Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ketill Jacobsen

#16
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 27. februar 2024, klokken 23:42
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 27. februar 2024, klokken 16:52Høy pris virker fordi den gir intensiver til mer investeringer i fornybar kraft. Og det er jo ett av målene til våre klimakåte politikere.


Din påstand her er en løgn (selv om den ikke er det for deg). Hvordan kunne man ha en kraftig utbygging av vind og sol i alle år opp til 2021 da prisene både i Norge og EU var lave (typisk 35 øre per kWh fra 2011 til og med 2020)? Videre er det paradoksale at nå som prisene på strøm er høye, så sliter de fleste land med å sette i gang utbyggingsprosjekter.

Pris på strøm har ikke vært en driver for utbygging frem til nå. Det har vært landene som fremmet utbygging og ikke høye priser for strøm. Landene har ut fra behov lagt ut nye vind og solparkprosjekter og invitert utbyggere til å by på disse prosjektene oppnådde priser har ligget på ca 30 øre per kWh på landstrøm i Norge og andre land og ca 45 øre per kWh for bunnfaste turbiner i Danmark, Sverige og Tyskland  (priser for ca tre til fire år siden).

Det med at høye priser må til for å bygge ut strøm er for mange et spørsmål om ideologi og tro og fakta biter derfor ikke på personer som lar seg styre av en tilnærmet religiøs overbevisning.
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 23. februar 2024, klokken 11:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 23. februar 2024, klokken 08:17Blir jo interessant å se om 2024 kommer til å knekke alle estimater på vekst i solcellepaneler, og om det klarer å kompensere for bortfall av kullkraftverk og andre ting som er fy, og hvordan dette blir i forhold til etterspørsel vs tilbud = norske strømpriser.

Tyskland faset ut de tre siste reaktorene i 2023 (i april) og samtidig reduserte de strømproduksjonen fra kull (i 2023) med 33%! Så med videre utbygging av sol og vind klarer man utmerket å få nok strøm.
#18
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 14. februar 2024, klokken 22:24
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. februar 2024, klokken 10:14Ser at Dagbladet har intervjuet Terje Aasland, som forsvarer at staten håver inn over 1 krone per kWh fra folk flest, selv om det koster 12 øre å produsere, med å si at "jammen hvis vi skal lage ny strøm koster det mer".

Meget bra spørsmål Dagbladet stiller! Akkurat likt mine innsigelser.

Rett og slett et fantastisk bra intervju, som kler energiministeren helt naken:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-tyskerne/80945803

Leste dette tidligere i dag og tenkte etterpå at dette er utrolig avslørende (men ikke overaskende!) og jeg måtte lagre dette intervjuet. Så klarte jeg ikke å finne det på det Store Internett før det dukket opp igjen her! Aasland og Støre insisterer å kjøre Ap på grunn hurtigst mulig. Snart er Ap mindre enn SV og ingen endring er å spore! Ikke rart at den borgerlige pressen liker Støre. Han er jo en garantist for at Ap taper valget i 2025!
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 07. februar 2024, klokken 13:19
Sitat fra: filtvet på tirsdag 06. februar 2024, klokken 12:24Desto mer Norge "gir" til andre land desto fattigere blir vi innbyggere.

I praksis straffer man folk som produserer og belønner folk som ikke bidrar = Inflasjon.

Med hensyn til 75 milliarder til Ukraina over 5 år, så må det sess i lys av penger til oljefondet. Her ble det innbetalt 1.800 milliarder kr til sammen i årene 2022 og 2023. Den eneste grunnen til disse enorme innbetalingene var økt pris på naturgass forårsaket av krigen i Ukraina og Russland (Russland holdt tilbake og EU ville ikke importere mer naturgass fra Russland). Så at Ukraina får en dråpe i havet av disse ekstraordinære inntektene (4,2%) synes ikke jeg er urimelig. Ukraina burde fått mange ganger mer!

At å gi penger til utlandet bidrar til inflasjon, er et originalt synspunkt!
#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
onsdag 31. januar 2024, klokken 17:17
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. august 2021, klokken 19:28
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:34Her er en kjent stor en som virrer:

https://electrek.co/2021/08/16/tesla-again-bans-salvaged-cars-supercharger-network-confusing-situation/

Det er ikke bare dem. Møller nekter andre å fikse VW elbiler...
Akkurat den saken er vel enda en gang endret av Tesla....  Uten at det gjør at en tar bølgen

Hele bransjen  har variable holdninger her. Biler som har muligheter for å oppgradere blir nektet/hindret/overpriset fordi de heller vil selge nytt. Må nok internasjonalt lovverk til om «right to repair» og «rett til bedre batteri» mm

Leste nettopp om midtlivsoppdateringer av biler som ofte dreiee seg om endringer av lykter foran og bak og skjermer og grill. At en har slike oppdatering er logisk for å holde på interessen for bilmodellen. Men det interessant var at begrunnelsen er en helt annen (blir det hevdet). På denne måten kan bilfabrikkene på ny få monopol på leveransene på slike typiske skadedeler med priser som er ti ganger høyere enn ikkeoriginale deler! Hvorvidt dette har noe med virkeligheten å gjøre, er jeg svært usikker på!
#21
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
mandag 29. januar 2024, klokken 22:27
Sitat fra: Merce på torsdag 25. januar 2024, klokken 09:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. januar 2024, klokken 16:49filtvet, tja du sier noe og det er jo ikke bra, men hvis det er noe trøst så er det likt i de fleste byene rundt Oslo, leser jeg. Så det er ikke "bare bare bare" som de sier når det er dårligere vær enn det de har planlagt for ;D

I Norge må man kunne kreve at det blir planlagt for norsk vintervær..! Det inkluderer kulde, snø og dertil medfølgende glatte veier. Slik har det alltid vært og slik kommer det til å fortsatt være.

Hvordan er det mulig å ikke planlegge for det som normalt inntreffer med ujevne mellomrom? Jo, penger, penger og penger..  ;)

Ja naturligvis er det penger. Å ha et 40% overdimensjonert system som strekker til noen få dager hvert tiende år, er i alle fall ikke noe jeg er interessert å betale for. Bedre da at Ruter klarte "bare" 96% av sin produksjon de verste dagene og det med en helt ny busspark siden 2017 og ny teknologi. Ellers har naturligvis Oslo avtale med omtrent alle som har en kraftig traktor og er villige til å ta på seg snøryddingsoppdrag på kort varsel og veldig ulikt omfang fra år til år. Heldigvis er ikke dette kommunens egne ressurser.
#22
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 29. januar 2024, klokken 18:35
Sitat fra: Counterpointer på mandag 29. januar 2024, klokken 15:30Jeg skjønner virkelig ikke nytten av polarisering. Hvis en er positiv til miljøvennlig atomkraft må en hate sol og vind samt omvendt 🙈

Overdrivelser er aldri ett gode!

Hvem er det som driver å hater her? I hvert fall ikke jeg. Jeg har det ikke med å hate verken noe eller noen. Jeg mener bare at atomkraft er en dårlig løsning på et rekke områder i forhold til vind og solkraft. Dette er også en oppfatning som EU, IEA, Bloomberg, Elon Musk og mange andre institusjoner og personer har(vind og sol vil stå for ca 80% av energiproduksjonen i 2050).

Jeg er av den mening at den store satsing på atomkraft i USA, Frankrike, Tyskland og Sverige (og andre) stod for på søtti og åttitallet var helt riktig. Senere har vind og sol blitt et alternativ i de fleste land og disse energikilder blir billigere og bedre år for år, mens Gen-3 taper stadig mer terreng ved store kostnadsoverskridelser og enorme forsinkelser i utbyggingen. Så får vi se hva SMR vil by på. Eksperter sier at strømmen fra SMR ikke blir billigere enn Gen-3. Det første konkrete eksemplet på at SMR blir for dyrt, har vi fra en NuScale-utbyggigg som ble stoppet fordi prisen per kWh blir for høy.

Om ikke vind og sol fantes, ville jeg ha vært en lidenskapelig forkjemper for atomkraft. Og grunnen til det at det aller viktigste er å fase ut fossile brensler hurtigst mulig. Men de økonomiske ressursene er begrensede slik at om noe brukses på atomkraft blir det mindre til sol og vind. At vi satser store penger på forskning på ulike former for energiproduksjon som SMR, MSR, fusjonskraft, ulike energilagringsformer etc er utmerket.
#23
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 29. januar 2024, klokken 00:53
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. januar 2024, klokken 23:07Morsom skrivefeil der.. NTNU-reaktor..

Men jo lengre vi sitter på gjerdet mhp kjernekraft jo mer natur vil raseres. Sånn er det dessverre og derfor er kjernekraft viktig for Norge på sikt. Først kunnskap og kapital,så investering og bygging. For øvrig henviser journalisten til en sak fra svensk media,dagens industri,så det er ikke noe han har skrevet selv fra bunn av. Å prøve å avkle budbringer blir således litt merkelig. Vi får se hva som skjer fremover,men jeg heier på kjernekraften for å redde norsk natur.

Absolutt kostelig skrivefeil!

Den er veldig merkelig denne påstanden om rasering av natur når det gjelder vindkraft. Hva med de gamle dagbruddene for utvinning av uran. Det var virkelig naturrasering og gruver der man utvant uran og måtte kvitte seg med millioner av tonn forurenset masse. Hinkley Point C har 1,8 millioner m3 betong. Det blir etter hvert mye radioaktivt materiale å kvitte seg med etter noen tiår!

Om en ser på Midtfjellet vindpark så er dette et populært turistmål med asfaltert vei opp og parkeringsplass for femti biler og deretter 27 km med grusveier mellom de 44 vindturbinene. Jeg har ikke vært der, men ut fra bildene har jeg intet inntrykk av at noe er rasert. Husk at bare 2,5% av totalarealet er veier og oppstillingsplasser.

Jeg har en smal og koselig grusveg som går ca 3,8 km fra hovedvei og frem til min hytte gjennom lav bjørkeskog (ca 900 moh). Det er til og med strømmaster parallelt med veien med varierende avstand 150 m til 30 m. Tror ingen av de mange som har hytte her, opplever at naturen er rasert. Veibredde i forbindelse med vindparker behøver ikke ¨være mer enn 4 meter brede (NVE's anbefaling). Min vei er ca 3 meter.

Om en ser på vindturbiner i Tyskland og Danmark så står disse ofte på dyrket mark, og plantene vokser som oftest helt inn til tårnet og noen veier må en alltid ha også på dyrket mark. Mener du at dette også er naturrasering?

I Sverige og etter hver i Norge bygges parker i skogsområder. Da kan turbinene rage høyt over trærne og i verste fall er trærne hugd ned. Er disse nedhugde trær verre en flatehogst? På grunn av økonomi er flatehogst eneste alternative i dag i motsetning til i gamle dager da en drev hogsten som uttynning.

Hva med bygging av motoveier? Det er virkelig naturrasering med bredder på rundt 150 meter i annleggsfasen (hvorfor så bredt?) og kryss som er ca 400 meter brede for å få plass til inn og utkjøring formet som åttetall. Med tanke på at i Norge har vi bare 3% dyrket areal og mye av veiene går gjennom disse arealene, så er det veldig tvilsomt å bygge veier i form av motorveier. Men her er det få som protesterer eller har innvendinger!

Det er helt greit å referere fra kilder, men å gjøre et så ensidig kildeutvalg som artikkelforfatter har gjort i alle mulige retninger, er sterkt å kritisere. Når en dekker et tema helt bredt som det gjøres her, kan ikke drive med kirsebærplukking og i tillegg blåse opp enkeltsaker til helt andre proporsjoner enn de fortjener. Et eksempel på det siste her er Frank Willy Djupvik (FrP)til NRK: "Eg tolkar det som at fleire of fleire får opp auga for kor viktig kjernekraft er i energimiksen". Det er mest sannsynlig at det aldri blir bygd noe atomkraftverk i Norge. Gen-3 er naturligvis helt utelukket og også SMR vil gi alt for kostbar kraft. Men når en ser hvordan motstand mot vindkraft har slått an hos mange i Norge, skal jeg ikke avsverge at også en ny bølge av galskap kan bli utbredt!
#24
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 28. januar 2024, klokken 21:52
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. januar 2024, klokken 12:25Denne kom fra NRK i dag :

https://www.nrk.no/vestland/tysk-opposisjonsleiar-kallar-avvikling-av-kjernekraft-ein-blunder-1.16734260

Her innrømmer en sentral tysk politiker feilen de gjorde mhp Kjernekraften.

Synes det er interessant lesning. Ikke ofte politikere innrømmer feil.

Veien frem til at norske politikere vil se på kjernekraft er dog fortsatt lang.

I mellomtiden har vi en situasjon der Sør Norge fortsatt ligger vesentlig høyere i kraftpris enn f.eks Syd Sverige. Det burde fungere som en advarsel til norske politikere - men så langt er det ingenting som tyder på at norske politikere er opptatt av denne konkurransevridningen.



Denne artikkelen fra NRK er noe av det mest elendige jeg har sett på lenge! Skrevet av Håvard Nyhus: "Håvard Nyhus forlater Vårt Land, hvor han for tiden har rollen som debattutvikler og kommentator. Han blir nå vaktsjef i NRK Sogn og Fjordane". Håvard Nyhus er kjent i presseverden for å ha gjort store feil, blant annet en sak med plagiat da han var Dagblad-journalist.
Artikkelen er så ensidig og misvisende etter min mening og en skam for NRK at de publiserer noe så lite gjennombearbeidet! Hvorfor skal en vaktsjef skrive noe slikt om noe han tydeligvis ikke har greie på? Han skriver for eksempel at atomkraftverk ble vedtatt utfaset innen 2022 etter Fukushima-ulykken. Dette er bare en tvilsom halvsannhet fordi allerede året 2000 med SPD-regjering ble det gjort vedtak om at rektorene skulle fases ut når de nådde sin levetid (40 år). For de nyeste ble det 2022 og denne datoen ble nedskrevet som sluttpunkt. Etter at Merkel hadde vært i jobben noen år, ville hun forlenge verkenes levetid. Etter ulykken i 2011 valgte også Merkel å holde seg til de opprinnelige planene fra 2000. "Sluttdatoen har sidan blitt skove på, men større "innrømminga" sit langt inne". Så vidt jeg vet så har ikke sluttdato endret seg siden 2011, så der tar Nyhus feil.

Overskriften er at "Tysklands største parti opnar for ny kjernekraft". Intet i artikkelen underbygger dette bortsett fra at politikeren Friedrich Merz kritiserer avviklingen. Ingen vedtak er gjort i partiet. Videre har Nyhus en referanse til "flere andre tyske parlamentarikere". Her finner jeg kun et kort Twitter-utspill fra en enkeltperson!

Deretter står det at "Storbritannia planlegg den største kjernkraft-satsinga på 70 år" basert på utspill fra statsminister Rishi Sunak. Fakta i UK er at 8 av UK's reaktorer er planlagt nedlagt innen 2028 (4 innen 2026). Hinkley Point C med to reaktorer under bygging er igjen røket på et kostnadssmell og ferdigdato er anslått til 2031 mot opprinnelig 2023. En kinesisk medeier som eier 30% av prosjektet nekter nå å spytte inn mer penger. Sannsynligheten er vel stor for at EDF (eid av den franske stat og står for 70%) vil måtte subsidiere også dette prosjektet som de måtte med OL3 i Finland. Det vil si at franske skattebetalere nok en gang må betale for moroa. I år skal Sizewell C starte opp med EDF som utbygger og det vil ta 9 år! Den som lever får se!

Videre får et utspill fra Ola Borthen Moe en stor plass i artikkelen der han tar til orde at Norge må medfinansiere utbygging av svensk atomkraft som kan begynne å levere kraft rundt 2035. Hva skal man gjøre i mellomtiden? Alle øvrige instanser i Norge som mener at atomkraftverk har lite for seg, særlig på kort sikt får halve setningen og Borten Moe den andre halvdelen.

Vestland fylke påstår "at små modulære reaktorar er svært trygge og konkurransedyktige på pris". Trygge i forhold til hva? Det tar ennå noen år før vi får se den første reaktoren i drift og enda lengre tid før sikkerhetsnivået er fastlagt. Med hensyn til pris på strømmen tyder alt vi vet at prisen på strømmen blir svært høy. NuScale i USA måtte skrinlegge sitt første SMR-utbyggingsprosjekt da strømmen ble for dyr.

I Sverige sitter to kjernekraftfrelste som ministre. De vil stille 400 milliarder kr til rådighet (riskokapital) for utbyggere av atomkraft. Heller ikke disse to venter å få noe ny strøm fra atomkraft før 2035 og hva de skal gjøre i mellomtiden sier de lite om. Det eneste aktive de gjør er å motarbeide sol og vindprosjekter. Deres partner i Riksdagen er SD som er frenetisk mot vindkraft og tilsvarende for atomkraft. Så denne kombinasjonen av religiøs oppslutning om atomkraft hos de to ministerne og SD's påvirkningskraft vil utsette elektrifiseringen av Sverige (og utfasingen av fossile brensler) med ca 15 år om det hele fortsetter!

Videre gjør Nyhus et stort poeng av at NTNU-reaktoren måtte gå av etter å ha påpekt at to forskere ved NTNU må være litt mer forsiktige med beskyldninger over for NHO, Norsk Industri og Fornybar Noreg om at utredningen utført av Rystad Energi var et "bestillingsverk" med gitt konklusjon!

Det meste av artikkelen er ikke direkte galt, men er så skjevvinklet at den samlet sett står frem som en stor løgn. Innledningsvis står det i artikkelen: "Oppsummeringa er laga av ei KI-tenste frå OpenAi. Innhaldet er kvalitetssikra av NRK's jounalister før publisering". Dette blir nok nær den første og største skandalen knyttet til teknologi av typen ChatGPT. Men det er ingen unnskyldning for journalistene! De må ha innsikt i temaet de omtaler. 

Denne artikkelen vil eksplodere i media neste uke og jeg tipper at Håvard Nyhus vil få en meget hard medfart!
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 22. januar 2024, klokken 00:00
Sitat fra: Vaduz på søndag 21. januar 2024, klokken 19:51
Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. januar 2024, klokken 15:51Har ett retorisk spørsmål om strømpris.

Når det gjelder nettleie vet vi at det er lovpålagt at netteier ikke skal ta mer enn driftskostnad + et lite administrativt/overskudds tillegg.

Men når det gjelder strømproduksjon da er det fritt frem med 100% eller til og med 1000% avanse!

Dette fremstår totalt uforståelig!!!

Holder da diskusjonen om at nettleie snart koster like mye som strømmen helt utenom.

Fordi prisfiksering skaper knapphet og skjevhet i insentivstrukturer. Dette er noe kommunistene fant ut for 70 år siden.

Trist at vi ikke har et tilsvarende børssystem for drikkevannet vårt. Prisen burde jo variere både over døgnet og året. Når skal vårt vannforsyningssystem privatiseres så også det blir bedre forvaltet? Ironi kan forekomme.
#26
Andre elektriske doninger / Sv: Elfly
fredag 19. januar 2024, klokken 15:36
Sitat fra: Amoss på torsdag 11. april 2019, klokken 17:04Er kanskje ikke her dette burde vært postet, men virker som om dette egentlig er det rette stedet likevel...
To nyheter på kjappen:
https://www.nrk.no/nyheter/osm-aviation-bestiller-60-elfly-1.14513301
Sitat11. april 2019 kl. 15:52 OSM Aviation bestiller 60 elfly · Bemanningsselskapet OSM Aviation bestiller 60 elektriske fly som skal brukes ved utdanning av nye piloter. De nye flyene er av typen eFlyer 2 fra Bye Aerospace som er basert i Colorado i USA.



Ditt innlegg er meget relevant! Til pilotutdanning må elfly være perfekt, veldig billig i drift og høy driftsikkerhet, ikke særlig krav til lang rekkevidde. Må være fint for piloter å lære og føle den fysiske siden av flyvning. Da kan man kanskje bedre velge til rette løsninger på nødsituasjoner med vanlige fly.

En liten kjepphest for meg er at en bør velge hybridfly der batteriet er det sentrale, men at man i tillegg har en pakke bestående av hydrogen og brenselscelle som kan sørge for reservekapasitet (ca halv times flyving). Med dagens batterier må ca halvparten av kapasiteten settes av til reserve. Det vil si at ruteplanlegging kan regne med bare halve batteriets kapasitet. Om en kan basere seg på hele batteriets kapasitet blir de en helt annen situasjon!
#27
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
fredag 19. januar 2024, klokken 15:07
Sitat fra: stefse på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:18Hvorfor har enda ingen påpekt det opplagte her?
Bussen har et stort innvendig volum, med store vindusflater.
Isolasjonen er begrenset, og dørene på bussen de går opp og igjen og slipper ut varmen, gjennom hele byen - bokstavelig talt.
Noen helt enkle varmetekniske beregninger tilsier at en buss som skal holde 20 grader inni, må bruke enorme mengder energi på oppvarming. Varmetapet ved -15 grader er kanskje 6-10 ganger større enn ved 10 pluss. Litt avhengig av om de har varmepumper eller ikke, vil energiforbruket bli deretter.

Så når de går tom for rekkevidde i kulde får dieselgauderene vann på mølla selvsagt og skal ha dieselbuss.
Men det er ikke svaret å komme med dieselmotor her. Svaret må være en vinterharmonisering. Dvs. bedre isolasjon og varmepumper, men samtidig en fossil oppvarmingskilde for å ta de kaldeste dagene.

Gjerne i form av en propanbrenner.
Ved å montere en slik får man garantert varm buss, og sommerrekkevidde beholdes. Riktignok kan man ikke si at bussen er 100% utslippsfri i kulda, men det er uendelig mye bedre enn å skrote hele bussen og gå over til diesel hele året.


Godt innlegg. Med hensyn til klima må en ikke bli religiøs. Et bitte lite innslag av fossilt til noe som sjeldent behøves, er ikke noe problem. Varmepumper har lite for seg for å løse problem som kun oppstår om temperatur er under -15 grader. Personlig kunne jeg tenke meg hydrogen i stedet for propan, men det er bare en akademisk fordel i denne sammenhengen.
#28
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 16. januar 2024, klokken 00:54
Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. januar 2024, klokken 22:01I forhold til strømprisen er det noen som har regnet på hvor mye forskjell på SCOP på varmepumper har å si i praksis (sparte kroner på strømregning) over ett år?

Vi har hatt lekkasje på en av våre pumper og reparatør sier de ikke kan reparere siden det er en Orca pumpe (Hitachi innmat).

Vi må derfor skaffe en ny og jeg har da tenkt å gå for kjent merke, Toshiba, Panasonic eller Mitsubishi.

De har litt forskjellig SCOP derav spørsmålet.

Mitshubishi Kaiteki 6600 SCOP 5,1 (-25)

Toshiba Contur 25   SCOP 5,5  (-25)

Panasonic VZ Heatcharge  SCOP 6,2 (-35)

https://www.toshibavarmepumper.no/varmepumper-luft-luft/toshiba-kontur-25/

https://www.megaflis.no/varme--klima/inneklima/varmepumper/mitsubishi-electric-kaiteki-6600-varmepumpe-hvit

https://www.klimaekspertene.no/varmepumper/panasonic/vz/

Her må en holde tunga rette munnen. Standarden for SCOP målinger er delt i tre: kaldt klima (Helsinki), temperert klima (Strasbourg) og varmt klima (Milano (om jeg husker rett)). Her i Norge må vi naturligvis se på Helsinkitallene. Det er tragisk at Panasonic i annonse med norsk tekst, ved klimaekspertene oppgir SCOP for temperert klima. Prøver de å villede oss, eller vet de ikke bedre? Tilsynelatende er allikevel Panasonic Heatcharge den beste med SCOP 4,8 målt for kaldt klima. Så en bør kanskje velge den. Men vel så viktig er pålitelighet over tid, så det bør undersøkes hva slags erfaringer folk har med den enkelte varmepumpe. Men uansett SCOP på 4,8 og effektiv ned til -35 grader er fantastisk. Utviklingen går rask fra min Mitsubishi Kirigamine fra 2013 med SCOP på ca 3 i Oslo og effektiv ned til -20 grader (og bare en service på 1500 kr før reklamasjontidens utløp!).
#29
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
mandag 15. januar 2024, klokken 20:49
Sitat fra: RJK på mandag 15. januar 2024, klokken 18:38
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 15. januar 2024, klokken 17:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. januar 2024, klokken 07:13RJK :+1: takk for oppklaringen. Anyway point er vel at bussene ikke fysisk vrakes aka høggern. De brukes på andre områder der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken

Som shuttlebusser på Gardermoen (der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken ).
Han glemte vel et "ikke" der...

Enig med deg! Litt kortslutning fra min side!
#30
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
mandag 15. januar 2024, klokken 17:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. januar 2024, klokken 07:13RJK :+1: takk for oppklaringen. Anyway point er vel at bussene ikke fysisk vrakes aka høggern. De brukes på andre områder der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken

Som shuttlebusser på Gardermoen (der lang rekkevidde er kritisk viktig slik som i Oslo trafikken ).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA