Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emurof

#2026
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 24. april 2019, klokken 21:05
Sitat fra: Geirr på onsdag 24. april 2019, klokken 20:54De siste ukers vingling frem og tilbake om alt mulig mer en indikerer at krisemodus har slått inn for fullt. Jeg har spådd aksjen under 175 innen ett år. Mulig jeg har vært for positiv. Andre tipper den skal under 100: https://www.cnbc.com/2019/04/24/tesla-should-be-valued-at-less-than-100-a-share-investor-says.html

De samme som tippet på at ingen ville ha elbil, at de aldri ville klare å produsere tusenvis av Model 3 i uka, at de aldri ville klare å gå med overskudd, at de ville gå konkurs ca. hvert år som har gått, osv.?

Jeg skjønner ikke poenget med å gjengi tøysete påstander fra slike synsere som sitter der uten kompetanse og slenger ut det som trengs for at de skal oppnå det de ønsker.

Hvorfor ikke like gjerne linke til de som mener at Tesla bør prises til $ 4000?
#2027
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 28. mars 2019, klokken 16:00
https://www.morelcharger.no/fileshare/filarkivroot/Morel%2022.03.19.pdf

Et typisk morel anlegg ligger på 5000kr i etablering og en leie på ca. 250-750kr per måned per bruker, avhengig av biltype? Kjøremønster? og kjørelengde? Det virker jo helt sprøtt.. Burde være forbrukt strøm som avgjør...

Så kommer det med liten skrift: Hvor lang bindingstid er det på løsningen? Hva skjer dersom Morel øker prisen?

Er redd noen kommer til å sitte på en husmannskontrakt i lang tid fremover....

Er det ikke 7 år bindingstid på dette?

De tar kostnaden ved å etablere ladepunktene, så man betaler mer for lading, men samtidig så slipper man å ta større engangskostnader for å få opp nødvendig utstyr og elektrisk arbeid.
#2028
Sitat fra: Imagine på mandag 15. april 2019, klokken 12:20Mens du igjen overdriver hvor moderne dette med skjerm er, selv om det fungerer greit på en smartphone er det noe litt annet i en bil.

Nei, jeg har egentlig ikke sagt noe om skjermen som sådan. Jeg snakker om fremtidsretting og teknologi. Skjermen er naturligvis en del av dette, men å fokusere ensidig på skjermen blir feil.

SitatE-tron er langt fra utdatert selv om det er mer konservativt.

Utdatert/konservativt - tomayto/tomahto.

SitatNye interiør med skjerm virker mye mer billig masseprodusert og litt overdrevet «desperat» nymoderne.

Nei, skjermen er en sentral del av fremtidsrettingen.

SitatModel 3 vil om 12 år fremstå som en 12 år gammel analog radar, eller 12 år gammel GPS, mens en E-tron vil fremstå som en 12 år gammel elbil med fortsatt bra funksjoner som virker bra i det daglige selv om det er av eldre dato.

Nei, e-tron vil også om 12 år fremstå som en utdatert elbil i fossilinnpakning. Og eierne vil ha omtrent samme utdaterte bil som da de kjøpte den.

SitatBatteriteknologien på E-tron fungerer mye bedre enn den i Model 3. F eks mister ikke etron strøm av betydning når den står stille og kan f eks stå stille på gardermoen i ukesvis uten å være plugget i.
Og etron har avanserte kjøle og varmesystemer som gjør den mindre negativt påvirket for kuldetap osv.

Batteriteknologien er dårlig i e-tron sammenlignet med Model 3. Husk at Model 3 bruker batterier som har nyere og bedre teknologi enn noen andre klarer å oppdrive. Så trekker teknologi strøm. Fordelen med en utdatert elbil i fossilinnpakning er ganske riktig at den nettopp er utdatert og har lite å komme med. Men man må uansett regne med at har man en elbil, så bør den så koblet til lader.
#2029
Sitat fra: Imagine på mandag 15. april 2019, klokken 09:26Jeg hører du mener dette hele tiden. Men jeg kan ikke se hvor Model 3 er mer fremtidsrettet?

Bortsett fra overlegent batteri og andre "permanente" ting påpekte jeg også følgende:

"Model 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år."

SitatE-tron er en nyere modell enn Model 3.

Og likevel utdatert allerede før den forlater fabrikken. Hurra, liksom.

Sitat
SitatModel 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år.

At softwaren kan onlineoppdateres er først og fremst bra hvis det går noe galt med bilen. Utover dette kan alle software også utføres ved service eller oppmøte på verksted. At dette skal gjøre bilen ung i mange år har jeg vanskeøig for å se. Alle biler eldes fort og det er gjerne utseendet som bestemmer hvor fort de eldes.

Du henger igjen i en utdatert tankegang. Med Tesla slipper du å dra på verksted for å få forbedringer og nye funksjoner. Igjen, Model oppdateres kontinuerlig. Du får en stadig bedre bil også etter at du har kjøpt den.
#2030
Model 3 / Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
søndag 14. april 2019, klokken 13:25
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 13. april 2019, klokken 19:02
Standard kart og navigasjon.

Betyr det at man ikke ser trafikk? Selv ikke om man kobler opp og gir bilen nett via mobil? Og Tesla har jo ikke apple carplay...

Det er en stor mangel på SR+ i så fall. Bruker trafikkinfo hver dag for å velge raskeste vei fra jobb.

Ja, det betyr nok dessverre at du ikke får trafikkdata på SR+. Jeg er helt enig i at det er en stor mangel.
#2031
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 19:15
Sitat fra: emurof på lørdag 13. april 2019, klokken 18:26
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 12:13Forskjellen mellom Model 3 og e-tron som bilkonsept er som natt og dag både prismessig, plassmessig, vektmessig, komfortmessig, konseptmessig, støydempingmessig, bruksområdemessig, kvalitetsmessig osv og derfor utover den nå sammenlignede rekkevidden er det etter min mening totalt uinteressant (og uvesentlig) å sammenligne bilmodellene.

Det hele er ganske enkelt. Med e-tron får du en elbil i fossilbil-innpakning, med dårlig effektivitet og utdatert teknologi.

Model 3 er fremtidsrettet, mens e-tron er fortid. Model 3 vil derfor holde seg bedre i pris.

Vi kan gjerne være enige om å være uenige. Synes ikke Tesla har så mye ny teknologi utover denne i-paden og at de har satset såpass mye på online oppdateringer. Og superchargernettverket er godt bygget ut.

For ikke å snakke om app, batteritenknologi, motorer, autopilot, selvkjøringsegenskaper, osv.

"Denne i-paden" er helt sentral og gir rom for kontinuerlige forbedringer langt ut over det man vil klare å få fra en elbil i fossil-innpakning. OTA er helt sentralt her, og der feiler Audi stort.

Jeg har forståelse for å at du ønsker å minimere teknologiforspranget i Model 3, men Model3 er altså objektivt sett langt foran på teknologi og tilrettelegging for fremtidens teknologier.

SitatJeg synes det at e-tron er en skikkelig bil på en konservativ måte, slik det alltid har vært, som tilfeldigvis har elmotor er helt perfekt. Slippe disse elbilfinessene som mam må sette seg inn i og følge med på hele tiden. Og man slipper at uinteresserte folk vet at du kjører elbil. Og man kan la bilen stå uten å være tilkoblet og uten å miste strøm. Man kan kjøre rundt uten hørselvern for ørene og man kan nyte en stille komfortsbel tur man ikke kan få tilbudt av andre elbiler. Gode lys, panoramasoltak, 4WD, god plass og masse utstyr. Hengerfeste til og med. Akkurat det tyske premiumkjøpere ønsker seg.

Men likevel kjøper man altså en elbil i fossil-innpakning som er utdatert allerede før den forlater fabrikk.

Hørselvern? Hva mener du med det?

SitatÅ sammenligne bilbransjen med telefonbransjen er jo litt merkelig, da det er to helt forskjellige typer bruk og egenskaper. Dette ked Nokia vs Apple blir jo ganske feil. At man satser på en annen drivlinje er jo ikke spesielt revolusjonerende for bilen som sådann, det er faktisk bare et annet drivstoff. Og alle bilmerker kan tilby dette når som helst så lenge ladenettverket er bygget ut og batterileveransene er gode nok.

Og ren berøringsskjerm var jo ikke spesielt revolusjonerende da iPhone kom heller. Man hadde jo hatt berøringsskjerm før, må vite.

Men så var det visst ikke bare bare å tilby berøringsskjerm og teknologi som kunne konkurrere med iPhone likevel, og mange tradisjonelle telefonprodusenter har gått under.

SitatVW-konsernet er et av de fremste på elbilsatsning. Nissan også. Mangfold er br
a så kan man velge seg selv hva man vil kjøre rundt i. Jeg synes det er flott at det har kommet et par elbiler også jeg kan like, hvis ikke hadde jeg fortsatt kjørt V8 til daglig.

VW-konsernet er et av de fremste på å komme med store ord om elbilsatsning. Selv tilbake i 2010 så skulle de bli så store på det så. Men det har blitt mye løfter og lite resultater så langt.

SitatMen hvordan du får dette til å bli til at Model 3 holder seg bedre i pris fordi den er mer fremtidsrettet enn de mer konservstive konkurrentene, f eks en e-golf? Jeg tenker at Model 3 blir fortere gsmmel for de som bryr seg om slike biler da teknologien går fort. Mens en e-golf vil fortsatt være en golf, men i forrige generasjon. Begge deler stuper i pris. Model 3 kommer til å falle akkurat like bratt som e-golf og i3. Bare at de er dyrere innkjøp og derfor blir verditapet ytterligere stort i rene penger.

Model 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år.
#2032
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 12:13Forskjellen mellom Model 3 og e-tron som bilkonsept er som natt og dag både prismessig, plassmessig, vektmessig, komfortmessig, konseptmessig, støydempingmessig, bruksområdemessig, kvalitetsmessig osv og derfor utover den nå sammenlignede rekkevidden er det etter min mening totalt uinteressant (og uvesentlig) å sammenligne bilmodellene.

Det hele er ganske enkelt. Med e-tron får du en elbil i fossilbil-innpakning, med dårlig effektivitet og utdatert teknologi.

Model 3 er fremtidsrettet, mens e-tron er fortid. Model 3 vil derfor holde seg bedre i pris.
#2033
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. april 2019, klokken 11:00
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 09:43
Tror Tesla har såpass god og stigende margin på selv SR+ at sammen med stor produksjonskapasitet så kjører de på for å presse markedet nå mens de andre produsentene sliter med sin kapasitet.
Selvmotsigende  :D. Mens de andre produsentene sliter med kapasitet har Tesla markedet nesten for seg selv. Burde ventet med SR+ til de andre blir leveringsdyktige.

Nei, det er jo nå Tesla har muligheten til å dominere. Hvis de venter på de andre så kan de ikke holde på nærmest uten konkurranse, og da mister de et viktig fortrinn.
#2034
Sitat fra: MrBeery på lørdag 13. april 2019, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:24
Sitat fra: MrBeery på fredag 12. april 2019, klokken 07:53
Dette er nok et tydelig tegn på at Tesla sliter med etterspørselen.

Hvor har du det fra?
Hadde de fått inn like mange bestillinger av LR og P som de klarer å produsere har de nok ventet med å introdusere billigmodell pga. marginer. I tillegg ble leasing introdusert i USA, det var jo noe de skulle vente lenge med på Model 3 pga. kontantstrøm (husker ikke kilden, men tror faktisk det var direkte fra Musk under earnings call).

Det blir litt merkelig å påstå at de "sliter med etterspørsel" når de selger alt de klarer å produsere. At de etter hvert beveger seg inn på billigere varianter betyr ikke at de sliter generelt. De ønsker jo å selge så mange og billige biler som mulig, og de har bare ventet på muligheten til å lansere billigere varianter.
#2035
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 13. april 2019, klokken 12:04
Sitat fra: Geirr på lørdag 13. april 2019, klokken 10:58
Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:19
Sitat fra: Geirr på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:50Tesla må verdsettes på lik linje med alle andre selskap

Nei, det skal det da slett ikke. Tesla er et vekstselskap og skal prises deretter. Å prise Tesla som etablerte/nedadgående selskaper er ikke hensiktsmessig.

Nå er ikke Tesla det eneste "vekstselskapet" i historien....eller på børsene rundtomkring. Vekstselskaper verdsettes på lik linje med absolutt alle andre selskaper; til nåverdien av fremtidige kontantstrømmer. I kursen til Tesla idag er det allerede innpriset en voldsom vekst. Pluss litt magi fra Musk. Jeg tror det er priset inn altfor mye vekst, og at aksjen derfor skal ytterligere ned.

S&P500 har gått opp 24% de siste to årene, Tesla ned 12%. Jeg tipper de neste to årene blir enda mer brutale for Tesla-eierne.

Jeg har aldri sagt at Tesla er det eneste vekstselskapet. Det jeg skrev var at Tesla er et vekstselskap, og skal prises som det. Det nytter ikke å prise det som "alle andre selskaper", da de fleste andre selskaper ikke er vekstselskaper i samme kategori som Tesla.

Jeg ser at du har sterke meninger om Tesla, men problemet er jo at du har tatt feil hele veien. Så jeg fester ikke særlig stor lit til dine spådommer.
#2036
Audi e-tron / Sv: EPA-rating 204miles
lørdag 13. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. april 2019, klokken 13:50
* EPA er realistisk under ideelle forhold.
Testen er opprinnelig fra 1978 og ble lagd for å sammenligne fossilbiler bruke i USA. Den er utvidet siden og er ikke så gal på elbiler.

* WLTP prøver å være realistisk under normale forhold.
Testen er fra 2015 og er ganske bra på elbiler.

EPA er jo strengere og mer realistisk enn WLTP.
#2037
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 11:16Er ikke dette veldig off topic - at du ikke tåler å bli møtt med saklige og godt dokumenterte fakta bør ikke forsvare at du vil angripe brukere her inne og stenge dem ute for å dysse ned sannheten og din forvrengte virkelighet på hvor langt (kort?) en Model 3 faktisk går i forhold til andre elbilmodeller. Man kan jo lure på hva du vil oppnå, annet enn å «hisse opp stemningen»?

Rekkevidden vil definitivt ha noe med verdifall på Model 3 å gjøre. Men slapp av: rekkevidden er absolutt ikke så ille i seg selv. Den er bare ille i forhold til WLTP-tallene og hva enkelte blåser rekkevidden opp til å være.

Tuller du? Model 3 knuser e-tron på rekkevidde. Model 3 LR AWD og Performance har en EPA-rekkevidde på 496 km, mens e-tron har 377 km. Det er elendig fra Audi sin side.

Her vil du kanskje innvende igjen at EPA er med på denne konspirasjonen du snakket om, men jeg tror de fleste vil møte slik argumentasjon med hoderisting.
#2038
Sitat fra: Bjoris på lørdag 13. april 2019, klokken 10:32
Kan ikke folk få lov å skryte av e-tron bilen sidan da? Den er jo skikkelig flott, hadde ikke blånektet nei:) Men vi får klare oss med 3, ser jo egentlig ikke en eneste likehet mellom 3 og e-tron heller da så å sammenligne er jo bare tull

Jeg hadde nektet å kjøre e-tron. Det er en fossilbil med batteri og elmotor nærmest tilfeldig slengt inn der. Utdatert interiør med altfor mange knapper og elendig navigasjon og skjerm. Den er også dyr og med veldig dårlig effektivitet. Mangler også skikkelig OTA og annen teknologi man tar for gitt i en Tesla.

E-tron er en annenrangs elbil fra et utdatert fossilselskap.
#2039
Model 3 / Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
fredag 12. april 2019, klokken 23:40
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 12. april 2019, klokken 14:16
Trodde det var «ingen» som brydde seg om innebygd navigasjon lenger. Fremdeles ikke brukt innebygd navigasjon i to år gammel golf. Bruker Google Maps via CarPlay

Det er mye enklere og bedre å bruke navigasjon med trafikkdata rett i bilen. Så slipper man å fikle med mobil med knøttliten skjerm.
#2040
Model 3 / Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
fredag 12. april 2019, klokken 23:39
Sitat fra: navyelsen på fredag 12. april 2019, klokken 13:16Men med en del begrensninger som sannsynligvis gjør den uaktuell for de fleste. Og umulig å bli kvitt i bruktmarkedet, f.eks.

  • 10% lavere rekkevidde (software reduksjon)
  • manglende setevarme
  • manglenbde navigasjon
  • manglende støtte for musikkstrømming
Det finnes vel ingen som bestiller bil uten navigasjon og bluetooth i 2019?

Hva betyr manglende navigasjon? At det ikke er kart i det hele tatt?

For SR+ har vel ikke trafikkdata i sanntid?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA