Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kamuflars86

#1
Hei!

Jeg har en  75 D 17 mod med pano-tak som jeg kjøpte brukt for 2 år siden. Har hele tiden vært plaget med vindsus fra høyre del av panotaket. Ut fra tidiligere erfaringer med min første Tesla og vindusus hvor de ikke klarte å fikse problemet, men tok seg betalt for arbeidet, så ønsker jeg å forsøke å ordne dette selv eventuelt finne en 3. part verksted som kan hjelpe meg.

Har noen erfaring med denne problematikken som har noen løsningsforslag. Finner lite på Youtube og FB.

#2
Model X 2014 - 2022 / 2016/2017 modell - et trygt kjøp ?
lørdag 06. mars 2021, klokken 11:14
Hei

Vi vurderer å ta steget fra model S til model X, men er usikker på hvilken modell en skal gå for. Ønsker mest "bang for the bucks".. og da lander en fort på en 16modell me Ap1..eventuelt 17modell x75d med ap2. Har hørt og lest at det er mye feil på både 16 og 17 modellene. At en må helst kjøpe 2018 modell (post juni 18) eller nyere for å bli kvitt barnesykdommene som kan prege eierskap negativt over tid.. noen som har erfaringer eller vet om noen sider som har systematisert info om feil på de ulike modellene?
#3
Vurderer å kjøpe et brukt ultra hifi anlegg fra en tesla på huggeren, men er usikker på om det er bare plug and play.. Har skjønt at en må kanskje skjøte ledning fra høytaler i bakdøren for å få kobla subben på anlegget.

Noen som har erfaring med dette eller lignende billige prosjekter for å få bedre lyd i biler med standard anlegg ?  :)
#4
Model S 2013 - 2022 / Klunkelyd fra dashbord
tirsdag 22. september 2020, klokken 13:57
Hei godt folk!

Har en Tesla model S 100D, 2018 modell, gått 50 000km. Kommer endel lyder fra dashbord, ikke konstant, enkelte dager værre enn andre, særlig ved temperaturskifter. Kommer en slags klinkelyd fra området rundt MCUen og en klunkelyd der dashbordet møter vinduet. Lydene har vært i ca. 1 års tid nå, begynner å bli lei..

Tesla sier det er normalt med lyder og jeg slet med å replikere lydene akkurat når jeg var å prøvekjørte med de, men de var såklart tilbake dagen etter :|

Tesla skal således ha mange tusen kr for å feilsøke dette og kan ikke garantere å få fjernet lydene.

Har noen erfaring med å fikse slikt selv ? Er det mulig å demontere dashbord? Mye arbeid ?

#5
Model X 2014 - 2022 / Kjøpe Model X utenfor garanti
tirsdag 08. september 2020, klokken 08:33
Hei!

Vurderer å kjøpe en billig model X som har gått 140 000km (pendlerbil).

Noen som har erfaringer med å eie Xen utenfor garantitid? Må en påberegne ekstra kostnader til reperasjoner.

Har eid S selv utenfor garanti og hadde ingen utgifter, skjønner det er noen mandagsbiler der ute, men tar høyde for at dette ikke er en av de :|

Edit: Bilen er en X75D, reg: september 2017 (tror den til og med er uncorcka da?)
#6
Nissan / Leaf opp bratte bakker på vinterstid
torsdag 03. september 2020, klokken 11:14
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en leaf (2018modell), men er usikker på om hvordan den klarer vinteren i Tromsø.

Jeg har 2 bratte bakker som jeg må opp hver morgen og enkelte dager om vinteren kan bakkene være glatt med mange biler som spinner og ikke kommer seg opp.

Har noen erfaring med kjøre egenskapene til leaf vinterstid ? Duger den ?

Jeg går i fra en tesla model S 100D som er eksemplarisk på vinterstid.. men er belastende for økonomien..
#7
Ønsker å installere led bar på min s100d , men er redd for spesielt 1) at det påvirker garantien og 2) konterproduktivt mtp sikkerhet da distansen mellom relative labre nærlys og sterke fjernlys blir for lang,  slik at i situasjoner hvor en dimmer fjernlysene er det en lang strekke hvor en er nødt å bruke nærlys (i møte med motgående biler og andre trafikanter).. opplevde å kjøre på rein i en slik situasjon for 10 år siden ( da med tre stykk 1000metre installert på corollaen)
#8
BMW i3 / i3 i tromsø - erfaringer?
torsdag 05. september 2019, klokken 15:11
Hei!

Noen med erfaringer med i3 på glatte vinterveier med mange bakker. Bor i Tromsø og er glad jeg har 4wd, men vi vurderer i3 som bil nr2, men er redd siden den er rwd så vil den fungere dårlig i tromsø.

#9
Som tittelen sier. Skal frakte en seng og har ikke hengerfeste eller mulighet for takstativ. Vet den er 100cm mellom hjulbuene nederst, men har et håp at det skal gå på tvers hvis setene er presset laaangt fram.



Noen med erfaringer rundt frakting av senger eller lignende gjenstander ? :)
#10
Model S 2013 - 2022 / Installere jumpseats/rearfacing backseats i ny 100D
søndag 16. september 2018, klokken 20:10
Hei.

Lurer på om noem har lyst å dele erfaring med å etterinstallere seter på nye teslaer.

Da vi har behov for 2 ekstra seter til tider, så skal jeg forsøke å sette inn jump seats i den nye S100D jeg skal hente om er par uker (helt ny/facelift).

Oppskrift bruker jeg fra youtube og amerikansk tesla forum. Samt serviceinstruksjonene til tesla: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/SB-10081820-5448.pdf

Har fått fatt i et sett billige jump seats og tenkte å bestille delene ifra tesla tromsø sitt servicesenter, men usikker om de vil selge til meg


Som jeg forstår det fra forum er facelift biler utstyrt med den ekstra sikringen i støtfangeren, så da slipper jeg det verste arbeidet..men er usikker..noen som har forsøkt å gjøre dette på facelift biler?
#11
Hørte at det var mulig å ettermontere jumpseats i eldre model Ser, har ikke hørt om at det er mulig i de nyere modellene (etter facelift). Vurderer ny type model S og tenker det er mulig å spare mange tusener på å få kjøpt jump seats og få de ettermontert, særlig når de koster 30k fabrikkmontert  :o
#12
Hei Forumet!

Har prøvd å skru ut de bakovervendte setene for å få bedre plass i bagasjen til årets sommerferie, men sliter med å få tatt seteraden ut. Har lest på Teslaforum at en skal kun skru ut skruene under de to stroppene på toppen av fotbrønnen, men de sitter bom fast og jeg er redd for å ødelegge skruene. Har prøvd med stordrillen og for hånd med bits-skrujern.

Har noen erfaring med å fjerne seteraden eller tips som kan hjelpe meg ? :)
#13
Model S 2013 - 2022 / Maks fart 128km/t på 70D lånebil
mandag 06. mars 2017, klokken 23:20
Hei Teslers!

har hatt en loaner en halvannen uke..fin bil, men skulle teste den i litt fart, god akselerasjon fram til 128 km i timen, så stopper den helt opp..virker som den er strupet til at det er toppfarten.. Valet mode pluss (?).. Noen med lignende erfaring?
#14
Hei Tesla godt folk!

Dokker har sikkert erfaring med begge felgstørrelser. Hva vil dere anbefale en som skal kjøre på nord norske nedprioriterte fylkesveier. Har fått tilbud om å kunne gå ned til 19" og 5000kr avslag i pris. Bilen er en brukt SP85, 2013 modell med alt utstyr.

Er det noe forskjell i performance på 19" og 21"? Tenker en så tung bil må ha store felger for at ikke traction kontroll skal slå inn hele tiden viss en vil "gi på litt".. og er det så ille som forumene skal ha det til at 21" har ingen komfor,spiser opp dekk og slår inn felgen på hver en hump ?

Usikker på hva jeg skal velge..Bryr meg ikke så mye om apperance, men ønsker å ha en performance bil, men med komfor.. Hva tenker Tesla folket?
#15
Hei Tesla godt folk!

Vurderer sterkt å gå over fra fossil bil til fordel mot en brukt Tesla, 2014,  SP85 som ligger rundt 600 000. 

Lest litt på nettet og forumet deres at kuldegrader kan skape utfordringer, tenker så når kuldegradene kryper ned mot -35/-40 kan det bli problematisk å bruke elbil. Stort problem er at det ikke finnes ladestasjoner nord for tromsø (kun Alta) så er redd at jeg ikke vil ha rekkevidde til lengere turene, samt om elektronikken tåler den type kulde.

Lurer på om dere med vintererfaringen med bilen vil anbefale den til nordlige strøk med dårlig infrastruktur til elbil.
Vil ved innkjøp måtte installere 22kw hjemme-ladeenhet i Karasjok og Kautokeino og lagre bilen i garasje.
Blir å kjøre strekningen Kautokeino-karasjok(120km) og Karasjok-Unjarga(240km) ukentlig og noen ganger hele strekka på 36mil.


Lars H.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA