Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Måkemannen

#31
Mach-e / Sv: Visning av MACH-E 27 Januar Bay Auto Kristiansand
mandag 20. januar 2020, klokken 22:47
Sitat fra: Casualkuffar på onsdag 15. januar 2020, klokken 12:12
Påmeldt til visning i Bergen 30 januar :D Det skal bli artig, håper vi får lov å sette oss inni!

Artig. Kjørte opp dit fra Haugesund for å titte på Model 3. Var moro det forsåvidt, men gidder ikke å gjøre det igjen. Nå får de versigo komme med objektet til den lokale sjappa.
#32
Elbiler i media / Massivt flertall for å redusere elbil-fordelene
torsdag 02. januar 2020, klokken 18:46
..i følge Dagbladet.

Gjelder altså innføring av moms på elbiler som koster mer enn 600k.

Det står Dagbladets meningsmåling, men jeg aner ikke om dette er en ordentlig spørreundersøkelse (representativt utvalg mm), eller om det bare er en "undersøkelse på nettsiden". Faktaboksen sier ikke så mye om metode.

#33
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
torsdag 26. desember 2019, klokken 16:26


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. desember 2019, klokken 13:28
Sitat fra: HelectriC på torsdag 26. desember 2019, klokken 13:09
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 26. desember 2019, klokken 12:18
Sitat fra: HelectriC på mandag 16. desember 2019, klokken 16:39
Sitat fra: Chimp på mandag 16. desember 2019, klokken 11:43
Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

Det er ikke et must å kombinere matrix med spyling av lyktene, det er styrken i watt som er avgjørende. Tesla f.eks. må skru ned lysene til 25W i Europa grunnet at de mangler spyling, mens de i USA har 35W. Du kan jo fint ha matrix eller annen teknologi så lenge de ikke er for sterke.
At de begrenser på antall watt gjør at lovverket fort blir litt utdatert. LEDs blir stadig mer effektive, og leverer mer lumen pr watt.

Som vanlig, lovverket henger ikke med teknologien!

Begrensningen går på 2000 lumen, ikke på watt. Tesla måtte ned i 25W på Model S for å komme under 2000 lumens-grensa.

Ok, da er det litt fornuft i reglene.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

#34
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
torsdag 26. desember 2019, klokken 12:18
Sitat fra: HelectriC på mandag 16. desember 2019, klokken 16:39
Sitat fra: Chimp på mandag 16. desember 2019, klokken 11:43
Fra kundeservice:
---
Her er dimensjonene til Mustang Mach E: 1881 mm uten speil, 1930mm med innfeldte speil, 2097mm med speil. Bakkeklaringen er 14,7cm.

Ja, de adaptive LED hovedlysene på Mustang Mach-E er blendefrie og står på for fullt, blender ikke ned hele lysstrålen, bare den delen som ville truffet møtende biler.

---

Sistnevnte er for meg Matrix-teknologien beskrevet, men Ford har neppe helt tilsvarende teknologi da jeg ikke har lest noe sted at det kommer med headlight washers som vel er et krav for å ha så sterke lys.

Det er ikke et must å kombinere matrix med spyling av lyktene, det er styrken i watt som er avgjørende. Tesla f.eks. må skru ned lysene til 25W i Europa grunnet at de mangler spyling, mens de i USA har 35W. Du kan jo fint ha matrix eller annen teknologi så lenge de ikke er for sterke.
At de begrenser på antall watt gjør at lovverket fort blir litt utdatert. LEDs blir stadig mer effektive, og leverer mer lumen pr watt.
#35
Elbiler i media / Sv: - Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke
lørdag 14. desember 2019, klokken 20:17
Sitat fra: jlan på torsdag 12. desember 2019, klokken 12:47
https://www.tu.no/artikler/mobil-og-pda-pa-hydrogen/261678
Det er bare gått 13år, vær nå litt tålmodig!

Det er en veldig fremtidsrettet teknologi, hør bare: ikke batterisøl, ikke forurensende strømproduksjon.
#36
Zoe / Sv: Antispinn
torsdag 28. november 2019, klokken 13:36
Ikke mulig dessverre. Prøv å kjør med ECO, det demper motoren litt.

Er ikke akkurat den beste vinterbilen dette her.
#37
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 25. november 2019, klokken 00:09
Sitat fra: 1317142119 på søndag 24. november 2019, klokken 09:22

Helt uten sammenligning: noen som har sett noe til denne bilen på YouTube? De andre bilprodusentene har vært flinke til å invitere de kjente YouTuberne som er interessert i bil. Ingen av disse har publisert video om bilen ... Eneste relevante jeg har sett er Edmunds og Kenny from the block. Det vil si at Skoda, VW, Peugeot og de tre premiummerkene er de eneste som får gratis markedsføring, mens Forden er glemt i media bare en uke etter den er vist frem.

Ben Sullins?
#38
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
søndag 24. november 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Øggen på søndag 24. november 2019, klokken 21:35
Heilt personlig e det ikkje et problem, kan kjøre det meste utenom det så flyg og tanks.
Angående lastebil registrering blir vel litt vanskelig med nytt reglement(på tynn is her men...)
Kom vel nye regla for å få bukt med dei pick up'ane som det blei lagt inn stålplater for å få opp vekta? Usikker her altså. Som lastebil blir det sikkert kult med underkjøringshinder bak :D

Edit 1: Nye regla gjer det enklere
https://www.tv2.no/a/10353789/
Interessant artikkel.

Men vil dette bare slå ut på nyttelast på bilen, eller vil det bli umulig å trekke noenlunde størrelse henger også? Da tenker jeg B96 og BE, ikke bare B.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

#39
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
søndag 24. november 2019, klokken 16:24


Sitat fra: OhmPaPa på søndag 24. november 2019, klokken 14:07
Sitat fra: ganton på søndag 24. november 2019, klokken 13:59
Hva med EU godkjenning? Er det ikke krav om minimum kurver osv på karosseriet, spesielt fronten (minimere skader ved påkjørsel av folk) ?

På personbiler. Ikke lastebiler. Så hvis TCT blir registrert som liten lastebil er ikke det en sak.

Da blir kundemassen dramatisk redusert i Europa, vel.. ?

Har inntrykk av at mange som ikke i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe en pickup, likevel vurderer å kjøpe en TCT. Mange av disse har nok ikke noe utvidet førerkort.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

#40
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
lørdag 23. november 2019, klokken 18:00
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. november 2019, klokken 17:16
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Det er akkurat det det er. Ikke noen tradisjonell ramme med karosseriplater hengt på som pynt, som er vanlig på pickuper og offroadere.
Nice!

Da lærte jeg noe nytt idag.

Men hva vil dette si for crumple zones og slikt, vil fronten fortsatt absorbere sammenstøtet i en kollisjon slik som en tradisjonelt konstruert bil?
#41
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 22. november 2019, klokken 07:06
« EXOSKELETON
Cybertruck is built with an exterior shell made for ultimate durability and passenger protection. Starting with a nearly impenetrable exoskeleton, every component is designed for superior strength and endurance, from Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel structural skin to Tesla armor glass.»

« ULTRA-HARD 30X COLD-ROLLED STAINLESS STEEL
If there was something better, we'd use it. Help eliminate dents, damage and long-term corrosion with a smooth monochrome exoskeleton that puts the shell on the outside of the car and provides you and your passengers maximum protection.»

Ikke særlig forgjenger vennlig hehe. Med rustfritt stål blir den både inspirert «bladerunner» og DeLorean.
Klør meg i hodet over dette exoskeleton begrepet, google ga meg ikke stort heller. Hva betyr det egentlig? Det er vel "bare" tykkere karosseriplater og i rustfritt stål? Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Superkondensator VS batteri
onsdag 20. november 2019, klokken 22:19
Sitat fra: Måkemannen på mandag 14. mars 2016, klokken 21:32
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 20. oktober 2013, klokken 23:16
Sitat fra: Rapid på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:49
Energitetthet trenger ikke nødvendigvis være mye høyere enn dagens batterier om ladetiden reduseres til sekunder ;)

Trenger jvla tjukk ladekabel da i så tilfelle...
Kanskje man kan dele opp kondensatorbanken i flere "kurser" og lade dem i parallel? Da blir kabelen bred istedet for tjukk. Kanskje ikke noen enorm forbedring, men..

Man vil uansett ha en veldig høy strømtrekk fra nettet under ladingen, om man ikke supplerer med f.eks svinghjulteknologi på ladepunktet.

Og der er israelerne igang med akkurat denne teknologien. (Om enn "bare" for å forsyne vanlige elbilbatterier)

Nydelig!

Men kapasiteten må opp. 3kwh a piece er litt trist.

..og 250kg pr stk? Disse bør felles ned i bakken av sikkerhetsgrunner. Ihvertfall om man skal ha en container av dem stående.

Noe magert med info om teknologien på nett, ikke mye bedre på deres egen side heller. Hadde vært interessant å vite hvilken rpm disse går på f.eks
#43
Ford / Sv: Nye delforum?
tirsdag 19. november 2019, klokken 21:54
..og der var det oppe.

Nice.
#44
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
tirsdag 19. november 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Vind på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Mangelen på varmepumpe vil heller ikke hjelpe på her, tror denne får rekkevidde kortere enn I-Pace, og antagelig dårligere enn e-tron.  Tesla Y blir nok en annen klasse.

Nå må de sies, at rekkevidde er ikke alt.  For de av oss som har kjørt en del elbil så vil jeg si at en reell rekkevidde på 250-300 km jo holder for de fleste i dagliglivet, men mangelen på varmepumpe vil jo drastisk øke forbruket på vår, høst og vinter.

Den har ikke mulighet for resirkulering av spillvarme fra motor(ene) slik som Tesla?
#45
Ford / Sv: Nye delforum?
mandag 18. november 2019, klokken 23:37
Støttes.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA