Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrOtto

#61
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
torsdag 06. desember 2018, klokken 11:17
Funker på Ioniq? Funksjonen til Nissan BMS er kanskje oversett. En temperatur Hyundai aksepterer er det ikke sikkert Nissan aksepterer og hurtiglading strupes.
#62
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Räckvidd i kyla - batterivärme etc
torsdag 06. desember 2018, klokken 11:15
Batterivarmekabel? Mener du selvvarmingen til batteriet, cold weather package? Denne aktiveres vel bare under -15, usikker hva funksjonen er når tilkoblet lader og over -15. Hurtiglading i kulden øker temperaturen til en mer optimal temperatur som gjør virkningsgraden til batteriet bedre.
#63
Da hjelper denne kjøleløsningen som noen tror den har lite. Det spørs mer på energitettheten, som nå i Leaf40 er den høyeste både i volum og masse blant alle elbiler (og er et problem ved hurtiglading), om hvor varmt dette batteriet blir. Det er mulig LG-batteriene har lavere motstand og blir mindre varme per kWh ladet. Selv om det er liknende kjemi som Kona etc, så kan fortsatt Nissan BMS gjøre hurtiglading tregere en disse bilene ved høyere temperatur eller SOC.
#64
https://insideevs.com/nissan-leaf-60-no-liquid-cooling/

Og hvordan utvikler hurtiglading seg på e-NV200?
#65
Hyundai KONA / Sv: Rekkevidden på Kona nedjusteres
onsdag 05. desember 2018, klokken 17:16
WLTP er testet til bilen stopper. De andre her som sier de har kjørt over 500km på motorvei, dvs. man holder seg med god margin fra tomt batteri baserer muligens sine antagelser om hva computer melder om forbruk. For en reell test av rekkevidden må bilen kjøres til den stopper, ikke hva computer med sine avvik melder om forbruk og så estimere dette på hva man tror er tilgjengelig i batteripakken.
#66
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Sidespeil folder seg ikke ut
onsdag 05. desember 2018, klokken 15:12
Men satte inn en annen lader, var dobbel Samsung for S8, nå dobbel Ugreen med QC3.0 osv, og speilene har foldet seg ut hver gang i over en uke. Siste konklusjon er at det er avhengig av hvilket utstyr som er tilkoblet.
#67
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
tirsdag 04. desember 2018, klokken 13:25
Viktig med at plasten er ekstra fin? Jeg synes den er helt ok. E-golf er en liten bil og passer bare for enkelte. Den koster 70k kr mer enn Leaf om man bare vil ha en bil, dvs at den har 5 seter, samme batteripakke osv. Ioniq er også en liten bil der 4-5 passasjerer får det trangt.
Leaf er støysvak, har god plass og kjører svinger plantet og selv med mer utstyr enn E-golf, endel billigere. Nesten 100l større bagasjerom enn begge . Ioniq er ikke engang godkjent for taklast, enda snevrere bruksområde. Fail for det norske markedet, de bør gjøre lekser.
#68
Elbiler i media / Sv: i-Pace får stryk i test av nødbrems-systemer
tirsdag 04. desember 2018, klokken 13:19
Årets bil har dårlige nødbremserbremser (sikkerhet) og en overdimensjonert batteripakke med tilhørende ekstra stort CO2-utslipp for å kompensere på dårlig effektivitet. Gratulerer.
#69
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 03. desember 2018, klokken 08:24
InsideEVs: We Test 6 Electric Cars To Find Out Which Goes Furthest Per Charge.
https://insideevs.com/electric-car-ev-range-test-rela-world/

211km med mye kjøring i lavere hastigheter og de sier de kjører bilene til de stopper. Overraskende kort sammenliknet med min erfaring. Kona gikk mer enn dobbelt så langt, 435 km. 211 km ville jeg kanskje trodd hvis de kjørte bilen til den ba om lading, f.eks når man mister all info om rekkevidde og batteristatus der Leaf gir altfor kort praktisk rekkevidde en virkelig rekkevidde, for folk flest. 211 km kan jeg kjøre i 70-80 km/t i minus 5 med varmepumpe på 16 grader.
#70
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elendig app
tirsdag 27. november 2018, klokken 08:16
Jeg har brukt appen litt på ipad og synes den oftere kommer i kontakt med bilen enn via Android-telefonen. Når jeg trykker på land,Norge, kommer det ikke opp noen valg på listen over land.
#71
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kW kan bestilles nå!
tirsdag 27. november 2018, klokken 07:52
InsideEVs: Nissan Postpones Launch Of 60-kWh LEAF e-Plus.
https://insideevs.com/nissan-postpones-launch-60-kwh-leaf-e-plus/
#72
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 26. november 2018, klokken 21:12
Mens forbruket for 482km var 15,8 i følge bilen, var det i realiteten 16,3.
#73
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 26. november 2018, klokken 21:09
Det var forbruket jeg kommenterte, det beregnes fra tilbakelagt avstand, derav kWh/100km, ikke snitthastighet. Bilen bruker som jeg har testet og du kan lese, ikke GPS for tilbakelagt avstand. Hvor ble det av 7km? Google og min GPS-tracking stemmer overens.
#74
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 26. november 2018, klokken 21:05
Nei. Alle elbiler, ikke bare Leaf, senker hastigheten på hurtiglading mot og over 80%. Når man starter med -8 på batteriet, da har man nytte av varme i batteriet for optimal utnyttelse av den lagrede energien. Hurtigladet i 60min, temperaturen var under 40 grader, 38, om jeg husker riktig. -10 lufttemperatur ved lading.
#75
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 26. november 2018, klokken 07:25
Ellers kommer jeg til å satse på to kortere ladestopp fremover enn et fra "bare streker", 45 Gids til 400 gids. Da når man må lade til 85% GOC bruker man en time. Heller fylle for 80km på 42kW to ganger, enn bruke tid på 15kW lading. Selv med å kjøre av veien, koble til lading og kjøre på veien igjen tror jeg at det spares 15-20min.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA