Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrOtto

#46
Dashbordet viser 0-100% mellom ca. 2 og 38 KWh, brutto kapasitet minus buffer i bunn og topp som er netto ca 36 kWh
Leafspy viser SOC mellom 0 og 40 kWh, uten buffere. Derfor får du aldri ladet til Leafspy SOC 100%, eller under normale forhold tappet det til 0%.
#48
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020: 378km (ndec)
søndag 20. januar 2019, klokken 07:33
Samme NEDC, men kommer til å ha en god del lenger praktisk rekkevidde en Leaf. Håper den endelig blir godkjent med taklast.
#49
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: I gjenomsnitt hvor mye bruker Leaf?
søndag 20. januar 2019, klokken 07:06
Å lese av forbruk er bingo. Trip computer måler for lang avstand ca 3% (jeg har målt flere langturer med GPS og ettergått sporet for avvik og også sammenliknet med Google Mapsrute og ettergått denne) og viser da for lavt forbruk. Sammenliknet med Leafspy så kan en tur på 85 Gids vise 15,9 kWt/100km i trip computer, mens neste tur (lik rute/retning/avstand) på 103 Gids kan vise 15,5. Ellers i Leafspy viser forbruk siden siste lading og trip alltid forskjellig selv om begge starter på 0 km. Ellers viser summen av remaining kWh før/etter annet forbruk enn trip og utrolig nok er used Wh startet på 0, annen sum etter turen enn summen av remaining kW før/etter. Used Wh synker ved regen.

Rekkevidde kan KUN estimeres på bakgrunn av når bilen stopper, og kan ikle estimeres på bakgrunn av avleste tall. Vil du vite hvor mye bilen bruker må du installere en kalibrert strømmengdemåler på ladepunktet ditt. Da vil du finne at Leaf bruker klart mest strøm i klassen. For mye av strømmen blir til varme i lader/inverter og batteri. 384k kr for en 62 kWh med svakest elbilteknikk på markedet, ikke for meg.
#50
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Sidespeil folder seg ikke ut
onsdag 12. desember 2018, klokken 10:18
Har begynt å koble inn telefonen i laderen før jeg starter bilen, og det er dette som har gjort at speilene folder seg ut. Når jeg ikke kobler til telefonen i laderen først, så skjer det ofte at speilene ikke folder seg ut. Enten så må man lade telefonen fra USB-uttaket eller så må man tilkoble kabelen fra sigarettennerladeren før man starter bilen for at speilene skal folde seg ut automatisk.
#51
Det er også BMS som styrer ladehastigheten og denne er ulik for Nissan og Hyundai der trolig Hyundai akseptere høyere ladehastighet for høyere temperatur og større belastning for batteriet. Så det er absolutt muligheter for at dette ikke kan sammenliknes med Hyundai.
#52
Hvordan vet du det er lik batteripakke som hos Hyundai og hvordan vet du det blir lik kjøleløsning, dvs. ikke for mest for elektronikken som fortsatt gir hurtigladingsproblemer for e-NV200?
#53
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
lørdag 08. desember 2018, klokken 10:08
Forbruksmåleren viser også feil pga hjulrotasjonen som måler for lang distanse med f.eks 16 tom hjul.  Samtidig er bilen "humørsyk" Da den i tilsynelatende like forhold, temperatur, våt veibane etc. Viser likt eller forskell i forbruk. Det som står på forbruksmåleren er sjelden korrekt og kan ikke brukes for å måle korrekt rekkevidde. Også Leafspy viser forsjeller i like forhold. Min erfaring med Leafspy er at den stort sett,. 8 av 10 ganger viser 10-15% høyere forbruk unntatt de gangene den viser l10% lavere forbruk. Jeg bruker Leafspy 4-5 ganger i uken på 2x 50km turer på samme vei så jeg har grunnlag for å si dette. Jeg har kjørt 18000km siden april.
#54
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Räckvidd i kyla - batterivärme etc
lørdag 08. desember 2018, klokken 10:02
Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:11
Batteriet blir uansett for varmt, selv på turer i - grader, så hadde bekymret meg mer over for varmt, enn for kaldt ;)
Hæ?
Ikke de turene jeg har gjort i vinter.
#56
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
torsdag 06. desember 2018, klokken 15:42
Sitat fra: tuono på tirsdag 04. desember 2018, klokken 14:37
Ja...forbrukseffektivitet, ladehastighet, salgstallene, bruktpris, populariteten som drosje og ventelistene for Ioniq tyder på "fail" for det norske markedet...

Golf: Ja...se på salgshistorikk og popularitet. "Bare for enkelte"...?

Står ikke kvaliteten på Leaf godt nok på egen grunn, eller må du fundamentere den oppå andre modeller?

Ioniq drosje? Aldri sett i Oslo. Argumentene jeg leser opp er helt valide og du svarer dårlig. Disse bilene har snevrere bruksområder og blir bil nr. to for de som har en annen bil mer større plass. Prisen på e-golf er ynkelig. Dette er biler som selger svært mye dårligere enn Nissan Leaf
#57
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
torsdag 06. desember 2018, klokken 15:33
Forbruksmåleren i bilen er bare sprøyt. Ren løgn. Jeg kjørte 101km i dag og den målte 15,5 kWh/100km opp og 11,9 ned. Det gir 13.7kWh forbrukt og er forbruket den har brukt i sommer med 15-25 grader og i dag var det -6, -2. Men forbrukt SOC var 50%!
#58
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
torsdag 06. desember 2018, klokken 11:17
Funker på Ioniq? Funksjonen til Nissan BMS er kanskje oversett. En temperatur Hyundai aksepterer er det ikke sikkert Nissan aksepterer og hurtiglading strupes.
#59
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Räckvidd i kyla - batterivärme etc
torsdag 06. desember 2018, klokken 11:15
Batterivarmekabel? Mener du selvvarmingen til batteriet, cold weather package? Denne aktiveres vel bare under -15, usikker hva funksjonen er når tilkoblet lader og over -15. Hurtiglading i kulden øker temperaturen til en mer optimal temperatur som gjør virkningsgraden til batteriet bedre.
#60
Da hjelper denne kjøleløsningen som noen tror den har lite. Det spørs mer på energitettheten, som nå i Leaf40 er den høyeste både i volum og masse blant alle elbiler (og er et problem ved hurtiglading), om hvor varmt dette batteriet blir. Det er mulig LG-batteriene har lavere motstand og blir mindre varme per kWh ladet. Selv om det er liknende kjemi som Kona etc, så kan fortsatt Nissan BMS gjøre hurtiglading tregere en disse bilene ved høyere temperatur eller SOC.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA