Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - snhansen

#16
Model 3 / Sv: Regulere regnsensor?
søndag 08. september 2019, klokken 23:04
Sitat fra: kråkebolle på lørdag 07. september 2019, klokken 14:38
Noen som har prøvd Rain repellent fra Biltema med noenlunde samme resultat?

Jeg har forsøkt. Merker stor forskjell, synes den ble mye bedre spesielt når det duskregner. Kanskje litt vel hissig når det plasker på ruten, men det er nok bare tilvenning som skal til. Merker at bilen ikke er så nervøs når jeg møter større kjøretøy langs veien(phantombrems). Det må nok gjøres noe med software for og få den optimal, men intil da kan jeg leve godt med den sånn som den fungerere etter påføring av rain repellent fra Biltema ;-)
#17
Bor i Bergen og kan dessverre ikke vise deg noen bil, men jeg hadde en fru som fikk se bilen før kjøp, og hun likte den ikke. Du kan tro vi hadde noen fine kjøreturer i starten, litt tung luft i bilen kan man si...

Men, det var bare noen turer og nå er det ingen tvil om hvilken bil som ruler, den levere som bare det for hele familien :-)
Knus på og bestill, du kommer ikke til å angre... Vi har en E-klasse som bare står i ro etter vi fikk Model 3 i hus. I sommer har vi tilbakelagt 550 mil på bil ferie, 2 voksene og 2 barn 11 og 15 år. Plassen innvendig oppfattes som større en MBén, det er helt merkelig men vi alle er enig om at den gjør det. Noe med glasstak kombinert med stor frontrute som gir en veldig luftig atmosfære. God benplass i baksetet er det og, omentrent samme som gammel bilen vil jeg si. God bagasjeplass, men bagasjerommet er litt mer upraktisk å stable inn i, men det rommer utrolig mye, mer en man tenker når man kaster bilkket inn bakluken. Så har du mulighet til å stable ting foran, noen som utligner det hele når det kommer til plass etter min mening.
På ferieturen var det bra med den store skjermen i midten, den ga hele gjengen oversikt over alt som skjedde langs veien, strømforbruk, fart, kart, neste ladestasjon osv. Kort fortalt, superpraktisk!
For en familie på 4 er det en genial bil, vi er ofte 5 stk i bilen når vi suser rundt, det er heller ikke noe problematisk. Men, jeg skjønner at du vil se og prøve bilen før kjøp så jeg håper det ordner seg. Tenkte bare dele noen er faringer med overgangen fra MB til Tesla model 3 ;-)
#18
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. august 2019, klokken 16:23
Sitat fra: HCO på torsdag 22. august 2019, klokken 16:17
Sitat fra: snhansen på torsdag 22. august 2019, klokken 12:11
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.

En god venn av meg hadde lagt ladekabelen fra sin nye hybridbil gjennom vinduet og inn på et av soverommene. Noen timer etterpå var det åpne flammer fra stikkontakten. Heldigvis var dette på kvelden og ikke på natten, og sønnen hans (som er bestekompis med min sønn) var heller ikke hjemme. Det skal ikke så mye fantasi til å skjønne at dette kunne gått ordentlig galt, og når det er snakk om førstehåndshistorier fra mennesker man kjenner godt får man litt å tenke på.
Tenkte også å kommentere denne. Synsing om elsikkerhet fra personer som åpenbart ikke er elektrofagfolk, bør man ikke lytte til. At man ikke kjenner noen som har opplevd varmeutvikling, er et svært dårlig argument for å si at noe ikke er risikabelt!

Tatt litt ut av sammenheng, men godt poeng! Det viktigste er å følge regelverket når det kommer til lading av elbil, da minimerer man risikoen for en brann i det elektriske anlegget.
#19
Jeg er av den oppfatning av at det går helt fint å lade med 15A i garasjen som du gjør i og med at veldig mange i Norges land har gjort, og fortsatt gjør det. Men, mange gjør nok dette ubevist og stoler på at sikkerhetsanordningene i huset tar høyde for den type belasting noe den forsåvidt gjør.
Jeg kjenner ingen og har heller ikke hørt om noen i nærheten som har fått brann/ røykutvikling pga dette, så man skal være litt "uheldig" hvis så skulle skje hvis man har et godkjent elektrisk nett.
Jeg har selv kun ladet hjemme med ladeboks og jordfeilvern type B, dette er for og få en god nattesøvn mens bilen lader... De anbefalingen som kommer fra elektriker, selgere av ladebokser generelt er helt innafor. En ting er hva som går, men å montere en ny dedikert kurs med godkjent boks og vern er veldig betryggende hvis du har planer om å beholde elbilen i noen år.
Om det hadde vært gratis å montere ladeboks, så hadde vel ikke vært spørsmål om hva man ville gjort. Prøv å ikke tenke på kostnaden, men mer konsekvensene av å ikke ha godkjent utstyr dersom det skulle oppstå varmgang/ brann. Totalkostnaden for bilen med ladeboks hjemme som koster 10-15000 nok endrer seg ikke dramatisk og kan være lurt og ta med i regnestykket når man først skal kjøpe elbil ;-)
#20
Model 3 / Sv: Problemer Autopilot
lørdag 10. august 2019, klokken 22:56
Sitat fra: Erlend111 på lørdag 10. august 2019, klokken 10:07
Er det bare jeg som har såpass mye problemer med autopilot og cruise control at det ikke blir brukt? Mulig jeg må gjøre noe i innstillingene, og tar gjerne i mot tips!

1. Bremser helt uten grunn. Ingen biler i nærheten.
2. Kraftig bremsing ved møtende trafikk.
3. Filbytte på autopilot med blinklys får jeg ikke til.
4. Kraftig nedbremsing ved filbytte på cruise control.
5. Bilen følger veimerkingen til høyre som gjør at jeg må overta styringen ved ca alle av og påstigninger på E18.

Jeg blir såpass irritert at det ikke blir brukt. Pendler ca 1 time om dagen der mesteparten av tiden blir brukt på E18.

Min er helt lik din bil. Må si at jeg har vent meg litt til det nå og det går ganske greit vet å være litt på hugget med gasspedalen når jeg møter større kjøretøy osv. Men, det er helt på trynet at det er sånn... Når det er sagt, så opplever jeg at dette fungerer mye bedre når jeg kjører med tilhenger bak (trailer mode). Jeg har kjørt 25-30 mil med henger, og har enda ikke opplevd fantom bremsing, spesielt🤔 Håper uansett på en snarlig oppdatering som fikser dette 😎
#21
Model 3 / Sv: Problem med avstandsholder i nedoverbakke
onsdag 24. juli 2019, klokken 07:36
Min var på 3 når jeg mottok bilen, det var litt for tett på bilen foran. Prøvde meg frem og endte på 6, da har jeg god avstand til bilen foran etter min mening, og godt innenfor 1001-1002-1003 regelen... Jeg har kjørt 350 mil på en liten uke, og kan ikke si at jeg har merket noe til at bilen kommer nær bilen foran enten det går oppover eller nedover. Mulig det er noen som ikke helt fungerer som det skal på bilen din dersom du opplever dette. Jeg merker stor forskjell på avstanden til bilen foran hvis jeg endrer mellom 1 og 6 på bilen min. Har ikke tatt en reset av hele systemet selv, men kanskje det kunne være verdt et forsøk i håp om at noe kanskje endret seg til det positive???
#22
Model 3 / Sv: Hankook med eller uten SoundAbsorber?
lørdag 22. juni 2019, klokken 10:56
Reparerte selv et dekk som hadde en skrue på omentrent samme plass for 4 år siden. Pungterte med nye dekk, og lappet med biltema sitt rep sett:

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/Dekktilbehor/reparasjonssett-dekk-2000022836

Nå er dekkene utslitt og må byttes løpet av sesongen. Har ikke hatt noen form for problemer med dekkene siden jobben ble utført. Vet at det er litt på kanten :-), noe som bilder forøvrig viser :-) å gjøre reprasjoner som dette, men alt er mulig :+1:



#23
Model 3 / Sv: Bestilling av HF på bil som er på veg.
tirsdag 04. juni 2019, klokken 14:23
Om du er i tvil så burde du bestille hengerfeste. Kjøper du bil uten og angrer etter levering, så vil det være mye styr å få bil med hengerfeste. Jeg ville uten tvil ventet på hengerfeste om jeg var deg. La tvilen komme bilen til gode, mye mer anvendelig bil med hengerfeste. De ekstra kronene du betaler for hengerfeste får du igjen den dagen du skal selge bilen. Kanskje ikke i kroner og øre, men nettopp det at du at du får solgt din pga flexibiliteten  bilen får med hengerfestet vs en uten... :-)
#24
Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 22:27
Er det ikke ganske logisk at Tesla kommer til å ettermontere hengefeste på Zeebrygge, forstår det slik at reglene er slik at det må være gjort før den blir satt skilt på. Tenker at Tesla sliter veldig om de har 5000 biler på vei uten hengerfest og der dette ikke kan monteres...

Det MÅ de jo ha tenkt på...

Tror du er inne på noe der. Er vel ikke sånn at kroken må være montert på fabrikken i USA, det kan jo være at noe av det europeiske utstyret monteres etter at bilene ankommer Teslas klargjøringssenter i zeebrygge, eller hvor enn det er, før de så blir videre sendt til sine respektive land. Det vil jo være ekstremt tunvint og serdeles ufårståelig om noe annet er virkeligheten. Men, dette er bare spekulasjoner fra min side... Slik jeg har skjønt det, så er det vel bare Europa som har mulighet for krok pr dags dato???
#25
Sitat fra: meiniac på søndag 12. mai 2019, klokken 11:05
Med fare for å tråkke noen på tærne, men når jeg ser slike oversikter så tenker jeg at noen har for mye fritid   :P

Fritid og fritid, tenker de som lager sånne oversikter gjør en god jobb for oss andre som følger med på forumet  :)
#26
Model 3 / Sv: Levering av biler med hengerfeste!
lørdag 11. mai 2019, klokken 23:33
Sitat fra: krister461 på lørdag 11. mai 2019, klokken 23:05
Hvordan la du til hengerfeste "over nettet"?

Du får mail fra Tesla delivery Team...
#27
En video som kan hjelpe deg litt på vei :-) https://www.youtube.com/watch?v=qjJybT773nw
#28
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
torsdag 02. mai 2019, klokken 00:40
Har man stålfelger så er det ikke nødvendig med ettertrekking pga at stålet kommer i spenn når man trekker til med moment, og på denne måten låses mutter/ hjulbolt slik at den ikke roterer når felgen får belastning sideveis og vibrasjoner fra underlaget. På alu felger forløper dette seg litt annerledes da det er tykkere gods og mer dødt materiale i aluminiumsfelgene, og desto viktigere å sjekke/ ettertrekke etter noen km langs veien. Dette har blitt meg forklart av dekk kyndig personell... Personlig har jeg aldri opplevd at boltene har løsnet etter noen km når jeg har etter trukket boltene på begge typer felg.  Men jeg tror det kan gå litt fort i svingene når det står på som verst på dekksentrene, og da er det fort gjort å glemme en bolt, og kanskje slurve litt med krysstrekkingen når man fester hjulet. Det er ikke mer som skal til for at alle boltene løsner sakte men sikkert... Så sjekk boltene etter du har vært ute å kjørt med bilen, det er en grei regel mens dekkskiftet er friskt i minnet. Har du glemt å stramme en bolt skikkelig når du la om, så vil det bli fanget opp før det får utvikle seg til et løst hjul. Dette gjelder om du gjør dekkskiftet selv, eller får det utført av andre. Billig garanti for en sikker biltur
#29
Model 3 / Sv: Levering av model 3
mandag 01. april 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Line K på mandag 01. april 2019, klokken 12:15
Sitat fra: Stator på mandag 01. april 2019, klokken 11:58
Min Model 3 med verifisert VIN ble solgt til noen andre. Den stod på Lillestrøm i stedenfor Bergen. En Tesla rep sa at de ble pushet til å selge så mange biler de klarte. Dermed må jeg vente på neste batch med biler som skulle komme om 2-3 uker.  Så mye for å være en trofast Tesla kunde. Dette er blir nr tre og jeg har nr 4 i bestilling.  Kjenner jeg er litt irritert nå..

Samme båt her... Bare i Stavanger. Har hatt reservasjon i over 2,5 år og bestilte i romjulen, og har ikke fått VIN. Den jeg hadde har noen andre fått.. Kunne ikke si noe mer enn antatt levering «Antageligvis i løpet av april».

Samme her, Bor i Bergen og skulle fått bilen i slutten av mars. Hadde vin nr, nå er den bilen gitt til noen andre  :-[ Bare å smøre seg med tolmodighet.
#30
Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:10
Sitat fra: snhansen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:06
...E-klassen trenger man ikke røre volumknappen...
Og da er du sikker på at ikke E-klassen din justerer opp volumet iht. farten selv? Det har iallfall alle BMWene jeg har hatt gjort, selv årsmodeller tilbake iallfall til tidlig 90-tall. Man kan selv stille inn hvor stor økningen skal være, men økningen gjør den helt automagisk og kontinuerlig ift. fart. Ville overrasket meg om ikke MB har samme funksjonalitet.

Kan godt være at volumet justerer seg automatisk :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA