Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - JEG

#1
Lading av Tesla / LFP bør heller ikke lades til 100 %?
mandag 20. mars 2023, klokken 19:32
TESLA brukerhåndboken sier følgende:
SitatLithium Iron Phosphate Batteries
Some vehicles are equipped with a Lithium Iron Phosphate (LFP) Battery. To determine if your vehicle is equipped with an LFP battery, navigate to Controls > Software > Additional Vehicle Information. If your vehicle is equipped with an LFP battery, "High Voltage Battery type: Lithium Iron Phosphate" is listed. If your vehicle does not have an LFP battery, the high voltage Battery type is not specified.

If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week. If Model 3 has been parked for longer than a week, Tesla recommends driving as you normally would and charge to 100% at your earliest convenience.

Leser så dette:
SitatSo, the only reason Tesla recommends charging LFP batteries to 100% is to improve "the vehicle's ability to accurately determine the state of charge and estimated range," as Tesla accurately says on its website. This does not help extend the battery's life though. If you are concerned about that, you should always stick with the common recommendation to stop charging at a reasonable SoC, this often being 80%.


https://www.autoevolution.com/news/the-puzzling-reason-why-tesla-misleadingly-recommends-charging-the-lfp-batteries-to-100-187075.html
#2
Model Y / Tregere lading med SR vs LR?
lørdag 14. januar 2023, klokken 15:17
Sikkert feil forkortelser, men....

Leste en kommentar på forumet som sa SR ladet senere enn LR. Spurte forhandler, som  sa at det var samme ladehastighet. Ser at Motor også sier den er ulik. Noen som vet hva som er riktig?

https://www.motor.no/elbil/ny-tesla-model-y-far-bakhjulsdrift-og-darligere-rekkevidde/231128

EDIT: Ser Tesla selv operer med 170 på SR, så da er vel saken klar --> https://www.tesla.com/no_no/modely
#3
Hyundai KONA / Bytte til bedre 12V/startbatteri
lørdag 16. juli 2022, klokken 12:16
Har sett meg litt lei av å måtte bruke booster. Tenker derfor å bytte ut 12V-batteriet, og siden det som står i visstnok er relativt svakt og av rimelig teknologi tenker jeg at jeg vil ha i ett bedre. Noen som har byttet eller har forslag til ett batteri?
#5
Hyundai KONA / Valg av sommerdekk
søndag 13. februar 2022, klokken 10:49
Hei.
Dette spørsmålet trenger ikke å begrenses til Kona, men fant ikke noen bedre plass å stille det.

Har en Kona kjøpt desember 2018 (2019-modell), som da fikk de mye omtalte Nexen-dekkene påmontert. Vurderer å bytte disse ut mot bedre dekk, til tross for at de er lite slitt (kjører lite). Vurderte dette før jeg i det hele tatt fikk bilen, men når det senere kom frem at man ved nyere versjon fikk 8 % lengre rekkevidde (35 km) bare som følge av bedre dekk ( https://www.elbil24.no/nyheter/slik-far-du-lengre-rekkevidde-med-enkle-tiltak/72036107 ), så blir jo interessen ikke mindre.

Etter litt Googling, har jeg sirklet meg inn på følgende alternativer:
- Pirelli CINTURATO P7 (P7C2)
- MICHELIN e.PRIMACY

På papiret er disse ganske like (rullemotstand A, våt B, 70-ish dB). Pirelli-dekken er dog typisk 4-500 kr rimeligere per dekk.  Begge disse dekkene er "elbil-dekk", men ser de har en haug med varianter som har like gode specs, (Primacy 4, f.eks, som nå leveres med Kona originalt).


Det jeg lurer på er:
- Er Primacy-dekkene verdt prisforskjellen?
- Er e.Primacy bare jippo, og man kan like godt gå for "nære slektninger"
- Er det andre dekk jeg burde vurdere?

Reiser nedover Europa i sommer, og vil gjerne få noen mil ekstra (har en takboks som dreper en del mil....)

Takknemlig for svar.


#6
Hyundai Ioniq 5 / 77,5 kWt batteri?
onsdag 12. januar 2022, klokken 18:15
Ser det ble meldt at I5 ville få samme batteri som EV6. Noen som har fått dette bekreftet og evt. når det skjer?
#8
https://rxsport-shop.no/product/forhandsbestillingskampanje-super-soco-tc-max/
Stivt priset, men kjekt å se lett MC (for det er vel det?) komme.

#9
Hyundai KONA / Medfølgende ladekabel?
onsdag 06. februar 2019, klokken 00:47
Ser det står på prislisten at det følger med en 7.5.m mode 3 type 2 kabel. Det fikk ikke jeg med min. Er det noe nytt ifm prisjustering, eller har folk fått det?
#11
Hyundai KONA / If sin Hyundia-forsikring
tirsdag 15. januar 2019, klokken 23:02
Noen som har satt seg inn i denne? Fikk ikke veldig god info på telefon, men pris (ca 5600 / 12 000 km) er bra og betingelser virker bra disse også:
#12
Hyundai KONA / Støyredusering
torsdag 23. august 2018, klokken 12:28
Leser at det er mye støy i Kona. Det skyldes følgelig mest dårlig lydisolering, men visstnok skal "kina-dekkene" bilen leveres med ikke akkurat være veldig bra mtp støy.

1. Stemmer det at dekkene bilen leveres med er dårlige mtp støy?
2. Noen som har spurt om muligheten til å bytte dekk?
3. Noen som har tenkt å støyisolere bilen og i så fall hvor/hvordan (og til hvilken pris)?
#13
Kia Niro EV / Ikke hørt noe?
søndag 15. juli 2018, klokken 13:56
Hei. Virker som om flere har begynt å bestille - stemmer det? Har reservert Niro med nummer 12XX, men ikke hørt noen ting/fått tilbud.
#14
Hyundai KONA / Plastidip som beskyttelse?
onsdag 04. juli 2018, klokken 11:01
Vurderer å bruke plastidip i stedet for:
Innlasting bak folie sort matt kr 690,00
Innlastning stål terskler kr 1 490,00

Info: http://www.plastidip.no/bruksomrader-automotive

Hva tenker dere om det?
#15
    Listen fra Sven Kvia ser slik ut:

Tilbehør KONA EV
Bagasjeromsmatte plast kr 790,00
Bagasjeromsmatte stoff kr 890,00
-> Nødvendig?

Gummimatter kr 690,00
Tekstilmatter kr 1 300,00
-> Er det vanlig at matter ikke følger med? - Tror jeg skipper og kjøper uorginalt som kastes ved salg.

Vinterhjul 17" General dekk kr 13 900,00
Vinterhjul 17" kr 16 900,00
TPMS Ventiler kr 3 500,00 INKL ved kjøp av Vinterhjul
--> Diskutert før at dette er dyrt, men går nok for dekk til 17K.

Innlastning stål bak kr 1 590,00
Innlastning stål terskler kr 1 490,00
Innlasting bak folie sort matt kr 690,00
-> Skjønner ikke helt dette. Er det verdt det?

Lys i gulv foran og bak (velg mellom blått og hvitt lys) kr 1 490,00
-> Hæ? Høres harry ut. Nytteverdi?

Takbøyler Alu (wingbar) kr 3 390,00
Takbøyler Stål (Firkantet) kr 2 790,00
-> Kan sikkert monteres billigere siden om behov. Finnes vel skibokser som ikke trenger dette.

WALLBOX Ladestasjon 16A ferdig innstallert (Standard) kr 15 900,00
WALLBOX Ladestasjon 32A ferdig innstallert (Standard) kr 19 900,00
-> Her er jeg i tvil. Noen info om denne?


Anbefalt LAKKBESKYTTELSE;
Ditec Original 4stegs lakk behandling kr 5 200,00
Ditec Ceramic Ultra kr 8 200,00
-> Diskutert annen plass på forumet.

Eksteriør Tak og A-B Stolpe gjelder særlig KONA
Foliering av Tak sort blank eller matt mørk grå kr 4 900,00
Foliering av tak + A-Bstolpe + Speilhus sort blank eller matt mørk grå kr 6 500,00
- Diskutert annen plass på forumet, men hvordan er det med fargene her? Matcher de det øvrige i møregrått?
[/list]

Foliediskusjon: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40100.0
Lakkbehandling: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40190.0
#16
Kanskje et dumt spørsmål, men eneste sammenlikningen jeg finner god informasjon om er rekkevidde.

Hvordan er de mtp:
- Plass i baksete?
- Plass i bagaserom?
#17
Andre elektriske doninger / Elektriske mopeder og MC-er
søndag 18. mars 2018, klokken 16:41
Har fra tid til annen sett og lett etter elektriske tohjulinger, men registrerer at utvalget er (overraskende) begrenset. Kanskje vi kan samle lenker og lage en oversikt i denne tråden?

#18
Tidlige elbiler: Reva / [SOLGT] REVA vurderes solgt
tirsdag 23. januar 2018, klokken 18:33
Nevnte dette i en tråd på forumet, og fikk en del respons på melding. Synes det var ryddigere å lage en tråd, slik jeg vet hva jeg har informert hvem om - og til hvem.

- Registrert oktober 2007.
- Kjørt ca 60 000
- Batteriene er ca tre år. Ruller 15 km hver dag (t/r jobb). Da er det ca 2/3 strøm igjen, men jeg lader den etter hver gang. Har lest at det bevarer batteriene bedre. Er dog mindre futt i bilen ved 60 % enn nyladet.
- Er et varsel som lyser. Det har det gjort i nesten to år.
- Dieselvarmer (fantastisk og et must!)
- Bremsene er bygget om fra trommel til skiver av kyndig mekaniker og alle deler skal være originale.
- Tror ikke den har noen mangler.
- 4 lite brukte sommerdekk på  alu + 4 vinterdekk (bruker bare de :) )
- Registrert som motorsykkel (Ingen bom - ever :D ).
- Tror bilen er i grei teknisk stand.

Kjøpt for 20 000 januar 2016. Batteriene skulle da være i underkant av ett år gamle.
Bilen befinner seg i Stavanger

Svarer/supplerer ved spørmål, enten i tråd eller meldinger.

Åpen for bud, da jeg ikke helt vet hva jeg skal be om. Så får jeg kjenne på om jeg heller vil kjøre den til den kneler for så å kassere inn vrakpanten :).
#19
Er ikke noe delforum for slike saker, så tar det opp her. (Er heller ingen admin/mod, så langt jeg kan se?).

Ved bruk av meldingsfunksjonen, så registrerer jeg at mappen for sendte meldinger er tom, selv om meldinger er sendt (og mottatt).
#20
Tidlige elbiler: Reva / Selge eller bytte batterier?
mandag 08. januar 2018, klokken 14:28
Har en 2008 modell som jeg egentlig er blitt ganske glad i. Batteriene har dog gjort sitt etter tre års bruk (elns). Er nok litt min feil, da jeg bare har ladet i veie etter 2/3 tank i lengre tid. I dag funker den fint t/r jobb (15 km), men ikke spes mer.

Så:
- Noen som vet hva en må ut med for å skifte batterier i dag?
- Har et varsellys som jeg har hat i 1+ år, men funker fint. Er det noe annet som bør testes før man evt kjøper investerer?

Kommende bomringer i Stavanger regionen gjør batteribytte mer aktuelt. I tillegg er egnetlig bilen for bra til å vrakes, synes jeg. (Leve dieselvarmer!)

Alternativet er å kjøre til den ikke klarer t/r jobb, og hanke inn vrakpant på 500.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA