Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magster

#151
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel- attraktivt å stjele?
lørdag 12. mars 2016, klokken 17:39
Den sitter vel fast i bilen? Eller er den lett å dra ut med makt?
#152
Kjøpe elbil? / Sv: Pendle 14 mil hver vei, hvordan bil?
fredag 11. mars 2016, klokken 12:13
Hadde dog sett på den totale reisetiden med buss (Hjemme-->buss i Asker-->Bamble bussholdeplass-->jobb) opp mot reisetiden med en Tesla som ligger i 110 km/t på motorveien.

Tipper man fort kan spare minst en time om dagen (hvis ikke mer) på å kjøre selv. Rundt tre timer reise hver dag er ganske så mye lettere å overleve enn 4-5 timer.

Hadde heller aldri i verden prøvd denne pendlingen med noe annet enn Tesla.
#153
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
torsdag 03. mars 2016, klokken 11:13
Høres ut som ett håpløst prosjekt :P
#154
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
torsdag 03. mars 2016, klokken 10:46
Hva tror dere prisen pr mil blir med hydrogen? Bensin/diesel ligger vel på ca 6-8kr (helt avhengig av bil og type kjøring selvfølgelig), mens elbil er vel nede i 1-3kr om vinteren, og enda endel lavere om sommeren.

Med tanke på strømmen som går med/tapt til hydrogenprosessen, strømprisene og at noen skal tjene penger på dette (ref strømprisen hos Fortum osv), så kan vel neppe dette bli særlig billig pr mil?
#155
Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2016, klokken 07:13

I løpet av måneden får vi inn en ny serie ladestasjoner med eller uten kabel til enda hyggeligere priser. Disse er enten plug & play i et Cee stikk, eller for fast montering med kabel direkte inn i ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner


Fått bekreftet pris på disse? Er veldig intressert i 16a/400v utgaven, med fast kabel. Disse har kanskje ikke jordfeilbryter tybe B? Kan man regne med en lavere pris enn feks Salto? (ca 10 lapper)
#156
Kjøpe elbil? / Sv: Mest strømsparende kjøring
mandag 22. februar 2016, klokken 14:20
Er det testet og dokumentert at så lite som 60% havner tilbake igjen på batteriet?
#157
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 13. februar 2016, klokken 19:21
Takk for hjelpen. 50 lapper er nok uaktuellt ja.

Får høre med en elektrikker angående løsnigen for 2 ladere. :)
#158
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 13. februar 2016, klokken 15:22
Hei!

Ja har Tn 400V nett, men har ikke sjekket med elektrikker om det er kapasitet til 22kW. Tenkte denne var litt mer fremtidsrettet. Vi planlegger enda en elbil senere i år, men usikkert hvilken. Ulempen er vel da at man ikke har mulighet til å lade flere elbiler på samme kurs. (ikke sikker på om man kan dette uansett? se spm 3 forrige side :) )
#159
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 13. februar 2016, klokken 13:46
Hei!

1: Vil i3 kunne lade 7.4Kwh hastighet med denne? https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-22kw-32a-type-1-2 (gitt at man får det ut av sikringskapet selfølgelig)

2: Noen bedre eller rimeligere løsninger?

3: Kan man sette opp 2 stk 16 eller 32a(1fas) ladere/cee stikk hvis man trekker en 16/32a 3fas 400v fra sikringskapet? Altså bruke 2 av fasene? (feks 2 stk https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-3-7kw-16a)
#160
Kjøretips / Sv: Motbakker og hastighet
lørdag 13. februar 2016, klokken 10:42
Slik jeg tolker svaret til MEM76 så vil det være veldig avhengig av hvilken bil det er snakk om. En Tesla og kanskje Bmw i3 vil sikkert kunne holde 80km/t i motbakke med bruk av 1/3 av tilgjengelig kraft, mens en trilling må bruke 2/3 (fiktive tall) i samme bakke og taper da energi. Hvor stort dette energitapet pga spenningsfall er vet jeg ikke.

Men som du sier selv, så er jo selfølgelig ikke vindmotstanden/rullemotstanden høyere i oppoverbakke. :)
#161
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:04
I teorien ja, men er vel godt mulig det er lagt in en elektronisk sperre.

Lokomotiver benytter samme type motor og fast "gir", de har førerrom i hver ende og kjører akuratt like fort begge veier :D
#162
Bestilling og levering / Sv: Leveringstid og alternativer til Finn.no
tirsdag 02. februar 2016, klokken 11:52
Tusen takk for godt svar.

Forstår at 600.000 er litt snaut(70S med kun vinterdekk omtrent), men kan jo høre hva de har inne.
#163
Bestilling og levering / Leveringstid og alternativer til Finn.no
tirsdag 02. februar 2016, klokken 10:43
Hei.

Vurderer å kjøpe enten en ny ribbet 70D eller en brukt Tesla. Vil helst holde meg rundt 600.000kr.
Jeg og samboer er i en situasjon hvor vi trenger en ekstra bil relativt fort. Ser leveringstid på ny Tesla ofte kan være 3,4 og 5 måneder.

Spørsmålet er egentlig om det finnes noen alternativer til Finn.no for en "raskere handel". Tenker da feks på om Tesla har nye basismodeller de selger, som allerede er produsert? Eller om det finnes bilforhandlere som gjør noe av det samme?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA