Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emurof

#31
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 29. august 2023, klokken 12:10
Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. august 2023, klokken 18:57
Sitat fra: emurof på mandag 28. august 2023, klokken 17:38
Sitat fra: geear på onsdag 21. juni 2023, klokken 15:13Bomma greit på inngangen sist ja, men dette er gambling, så jeg lever greit med å komme ut i null på denne.

Du bare trader, ingen langsiktige investeringer?
Lese postene til geear så får du svar på det spørsmålet🤷🏻
Han har vært langt mer åpen enn deg på profil. Hvilken profil en har på investeringer er jo helt opp til en selv. Du bruker vel til tider gearede opsjoner som er mye mer risikable enn ren day/week/month trading!

Jeg trader ikke inn og ut av Tesla-posisjonen min. Jeg stilte ham et enkelt spørsmål. Faktum er at trading som regel ikke lønner seg. Det er noe man eventuelt kan gjøre på siden av å faktisk investere langsiktig, men å drive og trade inn og ut av aksjer og ikke faktisk investere over tid, er et tapsprosjekt.
#32
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 28. august 2023, klokken 17:38
Sitat fra: geear på onsdag 21. juni 2023, klokken 15:13Bomma greit på inngangen sist ja, men dette er gambling, så jeg lever greit med å komme ut i null på denne.

Du bare trader, ingen langsiktige investeringer?
#33
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 28. august 2023, klokken 17:37
Sitat fra: chargedup på mandag 19. juni 2023, klokken 17:48Tesla nådde ca 40% økning i produserte/solgte biler fra 2022 til 2023, som er det de trenger for å klare 20 mill biler innen 2030. Vil de klare samme økning hvert eneste år framover slik at dette målet fortsatt er mulig eller tror du at de vil ha lavere vekstrate de kommende årene for så å måtte øke kraftig inn mot 2030? I Q1 ligger de an til "bare" 30% økning. Dersom de skal klare 40% økning fra fjoråret, tror du de da må sette ned prisene ytterligere eller vil de holde prisene uendret og fortsatt klare å selge alt?

Tesla har guidet 50% vekst i gjennomsnitt, og har sagt at noen år vil de ligge under og andre over. Selv i dag ligger de vel "foran skjema" hvis man regner gjennomsnittsvekst fra 2020. Det vil si at de har i gjennomsnitt over 50% vekst siden de startet å telle.
#34
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 28. august 2023, klokken 17:36
Sitat fra: Marzo på mandag 19. juni 2023, klokken 16:18
Sitat fra: emurof på mandag 19. juni 2023, klokken 15:18
Sitat fra: Marzo på fredag 26. mai 2023, klokken 10:34Skal det være helt presist så må man vel ta bort salg av CO2 kvoter i Tesla sine marginer.
Og huske Toyota sine marginer også inkluderer kostnader ifb markedsføring.

Det var en pussig logikk. Man må fjerne tilfeldige inntekter for Tesla, og tilfeldige utgifter for Toyota. Og da skal liksom sammenligningen bli bedre?

Ok.

Ikke hvis man forstår at det er tilfeldige inntekter som ligger bak tallene.

Toyotas markedsførings budsjett kan neppe omtales som tilfeldige...

Vel, du kan ikke bare begynne å fjerne utgifter for å "bevise" at de har stort overskudd. Da kan man jo "bevise" hva som helst.
#35
Sitat fra: Mobileum på mandag 05. juni 2023, klokken 11:55Tesla har innrømmet at de ikke fikk til å få radar og kameraer til å fungere sammen. Mange andre har klart det. Til og med også sammen med LiDAR.

Nei, det stemmer ikke. Det sa ikke at de ikke får det til, men at radar var en så stor feilkilde at det ikke ga mening å prøve å slå det sammen.

Musk sa samtidig at dersom de skulle brukt radar, så måtte det vært en HD-radar. Ikke fordi de ikke klarer å bruke vanlig radar, men fordi vanlig radar skaper så mye støy at det er bedre å utelate den. Hvorfor bruke ressurser på vanlig radar når kun kameraer gjør en bedre jobb?

Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:4520 oktober 2016:

https://electrek.co/2016/10/20/tesla-new-autopilot-hardware-suite-camera-nvidia-tesla-vision/

Der står det jo at Tesla Vision er "end-to-end image processing software and neural net"?
#36
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 19. juni 2023, klokken 15:18
Sitat fra: Marzo på fredag 26. mai 2023, klokken 10:34Skal det være helt presist så må man vel ta bort salg av CO2 kvoter i Tesla sine marginer.
Og huske Toyota sine marginer også inkluderer kostnader ifb markedsføring.

Det var en pussig logikk. Man må fjerne tilfeldige inntekter for Tesla, og tilfeldige utgifter for Toyota. Og da skal liksom sammenligningen bli bedre?

Ok.
#37
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 19. juni 2023, klokken 15:15
Sitat fra: advale på lørdag 13. mai 2023, klokken 12:40Salget av X/S har stoppet fullstendig opp. Siste nytt er at de ikke engang vil tilby høyre-sidet ratt lenger. Ganske utrolig at de ikke engang greier/tar seg bryet med å produsere. Uten flaggkipene X/S så blir vel Tesla sett som et billig-merke. De gir mest bil for pengene pr i dag.

S/X er dyre biler, og Tesla har ikke satset på å øke salget av disse i særlig grad. Hvorfor ser du på S og X, men ser bort ifra verdens mest solgte bil, Model Y?

SitatTa vekk all FSD-hypingen/løgnen fra Elon så hadde Tesla blitt i praksis som en hvilket som helst "Kina-bil"..

Hva har FSD-hypingen med Teslas salgstall å gjøre?
#38
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 19. juni 2023, klokken 15:09
Sitat fra: chargedup på mandag 08. mai 2023, klokken 10:31
Sitat fra: emurof på fredag 05. mai 2023, klokken 20:38
SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?

De fleste bilprodusenter har bedre profitt pr bil hvis kildene til Finansavisens "mil etter mil" stemmer. Tesla hadde 19% i første kvartal og det er dårligere enn Mercedes, Renault, BMW osv. Selvfølgelig også lavere enn premiummerker som Porsche som ligger godt over de andre og Ferrari som har helt vanvittige 40%. Det at konkurrentene ikke tjener penger enda eller har mindre fortjeneste pr solgte elbil er selvfølgelig en fordel for Tesla, som sannsynligvis har høyest profitt dersom man kun ser på rene elbiler.

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Tesla er den eneste som tjener penger på elbiler, i det minste i USA og Europa. I Kina har vel BYD fortsatt et ørlite overskudd tror jeg.

Sitat fra: chargedup på fredag 26. mai 2023, klokken 06:28Ja, Tesla hadde vel 19.3% fortjeneste pr solgte bil i 1. kvartal som er i bunnsjiktet blant produsentene jeg har funnet tall på. De fleste store bilkonsernene ligger rundt 20% og opptil 23%.

Hvor finner du disse tallene?

SitatFor å henvise til en artikkel som spør om tallene og uttregningen kan ha et snev av kreativt regnskap, som er like old news som den ToWalkOrDrive viste til nylig: https://www.autoevolution.com/news/does-tesla-really-make-eight-times-more-profits-per-car-than-toyota-203635.html

Denne artikkelen er jo helt meningsløs. Ikke bare er den skrevet av en person som er kjent for å hate Tesla, men det å begynne å komme med tomme anklager om "regnskapsjuks" uten noe som helst konkret å vise til er så langt unna journalistisk integritet man kan komme.

SitatFor Tesla sin del er jo spenningen knyttet til hvordan morgendagens marked er og om de blir nødt til å kutte i prisene for å fortsatt klare å selge alt de produserer.

På grunn av makroøkonomiske forhold må de fleste kutte priser etter hvert.
#39
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 05. mai 2023, klokken 20:38
Sitat fra: advale på tirsdag 02. mai 2023, klokken 21:31Er nok ønsketenkning. Etter det jeg skjønner så venter fortsatt mange kunder på bilene sine hos VW, Ford etc. Så hvorfor skal de kutte i prisene når det er fortsatt backlog.
Ford går med enorme tap på sine elbiler, i det minste.

Edit: Denne sier litt om konkurransen der ute:

https://twitter.com/DillonLoomis22/status/1654184141053730819

SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?
#40
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 29. april 2023, klokken 15:12
Sitat fra: daktari på fredag 28. april 2023, klokken 23:01
Sitat fra: emurof på torsdag 27. april 2023, klokken 21:59Det var flere fraksjoner i Tesla, og den Karpathy var med i vant her fordi de så at radar, i det minste det som fantes på den tiden, ikke leverte varene.
Det er ikke helt presist. Det fantes mer avanserte radarer enn det Tesla brukte. Problemet var heller at Musk hadde lovet hele verden at "alle biler hadde all nødvendig hw for selvkjøring", og dermed hadde de bundet seg til én standard radar.
Fjerningen av radar var 2021, det er det den rapporten peker på. Ikke det som skjedde i 2016.

De bestemte seg for å kutte radar alt i 2016-2017, som du ser i artikkelen. Da de valgte å gå bort fra radar i 2016-2017 hadde de ikke lovet noe slikt.

SitatKoble det med Karpathy som sa at "sensor fusion" var "barking up the wrong tree". Hvorfor sa han det, når andre får det til? Fordi sensoren de brukte var for dårlig og for få, eller fordi han var arrogant, eller fordi han ble tvunget?

De får det jo ikke egentlig til. De må ty til svært detaljerte kart, noe som innbærer at bilene i praksis går på "virtuelle skinner" eller predefinerte ruter, og ikke kan bevege seg utenfor disse.

SitatUansett ble det "pure vision" etter en stund. Det har vel vært akkurat passe vellykket, og nå er en bedre radar på vei i HW4.

Er dette bekreftet?

Nå sa jo Musk at den eneste situasjonen der radar ville være aktuelt var dersom den var svært høyoppløst.

SitatOm noen uker åpner Cruise og Waymo full 24/7 kommersiell førerløs drift i San Francisco. Tesla FSD kan fortsatt ikke kjøre førerløst.

Cruise og Waymo kan ikke kjøre førerløst utenfor de nøyaktig predefinerte rutene heller.

Uansett, det blir mye avsporinger her. Poenget er at artikkelen bare gulper opp gamle påstander som ble snakket om for lenge siden.
#41
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 27. april 2023, klokken 21:59
Sitat fra: Syklist på onsdag 22. mars 2023, klokken 08:01Desverre ikke overraskende dette her:

https://electrek.co/2023/03/21/tesla-engineer-convince-elon-musk-not-give-up-radar-self-driving/

Enveldig ledelse som ikke lytter til eksperter er ikke bra.

Dette er gammelt nytt, resirkulert fra over et år siden:

https://www.nytimes.com/2021/12/06/technology/tesla-autopilot-elon-musk.html

Tilbake i 2016 ansatte de vel en radar-ekspert for å prøve å gå den veien, men falt endelig ned på at radar ikke var godt nok, i det minste ikke det man hadde på den tiden.

"While it is not clear that they were influenced by the fatal accident, Mr. Musk and Tesla soon showed a renewed interest in radar, according to three engineers who worked on Autopilot. The company began an effort to build its own radar technology, rather than using sensors built by other suppliers. The company hired Duc Vu, an expert in the field, in October 2016 from the auto parts company Delphi.

But 16 months later, Mr. Vu suddenly parted ways with the company after a disagreement he had with another executive over a new wiring system in Tesla's cars, the three people said. In the weeks and months that followed, other members of the radar team left as well.

Over several months after those departures, Tesla reclassified the radar effort as a research undertaking rather than one actively aimed at production, the three people said."


Det var flere fraksjoner i Tesla, og den Karpathy var med i vant her fordi de så at radar, i det minste det som fantes på den tiden, ikke leverte varene.
#42
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 27. april 2023, klokken 21:48
Sitat fra: overskyet på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:01At det er pga størrelsen det er mye skader, er jo bare Tesla sin bortforklaring. Høres mest ut som vissvass. Det er plenty av andre store biler på veiene. Store SUV'er har vært veldig populært i lang tid.

Nei, det er forsikringsselskapene selv som sier dette. Leste du selv artikkelen du siterte?

Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.

Ja, og som artikkelen påpeker er elbiler generelt overrepresentert.
#43
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 21. april 2023, klokken 00:14
Det kan nok potensielt bli litt uvær i Tesla-kanskje fremover, men vi er jo midt i en situasjon der folk kutter ned på pengebruken. Og Tesla har mye å gå på, siden de har solgt med stor profitt. Det kan bli en vanskelig periode for Tesla, men det vil gå enda verre med andre. Tesla vil nok komme styrket ut av det til slutt, når makro snur og folk begynner å bruke penger igjen.
#44
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 21. mars 2023, klokken 17:03
Med tanke på at vi er ganske avhengige av olje og verden nå er på vei vekk fra olje, er det ikke da naturlig å tro at kronen vil svekke seg mot USD, enn at den vil styrke seg markant over tid?
#45
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 13. mars 2023, klokken 22:06
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mars 2023, klokken 19:13
SitatEr dette noe som kan føre til flukt fra kronen?
Det skal mye til for at slikt skje. Krona er en såkalt safe haven

Men kronen er jo svakere enn man kanskje kunne forvente? Se artikkelen jeg linket til tidligere igjen:

https://www.nettavisen.no/okonomi/krona-er-halvert-i-verdi-en-ma-lure-pa-om-det-er-noe-grunnleggende-feil/s/5-95-944126
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA