Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Måkemannen

#601
Zoe / Sv: Seiling?
tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:11
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 19. januar 2016, klokken 16:17
Sitat fra: Måkemannen på mandag 18. januar 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. januar 2016, klokken 22:14
Noen biler "bremser" når du slipper gasspedalen. Fordelen er at du ofte ikke trenger å bruke bremsepedalen for å justere hastigheten noe ned.

De bilene som har "seilefunksjon" vil bilen trille lett dersom gassen slippes. Lett reduksjon må skje med bremsepedalen. Noen mener at de sparer energi dersom de bruker denne funksjonen.

Fordeler og ulemper er mer smak og behag.

Ok, men det er det jeg ikke helt begriper, vil man ikke heller få inn den energien man kan få i en nedoverbakke som regen? Om man "triller lett" tyder det vel på at nesten ikkeno blir regenerert (den lille rullemotstanden man likevel får kommer av friksjon i drivverk, rullemotstand i dekk osv.)
Regen medfører energitap, laderen på bilen er jo ikke 100% effektiv. Det er derfor bedre å seile ned bakker, da tar du vare på mer av energien. Men så er det jo noe som heter andre biler og fartsgrenser, så det er jo ikke alltid like lett å seile i praksis.

Men da går jo energien bare til spille? Skjønner fortsatt ikke vitsen med seiling. Jeg må tydeligvis ha det med teskje.
#602
Zoe / Sv: Seiling?
mandag 18. januar 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. januar 2016, klokken 22:14
Noen biler "bremser" når du slipper gasspedalen. Fordelen er at du ofte ikke trenger å bruke bremsepedalen for å justere hastigheten noe ned.

De bilene som har "seilefunksjon" vil bilen trille lett dersom gassen slippes. Lett reduksjon må skje med bremsepedalen. Noen mener at de sparer energi dersom de bruker denne funksjonen.

Fordeler og ulemper er mer smak og behag.

Ok, men det er det jeg ikke helt begriper, vil man ikke heller få inn den energien man kan få i en nedoverbakke som regen? Om man "triller lett" tyder det vel på at nesten ikkeno blir regenerert (den lille rullemotstanden man likevel får kommer av friksjon i drivverk, rullemotstand i dekk osv.)
#603
Zoe / Seiling?
søndag 17. januar 2016, klokken 21:15
Kan noen eksperter forklare for en stakkars nybegynner hva dette er for noe rart? Har forstått det slik at dette har med regenerering å gjøre, men ikke helt.. ?

Forvirret.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA