Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emurof

#2101
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 22. mars 2019, klokken 08:11
Sitat fra: erikho på tirsdag 12. mars 2019, klokken 16:00
Ser ut som VW gikk til krig i dag! Tesla maa nok forberede seg paa aa kutte Model 3 prisen til under 300k fra neste aar.

VW gikk jo til krig i 2010 alt. Da skulle de dominere innen 2018, og det var ikke måte på hvor mange elbiler og modeller de skulle ha på veiene. Vi ser jo hvordan det gikk.
#2102
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 22. mars 2019, klokken 08:05
Sitat fra: Løve på tirsdag 12. mars 2019, klokken 00:11
På hvilken måte kan en sette sammen tall som vil forsvare dagens høye markedsverdi? Det finnes ingen logisk grunn, utover overoptimistisk, for st Tesla skal være 17 milliarder dollar mer enn Ford. Hvordan skal Tesla tjene nok penger til å rettferdiggjøre en markedsverdi på 50 milliarder dollar?

Tesla: Ledende vekstselskap innenfor et nytt område.

Ford: Etablert selskap som ikke henger med i tiden og som stagnerer.

Du kan jo selv se på hvordan iPhone endret alt. Mener du at Nokia og Apple burde verdisettes på samme grunnlag? Altså selv om iPhone snudde alt på hodet så skulle Nokia ha høyere markedsverdi enn Apple fordi de allerede var mer etablert i mobilmarkedet?

Så er det en risiko, det er klart. Men den er jo priset inn. Saken er at hvis Tesla får til det de prøver på så vil de bli enormt store, og dagens verdi vil virke latterlig lav.
#2103
Model 3 / Sv: Levering av model 3
fredag 22. mars 2019, klokken 08:00
Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. mars 2019, klokken 17:32
Dette fant jeg:

Gir loven noen angrerett ved bilkjøp?
I det store og det hele er svaret dessverre nei. Det klare utgangspunkter i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det ville vært vanskelig å være en bilforhandler dersom bilkjøpere stadig kunne få omgjøre kjøpet og levere tilbake bilen. Det er derfor det klare utgangspunkt i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp. Det er forståelig at dette kan være veldig opprørende dersom en overivrig kjøper en bil og straks etter ønsker å avslutte eller avbestille kjøpet.

Forbrukerkjøpsloven gir imidlertid kjøper en liten nødløsning. Det følger av loven at kjøper har en avbestillingsrett før bilen er levert. Merk at avbestillingsretten ikke gjelder hvis du har fått bilen overlevert. Merk også at dette er en avbestillingsrett mot erstatning. Dette betyr at kjøper må kompensere bilforhandleren for hans økonomiske tap som følge av avbestillingen.


Du bør for det første linke til kilden, og for det andre stemmer dette altså ikke med det myndighetene selv sier. De bruker vel faktisk nettopp bil som eksempel på vare som ikke er designet etter kundens spesifikasjoner (for eksempel hvis du bestiller en t-skjorte med eget trykk). Dette gjelder også når man har flere standardvalg å velge mellom. Å velge mellom ulike predefinerte muligheter innebærer ikke at bilen er laget etter kundens spesifikasjoner, og dermed gjelder angrefristen.
#2104
Model 3 / Sv: Levering av model 3
fredag 22. mars 2019, klokken 07:57
Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. mars 2019, klokken 16:28
Sitat fra: emurof på fredag 15. mars 2019, klokken 16:16
Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 08:52Men når det gjelder heving av kjøp har Tesla gitt oss forbrukere MYE mer makt enn hva lovkravet er, og MYE mer makt noen som helst andre bilmerker gir.

Har de gitt mer enn 14 dagers angrefrist som man har etter loven?
Du mener man kan levere hvilken som helst ny bil tilbake etter 14 dager. Lykke til.

Tar man ikke i mot en ny bil blir man straffet med saftig gebyr hos andre forhandlere.

Ja, en bil du har bestilt over internett eller telefon kan leveres tilbake innen 28 dager (14 dager frist på å levere inn angrefristskjema, og 14 nye dager til å levere bilen tilbake når skjem er levert). Etter norsk lov altså.
#2105
Model 3 / Sv: Levering av model 3
fredag 15. mars 2019, klokken 16:16
Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 08:52Men når det gjelder heving av kjøp har Tesla gitt oss forbrukere MYE mer makt enn hva lovkravet er, og MYE mer makt noen som helst andre bilmerker gir.

Har de gitt mer enn 14 dagers angrefrist som man har etter loven?
#2106
Model 3 / Sv: Levering av model 3
fredag 15. mars 2019, klokken 16:10
Sitat fra: qvern på mandag 11. mars 2019, klokken 22:07
@emurof

Heisann, du skulle bare ha visst hvor mye frem og tilbake og hazzle det var før de tilbød seg å kjøpe bilen tilbake. De lovet gull og grønne skoger med sjef Tesla Norge som ringte meg personlig og beklaget etc. etc. Alt viste seg å være spill for galleriet, dessverre.

Ja, absolutt, burde vært grunnlag for å heve kjøpet, not happening. Jeg tror nesten jeg hadde mer leiebil hjemme enn Teslaen.

Du prøvde altså å heve kjøpet? Og de nektet da eller? Prøvde du å kontakte forbrukerrådet?
#2107
Sitat fra: Ropepåelgen på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:08
Hvilke kostnader sitter man igjen med hvis man leverer tilbake bilen innenfor angrerett? Trafikkavgift og forsikring i perioden bilen var ute på veien + evt rentekostnader hvis man trenger lån? Noen med erfaring?

Fratrekk pga. bruk? Hvis du har kjørt for mange km, mener jeg?
#2108
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 11. mars 2019, klokken 21:47
Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. mars 2019, klokken 15:45
Hva er en hater? Synes det blir litt spesielt å kalle en som ikke hyller elbiler opp i skyene for hatere. Jeg liker ikke Renault eller lutefisk, men jeg hater det da ikke. Har kjørt elbil i 4 år, og aldri opplevd en hater. Ordet "hat" har mistet sin mening da det har gått inflasjon i ordet, og spesielt på engelsk hvor det hele tiden er erstatter "jeg liker ikke" om nær sagt alt. I hate the president, I hate milk, I hate the winter". Motsatsen må da være "jeg elsker", men det er vel ingen som går så langt at de "elsker elbil", eller kanskje?

ps. Jeg hater ordet hat!

En hater er en som bruker uforholdsmessig mye tid på å snakke ned noe, hele tiden skal lete og grave etter feil og ting man kan rakke ned på det for, osv. Hateren har med all sannsynlighet ikke produktet selv.

Det er forskjell på å være kritisk/ikke rose ukritisk opp i skyene, og å bruke mesteparten av tiden sin på sure oppstøt.
#2109
Model 3 / Sv: Levering av model 3
mandag 11. mars 2019, klokken 21:44
Sitat fra: qvern på mandag 11. mars 2019, klokken 17:52Først en Modell S med 32 feil på 1 år som endte med at Tesla omsider kjøpte bilen tilbake, med en svært lite gunstig deal for meg.

Kjøpte tilbake? Dette måtte da ha vært grunnlag for heving av kjøp?
#2110
Model 3 / Sv: Levering av model 3
mandag 11. mars 2019, klokken 21:42
Sitat fra: qvern på mandag 11. mars 2019, klokken 12:59
Det må være fullstendig kaos hos Tesla i forhold til utlevering...

Fikk siste bekreftelse på levering 2 dager siden (Leverings påminnelse) om at bilen var klar til henting i dag kl 11.00 på Lillestrøm.

Da jeg tuslet ut av Lillestrøm stasjon kl 10.05 ringte en dansk Tesla ansatt og meddelte at bilen dessverre ikke var klar til utlevering likevel. Den ville sannsynligvis bli klar denne uken, muligens i løpet av et par dager. Årsaken til dette kunne han ikke opplyse om.

Etter å ha bedt om å få snakke med en overordnet ringte en kundebehandler fra utleveringsavdelingen og informerte om at forsinkelser måtte man regne med siden så mange biler skulle leveres ut. Dette stod også i kontrakten.
Lånebil? Bare å glemme. Artig å ha betalt inn over en halv million for 2 uker siden og fortsatt ikke fått hverken bil eller leveringstidspunkt...

Har de faktisk lov til dette etter norsk lov? Kan de virkelig bare ringe et par minutter før utlevering og si "sorry, men slik blir det og ingen kompensasjon"? Kan de virkelig lage en kontrakt der kunden frasier seg retten til å få varen til avtalt tid?
#2111
Det er jo bare de ekstreme ytterpunktene som alternativer. Hva med de som er i midten?
#2112
Model 3 / Sv: Neste shipment til Oslo området
søndag 10. mars 2019, klokken 14:44
Sitat fra: Jarv!s på lørdag 09. mars 2019, klokken 14:23
Håper min er på en av disse.. jeg venter utålmodig nå.
Leste om en som hadde bestilt denne uken, og får hente bilen allerede denne uka som kommer! Under en uke fra bestilling til levering..

Sjekket VIN nummeret mitt hos https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/kjoretoyopplysninger?registreringsnummer= fortsatt ikke noe registrert på mitt VIN nummer

Har du skaffet deg forsikring da? Det tror jeg må gjøres før bilen kan registreres.
#2113
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
lørdag 09. mars 2019, klokken 22:15
Sitat fra: jlan på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:37
Jeg kan ikke helt se hvordan en får plass til fotbrønn for rad 3 passasjerene , uten å forlenge bilen ganske mye. Elektronikkpakken oppå batteriet, sitter ikke den mer eller mindre under rad 2 setene?

Kanskje fronten blir kortere (og frunk mindre)?
#2114
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 09. mars 2019, klokken 22:10
Sitat fra: ravelund på lørdag 09. mars 2019, klokken 18:56Så jeg mener selvsagt at man skal ta opp det, men kanskje ikke med dem som står der og skal levere ut 177 biler pr dag(snakket han som registrer deg inn).  Normal folke skikk er fint. Så noen der som var drit sure fordi de måtte vente 30 minutter lenger enn forventet og kjeftet ut en Tesla ansatt. Det synes jeg er mangel på folkeskikk. Behold besinnelsen å vær saklig, man kommer lenger med det.

Jeg er enig med deg i at det ikke er sted å ta opp slikt. Problemet er jo at man ikke vet når dette vil bli fikset. Sannsynligheten er stor for at det blir gjort noe feil så det for eksempel ikke blir registrert engang, eller at de glemmer det og så kan det ta månedsvis før det blir gjort.

Og når det gjelder å kjefte på de ansatte så er jeg selvsagt helt enig i at det er unødvendig, men hvis man blir offer for Teslas "wall of silence" der man bare blir sittende totalt uvitende om hva som skjer og ingen informerer om noe som helst og man bare venter og venter, så er det forståelig at frustrasjonen kan ta overhånd.

Tesla trenger rett og slett å få bedre kontroll på sakene sine. Men det betyr selvsagt ikke at misfornøyde kunder ikke skal oppføre seg anstendig.
#2115
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
lørdag 09. mars 2019, klokken 22:02
Sitat fra: Øysteinen på lørdag 09. mars 2019, klokken 12:55
Sitat fra: emurof på lørdag 09. mars 2019, klokken 12:52
Sitat fra: Øysteinen på lørdag 09. mars 2019, klokken 11:41
Når jeg leser her, ser på YouTube og leser på andre media, i tillegg har Conusmer Reports også gått ut og sagt de heller ikke lengre kan anbefale bilen, forundrer det meg at folk godtar så mye.

Jeg tror ikke du skal legge for stor vekt på CR, da de baserer seg på biler produsert tidligere i 2018. Tesla sa at problemene som nevnes allerede er fikset. Det er en god del måneder mellom de siste bilene CR har rapport på, og de som produseres nå.

Men det virker da veldig som at mange av dem som får lever ut biler nå, også er uheldige og får biler som har problemer med lakk, sammenføyninger osv.
Det er ikke akkurat betryggende!

Jeg ser en god del som har digre LED-lys og lupe og som gransker bilen fra topp til tå for å finne "swirls". Altså ting som egentlig ikke er synlige til vanlig og som ikke påvirker bilen i det hele tatt. Neppe noe å basere en CR-rapport på.

Uansett, hva kvaliteten nå er totalt sett er ukjent, men poenget er at CRs data er utdatert.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA