Jeg kjøper fortrinnsvisbil av privatperson da jeg liker å se litt an forrige eier av bilen. Når bilen er såpass ny reklamerer du uansett til Tesla.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: turfsurf på mandag 26. april 2021, klokken 06:57Nå er det jo vinterhjul på biler nær halve året. Skjønner godt at baksetepassasjerer foretrekker TMX fremfor TMS, både med høyde fra sete til gulv og plass til hode så er plassen i TMS snau. Mange sjåfører liker jo også å sitte høyt men det vil man jo gjøre i en Y også vil jeg tro.Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 00:06Ganske dumt å uttale seg om kjørefølelsen på X når du kun har prøvd den med vinterhjul (sikkert 19") og 22".
Hatt 6 seter X P90D i en uke, den var med 22' så jeg var fornøyd med kjørefølelsen, det har jeg ikke vært de øvrige jeg har prøvd men kun erfaring med mindre hjul og vinter.
For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.
Vi har 75kkm i TMS (RWD og AWD) og 95kkm i TMX 6 seter. Alle brukt på hytteeturer sommer og vinter og flere Europaturer med barn fra 1-16 år. Alle fem i familien foretrakk TMX soleklart. 6 seteren prioriterer personenen i bilen, prioriterer man bagasje kjøper man 5 seteren. Men vi hadde ikke problemer med å få med det vi hadde behov for i bilen, om det var for å stå på ski eller sykle Rallarvegen.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:23For min del holdt dekkene ca dobbelt så lenge på Tesla S som det gjorde på SAAB'en jeg hadde tidligere med halve motoreffekten.Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mars 2021, klokken 06:40Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 04. mars 2021, klokken 05:05For noe rør. Forskjellen i dekkslitasje mellom en bil med 400 og 200 hestekrefter er neglisjerbar for folk flest, og er ett helt minimalt bidrag til denne problematikken. Ytelse er og ett positivt sikkerhetsbidrag i trafikken brukt riktig.
Plasten/gummi fra slitasje av dekk er et alvorlig miljøproblem. De vanvittige ytelsen som mange elbiler har, er ikke noe en bør oppmuntre til og som sagt det fører til alvorlige miljøforurensninger også på globalt nivå da det meste ender i havene.
Problematikken med dekkslitasje (som er helt reell) er en helt annen debatt enn effektavgift.
Skal man på død og liv ha inn ekstra avgifter fra elbiler så kan man like godt være ærlig på det og kalle det ekstraavgift. Om noe skulle man heller sett på antall biler pr husholdning / person, men det blir fort komplisert.
Bil er essensielt for mange i dagens samfunn, så det bør holde med mva. Store avgifter på bruk er og en uting og vil ramme de med dårligst økonomi.
Hvis du mener det jeg skriver er bare rør, så får du dokumentere det! Jeg er overbevist om at Tesla Model S sliter dekk mye hurtigere enn andre biler av tilsvarende størrelse, men mindre enn halvparten av ytelsen. Ikke dermed sagt at det gjelder alle med en slik bil. De fleste kjører jo slike biler som om de ha 80 kW og ikke 386 kW. Men det er mange nok som sliter ut et dekksett på 1.000 mil til at det blir et samfunnsproblem.
Svært mange Tesla-eiere melder om rask slitasje, 6 måneder, 15 kmiles, 20 kmiles etc. Dekkene er i tillegg store og brede slik at mengden gummi/plast som slites vekk er gjerne det doble av det en bil i Golfklassen sliter vekk med tilsvarende kjøring (Golf GTI for eksempel).
Sitat fra: daktari på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:23Solgte en godt og vel 3 år (38 måneder og 75k km) i Desember for 63% av nypris.
Du tenker Teslaene holder bruktverdien bedre enn Audi? Eller motsatt? Den største utfordringen vår som eiere er vel at Møller øser ut rabatter på e-tron.
Ad Tesla ser det ut som at ca 3 år gamle biler, hvertfall S, går for ørlite over halvparten av nypris de ble solgt for. (Nypris var høyere da enn nå ).
Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. november 2020, klokken 11:26Tar Ionity over Grønn Kontakt på Aspøya eller blir det en 3. ladeleverandør der?
Ionity Aspøya har status 'now building'.
Og Alvdal åpnet vel i går.
Sitat fra: batterimannen på fredag 13. november 2020, klokken 22:18Tenker på de to modellene. Det at 6kWt differanse på batteristørrelsen skal utgjøre 50kW differanse på ladehastighet stusser jeg også på.Sitat fra: Vidar1979 på fredag 13. november 2020, klokken 00:17
Så man betaler altså 60 000 kroner mer for ca samme utgave med et par funksjoner ekstra for å kunne få den konfigurert med hengerfeste.
Tenker du på iV 50 vs iV60? iV 60 har større batteri, så du får mer enn bare en del ekstrautstyr på kjøpet. Det blir 50 km ekstra rekkevidde og høyere motoreffekt.
Sitat fra: BMW850 på onsdag 19. desember 2018, klokken 13:05Sitat fra: Hyperstress på torsdag 09. november 2017, klokken 22:40
Noen som har testet "billigdekket" maxxis-arctictrekker på Tesla? Fikk bra resultater i test for et par år siden:
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/maxxis-arctictrekker/
Jeg har bestemt meg for å teste disse. Til under halve prisen av premium-merkene og 3.plass i NAF test er jeg ganske sikker på at disse er helt topp
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 14:17Flere som har testet Arctictrekker? Ser jeg har bare 4-5mm igjen på mine CVC6 så må nok ha nye dekk i løpet av vintersesongen.
Ja, da får jeg bare oppdatere her. Maxxis dekka er fantastiske på min RWD P85. Klatrer opp hvor det enn skal være. Men
selvfølgelig, jeg kom fra Sottozero