Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emurof

#1396
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. juni 2020, klokken 00:25
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 20:48En viktig grunn til kursoppgangen er tilførsel av hobbyinvestorer som kjøper og selger seg imellom og gir kursen et positivt drag:)

Det tviler jeg sterkt på. Husk at Tesla var opp mot 900 allerede før pandemien, og det er under pandemien at disse "hobbyinvestorene" har påvirket aksekurser i nevneverdig grad. Men da er det gjerne mindre selskaper med færre aksjer i omløp som Nikola, eller selskaper som andre holder seg langt unna som Hertz. Volumet i handlede aksjer i Tesla er antakelig altfor stort til at hobbyaksjonærer kan gjøre noen særlige utslag.
#1397
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. juni 2020, klokken 00:22
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:30Og etter 8 år med konsensus i diverse Tesla-fora om hvor fullstendig overlegen Tesla er på batteriteknologi - og hvor bakpå konkurrentene er, så klarer altså konkurrentene med sine 1.gen. produkter - å tilby åpenbart salgbare alternativ med ikke bare kvikk lading og ok rekkevidde, men også høy premiumfølelse, lang utstyrsliste, godt service-nettverk og relativt aggressiv innstegs-pris.

Hva mener du? Sa ikke du nettopp at konkurransen ikke har kommet enda? Nå må du prøve å bestemme deg for hva du egentlig mener, for det virker nesten som du dikter opp ting underveis alt etter hva som passer agendaen din til enhver tid.

Konkurrentenes produkter i dag klarer med nød og neppe å konkurrere mot Tesla fra flere år tilbake.

Og denne lange utstyrslisten må du som regel betale ekstremt godt for.

SitatDet er dette Tesla står ovenfor når volumet konkurrenter kommer. Og vi som har fulgt med en stund bør jo ikke være overrasket over at slike nyheter jeg tilfeldigvis så kommer over via en overskrift i Dagbladet mens jeg skriver innlegget:

"«Consumer Reports kan ikke lenger anbefale nye Tesla Model 3, fordi medlemmer har opplevd flere problemer med bilene sine. Det er feil på alt fra karosseriet, elektronikk, dårlig lakk og annet utstyr i bilen», skrev organisasjonen."

Hva er poenget med å sitere en sak som er over ett år gammel? I denne saken baserte CR seg på noen av de første Model 3 som ble produsert (før sommeren 2018?), men da de så på dataene for Model 3 av nyere dato så endret de seg og anbefalte Model 3 igjen.

SitatI denne aksjen ligger det etter min mening betydelig risiko både på kort og lang sikt. Blir spennende å se.

Men din analyse av situasjonen feiler jo fullstendig, så hvordan kan man feste lit til dine vurderinger av aksjen?
#1398
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. juni 2020, klokken 00:18
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:11"Batteriteknologi"....jeg får litt vibber av å gå inn på et Linux forum for å høre geeks (i beste mening) ramse opp alle de tekniske argumentene for hvorfor Linux er overlegent Windows og OSX, også for bestemor og bestefar. Eller om Samsung eller Apple har de raskeste RAM-brikkene i en mobiltelefon.

Viktig for de som har interessen for tekniske detaljer, men markedsføringsmessig har det vist seg å ha dårlig overføringsverdi om man ikke enkelt evner å forklare hvilke klar oppside kunden får i forhold til konkurrentene.

Bare fordi praten her er litt mer teknisk enn den er for de fleste der ute så betyr ikke det at Teslas batteriteknologi ikke kan overføres til lettfattelige fordeler, som jo Espen faktisk kom med eksempler på. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å latterliggjøre andre her ved å ty til stråmannargumentasjon og avsporinger.

Når det gjelder markedsføring så er jo Tesla (eller Musk) geniale på det. Snakk for eksempel med enhver person under 20 og kan nesten garantere deg at når det er snakk om bil så er det Tesla som gjelder.

SitatMen det store volumet er også opptatt av praktiske egenskaper, service-nettverk, leveringsdyktighet, feil og mangler osv. Også opplevd kvalitet...og spesielt pris. Flere av disse elementene feier man ofte effektivt under teppet her inne, naturlig nok. Tesla må levere på alt dette.....når de får konkurranse. Det holder ikke for volumkunder å snakke tekniske detaljer.......eller komme med lovnader at om man bare kjøper bil av de, så skal man tjene masse penger på sin investering - uten å levere.

Hvem feier dette under teppet? Kapasitetsproblemene på service er fikset for lengst. I Oslo-området kan du som regel få time på under en uke, og det er nesten latterlig enkelt å bestille service gjennom appen.

Ingen andre leverer bedre bil for prisen heller. Tesla har bedre ytelse og rekkevidde enn biler til mye høyere pris.

SitatForskjellen mellom Apple og Tesla har jeg skrevet litt om, men viktigst er jo kanskje at Apple har levert på flere platformer med stor konkurranse

For det er ikke konkurranse i bilmarkedet?

SitatMens når vi snakker om sistnevnte tech-selskap så tar man som utgangspunkt at det skal bli det samme eventyret før de engang har fått konkurranse og mens mange av planene fortsatt ligger på skrivebordet. Og produkter de har lovt fortsatt ikke er realisert. Og mye av gevinsten for det eventyret er allerede tatt.

Før de engang har fått konkurranse? Denne konkurransen har vært "rett rundt hjørnet" i mange år. Men det som er levert så langt av konkurrentene er ikke fryktelig imponerende. Dyrere biler med dårligere rekkevidde og annet.
#1399
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
mandag 22. juni 2020, klokken 00:10
Sitat fra: knut3448 på onsdag 17. juni 2020, klokken 14:22
Når Y introduseres så hadde det vært fint om Tesla fokuserte mer på pris med TM3. Før introduksjonen av 3 så ble det spekulert i startpris på under 300k. Og det var jo mye snakk om at TM3 skule være en $35k bil. På tide å fokusere mer på dette nå. En 3 SR med stoffseter (om det gir en reell besparelse), ingen AP, nye+billigere battericeller til 299k hadde gjort plass til begge bilene i lineup'en.

Jeg tror heller det lønner seg for Tesla å komme med en ny, mindre og billigere bil.
#1400
Sitat fra: TB på søndag 21. juni 2020, klokken 23:44
Om antallet nye kunder blir for lavt må Ohmia gjøre endringer på prisen - eller modellen.
Så lenge de har mange nok kunder som aksepterer dagens prismodell trenger de ikke gå ned på pris.

Her er en løsning som er mye lik?
https://www.ladeklar.no - 338 kr pr mnd ?
Litt usikker på om dette er inkludert strøm?

Nei, med Ladeklar betaler du både månedlig avgift og et påslag på strømkostnaden. Lurer på om det var 5%. Månedsavgiften kan være forskjellig fra anlegg til anlegg.
#1401
Ohmia er ekstremt dyre. Etableringskostnaden alene dekker jo sannsynligvis kostnaden av anlegget hvis alle beboerne betaler.
#1402
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 17:12
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:09emurof: Jeg har forsøkt å forklare deg hvorfor eksemplene benyttes som de facto lærebok innen aksjeinvestering på den enkleste måten jeg klarer. Det handler ikke om produktet i seg selv. Jeg forklarer nok for dårlig, og beklager at jeg skaper misforståelser.

Poenget er at sammenligningen ikke er brukbar nettopp fordi Tesla faktisk har produkter og noe håndfast å vise til.

SitatRegistrerer at du ikke ønsker å svare meg på de 3 enkle spørsmålene som bør være grunnlaget (i alle fall 1 og 2) for å gå inn i en posisjon.

Spørsmålene er ikke relevante fordi kortsiktige variasjoner i aksjekursen ikke er relevante for meg på grunn av at jeg sitter på aksjer for å ha dem i mange år. Selvsagt ønsker jeg å handle flere så lavt som mulig, men om den erpå $500 eller $1000 er ikke det som er viktig for meg nå.
#1403
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:59
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:58Sammenligningen med Bitcoin er helt bak mål. Bitcoin har ikke noe konkret å vise til, kun tanker og ønsker. Tesla har derimot flere fabrikker under bygging eller under planlegging, og flere er antakelig på vei. De har satt seg konkrete mål som de jobber mot, der Bitcoin ikke har f.eks. noe produksjonsmål.

Bitcoin var bare et eksempel. Dette handler om menneskets kollektive psykologi når massene verdsetter en omsettelig vare, ikke hva du personlig måtte mene om produktet. Mekanismene er presis de samme i dag som den gang en tullipanløk var verdt 12 sauer.  Jeg ser du også lurer på hvorfor jeg viste til Apple sin kurs en periode - samme sak.

Sammenligningen med tulipaner er like usaklig. Tesla har reell vekst, og det er reelle triggere på vei, som lansering av nye produkter, kunngjøring av nye fabrikker, osv. Og bare i dag har det kommet en nyhet om at Tesla har inngått avtale om leveranser av kobolt, noe som er enda en ting som tyder på at de skal produsere batterier selv.

Apple-sammenligningen din undergraver forresten din egen argumentasjon, da vi altså kan se hvor Apple er i dag. Poenget mitt var en tidshorisont på flere år, ikke kortsiktig trading.

Sitat"under planlegging....konkrete mål....antakelig på vei."

Javel. La oss returnere til det fundamentale. Det blir mye prat om VW sin app, kW, diesel-gate, arkitekturen til fabrikkene osv. Kunder flest som er ute etter et transportmiddel aner knapt hva vi snakker om. Man glemmer litt hvem som skal kjøpe produktene.

Hva mener du? Ingenting av dette avhenger av at "kunder flest" trenger å forholde seg til det på på den måten.

Sitat1. Hvordan forsvarer du 1000$?
2. Hvordan forsvarer du en videre oppgang?
3. Hva tenker du om at Elon Musk syntes aksjen er for høy @700$?

Jeg har allerede forklart at min investeringshorisont er på mange år, så om kursen i dag er f.eks. 500 eller 1000 er mindre relevant. Du leser jo ikke hva folk skriver engang, men baserer deg på rene stråmenn hele veien.

SitatJeg leser mellom linjene her at du er en investor med spesielt mye følelser knyttet til dette, og liker dårlig at jeg reflekterer litt over et potensielt annet utfall enn det du virker å ta som nærmest garantert, men å konstruere sitater er jo litt unødvendig.  :+1:

Jeg mener at du ikke reflekterer, men at du kommer med provoserende utsagn og vrir og vender på det andre skriver.

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:02Dette er også helt feil. Det har ikke blitt stille i det hele tatt. Tvert imot er det kommet mye ny funksjonalitet ut til kundene, og nå kan bilen blant annet lese trafikklys.

Elon Musk 22.04.2019: "The fundamental message consumers should be taking today is that it's financially insane to buy anything other than a Tesla," (klipp)

Hvordan er dette relevant for det jeg påpeker om at det ikke har blitt stille, men at det stadig rulles ut ny FSD-funksjonalitet?

SitatA year from now.....er passert. Og nå sier du den klarer å lese....trafikk-lys?

Dette er et godt eksempel på det jeg mener. Diskusjonsteknikken din går ut på å latterliggjøre andre ved å vri på det de sier slik at du kan svare på noe annet enn det som egentlig ble skrevet. Jeg skrev ikke noe om tidsaspektet på FSD, jeg kommenterte din påstand om at det har "blitt stille".

Igjen provoserende oppførsel fra din side.
#1404
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:18
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:13Kursen har hatt en oppgang på nesten 300% siste ca. 6 måneder uten at disse planene er realisert eller Tesla har vist til resultater som forsvarer en slik opptur.

Men nå er du fullstendig ukritisk til egne ideer. Mellom 2014 og 2019 drev Tesla og beveget seg mellom 200-300. Kursutviklingen var ikke voldsomt stor. Har du faktisk tenkt gjennom dette og vurdert muligheten for at Tesla faktisk var underpriset i den perioden, og at den kraftige oppgangen det siste året kan være en reprising?

Hva om det var omvendt - at mange var unødvendig kritiske til Tesla, og at oppturen er et resultat av at flere har innsett at Tesla faktisk klarer å levere varene?
#1405
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:13
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:43Bjarne (78) ble rik på Bitcoin, og flyttet til Spania. Nå gir vi deg oppskriften. Bli medlem i dag!

Det er det mest skremmende retorikken jeg ser.

Hvor ser du denne retorikken?

SitatHistorisk avkastning kan aldri benyttes som referanse for fremtidig avkastning. De som sier eller insinuerer det sprer inkompetanse på et så lavt nivå at det er skremmende. Det er som å spå været basert på historisk værdata.

Hvem er det som sier det?

SitatOg de som gikk inn tidlig i et startup-selskap visste ikke hva som skulle skje 3-8 år fremover i tid - de hadde kanskje en tro på produktet og selskapet, men mest av alt flaks. Man vet tross alt ikke om selskapet blir drevet riktig selv om idèen er god. Tesla har vært nære undergang flere ganger.

Selvsagt vet ingen hva som skal skje. Man må vurdere hva man tror selskapet kan oppnå, og veie potensiell gevinst opp mot risiko. Og nei, det handler ikke mest av alt om flaks. Flaks er hvis man bare kaster penger etter tilfeldige ting. Det er noe annet enn hvis man faktisk har tatt en grundig vurdering.

SitatAt det er muligheter for elektrifisering av tog, busser og hele verden er jo flott det. Men det er jo irrelevant for Tesla. Først må de vise til godt salg av semi, leveringsdyktighet, høy oppetid (transportbransjen tåler ikke at bilene står til service i måneder) og ikke minst - gode marginer. Vi er ikke i nærheten av det nå.

Tesla har opp mot 30% margin på bilene sine. Marginene på Model Y er mye høyere enn på Model 3.
#1406
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:09
Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 21:28@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. Det objektive har for lengst mistet livets rett, og divergerende meninger og oppfatninger blir her sett på som direkte fiendtlige og skal derfor bekjempes med alle midler. Lykke til så lenge du orker eller gidder.  :D

Er det objektivt å bruke argumenter som "haha, bygget i telt", vise til ting som "production hell" som var noe Tesla snakket om for lenge siden men som ikke lenger er relevant, eller sammenligne med Bitcoin?

Det er ikke noe galt med å tenkte kritisk, som for eksempel Espen har gjort her, men det er forskjell på det, og å komme med provoserende utsagn bare fordi man finner underholdning i det.
#1407
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:07
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 20:27Og Tesla er åpenbart priset etter hva det kan bli, ikke hva det er.

Newsflash: Det er det alle selskaper er priset etter. De er priset etter fremtidig inntjening.

Tesla er et selskap i kraftig vekst, og prises deretter. Så får hver enkelt avgjøre selv hva de selv mener om veksten og potensialet over tid. For de som mener Tesla bare er i startgropen nå og at de vil bli gigantiske om noen år så er selskapet fortstsatt lavt priset.

Når for eksempel analytikerne i ARK Invest (som har meget god kunnskap om dette temaet) mener at Tesla kan ligge på $7000 om noen få år, så er $1000 for hver aksje et røverkjøp. Men man må selvsagt vurdere om man har tro på slikt, og hvor villig man er til å ta risikoen, for risiko vil det alltid være i aksjemarkedet.

Men da får man diskutere dette på en saklig måte i stedet for å ty til ting som "hahaha, bygget i telt" og lignende.

Man kan for eksempel spørre seg om man for eksempel vil få muligheten til å kjøpe under 900 igjen, eller om man bør gå inn nå hvis man skal sitte på aksjen i noen år. Som du selv sier, historiske data sier ikke nødvendigvis veldig mye om fremtiden. Hva om Tesla aldri går ned igjen?
#1408
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:02
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 18:14Elon kom med noen overraskende målsetninger og uttalelser om å bruke bilen som autonom taxi. Har ikke materialisert seg (igjen, overpromise....) og stille har det blitt.

Dette er også helt feil. Det har ikke blitt stille i det hele tatt. Tvert imot er det kommet mye ny funksjonalitet ut til kundene, og nå kan bilen blant annet lese trafikklys.

Å påstå at det har blitt stille når ny funksjonalitet rulles ut på løpende bånd blir ganske spesielt.
#1409
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:00
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 17:31Espen:   Jeg forventer opptur når jeg går inn i en aksje. Kjøper ikke aksjer kun for risiko. Da kan jeg heller sette pengene i en Rema 1000 bærepose på utsiden av huset.

Du virker å bruke historisk data som et grunnlag for fremtidig resultat. Det er jo en typisk feil vi småsparere ofte gjør (og av og til ender opp til å bli en selvoppfyllende profeti, bare det er mange av oss - i alle fall frem til betalingsviljen går tom). Men utover det virker vi jo ganske enige, dette kan gå alle mulige veier.

Er det noen spesiell grunn til at du ignorerer det han faktisk skriver, og prøver å gjøre narr av argumentene hans ved å fremstille dem ekstremt skjevt? Det du skriver har ingenting med det han faktisk skrev å gjøre. Ren stråmannargumentasjon.
#1410
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:58
Sitat fra: HåkonE på mandag 15. juni 2020, klokken 13:12Årsaken til at jeg dro inn Bitcoin (som noen reagerte på), var fordi investorer gjorde den samme feilen der. Prisen var satt basert på hva BTC kunne bli en gang i fremtiden - ikke hva det var - eller var i nærheten av å kunne bli selv i et 3 års perspektiv. Til slutt går markedet tomt for penger (eller blir påvirket av helt andre faktorer), noen store tar ut gevinst og alle småsparere får panikk. Nedturen er et faktum. Dette betyr jo egentlig lite for produktet i seg selv, men demonstrerer psykologien i markedet som har gjentatt seg historisk gang på gang.

Sammenligningen med Bitcoin er helt bak mål. Bitcoin har ikke noe konkret å vise til, kun tanker og ønsker. Tesla har derimot flere fabrikker under bygging eller under planlegging, og flere er antakelig på vei. De har satt seg konkrete mål som de jobber mot, der Bitcoin ikke har f.eks. noe produksjonsmål.

Det blir like useriøst og usaklig som å holde på med barnsligheter som "hahaha bygger i telt".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA