Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vidar1979

#16
Model 3 / Sv: Dårlige opplevelser med brukt TM3
tirsdag 27. april 2021, klokken 08:42
Jeg kjøper fortrinnsvisbil  av privatperson da jeg liker å se litt an forrige eier av bilen. Når bilen er såpass ny reklamerer du uansett til Tesla.
#17
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
mandag 26. april 2021, klokken 09:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 26. april 2021, klokken 06:57
Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 00:06
Hatt 6 seter X P90D i en uke, den var med 22' så jeg var fornøyd med kjørefølelsen, det har jeg ikke vært de øvrige jeg har prøvd men kun erfaring med mindre hjul og vinter.

For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.
Ganske dumt å uttale seg om kjørefølelsen på X når du kun har prøvd den med vinterhjul (sikkert 19") og 22".

Vi har 75kkm i TMS (RWD og AWD) og 95kkm i TMX 6 seter. Alle brukt på hytteeturer sommer og vinter og flere Europaturer med barn fra 1-16 år. Alle fem i familien foretrakk TMX soleklart. 6 seteren prioriterer personenen i bilen, prioriterer man bagasje kjøper man 5 seteren. Men vi hadde ikke problemer med å få med det vi hadde behov for i bilen, om det var for å stå på ski eller sykle Rallarvegen.
Nå er det jo vinterhjul på biler nær halve året. Skjønner godt at baksetepassasjerer foretrekker TMX fremfor TMS, både med høyde fra sete til gulv og plass til hode så er plassen i TMS snau. Mange sjåfører liker jo også å sitte høyt men det vil man jo gjøre i en Y også vil jeg tro.



#18
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
mandag 26. april 2021, klokken 00:06
Hatt 6 seter X P90D i en uke, den var med 22' så jeg var fornøyd med kjørefølelsen, det har jeg ikke vært de øvrige jeg har prøvd men kun erfaring med mindre hjul og vinter.

Har fortsatt til gode å se en X hvor listene ved vinduene flukter.

For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.
#19
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
lørdag 24. april 2021, klokken 23:09
Jeg ville ventet på Y siden jeg antar at det er vesentlig billigere å eie en Y.

Med Model X så synes jeg kjørefølelsen først blir ok på 22' sommerhjul, ingen lister ved dører flukter, overkant med kupestøy, høyt forbruk sammenlignet med TMS og bagasjeplass/løsning i 6 seter konfigurasjon er håpløs.

#20
Du kan jo ta 20k av feriepengene å kjøpe en eldre bil, det er ingen grunn til at en 15 år gammel bil ikke skal fungere greit uten for mange problemer.

Har selv erfart det at nyere enebolig, TMS på kampanjelån, nykjøpt hytte, 2 små barn og samlivsbrudd gir en hurtig endring i økonomi fra romslig til månedlig underskudd. Man har ingen garanti for fremtiden.

#21
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:23
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mars 2021, klokken 06:40
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 04. mars 2021, klokken 05:05
Plasten/gummi fra slitasje av dekk er et alvorlig miljøproblem. De vanvittige ytelsen som mange elbiler har, er ikke noe en bør oppmuntre til og som sagt det fører til alvorlige miljøforurensninger også på globalt nivå da det meste ender i havene.
For noe rør. Forskjellen i dekkslitasje mellom en bil med 400 og 200 hestekrefter er neglisjerbar for folk flest, og er ett helt minimalt bidrag til denne problematikken. Ytelse er og ett positivt sikkerhetsbidrag i trafikken brukt riktig.

Problematikken med dekkslitasje (som er helt reell) er en helt annen debatt enn effektavgift.

Skal man på død og liv ha inn ekstra avgifter fra elbiler så kan man like godt være ærlig på det og kalle det ekstraavgift. Om noe skulle man heller sett på antall biler pr husholdning / person, men det blir fort komplisert.

Bil er essensielt for mange i dagens samfunn, så det bør holde med mva. Store avgifter på bruk er og en uting og vil ramme de med dårligst økonomi.

Hvis du mener det jeg skriver er bare rør, så får du dokumentere det! Jeg er overbevist om at Tesla Model S sliter dekk mye hurtigere enn andre biler av tilsvarende størrelse, men mindre enn halvparten av ytelsen. Ikke dermed sagt at det gjelder alle med en slik bil. De fleste kjører jo slike biler som om de ha 80 kW og ikke 386 kW. Men det er mange nok som sliter ut et dekksett på 1.000 mil til at det blir et samfunnsproblem.

Svært mange Tesla-eiere melder om rask slitasje, 6 måneder, 15 kmiles, 20 kmiles etc. Dekkene er i tillegg store og brede slik at mengden gummi/plast som slites vekk er gjerne det doble av det en bil i Golfklassen sliter vekk med tilsvarende kjøring (Golf GTI for eksempel).
For min del holdt dekkene ca dobbelt så lenge på Tesla S som det gjorde på SAAB'en jeg hadde tidligere med halve motoreffekten.
#22
Kia Niro EV / Sv: E-niro får også hengerfeste!
mandag 15. februar 2021, klokken 12:37
En opplagshenger for min del er ikke tenkt å tas ut i trafikken så den største risikoen ut over hva bilen tåler er nok at den blir sjøsatt ved et uhell.
#23
Kia Niro EV / Sv: E-niro får også hengerfeste!
mandag 15. februar 2021, klokken 09:52
Er det noe i veien for å trekke betydelig tyngre henger? For min del opplagshenger med båt på og totalvekt på ca 1T.
#24
Audi e-tron / Sv: Verdi
onsdag 06. januar 2021, klokken 09:09
Sitat fra: daktari på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:23
Du tenker Teslaene holder bruktverdien bedre enn Audi? Eller motsatt? Den største utfordringen vår som eiere er vel at Møller øser ut rabatter på e-tron.

Ad Tesla ser det ut som at ca 3 år gamle biler, hvertfall S, går for ørlite over halvparten av nypris de ble solgt for. (Nypris var høyere da enn nå ).
Solgte en godt og vel 3 år (38 måneder og 75k km) i Desember for 63% av nypris. 
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
fredag 04. desember 2020, klokken 09:17
Jeg har solgt meg ned i bilparken, solgte min 2017 TMS og har kjøpt en 14 år gammel bensinbil.

Føler jeg kom greit ut av det med 254 000 kroner i verditap fordelt på 76k kilometer og skulle jeg kjørt videre ville jeg snart ha kommet til et punkt hvor jeg må betale for reparasjoner.

Blir elbil igjen men det er overraskende behagelig å ha en bil uten månedlige avdrag.

Red. Rettet opp verditapet med å legge til vinterhjul og autopilot.
#26
Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. november 2020, klokken 11:26
Ionity Aspøya har status 'now building'.

Og Alvdal åpnet vel i går.
Tar Ionity over Grønn Kontakt på Aspøya eller blir det en 3. ladeleverandør der?

Kjører hyppig forbi der på vei til/fra hytta og det er jevnt lav belastning både på Tesla og GK.
#27
Skoda ENYAQ / Sv: Bestilt Enyaq?
mandag 16. november 2020, klokken 09:32
Sitat fra: batterimannen på fredag 13. november 2020, klokken 22:18
Sitat fra: Vidar1979 på fredag 13. november 2020, klokken 00:17
Så man betaler altså 60 000 kroner mer for ca samme utgave med et par funksjoner ekstra for å kunne få den konfigurert med hengerfeste.

Tenker du på iV 50 vs iV60? iV 60 har større batteri, så du får mer enn bare en del ekstrautstyr på kjøpet. Det blir 50 km ekstra rekkevidde og høyere motoreffekt.
Tenker på de to modellene. Det at 6kWt differanse på batteristørrelsen skal utgjøre 50kW differanse på ladehastighet stusser jeg også på.

#28
Skoda ENYAQ / Sv: Bestilt Enyaq?
fredag 13. november 2020, klokken 00:17
Så man betaler altså 60 000 kroner mer for ca samme utgave med et par funksjoner ekstra for å kunne få den konfigurert med hengerfeste.

#29
Skoda ENYAQ / Sv: Bestilt Enyaq?
torsdag 12. november 2020, klokken 16:18
Er det ikke meningen at man skal kunne bestille med hengerfeste til basisutgaven?
#30
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 19. oktober 2020, klokken 10:11
Sitat fra: BMW850 på onsdag 19. desember 2018, klokken 13:05
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 09. november 2017, klokken 22:40
Noen som har testet "billigdekket" maxxis-arctictrekker på Tesla? Fikk bra resultater i test for et par år siden:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/maxxis-arctictrekker/

Jeg har bestemt meg for å teste disse. Til under halve prisen av premium-merkene og 3.plass i NAF test er jeg ganske sikker på at disse er helt topp :+1:
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 14:17
Ja, da får jeg bare oppdatere her. Maxxis dekka er fantastiske på min RWD P85. Klatrer opp hvor det enn skal være. Men
selvfølgelig, jeg kom fra Sottozero :P ;)
Flere som har testet Arctictrekker? Ser jeg har bare 4-5mm igjen på mine CVC6 så må nok ha nye dekk i løpet av vintersesongen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA