Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - emurof

Sider: [1] 2 3 ... 99
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 01:20 »
Mistenker at det først og fremst er dårlig tilgjengelighet på biler som har gjort at tallene har blitt så svake i første halvår for Model 3 i Norge. Har fulgt med på oversikten over biler på lager, og jeg har vel knapt sett en eneste Model 3.

Det er bonanza i bruktmarkedet på Model 3. Jeg har fulgt med en tid, og prisene har bare steget og steget, og nå blir det bare færre og færre til salgs. Fra over hundre for noen dager siden, til 81 i skrivende stund.

2
Ja, du har egentlig rett i at man får inntrykket av det på den linken.

Men jeg søkte på nettet, og Huseiernes landsforbund, diverse advokater, osv. virket alle å være samstemte i at det kreves minst 50% flertall på årsmøte, og at retten til lading eventuelt ville innebære at hver enkelt gjorde sin egen vri på det uten at andre måtte betale noe.

Kan det være at det ikke har trådt i kraft? Jeg finner ikke §21 a i eierseksjonsloven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65

3
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: I dag kl. 01:04 »
I skrivende stund er det 81 brukte Model 3 til salgs på Finn.no. Mener det var rett under 100 i går. Det forklarer kanskje noe, men det var veldig selgers marked nå virker det som.

4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 00:59 »
Påstandene fra flere her jeg kommenterer er at Elon alltid holder det han sier.

Nå lyver du. Både jeg og andre har påpekt at han ikke nødvendigvis klarer de særdeles aggressive målene sine tidsmessig, men at han leverer varene til slutt selv om de blir forsinket.

Sitat
Tesla gikk ikke privat. Hva du og jeg måtte mene om det er jo irrelevant for påstanden her.

Dette er enda en løgn fra deg. Han lovet ikke at Tesla skulle tas av børs. Han sa at han ønsket det, men at det ville være avhengig av ulike ting. Han ble heller ikke "tiltalt", men ble tilbudt et forlik av SEC der han ikke måtte innrømme skyld, og som han til slutt aksepterte.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 00:57 »
Musk pleier å levere på det han lover, og det er ingen grunn til å tro at Roadster ikke vil ha funksjonaliteten det er snakk om. Her er du i gang med å rakke ned på Tesla og Musk uten å tenke objektivt igjen.
  • I 2013 sa han at alle ladestasjonene skulle få solcellepanel. I 2017 bekreftet han at det var på vei.
  • I 2015 mente han autonomi var klart i 2018.
  • I 2016 sa han at man skulle kunne kjøre på tvers av USA med autonomi i mot slutten av 2017.
  • I 2017 sa han kanskje 3 måneder, maks 6 måneder for full autonomi.
  • I 2019 lovte han 1 million robot-taxi på veiene i 2020. Man mer eller mindre var dum om man ikke kjøpte en Tesla med ekstrautstyr tilsvarende en god bruktbil (FSD), da en Tesla skulle være en utmerket inntektskilde for deg.
  • I 2018 sa han at de måtte sparke 9% av de ansatte for å slippe å aldri gjøre det igjen. 7 måneder senere kuttet han 7% til. 
  • I 2018 sa han at "Funding secured" for å ta Tesla privat. Tiltalt for bedrageri av SEC for den.
  • I Januar 2019 sa han at Q1 (og alle fremtidige kvartalsresultater) skulle gå i pluss. Q1 endte i minus.
  • I 2016 sa Elon at de ville produsere 0,5 millioner biler i 2018. Presterte halvparten.
  • Roadster annonsert i 2017. SpaceX pakke med mulighet for å flyte på bakken ble lovt, med presisering at det ikke var en spøk. Først forventet 2020, så varslet Musk om forsinkelse til 2021. Tesla tok i mot store summer i reservasjoner på Roadster. Nylig uttalte Elon at han nå ønsker å prioritere andre kunder (Cybertruck). 2022 er nå mer nærliggende. Ikke noe mer snakk om raketter.
  • Trenger vi å repetere alle solcelle-lovnadene? Eller 750 millioner dollar i subsidier mot "jobs for all".
  • Det har også vært en del lovnader om ytelser til de ulike produktene (hvilket endte med et saftig forlik her til lands), eller at de skulle ta Porsche på Nurburgring.

Tok 10 sekunder å finne noen eksempler. Jeg digger Elon Musk, vi trenger flere innovatører som han. En av få jeg beundrer i tech-markedet. Men når det kommer til lovnader så er han en "loose cannon", og i denne tråden der man diskuterer egne sparepenger i aksjer, fantastiske produkter som garantert kommer og sikre fremdriftsplaner - så er det jo greit å holde seg litt på bakken.

Denne listen er ikke relevant for det jeg skriver. Jeg har allerede påpekt at selv om han ikke alltid klarer tidsplanen, så er poenget at han leverer til slutt. Og nå har jo Tesla begynt å levere før tiden også (Kina-fabrikken, Model Y, samt at opprampingen av Model 3-produksjonen gikk raskere enn Musks opprinnelige plan som senere ble revidert til å bli mye mer aggressiv).

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 00:56 »
Sitat
https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk
Jeg kan ikke se at dette svarer på spørsmålet. Det er bare en generell artikkel om Musk. Du må presisere hva du snakker om.

Linken du fikk ramser opp alle aktive selskaper Elon Musk er aktiv i per d.d.

Ja, og så? Han har vært aktiv i disse i mange år allerede, så hvilken relevans har det for Tesla i dag?

Sitat
Du hadde sittet og tviholdt på Nokia-aksjene dine, du, og snakket om hvordan Apple nesten ikke solgte telefoner og bla bla.

Apple aksjen var den aller første aksjen jeg kjøpte faktisk. :laugh: Når det gjelder tech-selskaper som driver med disruptiv utvikling, så gjelder det å være tidlig ute. Får de det til, så blir de ofte hypet opp voldsomt, før de korrigerer seg og man kan begynne å tenke langsiktig (basert på det fundamentale og potensiale for videre vekst).

Tesla har hatt en eksplosiv vekst allerede og er inne i en periode på noen måneder med helt ekstrem vekst. Min erfaring er at markedet kommer med en korrigering før selskapet går over i en mer normal vekst. Jeg kan gå inn igjen om jeg ser en slik korrigering, men ikke på nåværende tidspunkt.

Tesla korrigerte jo ned like før viruskrisen. Før dette korrigerte den opp etter å ha ligget kunstig lavt lenge. Poenget her er at du argumenterer som noen som ville insistert på at Nokia var en bedre investering enn Apple da iPhone kom.

Sitat
Tesla har blant de mest fornøyde og lojale kundene.

I hjemlandet ja. Andre steder varierer det nok litt. Tesla var for første gang med i Skandinavias største undersøkelse på eiertilfredshet nå, og kom på en skuffende 17.plass. I forhold til antall tvistesaker har de 3,5 ganger så mange saker fra kundene per solgte bil (jf. Forbrukerrådet).

Og likevel er kundene særdeles lojale. Et poeng du hopper glatt over.

Sitat
I mellomtiden vil Model Y knuse alt.

Det gjenstår å se. Vil nok komme en ketchup effekt når alle leveringene går ut, men den får en del konkurranse i segmentet neste 1-3 år.

"Det kommer konkurranse" har man altså hørt om lenge.

Sitat
Så du er altså enig i at for å forsvare dagens verdsetting så må man tenke langsiktig?

Det tar jeg ikke egentlig stilling til fordi jeg ikke klarer å spå kortsiktige svingninger. Jeg registrerer imidlertid at Tesla nå ser ut til å ha potensiale til å gå med overskudd i kvartalet da verden var verst rammet av nedstengning på grunn av viruset.

7
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 15:06 »
Hva skjer med bruktmarkedet på Model 3 nå egentlig? Ser på Finn at prisene bare ser ut til å krype mer og mer oppover! Har det noen sammenheng med leveringstid og at de som bestiller ny nå antakelig må vente ganske lenge?

Er vel mer sammenheng at prisene på nye biler har blitt vesentlig høyere enn ifjor så folk prøver å selge sine biler til samme pris eller litt høyere enn de betalte

Ja, bruktprisene gikk opp etter at Tesla satte opp prisene, men jeg har fulgt med litt over tid, og det virker som bruktprisene har fortsatt å stige litt og litt, selv frem til i dag. Det er det jeg ikke skjønner.

8
Mitt inntrykk er at løsninger som dette prøver å omgå den nye borettslagsloven (som sant nok ikke er vedtatt ennå). Der er det bestemmelser om at borettslaget skal dekke infrastrukturen frem til ladepunktet, men med Ohmias løsning blir den kostnaden bakt inn i kostnaden til sluttbruker. Usikker på om det faktisk er lovlig, det kan neppe sies å være i tråd med intensjonen bak loven.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-foreslar-a-gi-beboere-i-borettslag-rett-til-a-lade-hjemme/id2643812/

Loven betyr da ikke at borettslaget må dekke infrastrukturen? Bare at de ikke kan hindre etablering av lading.

At det at hver enkelt som trenger lading finner sin egen løsning vil bli dyrt og komplisert for borettslaget etter hvert er en annen sak.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:53 »
Det er en grunn til at Tesla lærte av Roadster og gjorde "billetten" så billig (og lanserte den allerede nå), dette er uhyre effektiv måte å rentefritt låne penger på av konsumere på, og ha muligheten til å få mer penger fra investorer ved å peke på reservasjoner.

Det er ikke slik det fungerer. Penger fra reservasjoner regnes ikke som vanlig inntekt i regnskapet.

Sitat
Elon strakk seg langt i å forsøkte å hype opp produktet ved å snakke om skuddsikkerhet (som endte opp med å bli en dårlig "last moment" idè) og la den dra andre pickup`er (under kritikkverdige forhold). Nå antyder han at de kanskje kan få til at bilen kan gå på vann. Det lukter litt "Roadster med raketter" av det hele (også med reservasjoner - og forsinkelser). Veldig amerikansk anno 2020, men det gjelder å ikke la seg rive helt med.

Musk pleier å levere på det han lover, og det er ingen grunn til å tro at Roadster ikke vil ha funksjonaliteten det er snakk om. Her er du i gang med å rakke ned på Tesla og Musk uten å tenke objektivt igjen.

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:44 »
Tesla har ingen billige elbiler på markedet, og ingen planlagt lansert i nær fremtid. Model 3 er en dyr bil i mange land. Stor del av omsetningen i verden er billige fossile småbiler.

Hva så? Det betyr ikke at ikke markedet for biler priset som Teslas biler er lite. De vil ikke kunne dekke etterspørselen her på mange år (eller noen gang, da noen alltid vil trenge ny bil), og i mellomtiden har de tid til å gjøre klar en enda billigere bil.

Sitat
Fabrikker skal planlegges og bygges. En ting er å bygge fabrikken, men man trenger tomt, reguleringsplaner skal på plass etc. Tesla har en historikk med forsinkelser.

Hva snakker du om? Fabrikken i Kina kom opp på rekordtid, og mye tyder på at fabrikken i Tyskland vil gå enda raskere.

Sitat
Tesla har brukt 8 år (om vi skal regne fra Model S) til å jobbe innenfor en kake av 2%. Nå skal de plutselig skalere opp ekstremt fort.

De har skalert opp ekstremt fort. Oppskaleringen av Model 3 var rekordartet og det er nesten utrolig at de klarte det. Model S og X var aldri ment å bli produsert i slike volumer, så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn disse.

Sitat
ARK satser også med særdeles optimistiske marginer, langt over det Tesla har klart og langt over snittet for bilbransjen. I dag virker det som de har kuttet kostnader maksimalt ved å produsere i telt, kutte på fit&finish og QA etc.

Nei, ARK har både et Bear-scenario og et Bull-scenario.

Telt handlet ikke om å kutte kostnader, men om å kunne skalere opp raskest mulig.

Sitat
Javel, batterier kan bli vesentlig billigere de neste årene, men glemmer man konkurransen opp i dette? Det er jo en grunn til at bilbransjen ellers opererer med lave marginer.

Tesla opererer ikke med lave marginer på bilene sine. Særlig Model Y vil ha enda høyere marginer igjen.

Sitat
Det er mye som skal slå inn for at Tesla skal klare å forsvare dagens verdsetting, og det på kort tid. Også har man de andre forretningsområdene som også må lykkes. Jeg leser ikke om mange som mener det er stor sannsynlighet for at slike scenario er i nærheten av realistisk.

Denne påstanden har du ikke klart å sannsynliggjøre, da du baserer deg på spekulasjoner og feilforestillinger.

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:38 »
Men når det gjelder aksjekursen. Jeg tror Tesla faktisk har klart å levere nok biler til å havne på plussiden i Q2. Og at de vil havne på S&P500 innen et par måneder nå.

Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg litt inn igjen. Det virker som det er relativt mange aksjer som indeksfondene må kjøpe, og som da forsvinner fra float. Jeg tror altså det er mulig Tesla vil se en betydelig oppgang utover høsten. Kanskje 1500? Men her er det definitivt en del usikkerhet. Indeksfondene kan allerede ha sikret seg aksjer, noe som kan forklare noe av oppgangen hittil. I så fall kan inkluderingen i S&P være ganske udramatisk.

Det er en del som argumenterer for at en del av av S&P500-effekten er priset inn alt, da mye av innkjøpet skjer før et selskap formelt inkluderes der (fordi man kan se hvor det bærer og dermed posisjonere seg i forkant).

12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:35 »
Sitat
Resten av det du skriver er også feil. Panasonic signerte f.eks. nettopp ny kontrakt med Tesla. Men for all del, la ikke virkeligheten komme i veien her.

Nå har jeg presisert flere ganger at jeg snakker om solceller, også i sitatet du svarer på. Kilder inkludert tidligere. Har du kilde så vi alle kan bli litt mer opplyst på dette emnet?

Men hva har solceller med diskusjonen å gjøre? Det har jo vært snakk om biler hele veien her. Plutselig slenger du inn noe helt annet?

Energidelen er jo knapt priset inn i aksjen.

Sitat
Sitat
Begynt å gå over til helt andre prosjekter? Hva er det du snakker om?

https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

Jeg kan ikke se at dette svarer på spørsmålet. Det er bare en generell artikkel om Musk. Du må presisere hva du snakker om.

Sitat
Sitat
Hva baserer du denne påstanden på?

Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?

Hvor mye solgte Nokia i forhold til Apple da iPhone først ble lansert?

Du hadde sittet og tviholdt på Nokia-aksjene dine, du, og snakket om hvordan Apple nesten ikke solgte telefoner og bla bla.

mEn sMaRtTeLeFoNeR uTgJør jO BaRe 1% aV MoBiL-mArKeDet!

Sitat
Konkurrentene begynner å komme med alternativer.

Jada, hørt det i alle år. De klarer knapt å konkurrere med 5-10 år gamle Teslaer.

Sitat
Utfordringer med kvalitet

Som Volkswagen med ID.3 der de ikke engang har grunnleggende funksjonalitet? Eller lekkasje og kortslutningsfare i Taycan? Osv. Bare tull. Tesla har blant de mest fornøyde og lojale kundene.

Sitat
CEO er distrahert med nye selskaper

På hvilken måte?

Sitat
CEO var enig i at TSLA var verdsatt for høyt lenge før den nådde 1000.

En slengkommentar på Twitter. Du glemmer at han også sa at Tesla vil vinne over tid, så om kursen er 700 eller 1000 nå er mindre relevant for de som skal sitte i flere år.

Sitat
Semi....ikke realisert.

Produksjon settes i gang nå, men de har hatt nok med å klare å levere nok Model 3.

Sitat
Sviktende salg på S og X. Roadster forsinket. Pickup et stykke unna.

S og X er flere år gamle, og Model 3 har tatt over der.

Roadster er irrelevant, bortsett fra at den vil knuse alt på ytelse da.

Cybertruck er planlagt til slutten av 2021. I mellomtiden vil Model Y knuse alt.

Du glemmer jo Model Y oppe i alt dette.

Sitat
Autonome taxi. Lovt, heller ikke realisert.

Hva så?

Sitat
Regnskapstallene, omsetning, overskudd, utbytte

Hva med det? Utbytte er forresten for selskaper som har stagnert og ikke lenger er i sterk vekst.

Sitat
https://markets.businessinsider.com/stocks/tsla/financials

Hva da?

Sitat
Verdien ser altså ut på kort tid å gå i taket som følge av FOMO, hype og hobby-investorer som ikke har et snev av forhold til verdisetting av et selskap.

Slik er det med hele markedet, men til forskjell fra det meste annet, og særlig konkurrentene, så kommer Tesla styrket ut av denne pandemien. Og igjen, skal man sitte på aksjen i flere år så er det mindre relevant om den er kjøpt for f.eks. 700 eller 1000.

Sitat
Apropos, hvordan vil du forklare verdsettingen?

Jeg har allerede forklart at jeg ikke bryr meg så mye om det kortsiktige.

Sitat
Tittet litt mer på ARK siden du stadig henviser til de. Catherine Wood antar at elbilmarkedet skal vokse fra 2% til hele 33% av verdensmarkedet på bare 5 år. Med verdensmarkedet inkluderer man da altså landsbygda i India, Kina, Russland etc.

Og at Tesla da med sine relativt dyre produkter fortsatt skal klare en 18% kake av verdens-markedet (som da igjen inkluderer nevnte områder der en bil til 90k er dyrt). De vil også kjempe mot arbeidskraft fra disse landene.

Du glemmer at Tesla også planlegger enda billigere modeller i fremtiden, i tillegg til at de sannsynligvis vil kunne senke prisen på dagens modeller etter hvert som batterikostnad går nedover.

Sitat
Og en slik vanvittig ekspandering skal de klare mens de i dag produserer biler i telt, nylig har omtalt ekspanderingen (fortsatt en kake innenfor 2%) som "hell", har kvalitets utfordringer og har forsinkelser (og forsåvidt er kjent for forsinkelser). Et godt utbygget service-nettverk har de heller ikke.

Du troller fortsatt om dette teltet, men ignorerer det faktum at det allerede er bygget en ny fabrikk i Kina på rekordtid, at den allerede er i ferd med å bli utvidet, at det nettopp er startet bygging av fabrikk i Europa, og at de snart kommer til å bygge ny fabrikk i USA. Du ignorerer rett og slett alt som ikke støtter agendaen din, mens du prøver å vri på ting og blåse dem opp for at de skal passe dine oppfatninger.

Når jeg og andre flere ganger har påpekt for deg at teltet ikke er noe negativt i det hele tatt, hva er grunnen til at du bevisst prøver å bruke teltet for å rakke ned på Tesla? Det er rett og slett avslørende for agendaen din, for du bryr deg ikke om fakta. Du er mer opptatt av å komme med stikk og provosere.

Sitat
Jeg sliter altså med å se hva som utgjør dagens verdi, og hvordan man kan se en signifikant videre opptur verdt risikoen.

Det kommer altså an på hvor lenge man har tenkt til å sitte på aksjene. Hvis man har en horisont på flere år så har det mindre betydning om det koster noen hundre mer eller mindre akkurat i dag. Man ønsker selvsagt å kjøpe billigst mulig, men det er uansett umulig å time markedet.

Sitat
ARK kommer tidvis i media fordi de er desidert mest bull og optimistiske. Du som fremstår så skeptisk til analytikere, men hvorfor akkurat ARK?

ARK vet hva de driver med, i motsetning til de fleste analytikere som beviselig ikke har peiling.

13
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:07 »
Hva skjer med bruktmarkedet på Model 3 nå egentlig? Ser på Finn at prisene bare ser ut til å krype mer og mer oppover! Har det noen sammenheng med leveringstid og at de som bestiller ny nå antakelig må vente ganske lenge?

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 20:10 »
Så kom et kortsiktig rally på noen måneder som på ingen måte representerer hva de leverer.

Hva baserer du denne påstanden på?

Sitat
Jeg sliter helt ærlig med å forstå logikken.  :)

Der har du for en gangs skyld rett.

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 20:09 »
emurof: Analytikere tar ofte feil om kursmål (dog lurer jeg litt på hvorfor du stadig viser til ARK invest sine fremtidscenario om du har så liten tiltro til de).

Jeg snakker ikke om kursmål. Jeg snakker om hva som faktisk har skjedd med Tesla. De skulle ikke klare å overleve. De skulle ikke klare å produsere over tusen Model 3 i uka. De skulle ikke klare å få bygget fabrikk i Kina. Konkurrentene var alltid "rett rundt hjørnet" i alle år. Og så videre.

ARK Invest er noen som faktisk har litt peiling på Tesla.

Sitat
Men samtidig vet jeg ikke om det er bedre å lytte til engasjerte bilkunder drevet av føleri, hype og håp om en fremtidig gullalder. Faktum er at man ikke vet, og derfor deltar jeg heller ikke på disse gjettekonkurransene deres. For mange variabler, spesielt på ekstremt volatile aksjer som Tesla der kursen styres mer av overskrifter og oppjagede hobby-investorer, og ikke produksjon/utbytte.

Spar meg trolling og nedsettende kommentarer. Det er ikke slik at bare fordi noen påpeker at dommedagsprofeter har tatt feil om Tesla i alle år så er man styrt av føleri, hype og håp. Faktum er at de du prøver å rakke ned på er de som har hatt rett.

Sitat
Jeg syntes mao. det at analytikere tar feil om kursmål ikke er et godt argument for feie enhver rasjonell vurdering på hva selskapet faktisk produserer i dag, deres utfordringer, konkurranse, risiko og logisk tenkning under teppet. Slike elementer pleier å ha en stor effekt på aksjer under normale forhold, og vi vet at selskaper som Tesla der man satser på disruptiv innovasjon bærer med seg en enorm risiko. Man ser allerede flere planer og løfter fra Tesla som ikke har realisert seg.

Igjen, det har ikke noe med kursmål å gjøre, selv om kursmålene naturligvis er merkelige når de for eksempel forutsetter at Tesla skal ha nærmest ikke-eksisterende vekst de neste 5-10 årene.

Jeg ser ingen rasjonelle vurderinger fra din side, kun stråmenn og forsøk på å oversvømme tråden med negative artikler og kommentarer. Men dette har folk gjort i alle år, og Tesla har vunnet likevel. Det er ikke måte på hvor mange ganger "alvorlige feil på Tesla" skulle bli katastrofe. Men så blir det aldri det. Merkelig nok klarer ikke dommedagsprofetene å få rett om noe.

Å fokusere på at Tesla ikke alltid leverer etter tidsplanen er enda en feil som har vist seg dyr for dommedagsprofeter.

Sitat
Jeg har spurt flere her hva som skulle tilsi en høy verdi på 1000$. Espen er den eneste som har forsøkt å svare, og da med en 10 års fremtidsplan som først på realiseres - og fortsatt snakker vi ikke nødvendigvis om en oppside fra dagens verdi. 10 år med skyhøy risiko - for hva? Har man regnet på hvilken sannsynlig avkastning og risikobilde man ville hatt i et godt fond over en så lang tidshorisont?

Jeg har allerede vist til ARK Invest, men det var visst ikke så viktig å få svar på spørsmålene dine likevel.

Sitat
Eller blir man så blendet over ideen på rask rikdom (registrerer folk på nettet som snakker varmt om 15x fra dagens verdi) at all sunn fornuft flyr ut av vinduet?

Bare fordi du ikke forstår selskapet så betyr ikke det at ingen andre gjør det. Historien viser jo at slike som deg helt konsekvent har tatt feil om Tesla.

Sitat
Tesla har utfordringer med produksjon, arbeidsforhold og kvalitet (jf. telt og kvalitet), solcelle er kraftig på vei ned (jf. resultater) med partnere som trekker seg ut (jf. Panasonic), konkurransen kommer (jf. salgstall og senere lanseringer), man har en rekke urealiserte løfter på bordet (jf. for eks. autonom taxi) og man har allerede tatt gevinsten på at fortsatt disruptiv innovasjon skal bli en eller flere enorme suksesser (jf. batterirevolusjon, høye salgstall, robot-taxi, semi etc).

Dette er er godt eksempel på at du ikke har peiling på hva Tesla driver med. Du trekker stadig frem teltet for å gjøre narr av Tesla, når faktum er at teltet viser Teslas evne til å kaste seg rundt når det er nødvendig, og å gjøre ting annerledes for å oppnå målene sine.

Resten av det du skriver er også feil. Panasonic signerte f.eks. nettopp ny kontrakt med Tesla. Men for all del, la ikke virkeligheten komme i veien her.

Sitat
Og man har en leder som sier helt ærlig at kursen er alt for høy, og som har begynt å gå over til helt andre prosjekter.

Begynt å gå over til helt andre prosjekter? Hva er det du snakker om?

Sitat
Hadde jeg hatt tro på Tesla og syntes dagens kursmål er fornuftig (hvilket jeg ikke syntes), så hadde jeg satt 5% av portoføljen der....og det fordi jeg liker litt risiko og vågale wildcards. Jeg tror dessverre at er en del som har 100% av portoføljen i selskaper som dette.

Du tror mye. Dessverre er det blind tro og ikke basert på fakta.

Sider: [1] 2 3 ... 99