Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vidar1979

#32
Hun jeg har barn med har en bensinbil med garanti som har gått 60 000km på 2 registerkjeder og strategien til forhandler er å holde den i gang til garantien går ut.

Dyrt med bil er det uansett men det med at Tesla skal være spesielt vanskelig eller dårlig har jeg vondt for å forstå.
#33
Tesla Owners Club / Sv: TOCN tilbud på Tesla's CCS adapter
onsdag 05. august 2020, klokken 13:28
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 05. august 2020, klokken 13:22
Sitat fra: nimrooz på onsdag 05. august 2020, klokken 12:02
Du kan si hva du vil, men tocn er den mest rotete klubben jeg har vært borti, vet egentlig ikke om mitt signatur medlemskap der har gitt meg noe noengang, annet enn at jeg har vært med å støttet ladere som jeg aldri har brukt.

Sikkert heldig du, siden ingen av de andre klubbene du har vært borti, har gjort feil.

Siden du er så erfaren på hvordan det skal gjøres, kan du pm meg ditt navn og nr, så skal jeg få overbakt det til nominasjonskomiteen slik at du kan stille på valg til styret på neste valg.

Merk med "enorme mengder gratisarbeid med bare kjeft til belønning", så kommer det rett fram!
Jeg fikk faktisk refundert medlemskapsutgiften så jeg skal ikke klage men nimrooz er etter min mening så spot on man kan komme.
#34
Sitat fra: RJK på fredag 31. juli 2020, klokken 00:32
Sitat fra: mroek på fredag 31. juli 2020, klokken 00:17
Sitat fra: RJK på torsdag 30. juli 2020, klokken 23:03
Vet du om det blir byttet til TN om en trafo må oppgraderes, eller "har de lov" å beholde IT/TT-nett på disse, selv når de bytter innmat?  Kan de bygge ut nye boligfelt med IT/TT-nett fordi de velger å koble seg til trafo med dette?

Bytting til TN i et eksisterende IT-felt skjer nok i praksis aldri, fordi det også krever ombygging av de eksisterende husenes system (det må f.eks legges ny inntakskabel, mener jeg. I hvert fall om man skal ha 3-fas inn, fordi det med TN kreves 5 ledere, og 3-fas IT typisk har 4). Det er altså ikke bare å bytte trafo, siden systemene er grunnleggende forskjellige. Utbygging av nye felt er vel i praksis alltid TN, og da må ny(e) trafo(er) opp, selv om det finnes eksisterende IT-trafoer med ledig kapasitet.

OK! Takker for svar, det høres jo forsåvidt greit ut.

Tenkte ikke så mye på lederne, men det er jo selvsagt den største forskjellen. De koster sikkert mere til TN, og der skulle "vi" spare inn, siden det fort blir mange meter med kabler, og dermed store besparelser.

Nå i ettertid så viser det seg, igjen, at å velge den billigste teknologien fremfor den beste teknologien, fort blir dyrere i lengden. Ihvertfall om en må gjøre det om igjen, eller gjøre det dobbelt opp.

;)
Nå har man TN-C frem til første fordeling (altså kombinert jord og nøytralleder) så det med 5 ledere til husene medfører ikke riktighet.
#35
Elbil utenom Tesla kunne de ha skrevet i artikkelen.
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: kjøp av Tesla via Finn
torsdag 23. juli 2020, klokken 15:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. juli 2020, klokken 12:53
Når du kan bevege deg opp mot 450.000 i budsjett så er veldig mange med 4-hjulsdrift (stort sett alle fra 2015 har det). Største poenget / problemet med høy kilometerstand er at garantien går ut på alt utenom batteri/drivverk på 100.000km / 5 år.

Men for å hoppe til mitt forslag så er det en med helt nytt batteri og 4 nye dørhåndtak (som er et svakt punkt) og med takbøyler og vinterhjul og vinterpakke og 4G og HIFI til 449.900. Ja, garantien er gått ut på dato, men kan ikke få alt for den prisen. Hvis du skal kjøpe til maks 450.000 synes jeg dette var et meget godt valg:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175963353
Jeg vil anta at man får kjøpt en 2 år nyere S75D med samme eller lavere kilometerstand til den prisen. 450k er ca det jeg hadde vært villig til å selge min for.
#37
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: e-golf Selges
torsdag 25. juni 2020, klokken 13:23
Sitat fra: gak på torsdag 25. juni 2020, klokken 13:01
Enda en som har "glemt" å opplyse om at bilen er bruktimportert.
Hva har det å si på en 6 år gammel bil?
#38
63A er ikke noe problem men spørsmålet er om du bare vil ha enfas til elbilladeren din (du har valgt 2-pol bryter) og om du faktisk vil ha Chint.

#39
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
onsdag 06. mai 2020, klokken 15:12
Hvorfor skal man betale for feilsøking? Er det en feil må det jo gå på garantien.
Hun jeg har barn med har hatt svensk KIA i 6 år og det har ikke vært noe å betale utenom service selv om bilen er så som så.
#40
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
tirsdag 05. mai 2020, klokken 13:46
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 03. mai 2020, klokken 20:14
Sitat fra: Cougar på lørdag 02. mai 2020, klokken 22:16
Kanskje litt offtopic, men:
Jeg spurte min Hyundai-forhandler hva som gjelder angående garanti på min importerte Ioniq når den var på 1-års service nylig, og han sa de behandlet importerte biler helt på linje med norsksolgte biler, da det er EU-garanti fra Hyundai som dekker dette.
Kan noen dokumentere at man f.eks må betale feilsøking selv på importert Ioniq, og da mener jeg ikke bare "har hørt av en bekjent av naboen at..." ?

Cougar: Dette er et meget godt spørsmål og her er det myyyyye vranglære ute å går.

Les derfor denne om hva som skjer i praksis, Kia Soul var dette. Men "ost er ost" som den TV reklamen om Jarlsbergost he he he og hund er hund  og så videre...

https://www.dinside.no/motor/fikk-garanti-smell-pa-13200-kroner/72269299
Men hadde den KIA'en vært bruktimportert fra Sverige ville garantien vært identisk med den norske. Det å ta all bruktimport over en kam blir helt feil men man bør sette seg litt inn i hva man kjøper og med hvilke betingelser.
#41
Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 18:44
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. april 2020, klokken 16:31
Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 12:18
Det er jo veldig rart da det er veldig (!) vanlig å montere sykkelkrok på alle mulige biler som ellers ikke kan ha henger. Burde jo kommet frem at det ikke lov da.

Hvor burde det komme fram? Hos de som selger sykkelstativer? De som selger hengerfester? Hvis de vet at disse produktene skal brukes ulovlig så burde de si fra ja. Ellers så er det jo som alltid førers ansvar at bilen er forskriftsmessig lastet.

Jeg er fortsatt i tvil om det virkelig er ulovlig med sykkelhengerkrok.
Har man en konlusjon med 2 streker under svaret på denne nå?
#42
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
torsdag 27. februar 2020, klokken 14:42
Hvis man først skal lade i Bud er det ingen grunn til å ha dårlig tid.
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Knirk i interiøreet
torsdag 14. november 2019, klokken 15:11
Hatt det på min -17 TMS og der var det innertaket som knirket, hadde totalt 3 turer til SC men ble tatt på alvor og nå er det knirkefritt.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Død MCU
onsdag 13. november 2019, klokken 09:26
Min startet automatisk klima på "lo" med korte mellomrom og kunne kun stanses fra appen. Skikkelig deilig å kjøre den til 10 mil til verksted med ullundertøy og min varmeste dunjakke en høstdag da jeg ikke var kvalifsert til bergingsbil.

Men det er min eneste negative opplevelse med Tesla service.
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Økt vindstøy etter bytte av tak?
torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:08
Ser ikke bort fra at hun advokatdama er litt pragmatisk og forsikringen har sikkert gitt de noen retningslinjer.

Jeg er ikke noen advokat, vet bare at neste gang jeg skal noe med bilglass velger jeg et annet verksted.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA