Etterhvert som bremsevæsken blir gamlere blir pedalen mer svampete, og det blir gjerne noen små luftbobler i kalipperne. Men de fleste elbiler er ganske nye. (Edit: med svampete mener jeg ikke "pedalen i bunn")
Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.
(Edit: kun for spesielt interesserte, overse)
På noen biler bør kalipperne tas løs når man lufter (les: bytter bremsevæske på) bremsene, hvis man vil ha alle boblene ut. Bremseslangene er fleksible så det er ikke noe problem å bevege kalipperne slik at alle bobler kommer ut. Det er lurt å legge noe "i" kalipperen (mellom stemplene eller klossene) når den er tatt løs.
Det eneste eksemplet jeg har sett på at bremser på en bil plutselig sluttet å virke var på banekjøring, der en person kjørte med gammel væske som kokte i kalipperne. Han hadde byttet væska kun i bremsevæskebeholderen, slik at han "slapp å lufte hele systemet". Facepalm.
Lufting tar noen få minutter og koster rundt en femtilapp i bremsevæske.
Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.
(Edit: kun for spesielt interesserte, overse)
Det eneste eksemplet jeg har sett på at bremser på en bil plutselig sluttet å virke var på banekjøring, der en person kjørte med gammel væske som kokte i kalipperne. Han hadde byttet væska kun i bremsevæskebeholderen, slik at han "slapp å lufte hele systemet". Facepalm.
Lufting tar noen få minutter og koster rundt en femtilapp i bremsevæske.