Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - daktari

#2536
TAYCAN / Sv: PMC+ som hjemmelader (eller Easee)
onsdag 12. januar 2022, klokken 11:20
Ok, da er jeg bedre opplyst.
1) nødlading på vanlig schuko er ok (den visste jeg om)

2) fast lading på vanlig schuko KAN være ok, forutsatt at det er
a) egen separat kurs
b) b-vern
c) overspenningsvern
d) max 10 A = 2,3 kW
Og siden alle de 4 siste er SKAL iflg DSB så vil jo installasjon av en slik kurs være tilnærmet lik pris som en installasjon med ladeboks - i grove trekk er forskjellen bare prisen på boksen minus B-vern. ca 3000,-

3) fast lading på "spesiell ladekontakt" installert kun for elbil før 2014 KAN være ok, forutsatt at elektriker faktisk har gjort risikovurdering og man fortløpende sjekker for skader, varmgang etc. Og man bør oppgradere.

4) fast lading på en vanlig stikkontakt som bare står der er ikke lovlig
#2537
Model Y / Sv: TMY sliter med varmen i kulda
onsdag 12. januar 2022, klokken 08:58
Sitat fra: Lucifer- på mandag 10. januar 2022, klokken 21:49
For de som har litt teknisk kompetanse eller nysgjerrighet kan man installere Teslamate eller lignende på en gammel servere eller en Raspberry Pi for å få veldig detaljert info om bil og kjøreturer. Jeg opplevde varmeutfall med påfølgende feilmelding i -16 i romjulen og TeslaMate viser følgende graf: (klikk på link under for fullversjon)


https://i.imgur.com/mrINSHF.png

Varmen gikk relativt raskt fra 20 grader og ned til 5. Da ringte jeg Tesla veihjelp og fikk noen resett-forslag som etter et par forsøk heldigvis fikk meg hjem med fungerende varmeapparat.

Som en kuriositet kan det nevnes at grunnen til at jeg installerte Teslamate var at jeg har koblet opp en Wifi-knapp i gangen som jeg benytter hver morgen jeg skal ut til bilen. Den vekker bilen, sjekker om ladekabel er koblet i, og hvis ja så sørger den for å frigjøre ladekabelen og å holde den frigjort i 2 minutter.
Interessant. Hvorfor at den holdt på varmen for passasjer, men ikke sjåfør?

Må ikke dette være en sensor som svikter et sted? Virker jo rart at bilen kan levere varme, men velger å ikke gjøre det?
#2538
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 12. januar 2022, klokken 08:55
Interessante salgstall fra Tyskland. VAG solgte mer en dobbelt så mange elbiler som Tesla samlet, men det var inkl. E-up som ikke lenger produseres.
Model 3 ble mest solgte modell.
Småbiler selger veldig bra. Ca.430% vekst totalt siden 2019, forøvrig totalt bilmarked ned til 2,6 mill. Hvorav ca 330.000 var elbiler.
I 2019 ble det solgt over 3,6 mill biler totalt.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/elektroauto-neuzulassungen-deutschland-dezember-gesamtjahr-2021/
#2539
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
tirsdag 11. januar 2022, klokken 20:25
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 11. januar 2022, klokken 20:17
Jeg husker ikke ordlyden i kontrakten på forrige bil, men inneholder betingelsene noe om  å levere et ferdig produkt? Kjøpte jeg «beta» i 2019 uten at det står i klartekst at et endelig ikke-beta-produkt skal bli levert, kan det være at det bare blir til et kontinuerlig forbedret betaprodukt Tesla kan kanskje slippe unna med bare det sålenge det slippes updates til eldre modeller i ny og ne.
Det er noe man ikke kan avtale seg vekk fra når det står i forbrukerkjøpsloven. Hva produktet skulle gjøre stod på nettsidene. Bevisbyrden vil ligge på Tesla. "If regulators allow" vil neppe funke i Norge, da bilen uansett burde få det til på en kontrollert test.
#2540
TAYCAN / Sv: PMC+ som hjemmelader (eller Easee)
tirsdag 11. januar 2022, klokken 16:01
Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 01:21
Står da helt klart der, eksisterende schuko kan kun brukes til nødlading (kap. 2), men ikke de som er satt opp til formål elbillading (kap1 pkt. 2.1).

Uenig i at man MÅ kjøpe ladestasjon til 15k fordi man har bil til en mill, målet bør være lovlig løsning og tilstrekkelig hastighet for hva man har behov for. Problemet er at med krav om jfb type B, ny kurs osv, så et plutselig ikke forskjellen så stor til en ladestasjon som man slipper jfb type B på, og resultatet blir bedre.

Det er nok også en del leasede Taycaner der ute, med et treårs perspektiv blir det litt annerledes.
Ja, det var det jeg forsøkte å skrive, at ingen elektriker vil godta å montere en schuko til fast lading av elbil, men lov med nødlading.

Hytta er regnet som fast lading fordi man kommer tilbake dit!

Men hvis man setter en industrikontakt (rød eller blå) så er de ok til daglig bruk.

Best, og koster 6000 mer enn en vanlig installasjon med kun kontakt, er ladeboks.
#2541
BMW iX / Sv: Tips og triks
tirsdag 11. januar 2022, klokken 14:46
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 11. januar 2022, klokken 14:26
Oj, det må testes ut. Det ville nesten være for godt til å være sant 😊
Det jeg fant ut er at tempen steg veldig raskt når jeg startet å kjøre. Så i dag med +1 ute steg den til +10 på kort kjøring. Den steg raskt da jeg gav på litt, men sank raskt igjen.kjølevæske eller motor kanskje?
#2542
BMW iX / Sv: Tips og triks
tirsdag 11. januar 2022, klokken 14:05
Lurer jaggu på om bilen kan vise batteritemperatur? Med sportsmodus, og live vehicle, velg adaptive info. Nederst i hø hjørne.
#2543
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
tirsdag 11. januar 2022, klokken 13:18
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 11. januar 2022, klokken 12:46
Om det er tydelig solgt inn som "beta" funksjonalitet er det nok ikke grunnlag for å få noe tilbake. Men kan bli overrasket om det går oppover i rettsinstansene. Og hvor er rettsinstansen stedshjemlet om det er levert OTA i ettertid...?
Må jo leveres noe i nærheten av det som ble markedsført, selv med beta-stempel. Nå er det nesten ingenting.
Spørsmålet retten må stille seg er "hvor lang ventetid er akseptabel" og "når vil det bli levert".
Det siste er jo interessant, for de har jo ikke ferdige i USA, og har jo ikke begynt på EU. Det er ganske mye nye treningsdag som skal til, så kan fort ta en 3 år før EU er der USA er nå. Da er 2017-bilene 8 år....
#2544
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
tirsdag 11. januar 2022, klokken 12:43
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:50
Motargumentet er at FSD er tilleggsutstyr til en konkret bil.

Det du bør få, er først å få refundert de 20-000 du har betalt, og så betale 100.000 for ny FSD.

Jeg vurderer første delen (kreve penger tilbake), de har nå snart hatt 5 år på seg, kommer vel til å kreve rente også.
Da jeg hevet kjøpet på min S var hver eneste sw update talt som forsøk på retting og leveranse av FSD funksjoner.
#2545
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 11. januar 2022, klokken 12:24
Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:20
Dere bør se denne oppsummeringen fra autonomy day i 2019, om robotaxi og ratt osv.:


https://www.youtube.com/watch?v=LO1nDnnv_Og

Å se den nå i 2022 er nesten helt absurd.
"Elisabeth Holmes"? Men de har jo tjent bra. Fascinerende fyr.

Her er Ark Invest som i 2020 regnet inn Robotaxi: https://ark-invest.com/articles/analyst-research/tesla-price-target/
"Based on our updated expectations for electric vehicle (EV) cost declines and demand, as well as our estimates for the potential profitability of robotaxis, our 2024 expected value per share for TSLA is $7,000. To arrive at that base case, ARK has developed a probability analysis with bear and bull price estimates, as detailed below:"

"Based on this probability matrix, our bear case implies that Tesla will sell 3.2 million vehicles in 2024,  cutting its share of total EV sales roughly in half compared to today's levels.[4] Our bull case implies that Tesla will maintain its roughly 18% market share, and that a substantial percentage of its fleet will generate high-margin robotaxi platform fees."

Det er meget store forventninger til robotaxi og autonomi hos ARK,som må regnes som en av de som tror sterkest på TSLA. Jeg vil helt klart hevde at dagens pris er dratt opp som følge av deres tolkninger og de som igjen driver influencing på bakgrunn av ARK.
#2546
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:29
Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:20
Jeg skjønner ikke helt at dere hevder at robotaxi ikke er priset inn. Sier ikke at fullverdig robotaxi er priset inn, men det er da presentert rimelig friskt fra Tesla, og vil vel påstå at det er vanskelig å si at ikke dette også er en bidragsyter til en gallopperende kurs.
Enig. De har jo solgt masser av biler på det i det minste.
#2547
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 10. januar 2022, klokken 23:55
6 års jubileum. Hvordan ligger dere an emurof? Når skjer det? Sommeren? Høsten?
https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/686279251293777920
#2548
TAYCAN / Sv: PMC+ som hjemmelader (eller Easee)
mandag 10. januar 2022, klokken 23:42
Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 18:17
Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 20:28
Når den kobles med industrikontakt kan den regnes som skikkelig lader. En schuko (vanlig stikkontakt) derimot er ikke lov som annet enn midlertidig lading i et eller annet el-regelverk.
Med mindre det har vært endringer helt i det siste så stemmer ingenting av det du skriver her.

Ladekladd eller vegglader tilkoblet med kontakt, enten det er schuko eller CEE, regnes som mobil lader og kursen må være satt opp for elbillading og må sikres med jordfeilbryter type B.

Vanlig stikkontakt satt opp av elektriker med formål elbillading (hvilket vil si jfb type B og 10A sikring) er 100% lovlig til fast lading.
Jeg tolker pkt 2 her anderledes enn deg. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Den diskusjonen er sikkert tatt tidligere og hører ikke hjemme her. Et paradoks må jo være å kjøpe en bil til 1 mill og ikke ville bruke 15000 på en safe ladeinstallasjon.
#2549
BMW iX / Sv: Justering av lyd fra HK
mandag 10. januar 2022, klokken 20:58
Den skal jeg teste!
#2550
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
søndag 09. januar 2022, klokken 23:04
Kan si at min erfaring med AP3 i fjor vinter var middels iX har bedre autopilot, også ved vinterføre, samt mye mye raskere og bedre filskift. Antagelig bl.a. fordi den har 5 radarer, frontruta er mye bedre og EyeQ5.

Men nå er dette en tråd om FSD, ikke AP.

For å forsøke å dra det tilbake kan jeg referere til Musks intervju hos Lex Fridman, der Musk sa at i v11 (om ca 1 måned) så fjerner de bildebehandling/prosessering før NN, NN skal nå behandle raw-format fra de 1,3ish Mp sensorene. Musk lanserer så begrepet "photons-to-NN" som jo høres fancy ut, men det er jo fremdeles bits som NN håndterer - ikke fotoner.
Spørsmålet blir jo da om de må trene det nye systemet på helt nytt, og hvor de får data fra- det er ikke åpenbart at de kan de-prosessere bildene de har samlet tilbake til raw - evnt har de damler på raw og må annonsere hele materialet på nytt...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA