Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Robert Sund

#16
Hvem som helst kan overse noe. Så det er imperativ å blinke selv om man ikke tror det er noen som trenger å bli informert. Og gjøre det tidsnok.

Jeg har blitt oversett rent bokstavelig med lav sportsbil; to ganger faktisk. Den ene gangen lå jeg i venstre felt med en bil for nært bak til å kunne bremse meg vekk fra situasjonen. Herremannen så over meg, satte på blinken og svingte rett mot meg!

Jeg kom meg unna rett frem. Ekstra oppmerksomhet, litt tilfeldigheter, rask bil, og at jeg ikke lå i rumpa på bilen foran forhindret møljekolisjon. Men også at gjorde som han skulle (bortsett fra at han ikke så meg).


Hvem vet om vi selv har oversett noe? Anbefaler å gi tegn.
#17
Tesla / Sv: Tesla stjålet
lørdag 20. april 2019, klokken 16:47
Den kan også være plassert i trailer/kontainer/osv. . Mange metallkasser slipper ikke radiosignaler ut (eller inn).
#18
Tesla SW og AP / Sv: Summon med key fob
torsdag 28. mars 2019, klokken 14:16
@Klykken
Beskytter nøkkelen mot LEMP, MEMP, NEMP, HPMW og annen EMP  ;D
#19
Tesla SW og AP / Sv: Summon med key fob
torsdag 28. mars 2019, klokken 11:02
@Klykken
Jepp, pin-kode kan hindre at tyver stjeler hele bilen.
Faradaybur på FOBen kan også hindre at de stjeler ting i bilen (ved å hindre de i å komme inn i bilen)
#20
Tesla SW og AP / Sv: Summon med key fob
tirsdag 26. mars 2019, klokken 11:16
Jeg ser flere enkle måter dette kan løses på.

1 Hvis man legger FOBen i en pung som hindrer radiosignaler vil signalene ikke komme frem til bilen. Dette vil også hindre tyveri der tyvene forsterker signalet fra FOBen for å lure bilen til å tro at FOBen er ved/i bilen.

2 Hvis man 3D printer ett hylster/boks som akkurat passer rundt FOBen blir den ikke trykket på. Det er personer her på forumet som helt sikkert kan gjøre dette. Kan sikker lages slik at samlet økning i tykkelse blir 1mm men det er sikkert enklere med litt mer.

1 og 2 kan også kombineres. Boksen kan fores med aluminiumsfolie for faradayburet og filt for å hindre gnisninger. (Så lenge aleminiumen er i kontakt
med aleminiumen på den andre halvdelen virker buret).
#21
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
mandag 04. mars 2019, klokken 21:41
Det bør du ikke godta. Har du bilder som viser tilstanden før og etter leieforholdet stiller nabobil svakt. Om leietakeren har gitt nabobil så dårlige bilder at de ikke vet om skaden oppstod under leieforholdet er ikke ditt problem.

Sjekk hvilke muligheter du kan benytte for at de blir pålagt å gjøre opp for seg uten at det koster deg noe særlig. Ikke signer noe og ikke godta noe som begrenser din rett til å uttale deg.

Håper det går raskt i orden.
#22
Lading av Tesla / Sv: Fjas i appen ved åpning av ladeluke
mandag 04. mars 2019, klokken 14:18
Jeg mente ikke ett valg som viste alle "egg", men ett valg der man kunne slå av muligheten. Kanskje forutsigbarhet er en fordel om noen som ikke er så erfaren skal låne en bil også.
#23
Lading av Tesla / Sv: Fjas i appen ved åpning av ladeluke
mandag 04. mars 2019, klokken 13:26
Hva med ett valg ett sted?
Normal (X   ) Overaskelse
Det burde vel gjøre alle fornøyd.
#24
Jeg har personlig opplevd problemer med kort for fosilfylling i Finland, så at kort skal løse alle problemer er jeg litt skeptisk til. Vi hold på å bli strandet på en automatstasjon i "huttiheita". Jeg hadde prøvd Skandiabanken- og Esso-kortet og prøvde ett jobbkredittkort, og prøvd de på nytt. Det begynte å ligne på noen av utenlands-ladehistoriene som er på dette forumet.

Heldigvis hadde noen andre ett kort som virket. All fylling på den turen gikk på det kortet. Mine kort virket ikke før vi var tilbake i Norge og Sverige. Noen sier at det har med spilleautomater på bensinstasjoner å gjøre, men slikt var ikke å se i mils omkrets fra atomatstasjonene. (Kortene var åpne for bruk i Finland).


Ut fra det jeg har lest om andres problemer virker det som om selve ladestasjonen trøbler ofte, også med autentiseringen. Samt at kommunikasjonen kan være nede. Men ett felles betalingssystem for hele området noen kjører i vil i det minste avhjelpe den delen av problemet. Og felles kan det være med brikke, kort, ring/SMS/QR-kode med mobil, ID direkte fra bilen, osv. Jeg mener brikke og ID fra bilen er best da det kan gjøres mest robust med autentisering gjort av ladestasjonen selv, og tid/kWh telling gjort lokalt. Og så synes jeg faktisk det er ett poeng at ting skal virke slik at ikke alt i en hel landsdel går ned fordi noen graver av en telekabel. Tilleggs løsninger som noen kan foretrekke er bare en fordel så lenge det ikke blir urimelig fordyrende.


Sitat fra: TorT på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:26
@jkirkebo
...
Bare undrer meg at du som tidlig adopter på Tesla, går sånn i baklås på nye måter å betale på?  ;)
Det var da veldig personfokusert. Og jeg ser ikke helt hvordan kort, som er en mye gamlere metode, kan ses på som nyere enn brikke?

Ønsket om en sømløs løsning deler vi. Det gjør nok de fleste.


@Lars
Virtuelle operatører ser jeg som en ulempe. Men jeg ser jo at det løser noen problemer, slik at noen er villige til å ta den økonomiske risikoen for at noen gjør opp for seg og at det naturlig gjøres bedre av noen som kjenner vedkommende bedre (enn en tilfeldig ladeoperatør). Det er også en fordel at noen kan ha ett "Spansk" abonnement og kjøre helt opp til Kirkenes uten å tenke på ett utall betalingsløsninger.

Jeg mener også at det er underlig med forskjellig pris med virtuelle operatører, da noen da enten betaler under eller overpris.
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kan bilen min lade med 22kW?
onsdag 27. februar 2019, klokken 09:53
Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:55
En Watt er en Joule per sekund, så da er en Watt-time en Joule per sekund per time.
Om brøkregning:
Her ligger det en kjempefelle som svært mange vil gå i hvis de forsøker å regne ut noe med to delinger etter hverandre. Hvilken deling man utfører først spiller (som oftest) en betydning. J/s/t regnet ut på en vanlig kalkulator uten paranteser vil tilsvare (J/s)/t som i dette tilfellet blir feil!

På en RPN kalkulator velger man hvilken deling som blir utført først, uten bruk av paranteser, og uten at det blir flere trykk på tastaturet. Faktisk blir det ett trykk mindre da man ikke trykker =.

Jt/s gir riktig resultat selv om sikkert ser rart ut for de fleste. Det tilsvarer J/(s/t).

#26
Sitat fra: jorgror på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:06NOx er et av hovedproblemene i byer på kalde dager.
Ureablandingen (32,5% Urea 67,5% vann) fryser ved -11C, så det er en forsinkelse før det begynner å virke når det er så kaldt. Og det krever energi (,det er litt forskjellige måter å løse dette på)

SitatCO2 utslipp er likt for alle motorer og kun basert på antall kilogram forbrent drivstoff.
Pluss forbrent Urea (Adblue)
(NH2)2CO + H2O → 2 NH3 + CO2
Pluss produksjon, frakt, installasjon av utstyr, osv. for ureablandingen.
#27
Elbiler i media / Sv: Tesla og bremse svikt
mandag 18. februar 2019, klokken 10:20
 :)
Neida, luftingen blir avsluttet på vanlig måte med nippelen opp. Det er bare greit å faktisk få eventuelle bobler over i det kammeret der nippelen er, blir litt enklere å få de ut sånn  ;)
#28
Sitat fra: Geir K på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:44
I Norge som de fleste andre land styrer markedet.
Effektavgiften er ikke markedsstyrt. Effektavgiften er helt uavhengig av om det er ledig kapasitet. Effektavgiften er helt uavhengig av om forbruket er samtidig med naboen eller ikke.

Jeg er ikke mot markedsstyring. Men til noen ting er det makeløst uegnet.

Når inntektene går mer opp jo alvorligere underforsyningen er bør varsellampene blinke vilt. Dette er ett generelt fenomen med infrastruktur IMHO, mens forbruksartikkler som folk ikke har spesielt bruk for er annerledes ... underforsyning fører ikke til økt inntekt bare til manglende salg. (Og unntakene fra den regelen (f.eks. eksklusivitet) er ikke noe problem)

SitatOg det betyr at lading må foregå til døgnets tider hvor prisen er lav.
Det er en god ting. Slik utjevning foregår mange steder, og er ett uttalt mål med systemet. Og den delen av det virker nok godt. Men ulempene og risikoene med systemet er underkommunisert. Og jeg vet ikke hva som er værst, om det er overlagt, eller om det er vankunne.


SitatSelv har vi bestilt vår andre elbil, og tror det er fornuftig.
Gratulerer.

SitatUansett, velg det som er riktig, eller ta tak i hva som menes er urettferdig. Da først kan man man påvirke.
Sant.

Så får vi håpe at politikerne ikke har gitt bort all forvaltningsretten til alle våre ressurser før vi kommer så langt.
#29
Elbiler i media / Sv: Tesla og bremse svikt
mandag 18. februar 2019, klokken 08:51
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 18. februar 2019, klokken 06:54
Å ta av kalibere for å lufte bremser har jeg aldri hørt om. Man lufter da med en assistent eller trykkluftbaserte systemer men å ta av kaliper ??

Ett eksempel
Sitat fra: SELOC Techwiki. https://wiki.seloc.org/a/Bleed_the_brakes
Remove a front calliper from the upright (2 allen head bolts), invert it so the connectng pipe is at the top and open the bleed nipple
Men dette er nok informasjon/kunnskap som ligger litt på siden av det tråden startet om, så jeg kan overstreke den delen av innlegget mitt.
#30
Elbiler i media / Sv: Tesla og bremse svikt
mandag 18. februar 2019, klokken 07:57
Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 19:48
Sitat fra: Robert Sund på søndag 17. februar 2019, klokken 19:22
noen biler ...

Bremsepedalen skal aldri være svampete, det er indikasjon på at bremsene trenger lufting.
Det er jeg helt enig i.

Og da det er enkelt og billig og reduserer sannsynligheten for dyre reparasjoner er jeg overrasket over at ikke flere gjør det selv. Spesielt på biler som ikke har nybilavtale eller tilsvarende på vedlikehold lengre.

Jeg får endre innlegget slik at det blir klart at jeg mente den (normale) gradvise svekkelsen, ikke at det er OK at pedalen går i bunn.
Sitat
På alle biler jeg har hatt setter en trykk på mastersylinderen (hjelpemann eller trykktank på påfyllingen) og åpner luftenippelen hjul for hjul jfr bilen reglement.
Det samme gjør jeg.

Sitat
Aldri demontert bremser, trommelbremser eller skiver. Luftenippelen sitter øverst i bremsesylinderen slik at all luft blåses ut.
Jeg burde kanskje ikke ha nevnt det da det er ett unntak. På noen (sports)biler med stempler på begge sider er røret mellom sidene plassert slik at ikke alle boblene kommer over til den siden nippelen er.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA