Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gaute

#31
Når jeg skriver som jeg skriver, så er det fordi du også får strekt opp batteriene enda noe mer med å kjøre bilen så godt som tom. Dvs til den begynner å gå seint - i praksiss litt etter at ladelyset tennes.  Med en PSA bil kan dette normalt gjøres uten å trenge være redd for at celler skal reverseres.  Think har vistnok ikke samme beskyttelse for batteriene som PSA har.  Når du har en kjørelengde på batteriene som er omtrent optimal, så er det ikke nødvendig å gjøre dette så ofte.  På vinteren er vi ofte feige i forhold til å kjøre tom for den er plutselig tom før vi beregnet.  I mai og utover begynner jeg å strekke batteriene med å kjøre nesten tom, bare for å få opp rekkevidden på batteriene.
#32
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Gearolje
fredag 08. oktober 2010, klokken 18:11
Jeg fikk skiftet olje på min gear boks i forrige uke i forbindelse med et drivakselskifte.  Etter å ha kjørt 121000 km på samme olje fikk jeg høre at den oljen var noe av det verste de hadde sett.  Må nok si meg enig med andre ovenfor at en bør skifte olje en gang mellom 30000 og 60000 km.  Kan du ikke gjøre det selv, så kalkuler med en times arbeid på verksted.
#33
Det er bare en måte å finne ut rekkeviden på, og det er å ha is i magen og kjøre til det er nesten tomt. Bilen vil vanligvis gå minst en km med svært redusert gasspådrag før den stopper.  Det er ingen katastrofe å kjøre tom for strøm - bare stopp før bilen stopper på en egnet plass.  Så er det bare å ringe kona eller naboen for å spørre om de kan trekke deg hjem.  Som oftest er det bare noen få hundre meter.  Hvis man har litt langkjøring til jobb vintersdagen, så kan dette ofte skje fordi "bunnen går ut av batteriene" når det er kaldt eller bilen har stått en dag eller to siden den ble oppladet, eller fordi føret er tungt.   Gjennom de årene vi har kjørt vår saxo er det blitt en del hjemtauinger. Men sjeldent mer enn 2 - 3 km.   
#34
Var det sirkulasjonspumpa du skiftet? I såfall så lader den ok til en sensor sier stopp det er for varmt.  Etter pumpeskiftet skal den være iorden, men det med at det blinket i ladelampa har ikke jeg lagt merkle til.  Det er ikke nødvendig å ta av støtfanger for å skifte denne pumpa, det kan bare være litt plundrete. Skralle fastnøkkel kan være et fint redskap.
#35
For meg så kan det høres ut som om bakhjulsopphenget ditt bør sjekkes.  Normalt ville jeg sagt sjekk motorinnfesting /drivaksler, men siden du hevder at det kommer bak fra, eller kan du ha noe løst som slenger i bagasjerom eller under baksetet men det hadde du vel merket under vanlig oppbremsing også.
#36
Angående kjøring på gult felt, så er regelen riktig i forhold til lav slitasje.  Men hvis du har grei fart 50 -70 km/t og skulle måtte ligge et minutt på gult hvil det normalt sett ikke bety annet enn noe høyere børsteslitasje.  Når det gjelder kommuntator er jeg ikke så redd for den bare den ikke blir kjørt veldig varm.  Da er nok den mer utsatt i lave hastigheter. (Jamfør elektrolux sin erfaring) Når kona bruker saxoen til jobb har hun en ca 2 km bakke hver vei som det er mulig å kjøre opp på grønt hvis man er tilfreds med 40 km/, men som man ligger på ca 55 - 60 km/ t når man ligger på gult.  Jeg kan se på børste slitasjen etter ca 15.000 km om hun har vært lett på foten eller ikke.  Det kan skille opp til 5000 km på  et sett børster på å tråkke litt hardt på eller ikke i vårt faste kjøremønster.
Så er det bare opp til bileier hva den velger.  Nye børster hos Citroen ligger nå på ca 1600 kr.
#37
De fleste El PSA bilene er brukt importerte, og kommer trolig fra land der det ikke  er påbudt med kjørelys.  Tror nok at de som ble solgt nye i Norge har kjørelys, for forskriften krevde det.
#38
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hvorfor stopper ladingen før 100%
mandag 20. september 2010, klokken 19:17
Flott at du nå begynner å få litt normalt liv på batterimåleren din.  Jeg har opplevd en gang at det var fullt på 30%.  Vi prøvde flere ganger å lade, men det den stoppet på ca. 30%. Jeg avtalte med kona om å være tilgjengelig for evt. kunne taue meg hjem og la ut på kjøretur i nærområdet.  På den tid hadde jeg allerede erfart at jeg kunne får 10 - 18 km ut av bilen etter den hadde gått under 0.  Etterhvert som kjøreturen forløp og bilen til stadig gikk like bra konkluderte jeg med at måleren av en eller annen grunn hadde kommet i ulage, og derfor begynte jeg å tilpasse distansen hjemmefra om hvor langt jeg erfaringsmessig kunne kjøre etter å ha kjørt en 70 -80 km.  Lampa tentest til slutt og jeg kom meg greit hjem.  Bilen ble satt på lading og måleren kom til bake i normalt lage igjen.  Det er skrevet ved flere anledninger her på forumet at PSA bilene har en utladningsbeskyttelse som gjør at bilen vanligvis stopper før den er helt tom.  Batteriene tåler derfor at å bli kjørt ned uten vanligvis  å ta skade av det, for så å få en fullading igjen.  Sterke batterier tåler dette greit, men svake celler vil trolig ta kvelden uansett innen kort tid.  Bilen er en bruksgjenstand.  Vi kjører mer enn mange og normal modus for vår saxo kan være en 60 - 80 km til dagen.  Derfor har jeg nå passert 120000 km med alle cellene inntakt.  Min konklusjon er at har du ni.cad batterier så la bilen gå mye, og den kan gi deg mye glede.  Ser hvis vår bil står over helga , så kan den fort tape en del energi på selvutladning som gjør at den går fortere tom enn når du har nyoppladet batterier. "Bunnen" går ut av batteriene.  Når jeg nå sier at jeg har en rekkevidde på over 80km på batteriene mine, så kan rekkevidden hvis det går noen dager etter at jeg ladet, og bilen er lite brukt fort bli redusert til 60km.  Hvis småkjøring er normalmodus tror jeg at du utvikler kort distanse modus på batteriene.  Kjører du mye langt, blir batteriene sprekere og distansen går opp.
#39
Den første tiden etter mitt havari hadde vi forholdsvis høyt forbruk av børster, ca 5000 km pr sett.  Dette kan også henge sammen med at det var da mine eldste barn begynte å kjøre bil på egen hånd.  Senere har kjørelengden økt til ca 15000 - 20000 km, som jeg vil si er akseptabelt med bakgrunn i historikken.  Vet at mekaniker ved de første børsteskiftene etter havari slipte med papir korning 400.  Senere antar jeg at det er børstene som har slipt det hele til.
#40
For ordens skyld kan det nevnes at både Citroen og Peugeot kommer med sine søster modeller av Mitshubishis Miev.  De er forventet i salg fra ca. årskiftet. 
Jeg har også opplevd commutatorhavari på min bil ved ca kjørte 50000 km. Enviro anbefalte et skifte av motor, som den gang ikke var så avskrekkende i pris, men lokal citroen mekaniker ville ikke gi opp motor og pusset litt. Motoren kom igang igjen - har riktig nok hatt et høyere forbruk av børster, men har nå passert 120000km og jeg ser ingen grunn til at den ikke skal fortsette i lang tid enda, bare jeg nå får somlet meg til å skifte børstene igjen før det er for sent.
#41
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ladespørsmål igjen....
lørdag 24. juli 2010, klokken 08:31
Har forstått det slik at batteriene kan ha godt av litt hurtig lading en gang i blant for å bli litt"ristet".  Under vanlig kjøring så får de litt i nedfor bakker.  For oss som ikke har hurtiglader tilgjengelig, så trekker jeg da den konklusjonen at å slepe generere kan være et alternativ i service øyemed.  Man må bare ha et fokus på hvor mye strøm/ spenning som batteriene ligger inne med, for ikke å sprenge batteriene.  Selv kommer jeg ikke til å drive denne risikosport oftere enn når vi har feilberegnet strøm mengde og må taue bilen hjem.  Det er jo noe av spenningen med å kjøre elbil.  Det blir sjeldent mer enn noen få km.
#42
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Ladespørsmål igjen....
torsdag 22. juli 2010, klokken 22:15
Hei!
Kan nå medele forumet at bilen er tilbake på veien igjen med en innbytte lader fra en dansk venn.  Stiller meg spørsmålet om det ikke ville være mulig å lage en innbytte ordning i Norge, der personer eller firmaer som har kunnskap kan reparere ladere som er defekt, sjekke de ut og få dem ut i bruk igjen. Gjerne som en bytteordning som vi kan ha på dynamoer og startmotorer.  Det tror jeg vil kunne gi en rimligere kostnad for oss som bileiere, og kanskje være med å gi liv i bilene våre lengre, siden det kan være mulig å få tak i en lader til grei pris når den ryker.
Så over til noe annet.  For å få bilkabalen til å gå opp noen ganger ble vi nødt til å slepegenerere Saxoen.  Erfarte at jeg kunne få inn ca 12 - 15 % på bateriene på en strekning som normalt trekker 10%.  Slik fikk vi ladet bilen opp til 85% noen ganger i nøden.  Har i etterkant fått høre at dette har ikke batteriene godt av, selv om det ut fra min begrensede kunnskap nærmest kan sammenlignest med hurtig lading. Fint hvis noen har en kommentar på dette.
#43
Jeg har også vært borte i problemstillingen ujevn slitte børster. Det må bare sies at jeg ikke er noen fagmann på  dette felt, men det jeg observerte med min bil var at når den var forholdsvis ny og ble kjørt en del hardere enn den blir gjort nå opplevde vi at børstene ble parvis ujevnt slitt slik som det er beskrevet.  Nå  etter i mye større grad å kjøre med nåla i grønt felt på økometeret er slitasjen mye jevnere.  Kan også nevne ut fra erfaring at når det er ujevnt slitt så er det nedre og øvre kull som er mest slitt.  Dette letter jobben med å sjekke slitasje og tid for neste børsteskift.
#44
Kjøpe elbil? / Sv: Nytt om Indica Vista?
lørdag 19. juni 2010, klokken 23:47
Tenker vi kanskje ser i- Miev først som Peugeot eller Citroen.
Har forstått det dit hen at det er noe samarbeid mellom PSA og Mitsubishi og at PSA skal lansere bilen.
#45
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Sv: Ombygging til LiFePO4
torsdag 17. juni 2010, klokken 23:03
Jeg er kjent med at Alternativ energi også har skiftet til slike batterier på Think.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA