Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - sylwester

Sider: 1 [2] 3
16
elbil.no og elbilforumets nettsider / FYI: Får ikke til å editere poster lengre
« på: ſøndag 17. Desember 2017, klokken 01:00 »
Hei. Jeg svarte på et spørsmål: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37239.msg641323#msg641323

Jeg ser at den ikke embedder video med tidsangivelse og at jeg hadde dratt med et bildet jeg opprinnelig hadde tenkt å bruke, men som ble litt overflødig med en video om hvordan det virka. Uansett editer trykker på Lagre => får opp en helt blank side.. Klikker 2 steg tilbake og verifiserer at ingenting har hendt.

Svaret klarer seg fint slik det er nå så jeg stresser ikke, men det er uheldig å ikke kunne editere poster lengre.

**EDIT**

Det innlegget over fungerer fortsatt ikke, men den jeg har klart å editere nye svar inkludert dette.

17
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Android Auto
« på: Torsdag 26. Oktober 2017, klokken 10:26 »
TL;DR Android Auto virker på de norske Leafene selv om Selgerene ikke tør love det.

Sett opp:
Andorid auto er ikke ennå lansert i Norge og den krever Android 5/L (Lollipop) eller senere (6/M,7/N,8/O).
Du må selv laste den ned. Gå til AA-siden på APKMirror og se litt lengre ned til der det står "All Versions" og velg nedlastingsknappen til den øverste.
Deretter under "Downloads" velger du en av de 2 som passer med din telefon. (Se Finne riktig APK lengre ned)
For å installere må du åpne for ukjente kilder
Etter installasjon lønner det seg med en restart av telefonen.
Vel oppe så bør du starte bilen og trykke Okey, deretter koble til telefonen via USB-kabel.
Bilen vil spørre om du godtar tilkobling og du kan hake av for alltid og trykke ok.
Bilen vil så fortelle deg å gå igjennom oppsettet fra telefonen mens bilen er parkert.
På telefonen går du igjennom stegene. Et av stegene jeg ikke helt forsto var at jeg må gi notifikasjonsrettigheter til AA. Gjør du ikke det vil den ikke virke.
Så fort hele gjennomgangen er ferdig vil du få AA på Leaf-skjermen.

Lykke til med din fantastiske Leaf!

Android-oppdateringer brekker AA
Du får ikke oppdatert versjon når du får OTA-oppdatering av systemet og enkelte ganger kan versjonen du installerte være for gammel for systemet du er oppdatert til. Det sikreste er å reinstallere den siste versjon etter hver OTA-oppdatering av Android.

Finne ut riktig apk:
De fleste kjører ARM, men du kan sjekke ut ved å følge denne How-To-en.
NB: Kona sin A5 hadde et 32bit OS selv om Dorid info kunne fortelle at CPU-en var 64 bit. Den har litt mindre minne en toppmodellen så jeg gjetter at det er derfor. F.eks. så kjørte jeg selv 32bit OS frem til jeg hadde over 4GB minne på PC-en hjemme. Dvs. har du en 64bit og det ikke fungerer så forsøk heller med 32bit enn å velge en eldre apk. 

Mitt opprinnelige innlegg:
Jeg vet at Google har ønsket nye Leaf velkommen til familien og nesten alle YouTube-videoer har nevnt at det er både AA og Carplay, men det finnes ikke et eneste bevis for dette i den Norske informasjonen.

Jeg vet at AA ikke er lansert i Norge så jeg håper årsaken er at de ikke har lyst til å skryte på seg noe som ikke eierene kan bruke. Jeg vet Opel ble kristisert for å reklamere med AA med OA-e, men man trenger ikke være veldig datakyndig for å laste ned og installere AA selv om det ikke er i Play store.

BNH klarte ikke å oppdrive noe info om Launch edition vil ha AA, men lovte å grave litt. Jeg oppdaterer her når jeg får vite mer.
Skrik ut hvis noen av dere andre har fått vite eller hvorfor.

18
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nissan Leaf 40kWh Launch edition har fått agrolavtale!
« på: Mandag 18. ſeptember 2017, klokken 16:31 »
Leaf - 40 kWh Launch Edition 9 %

19
elbil.no og elbilforumets nettsider / Navngivning av Nissan Leaf-formumene
« på: Onsdag 06. ſeptember 2017, klokken 17:01 »
Så det kommer en ny generasjon Leaf fra og med 2018-modellen, men lot merke til nå at det gamle forumet har fått endret navn til "1-gen Nissan Leaf" som ikke er et bra navn.

Det er problematisk siden vi i det gamle forumet, som er fått skiftet navn til gen1 snakker ofte om gen1 for alle japanmodeller produsert frem til og med 2013 og gen2 for alle modeller produsert i USA med overlappende 2013-modell og frem til 2017.

Jeg foreslår å muligens kalle det gamle forumet "Leaf 2011-2017". Jeg regner med at det nye forumet kan skifte navn når 2019-modellen kommer om et år.

Jeg syns også det er lurt å muligens kalle den 3gen siden det er så mye 2gen i de gamle fora. OM 2gen egentlgi var en facelift eller ikke bryr meg ikke, men jeg er ute etter at ikke vi skal få en diskusjon hvor folk ikke kan skille 2017 og 2018 fordi begge kalles 2gen. Å kalle den 2018 vil slutte å fungere neste september når Nissan kommer med 2019-modellen som er helt lik 2018, men med lilla istedenfor blå sytråd.

20
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Forventninger til ny Leaf!
« på: Tirsdag 29. August 2017, klokken 14:54 »
Følger med på tråden Litt nytt om neste generasjon Leaf og tenkte at leafeiere muligens har noen ideer på hvilke forbedringer vi forventer. Hva vi vet er at den får økt rekkevidde og nytt utseende, men vi vet ikke noe mer utover det. Hva syns dere den nye bilen bør ha?

Noe småpirk jeg kunne tenke meg i gen3/2018:

  • Nytt system og app for den nye bilen, som støtter flere biler og som er noe raskere ihvertfall mot den nye bilen uten å miste noe av funksjonaliteten vi allerede har. Bedre oppetid er et krav!
  • Bedre tripteller som forteller litt geeky informasjon om turen som snittforbuk, stigning. At Ali er litt mer korrekt hvis man har lagt inn destinasjon og konservativ at den tar utgangspunkt i max(snitt/md, tur) for å gjette gjenværende rekkevidde. En log ala det andre biler har.
  • Flere timere. Hvorfor kan jeg ikke programmere flere avgangstider per dag? Mulighet til å endre dette via app.
  • Navi med kontinuerlig oppdatering av kartet over nett. Da hadde det vært interessant å betale litt for det enn slik det er i dag.
  • ACC hvor Adaptivitet kan slås av/på for vanskelige forhold. At CC kan settes helt ned til 30km/t.


 

21
Ladeplasser og ladekabler / Tusenfryd har fått 6 ladeplasser for elbil
« på: Torsdag 17. August 2017, klokken 12:13 »
Kona var innom og selv om det ikke står noe om ladeplasser på websidene så spurte parkeringsvaktene om vi trengte lading. VI trengte ikke å lade, men jeg ba kona om å ta noen bilder for hun dro hjem. Det ser ut som vanlig Schuko med standardnøkkel. Jeg la dette inn på plugshare:

https://api.plugshare.com/view/location/125475

Det koster 50kr å parkere hvis man ikke har sesongkort i bilen, men de tar ikke noe ekstra for lading. Fant den heller ikke i nobil så hvis noen vet hvordan det legges inn der så gjør det gjerne.

22
Lading / Hvor lav SOC er det forsvarlig å la bilen stå parkert med?
« på: ſøndag 11. Juni 2017, klokken 19:50 »
Jeg lader ikke hjemme så da jeg kjørte fra langtur og endte opp med 19% SOC og LBW i det jeg parkerte. (17km igjen og den er på èn strek av 12)
Imorgen skal jeg kjøre 8km for så å lade den og den kommer nok til å komme ned på VLBW i det jeg parkerer den og plugger den inn.

Jeg regner med at det er forsvarlig siden det ikke vil være minusgrader så SOC vil være ganske lik imorgen. Eller burde jeg ladet den litt?

23
Elbiler i media / Tesla parkert i trapp!
« på: Lørdag 29. April 2017, klokken 13:57 »
En Tesla satte seg fast i trappen på Oslo Handelsgymnasium, en videregående skole i sentrum, fredag ettermiddag.

Eieren av bilen forklarer til VG at det var et uhell.Han vil gi all honnør til Falken som reddet bilen nennsomt opp, og er fornøyd med at Teslaen er velbygd nok til å fremstå uskadet etter en tur ned et par trappetrinn.

Er raskt googlesøk indikerer at biler som havner i trapper er veldig nyhetsverdig som om de ikke er elbiler, men jeg lurer litt på om bilen er så uskadd som eieren skal ha det til, spesielt siden batteriet er i bunnen.


24
TEST TEST TEST / Test Sylwester tap
« på: Tirsdag 18. April 2017, klokken 22:21 »
Dette er en test

25
Elbiler i media / Forbrukerrådet har publisert en batterigarantiguide
« på: ſøndag 19. Mars 2017, klokken 14:34 »
I kom over en kortversjon i en artikkel i VG idag, men hele guiden til Forbrukerrådet er ganske god og der går Volkswagen seirende. Det som er uthevet ser ut til å være det mest vektlagte årsak.

1. 41,7p VW (alle typer)
   8år/160'km og garantert 70% på alle modeller og ingen servicekrav

2. 38,8p Hyundai
   8år/200'km og garantert 70%

3. 38,7 Renault
   8år/160'km og garantert 70% på Zoe 400 og Zoe etter 01.10.16. Andre modeller har annen garanti (forvirrende?)

Jeg syns det trengs mer fokus på dette da de kommende langrekkeviddebilene sine garantier er annenrangs i forhold til de beste garantiene. Det burde absolutt være med som kriterium ved valg av elbil.

Angående servicekrav skriver de: "Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.".  Det står ingenting om hvor lett det er uten service og jeg antar at det vil være noe vanskeligere å få de fikse på batterigarantien enn hvis man har fulgt serviceprogrammet. 

Personlig syns jeg de burde også vurdert hvor lett det er å sjekke om garantien er overholdt. Idag må man være rakettforsker for å kunne skille mellom god bruktbil og katta i sekken.

26
Elbiler i media / Er det lurt å kjøpe en brukt Tesla?
« på: Fredag 10. Februar 2017, klokken 13:41 »
Jeg kom over en artikkel på dagbladet pluss med følgende ingress:
Sitat
Vi har testet Model S og Roadster - disse sjekkpunktene må du vite om

Uheldigvis er jeg ikke abonnent, men hvis noen er kan fortelle om denne ville det vært interessant. Regner med at den lista muligens er større for en roadster.

27
Dekk / Felger / Er det dekktrykkmåler som standard på 2012-Leaf?
« på: Torsdag 26. Januar 2017, klokken 12:53 »
Etter at jeg kjøpte LeafSpy Pro så ser jeg at dekktrykk ikke vises i appen. Det er en 2012 og de hadde jo ikke utstyrsgrader og i manualen står det jo om den så jeg antar at dette er noe som appen burde kunne vist. Dette er testet med både sommer- og vinterdekk.

Jeg er igrunn ikke så bekymret, men jeg så et sted her på forumet at den muligens ikke ville passert EU-kontroll hvis bilen hadde dette som standard og bilen ikke hadde dette på kontroll. Bilen passerte EU-kontroll uka før jeg tok den over så jeg vil helst ikke få en overraskelse om halvannet år.

28
Elbiler i media / Arbeiderpartiet vil innføre tak på elbilfordelene
« på: Onsdag 16. November 2016, klokken 16:40 »
Sitat
De dyreste Teslaene bør ikke subsidieres like sterkt lenger, sier Aps finanspolitiske talsperson, Marianne Marthinsen

http://www.aftenposten.no/norge/Ap-vil-kappe-Tesla-stotte-609138b.html

Man skulle tro teslaene gikk som varmt hvetebrø og at det nesten ikke ble solgt fossilbiler i dette landet.

29
Carwing / Hverken NissanConnect EV eller Leaf Manager virker lengre [fikset]
« på: Fredag 21. Oktober 2016, klokken 21:48 »
EDIT:

Jeg har lagt til "Fikset" i tittelen siden diskusjonen egentlig ikke lengre handler om at Nissan fortsatt er nede, men bugs i appen som muligens blir fiksa i den nye versjonen som kommer når 2018-modellen blir lansert. Opprinnelig post og tråd følger.


Hei

Mens NissanConnect EV klager på "Tjenesten kan ikke utføres. Prøv igjen eller kontakt NISSAN" og jeg har blitt promptet for brukernavn/passord siden tjenesten har påstått at det er feil både i NissanConnectEV og LeafManager. Samme brukernavn/passord klarte jeg å komme inn i Nissan+YOU og lenge siden disse appene var oppdatert så jeg tror muligens Nissan har oppdatert noe hos seg?

Feilmeldingen pleier som regel å blir borte hvis jeg fjerner appen fra tasks og starter den på nytt, men nå kommer jeg altså kun sporadisk inn.  Flere som har erfart problemer med appene?

30
Lading / Leaf avslutter ikke lading når knappen på type1-kontakten trykkes inn
« på: Torsdag 29. ſeptember 2016, klokken 12:18 »
Da jeg fikk bilen i April så avsluttes lading, dvs. man hørte at ting hendte, når jeg trykket inn knappen til ladepistolen før jeg dro den ut av bilen.

Det er ikke ofte jeg avbryter lading, men noen ganger så hender det. Sist gang skjer det altså ingenting når jeg holder inn knappen, men jeg hører at ting skjer først når pistolen er trukket ut. Betyr det at bilen får an uventet avslutting av lading og en eventuell lusbue?

Når sluttes ladingen på deres biler? Når dere holder inn knappen eller først når dere drar ut pistolen av bilen?

Bilen har nylig vært på service og har fått alle garantireperasjonene og softwareoppdatering.

Sider: 1 [2] 3