Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kamuflars86

#16
Model Y / Sv: Tredje seterad
søndag 17. januar 2021, klokken 10:52
https://www.youtube.com/watch?v=sb-Jxr4hVjM&feature=emb_title&ab_channel=jasonchaaang

Ser ikke så verst ut med plass, hvertfall ikke for oss små finnmarkinger :)
#17
Har to alternativer til rundt 5-7000kr :

Ordne en sub: Ser ut fra install videoer at det e mye jobb med å hente strøm fra 12volt batteri (og hvertfall skal en installere større amp) og følgende jobb med å strekke kabel til trunk. Ser ikke umulig ut, men ser f... ikke lett ut heller. Har installert jump-seats tidligere og forsterket bakfangeren. Var relativt lett, men vanskelig å få finishen til å sitte på panelene etterpå (grunnet et antall skruer og klips som en ikke fikk inn etterpå), så litt skepsis.

Alternativ 2 er å få med noen til å kjøpe et sett med light harmonic høytalere (kommer 4 i pakken, med identitiske høytalere). Blir 5000 på hver kjøper man fra bilkomponenter.  Slik jeg skjønner er det viktigste å få på plass høytalere i framdørene, da bakhøytalere forstyrrer lydbilde..  men vil som nevnt over mest sannsynlig savne punchen fra en sub, og er kanskje bare kommet litt lenger mtp et godt anlegg..
#18
Takk for svar og bilde :) Håper ikke en må strekke kabel fra 12volt hvis en skal etterinstallere ultra hifi, må vell borre gjennom tunnelveggen og åpne en rekke paneler og lignende for å strekke kabler fra frunk til trunk...

Ser bilkomponenter sin løsning er plug & play (men over mitt budsjett :| ) og hadde håpet det var det samme med å etterinstallere ultra hifi. For google litt mer i helga!
#19
Er det krevende ? Må man åpne dash eller holder det å koble seg på eksisterende anlegg ?
#20
Takk for tipset.

Ser det er noen tråder om å etterinstallere nytt anlegg i biler med både hifi og standard anlegg, så kan sikkert bruke de også som inspirasjon!
#21
Vurderer å kjøpe et brukt ultra hifi anlegg fra en tesla på huggeren, men er usikker på om det er bare plug and play.. Har skjønt at en må kanskje skjøte ledning fra høytaler i bakdøren for å få kobla subben på anlegget.

Noen som har erfaring med dette eller lignende billige prosjekter for å få bedre lyd i biler med standard anlegg ?  :)
#22
Model 3 / Sv: Add "Snow Mode" on Tesla Model 3, please
mandag 21. desember 2020, klokken 12:31
Opplever også tesla ustabil på glatta, bakhjulene låser seg og man mister kontroll på glatten. Har kjørt 15år på finnmarkskysten, vant til glatte veier og dårlig føre. Tesla har god 4wd med okey fremkommelighet, men er ustabil på glatten. Jeg skylder på regen.. Bakhjulene låser seg, lik på en motorbrems, hvor det tar et halvsekund før resten av systemet "kicker inne"..Endt opp med å sette den i N når en skal bremse for å unngå at bilen sklir.. Heldigvis få dager i året det er holke..
#23
Model 3 / Sv: Livet med en TM3
torsdag 17. desember 2020, klokken 08:58
Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Daniel80 på søndag 01. november 2020, klokken 22:49
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 18:15

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?
Dårlig ladehastighet og risikoen for varmgang og jordfeil på kontakten den kobles til.  Derfor er den også ulovlig å benytte til permanent lading.
Vis meg et sted der det står at UMC ikke kan brukes som lader på daglig basis.
Uttak for lading på fast ladested skal ha jordfeilvern Type B.
Dersom du bruker rødt CEE støpsel (UMC gen1) kan du lade med opp til 11kW , det raskeste bilen klarer.
Alle CEE er designet for kontinuerlig last på merkeverdi.
Schuko skal sikres med maks 10A og derfor ikke fare for varmgang.
Argumentene stemmer kun dersom du bryter el-forskriftene, og det er ikke forutsetningen her.

Brukte UMC (nesten) daglig med blått adapter i halvannet år, fungerte utmerket i temperaturer fra +35 til -45 grader. Fungerte alltid (hadde den i en boks med lufting hvor jeg hadde pakket den inn i reinskinn på vinteren) Kan anbefale UMC som en løsning hvis en ikke vil investere i TWC
#24
Model 3 / Sv: Performance vs LR på vinterføre
søndag 13. desember 2020, klokken 11:16
Jeg tenker det største hinderet for at m3 er god på vinterføre er ABS systemet ikke er så "proaktivt" versus MS og MX..

Teslabjørn har laget en video om dette:

https://www.youtube.com/watch?v=EXRlys_iVYE&t=287s&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland

Skulle vært en snømode som teslabjørn sier. Har venner på Finnmarkskysten som også opplever M3 "skvetten" på holka/glatta.. Og fremhever at det ikke er slik på Model S..

En ekstra utfordring (hvis ryktene stemmer) er at "regen low" muligheten er fjernet på 2021 modeller. Regen kan være farlig på glatta, opplevde det selv med model S når det var holka, så sklei bilen når regen kicket inn, akkurat som bilen ikke rakk å koble inn ABS systemet før regen gjorde at en mistet grepet. Enten med at jeg ga "watt" også satt i N å brukte bremsen når jeg skulle bremse ned.. Var ekstremt glatt da og mange biler slet den dagen..
#25
Model 3 / Sv: Modell 3 mens vi venter på Modell Y
mandag 23. november 2020, klokken 20:34
Er i samme båt,  drømmer om model 3 som ventebil.. , men tørr ikke å bestille m3 pga verdifall om 7-9 måneders tid..pluss bruktbilprisan synes jeg også er høy.
#26
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
tirsdag 03. november 2020, klokken 08:12
Sitat fra: tornaldo på mandag 02. november 2020, klokken 22:40
Sitat fra: Almis på mandag 02. november 2020, klokken 16:15
Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.

320k er latterlig ja, men 389k er i dyreste laget for en bil som koster 410+ vinterdekk og lakk, og snart et år gammel. Dekk og lakk er ikke verdt mye på en bruktbil, kanskje halve investeringskostnaden.

Får du 380k for den, kan du være greit fornøyd. Personlig ville jeg sagt den var verdt ca 360-370k.


Enig i dette... Er ute etter en model 3, usikker om jeg skal kjøpe ny eller brukt mtp verditap(skal selge den om 10-12 måneder). Sliter med å kjøpe brukt da bruktprisen er latterlige høye mtp nybilpris (som også har nye features)..
#27
Model 3 / Sv: Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 08:25
For oss som bor i Finnmark og Tromsø hvor det nesten ikke er ladestasjoner og kaldt som f... så er varmepumpe et must. Tror det blir mange nye m3 eiere i de nordligste fylkene :)
#28
Model 3 / Sv: Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
fredag 16. oktober 2020, klokken 14:35
Noen som vet om det er endringer på støynivået på de nye modell 3ene som kommer? Ser de nye modellene har en rekke endringer blant annet dobbelt glass (hvis jeg skjønner artikkelen riktig )

https://electrek.co/2020/10/16/tesla-launches-model-3-2021-refresh-range-features/
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Klunkelyd fra dashbord
torsdag 24. september 2020, klokken 13:41
Ja, sklir litt off-topic, men skjedde en endring etter model 3 kom. Før var de fantastisk, alltid god service, men siste året har vært vanskelig. Må krangle på det meste nå om dagene  ::)
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: Klunkelyd fra dashbord
torsdag 24. september 2020, klokken 09:05
Det høres ut som det er ikke noe jeg kan gjøre selv. Får bare satse på at regningen fra Tesla ikke blir altfor dyr..og at de klarer å fikse hvertfall klinkelyden....


Off-topic:

Måtte nettopp betale 10 000kr for reparering av gedigne panel gaps (sideskjørt som var løs siden bilen var ny, klagd på det siden også...) og reparering av tregt lokk på midtkonsoll.

Dunkelyd/risting ved hard akselerasjon mener de er normalt, selv på low, så ser ikke ut som de ordner det heller.

Heller ikke sikkerhetsbelte på passasjersete som låser seg slik at kona ikke kan bevege seg..Skjønner at det er standard på amerikanske biler, men meget upraktisk å måtte løsne belte hver gang en skal bevege seg..

Elsker bilen, men litt frustrerende å møte Tesla Tromsø som er veldig grei på noen saker og umulig på andre  ::)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA