Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emurof

#1471
Tesla / Sv: Bremseservice null verdt
tirsdag 07. april 2020, klokken 02:59
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:43
Mekonomen gjør denne jobben (vinterservice som beskrevet) for kr. 1.800.

ps... og de bekrefter at de selvsagt vurderer hele bremsesystemet som en del av jobben

Men godtar Tesla dette som service i forhold til garanti og slikt?
#1472
Tesla / Sv: Vil Tesla overleve corona-utbruddet?
tirsdag 07. april 2020, klokken 02:56
Og Somalia kan bli et demokratisk fyrtårn i år. Bare fantasien setter grenser.
#1473
Tesla / Sv: Vil Tesla overleve corona-utbruddet?
tirsdag 07. april 2020, klokken 00:32
Jeg nekter ikke for at ting kan endres. Tvert imot. Jeg påpeker at det må være endringer som faktisk er realistiske, og ikke fantasier basert på null og niks. Hydrogen har blitt pushet i årevis, men har feilet totalt. Ingen vil ha det. Hydrogen har hatt sjansen sin. Den er ferdig.
#1474
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. april 2020, klokken 00:31
Kronen har vel ligget rundt 10,4-10,5 mot dollaren en god stund nå.
#1475
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
tirsdag 07. april 2020, klokken 00:30
Jeg vil ha en liten bil og foretrekker egentlig Model 3, men den bakluka på Model Y, varmepumpe, forbedringer i konstruksjon og design, osv... Ja, det frister å gå over til Model Y selv om Model 3 er mindre, billigere og har bedre rekkevidde (men Model Y får vel bedre rekkevidde enn Model 3 på vinteren igjen kanskje?).

Nei, det er et vanskelig valg. Beholde Model 3 eller kjøpe Model Y? Jeg tror egentlig Model Y er for stor for mitt bruk. Jeg liker å kunne smyge meg inn på ledige parkeringsplasser der en større bil ville slitt. Men igjen, luke, varmepumpe, konstruksjon, osv.
#1476
Tesla / Sv: Vil Tesla overleve corona-utbruddet?
mandag 06. april 2020, klokken 15:26
Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 18:55Det var da voldsomt hvor ugudelige alle bilprodusenter er.
Det at noen er langt foran idag betyr ikke at det er sannheten imorgen.  Og det kan gå fort! Noen som husker Nokia?

Ønsker absolutt Tesla alt vel,  de fortjener det fordi de turde å satse..  Men,  det går fort nedover hvis det begynner å gå nedover..

Problemet er at det er Tesla som er iPhone til andre bilprodusenters Nokiaer.

Nokia var en kjempe innenfor et etablert marked. Apple tok over og endret markedet med noe helt nytt.

VW og andre er kjemper innenfor et etablert marked. Tesla er i ferd med å ta over og endre markedet med noe helt nytt.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 19:28Tenk følgende scenarioer: En stor bilprodusen, la oss som eksempel ta Toyota velger å satse like mye penger på en konkurrerende teknologi,  si for eksempel Hydrogen.  Bygger ut like mange påfyllingsplasser for hydrogen som det er tesla superchargere..

Umulig å se at det vil kunne lage problemer for elbil produsenter?

Det ville ikke det fordi hydrogen ikke er en god løsning. Det er dyrere, mer tungvint, osv.

Toyota kunne satset så mye penger på hydrogen at de ikke hadde noe igjen, og det hadde fortsatt floppet.

Men det tenkte scenariet ditt er helt usannsynlig. Problemet for tradisjonelle bildpodusenter er at de er avhengige av å måtte kombinere det å henge igjen i det gamle, med å prøve å henge med på det nye. Det er motsetninger, og det er dyrt å prøve å konkurrere med Tesla. Flere gamle bildprodusenter vil gå konkurs.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 20:01Poenget er verken Toyota eller hydrogen.  Poenget er at  ting endrer seg fort, og erklære alle andre en Tesla for udugelige og inkompetente blir i mine øyne for lettvint og kortsiktig.

Men kjære deg, poenget er jo at det er nettopp Tesla som er i stand til å tilpasse seg raske endringer, mens tradisjonelle bilprodusenter er tungrodde og har vanskelig for å kaste seg rundt når det trengs.

Raske endringer er en stor fordel for Tesla.

Sitat fra: No-name på torsdag 02. april 2020, klokken 20:01Si meg, du var helt sikker i 2009 at Tesla vil nå 1000000 solgte biler i løpet av 10 år?

Nei, men situasjonen nå er en helt annen. Elbiler er fremtiden, og Tesla leder der og vil fortsette å gjøre det i overskuelig fremtid.
#1477
Tesla / Sv: Vil Tesla overleve corona-utbruddet?
mandag 06. april 2020, klokken 15:24
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 01. april 2020, klokken 20:07

Tesla solgte vel totalt 12-13-1400 biler i Q1? Og e-tron fem ganger så mye?

Merker at Tesla ikke er alene på markedet lenger, og det er jo normalt.

Jeg tror Y vil selge meget bra når den kommer ut på veien, og folk snakker om den, prøver den etc.

E-tron hadde jo hele kvartalet til leveranser, mens Tesla bare leverte på slutten av kvartalet, akkurat når viruset kom for alvor.
#1478
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
mandag 06. april 2020, klokken 15:19
Ble denne artikkelen diskutert i tråden?

https://cleantechnica.com/2020/03/15/tesla-model-y-most-likely-next-ev-of-ev-owners-in-netherlands-norway-cleantechnica-report/

Denne undersøkelsen tyder jo på at Model Y vil ødelegge fullstendig for Model 3 i Norge. TM3 ligger til og med under VW ID.3 og "Other"(!).

Snart blir det billig å kjøpe brukt Model 3!
#1479
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
fredag 03. april 2020, klokken 17:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. april 2020, klokken 04:39Her er en litt halvgod video som viser mye om bagasjeplassen:


https://youtu.be/eYMVfWofmic

Hvordan er bagasjerommet sammenlignet med Model S?
#1480
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 03. april 2020, klokken 17:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. april 2020, klokken 10:55
Er vel snakk om noen få hundre Model Y, så det var ubetydelig i Q1. Hovedforskjellen ligger i at produksjonen av Model 3 har gått mye bedre enn den gjorde for et år siden. Q2 kan vi allerede si at blir verre, utifra at Fremont er stengt og vil fortsette å være stengt.

Det kommer litt an på når den åpner da.
#1481
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
fredag 03. april 2020, klokken 17:02
Sitat fra: Doff på onsdag 01. april 2020, klokken 22:24Etter å ha sett utallige videoer av Model Y på YouTube de siste ukene så er jeg overbevist om at den for omtrent 30 000 kr mer enn Model 3 er et kupp.

TMY LR-AWD koster da nærmere 47.000 mer enn TM3 LR-AWD?
#1482
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 03. april 2020, klokken 00:39
En pen liten sammenligning i Q1-salg YoY:

Tesla: +40%
GM: -7%
Toyota: -9%
Ford: -12%
Nissan: -30%

Flere her.

Angrer selvsagt ørlite grann på at jeg ikke kjøpte flere aksjer under 500, men jeg får beholde posisjonen jeg har nå og så regner jeg med at Q2 ikke blir like lystig lesning.
#1483
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vil nybilprisene stige 50% til høsten?
fredag 03. april 2020, klokken 00:35
Det blir interessant å se om bruktmarkedet på Kona går bananas og prisene stiger over det som tidligere var nybilpris.
#1484
Sitat fra: Porsgrunn på mandag 30. mars 2020, klokken 19:36Dette er det beste utfallet tenkelig for Tesla.

Jeg vet hvem mannen er, men tror jeg skal nøye meg med å si at det finnes kunder du virkelig ikke ønsker å ha og ønsker du aldri hadde hatt.

Det kan godt være, men når Tesla gir løfter de ikke kan holde så må de gjøre opp for seg. Tesla er ikke akkurat ukjent med å overkjøre kunder heller, så det er viktig at kunder står opp for seg selv.
#1485
Alt det andre / Sv: Stort og smått i koronatider.
mandag 30. mars 2020, klokken 13:49
Ja, jo lenger man klarer å utsette en kraftig økning i tilfeller på en gang, desto mer tid har man hatt på seg til å forberede seg. Man vil både kunne klargjøre personell og utstyr, og man har potensialet for å finne medisiner som i det minste kan virke lindrende/hjelpe delvis. Vaksinen er langt unna, men å holde det nede så lenge som mulig vil bringe oss nærmere en vaksine også.

I tillegg gir det mulighet til å vurdere tiltak i samfunnet, slik at man kan håndtere situasjonen på best mulig måte. For nå drives det aktivt forskning på dette her, og etter hvert som tiden går så får myndighetene et bedre beslutningsgrunnlag for tiltak.

Så er det negativt at samfunnet nærmest stenges ned en periode, men det vil være mer midlertidig enn at det er viruset som stenger alt sammen ned og skaper enorme lidelser og alt kollapser på grunn av det i stedet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA