent ladet batteriet er, men man har skalen med 12 streker hvor to i bunn er røde. Ser det snakkes mye om å bruke long life dvs. kun lade til 80% og at det er lurt å lade til 100% heller enn å gå under 20%, men hva er 20%? Regner med at displayet er linjert og den første streken forsvinner når den er lik eller mindre enn 92% av brukbar kapasitet og at hver strek er et spenn på 8%. Da er vel 20% et sted i slutten av den 3. streken?

De aller fleste strekningene jeg drar og tilbake er 16km og slik jeg ser så er det 2 streker. Jeg vet som regel hvis jeg trenger bedre rekkevidde så er det ett fett om jeg lader hver dag 2 streker eller vil det være best for bilen å gå ned til 4 streker før jeg lader?

Er det noe vits å ha en periodisk syklus som går ned til en visst nivå og så opp til 100% for å balanseres? Hvor ofte og hvor lavt ned? Jeg tenker Nissan heller vil selge folk en ny bil enn å gi anbefalinger som gir bedre batterikapasitet utover bilens estimerte levetid (10 år?) så jeg tenker vi burde være litt mer forsiktig med batteriene enn det Nissan gir utrykk for at man trenger.

NissanConnect EV-appen

Må være det værste appen jeg har installert og det virker som om den ikke tåler at Android lar appen være aktiv enn at den avsluttes og startes på nytt når en går inn igjen. Hver gang må jeg drepe den for så å se på ventehjul 30s + 30s for hver knapp som klikkes.

Jeg har fått registrert bruker i bilen slik at bilen sender data til Nissan og jeg skal kunne få vite om energieffektivitet og hvor langt jeg kjører, men jeg ser til stadig at verdiene er gale. F.eks. så er det nesten en uke siden siste dag med data og 3 dager uten data hvor jeg vet jeg har kjørt før den siste dagen jeg har og mange av dagene har kun halvparten (en tur av 2). Jeg vet det er god dekning der bilen er og den sender jo noe data. Er det noe jeg kan gjøre med dette eller er det Nissan sitt system som ikke virker? (lagt ved bilde, det gule er dager jeg har kjørt og det grønne og, men det kan hende jeg får noe neste uke på)

Ser ut at med tålmodighet kan jeg starte klima og lading fra appen, men det ser ikke ut til at jeg kan stoppe noe av det hvis jeg ville. Flere som ikke kan det?

LeafSpy-appen

Jeg har kjøpt ODBII-dongle på DX og installert den frie utgaven av LeafSpy på Android, men veldig mye av teksten er borte og grafene har søyler som går feil vei og over teksten som jeg ser på bilder her på forumet (se bilder under). Jeg har testet dette på både Samsung S5 og OnePlus One og en LG-telefon med samme resultat. Er det noe jeg gjør feil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA