Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gaute

#1
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Saxo stoppet under kjøring.
tirsdag 07. juni 2011, klokken 21:35
Den feilen du har fått har trolig ikke noe med batteriene å gjøre. Min saxo stoppet ikke med tre defekte celler.  Den gikk bare kortere, max 60 km. 
#2
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Webasto som fusker
søndag 20. mars 2011, klokken 08:13
Har du Elmo fått bukt med undertrykket i bensintanken?  Jeg mener jeg har samme problem med min. Det kan både suge og klukke i tanken når jeg åpner lokket.  Jeg har ikke fått sjekket ut den ventilen enda som skal utligne trykket.

mvh. Gaute
#3
Da var pærene i instrumentpanelet skiftet.  Den største utfordringen var ledningen til airbag.  Jeg trodde den var festet med en kobling rett bak holder for blinklys/vinduspusser.  Det viste seg at man koblet fra i en kontakt under rattstammen.  Når man skrur ut de to skruene som holder blinklys hendel slik at den kan trekkes ut kan man med litt lirking få trekt ut padda med strøm til airbag som ligger bak rattet. Prøv å unngå å vri på denne.  Det er ledning nok der til å rotere ca 6 runder. Rattet går fire runder fra ytterkant til ytterkant.  Hvis du har fått rotert denne ut av lage, så prøv å finne ontrent midten, for da vi du ikke slite ledningen når du svinger med rattet. Når den er ute er det bare tut og skru til man har fått ut panelet.  Godt torx verktøy er en forutsetning.  Når man monterer igjen er det viktig at man får satt kontakten helt på plass bak airbag.  Det skal klikke når den er på plass.  Jeg har kjørt en liten stund med airbagg lampe som lyste etter å ha måttet avbryte mitt forsøk tidligere på å få det fra hverandre.  Jeg fant når jeg demonterte nå at ledningen for airbag bak airbag ikke var godt nok festet i kontakt.  Feillampe sluktes da det ble riktig montert.  NB legg bilen død for strøm før du begynner på denne jobben.  Beregn deg noen timer på jobben, hvis du ikke har gjort den før. Er du rask kan du klare det på en time.  Godt lys, gjerne dagslys er en stor fordel.
#4
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Skifte lyspærer i instrumentpanelet ?
søndag 06. februar 2011, klokken 23:02
Jeg kommer til å koble bort 12 volt strømmen, skru ut de to skruene bak rattet for så å ta av dekselet for airbag.  Om nødvendig koble bort ledning til airbag. skru opp senterskruen som holder rattet og se om jeg kan få dratt av rattet.  Så må jeg få løsnet holder for hendelene for å komme til skruene.  Skulle jeg ha betalt for dette på verksted så hadde fort dette pæreskiftet kostet et par store lapper.  En av grunnene til at man kobler bort strømmen er for å unngå feilkode på airbag.  Håper at det resterende arbeidet ikke blir heftet av at ting sitter svært fast.
#5
Når vi lader på natta og skal bruke bilen neste morgen er batteriene ferskest med en liten rest av varme etter ladingen.  Vet at det ikke blir mye varme på disse batteriene, men da er selvutladingen minimal.
#6
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Skifte lyspærer i instrumentpanelet ?
søndag 06. februar 2011, klokken 13:22
Jeg holder på med denne jobben nå på min Saxo. For å skru ned midtkonsolen med radio og varmestyring er det en skrue i bunn nær askebeger, to skruer under radio (disse tre er synlige) og to skruer i knapperaden med nødblink, varmetråder etc,.  Disse skruene sitter i hver sin ytterkant av knapperaden. Ta bare av disse to små dekslene ved hjelp av et flatt skrujern el.. som man bruker til å vippe de ut med.  For å skifte den ene pæra som er bak varmeapparat hendelene må disse fem skruene løses og da er panelet greit å ta frem.  Radioen må kobles fra.  Jeg tok først ut radioen siden jeg ikke hadde oversikten på hvor skruene stod.  Hvis man bare må skifte pæra i bryteren for varmevifta mener jeg at det ikke er nødvendig å ta ned hele panelet. Hvis man greit kan ta ut radioen kommer man til gjennom åpningen til radioen. NB denne veien når man ikke lyset til varmehendlene, da de sitter i en egen lyskanal som er skrudd inn fra baksiden.  Når det gjelder instrument panelet med speedometer  og varsellamper, så er jeg i gang der også.  Man løser to skruer i ramma rundt glasset. Videre skrur man ut to skruer under rattstamme dekselet. Da er underdelen løs, og overdelen kan også plukkes av.  Så begynner moroa.  Det ser ut som om jeg må ta av rattet for å komme til en eller to skruer som holder ramma i underkant. Stemmer dette?  Det er klammeret som pusser hendel og lyshorn sitter i som stenger for å komme til disse to skruene.  Jeg tok en pause nå for å samle mot til å gå videre.  Fikk beskjed av en bilmekaniker om å koble fra batteriet før jeg begynte å ta av rattet pga. airbag.  Hvis noen har gjort denne jobben er jeg takknemlig for tips i prosessen videre. ???
#7
Min erfaring så langt etter mer en åtte års bruk av elbil er at en riktig dimensjonert skjøteledning fungerer under forutsetning av kabel blir rullet ut.  Det er shukokontaktene som svikter. Derfor har jeg som nevnt et annet sted på forum fått montert de kraftige blå kontaktene hjemme der jeg lader. Etter dette har jeg ikke smeltet noen kontakter.  Har en 2,5 mm2 skjøteledning  som er noen meter som overgang til vanlig shuko kontakt.  Med tilsammen ca 15m ledning så pleier dette å holde.  Som saxo eier går det på 16A.
#8
Jeg har også vært heldig og fått prøvekjørt i-Miev en kort tur.  Min tur gikk på isete og sporete veier der bilen viste at den er en god og stabil bil å kjøre etter veien.  Mye av det elektrolux nevner ovenfor kan jeg si meg enig i.  Det som ikke var så bra på bilen er at det kunne vært bedre lydisolering i hjulbuene.  Strøsanden lagde mye lyd i den ellers så gode bilen å kjøre.  Til tross for antispinn og andre elektroniske hjelpemidler mener jeg at saxoen er noe bedre i fremkommelighet. Teststedet var den lille bakken jeg har ut fra mitt tun som for anledningen var isdekt av tørr glatt is.  I går gikk saxoen greit opp der, mens i-Miev spant en del og tverret litt opp bakken.  Jeg var en liten stund i tvil om jeg burde rygge ned igjen og ta fart, men så begynte antispinnen å jobbe og da var jeg berga.
Konklusjon: en bil som vi gjerne kan kjøre mer. Men så lenge det er liv i saxoen blir det ikke handel enda.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil mellom stavanger og bergen
torsdag 13. januar 2011, klokken 23:16
Strekningen Tysvær - Sveio (Trekantsambandet) er relativt flat.  Mener at det er fergeforbindelse hele døgnet, bare noe begrenset.  Bare sjekk opp på Fjord 1.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil mellom stavanger og bergen
onsdag 12. januar 2011, klokken 22:25
Fra Stavanger til Haugesund har du tre undersjøiske tuneller som kan være ganske tunge, men med start i Stavanger så er de unnagjort i løpet av de 30 første km.  Fra Arsvågen til Haugesund er det relativt flat vei med lite stigninger - ca 45 - 50 km.   Du nevner pitstopp i Haugesund og det kan nok være lurt, for ca 40 - 50 km nord fra Haugesund kommer du til trekant sambandet som er en lang undersjøisk tunell. Anntar at strekningen Haugesund  Bergen er ca 130km med forholdsvis flat trasse med unntak  av Trekantsambandet og Kalandseidet mellom Os og Nestun.  Ut fra det jeg har forstått av rekkevidde på din Think bør det gå bra. Hvis ikke får du prøve å finne strøm f.eks på Os ca 30 km før Bergen
#11
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Vannservice på vinterstid.
tirsdag 11. januar 2011, klokken 20:44
Jeg prøvde meg nå rett før jul i ca 16 minus grader.  Hadde utstyrt meg med vifteovn som blåste på radiator.  Etter at Ev lite hadde stått på hele natta hadde jeg bare + 2 grader på morgenen.  Flyttet deretter hele prosessen innendørs og fikk fullført etter å ha gjentatt ladeprogrammet.  Det du nevner med at Ev-lite ikke fullfører prosessen har jeg også opplevd.  Nå sist fyllte jeg bare vann på fordi jeg hadde 22 grader på batteriene og det samme på vannet.  Forrige gang det sviktet oppførte den seg riktig etter å  ha foretatt en initiallading.  OBS - det er trolig ikke Ev -lite som svikter, den er jo bare et tastatur og skjerm for computeren som er i bilen.
#12
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Kjørelengde om vinteren
lørdag 01. januar 2011, klokken 20:39
Mål kassespenningene og del på antall blokker, sannsynligvis er de fleste blokkene like gode som da de var nye, men det kan være at et par av dem har mistet en celle (blitt 5 v istedet for 6 v).
Det skal jeg få gjort i nær fremtid. Takk for påminnelsen.
#13
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Kjørelengde om vinteren
lørdag 01. januar 2011, klokken 11:45
Har som mange årig bruker av en saxo ikke merket meg noen endring i kjørelengde i forbindelse med bruk av webasto i forhold til ikke å bruke den.  Tror heller det er andre faktorer som spiller inn som temperatur utendørs/ på batteriene.  Når vi har bruk for varmeapparatet er det vanligvis kjølig / kaldt ute som også gir den effekt at rekkevidden går ned.  Med min egen bil klarte jeg ca 40km her en dag med 17 minus grader. Ved ca 0 grader  hadde jeg ca 50 km og ved + 2 grader fikk jeg ca 56 km.  Dette er kjørelengder som er variable i forhold til batterienes tilstand.  Jeg har ikke kjørt til bilen stoppet.  Samtidig kan jeg si  at når det er kaldt tennes ladelampe tidligere enn når det er mildere. Ved minus 17 på ca 25 prosent og ved +2 på ca 13 prosent på min bil.  Har bilen blitt stående over 2 - 3 dager kan bilen være tom allerede på 40 prosent, men er den fersk ladet så kan den holde til f.eks prosent.  Tallene mine overfor er bare ment for å vise en tendens. Det kan variere fra dag til dag ellers noenlunde like forhold.  Det må bare sees på som litt krydder i hverdagen.  For ordens skyld så kjører jeg fremdeles på originale batterier som nå begynner å være litt dalende etter 124000 km.
#14
Har hørt at det er kommet en til Mitshubishi forhandler i Arendal også.
#15
Jeg er også enig i å følge minste motstandsvei i denne saken.  Det er ikke mye motstand som skal til før man passerer 200 kroner i ergrelse for egen del.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA