Ok, da er jeg bedre opplyst.
1) nødlading på vanlig schuko er ok (den visste jeg om)
2) fast lading på vanlig schuko KAN være ok, forutsatt at det er
a) egen separat kurs
b) b-vern
c) overspenningsvern
d) max 10 A = 2,3 kW
Og siden alle de 4 siste er SKAL iflg DSB så vil jo installasjon av en slik kurs være tilnærmet lik pris som en installasjon med ladeboks - i grove trekk er forskjellen bare prisen på boksen minus B-vern. ca 3000,-
3) fast lading på "spesiell ladekontakt" installert kun for elbil før 2014 KAN være ok, forutsatt at elektriker faktisk har gjort risikovurdering og man fortløpende sjekker for skader, varmgang etc. Og man bør oppgradere.
4) fast lading på en vanlig stikkontakt som bare står der er ikke lovlig
1) nødlading på vanlig schuko er ok (den visste jeg om)
2) fast lading på vanlig schuko KAN være ok, forutsatt at det er
a) egen separat kurs
b) b-vern
c) overspenningsvern
d) max 10 A = 2,3 kW
Og siden alle de 4 siste er SKAL iflg DSB så vil jo installasjon av en slik kurs være tilnærmet lik pris som en installasjon med ladeboks - i grove trekk er forskjellen bare prisen på boksen minus B-vern. ca 3000,-
3) fast lading på "spesiell ladekontakt" installert kun for elbil før 2014 KAN være ok, forutsatt at elektriker faktisk har gjort risikovurdering og man fortløpende sjekker for skader, varmgang etc. Og man bør oppgradere.
4) fast lading på en vanlig stikkontakt som bare står der er ikke lovlig