Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - MrOtto

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17
31
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Håpløst AC-/varmesystem
« på: Onsdag 20. Februar 2019, klokken 12:00 »
Instruksjonsboken nevner at A/C og HEAT ikke bør være aktivert samtidig da dette vil føre til forhøyet strømforbruk og dette er vel som det nevnes at varmen kommer fra varmelementet i stedet fra varmepumpesystemet som er reversert for å kunne brukes som A/C. Dette er noe av ulempen ved elbil, nemlig at man sparer på varme og vifte.

Ellers er det mye mer effektivt å bruke A/C i stedet for HEAT utenom vinteren for å fjerne dugg, uten at man stiller lav temperatur som gjør det for kjølig.

32
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Alarm spylervæske
« på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 08:35 »
Er det virkelig så vanlig med varsel om tom spylevæsketank?

33
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Avbrutt hurtiglading
« på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 08:34 »
Svar fra Fortum omsider:

"Vi er klar over dette problemet. Leaf 2018, og også eldre modeller som har fått oppgradert programvare, spør om høyere spenning enn bil og lader tåler, og ladingen avsluttes på grunn av det.

Nissan og ABB er på saken, og forhåpentligvis blir det løst med en oppdatering av enten bil eller lader."

34
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: OBD 2 adapter til Leafspy
« på: Mandag 04. Februar 2019, klokken 10:27 »
Jeg har også LElink, men denne mister forbindelser jevnlig så trip-forbruk og forbrukt gids nullstilles. Noen ganger fordi telefonen mister linken til LElink og noen ganger fordi LeafSpy ikke kan lese bilens data. Gul eller oransje tilkoblingsstatus.

35
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Rapidgate blitt løst???
« på: Mandag 04. Februar 2019, klokken 10:05 »
men leaf 40 skal jo gå 35 mil uten lading...? :D ref WLTP

Nei, 27 mil. Har du kjørt Leaf40? Forøvrig nok snakk om i3 nå som starter på 320 000 kr og såvidt har plass til 3-4 handleposer (260l bagasjerom), ikke kan ha taklast og dekker på langt nær samme bruksområde som en Leaf. Det er en mindre bil der de fleste eierne kjører et eller annet dieseldrevet i tillegg på sine helgeturer.

36
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Rapidgate blitt løst???
« på: Mandag 04. Februar 2019, klokken 09:55 »
hva er langtur?!

jeg var akkuratt TR oslo moss i i3 120ah.

Samme tur i samme fart i leaf 40 er NOGO!  uten lading. imho er ikke dette en spesielt lang tur, hadde kveldsmøte i 2 timer før jeg turet hjem. ( så bilen ble kald og måtte varmes igjen)

Langtur for meg, er om fossilbil haddde måttet ha fuelstop.

116 km går ikke i Leaf40?

Uansett så har i3 120ah større batteri og lengre rekkevidde, så det er ikke merkelig at du kan kjøre lenger i denne, uansett type tur med tilhørende forbruk.

Det er heller ikke merkelig denne bilen har lavere forbruk da det er en mindre bil.

37
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 09:43 »
Vi kjørte to i bilen med bagasje og en skibag på taket. Det var -7 til -9 lett snøvær, men ganske tørr og stort sett ingen saltsnø på veien på RV4 fra Oslo mot Gjøvik og Lillehammer. Vi startet med 100% og 465 Gids. Batteritemp 11 grader fra garasjen. Varmeapparat stod på laveste mulige innstilling, 16 grader og vifte på 1 og det brukte stort sett 950-1000W opp mot 1100 i -9 og 85 km/t. Selvfølgelig B og Eco. Lå fem km/t over fartsgrensen på cruise, men aldri høyere enn 95 km/t. 420 Gids er praktisk rekkevidde og det ga ca. 195 km rekkevidde. Vi hadde brukt mer enn 210 Gids etter 100 km actual distanse, men da er de fleste høydemeter tilbakelagt. Computer viser ca. 2,7% for lang distanse og beregner for lavt forbruk. 420 Gids er praktisk rekkevidde for å kjøre ned mot 45 Gids med bare streker i displayet er ikke moro. Da har man svært liten margin.

38
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Avbrutt hurtiglading
« på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 11:24 »
Dashbord viser samme effekt, men i Leaf spy synker Batt-effekt like mye som varmeapparatet bruker når det skrus på. Selv når temperaturen økte til 1 grad under lading holdt Batt-effekt seg på 17-18 kW uten varmeapparat. Elendig. Ved lading senere da batteri holdt 11 grader ladet den umiddelbart 42 kW og holdt den effekten. Sammetype lader samme ute-temperatur. Jeg har bil fra mars med versjon A batteri -fw. Får håpe det ikke bare er med varmt batteri de har gjort endringer. Ingen avbrytelser nå, men hyppigheten sist var urovekkende.

39
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Avbrutt hurtiglading
« på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 19:16 »
Dette er kanskje noe Nissan må fikse. Det stod "bilen oppdaget et problem". Startet hurtiglading nå med i -7 på batteriet etter 10km med regen ned fra fjellet. Selv når tempen er oppe i 3 grader
så synker ladehastigheten jevnt fra start til svake 17 kW. Uten varmeapparat i gang. Skrur jeg på varmeapparatet synker ladehastigheten tilsvarende 2 kW brukt av varmeren. Laderen har 50 kW kapasitet, da burde man ha noe til varmeren uten ladestrømmen synker. Det er så hjemmelaget.

40
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Avbrutt hurtiglading
« på: Lørdag 26. Januar 2019, klokken 17:35 »
De siste seks ukene har jeg hurtigladet tre-fire ganger og to ganger har ladingen blitt avbrutt. Første lading etter fem minutter på 20% og den andre gangen på 55% etter 25 minutter. På laderen står det noe slikt som "Ladefeil, bilen oppdaget et problem" Begge ganger på ABB Terra 53 CJT lader, har vel bare ladet på denne typen lader i det siste. Starten på ladingen på nytt, og da lader den uten problemer. Sendte en forespørsel til Fortum med ladetidspunkt og lader-ID for å høre om de har utfyllende informasjon som jeg kan videreformidle til Nissan. Dette skjedde aldri i sommer-høst. Begge gangene har det vært ca. -8, men sist holdt batterier 14 grader ved ladestart. Første gang 1-2 grader. Relatert til ute-temperaturen?

41
Dashbordet viser 0-100% mellom ca. 2 og 38 KWh, brutto kapasitet minus buffer i bunn og topp som er netto ca 36 kWh
Leafspy viser SOC mellom 0 og 40 kWh, uten buffere. Derfor får du aldri ladet til Leafspy SOC 100%, eller under normale forhold tappet det til 0%.

43
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020: 378km (ndec)
« på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 07:33 »
Samme NEDC, men kommer til å ha en god del lenger praktisk rekkevidde en Leaf. Håper den endelig blir godkjent med taklast.

44
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: I gjenomsnitt hvor mye bruker Leaf?
« på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 07:06 »
Å lese av forbruk er bingo. Trip computer måler for lang avstand ca 3% (jeg har målt flere langturer med GPS og ettergått sporet for avvik og også sammenliknet med Google Mapsrute og ettergått denne) og viser da for lavt forbruk. Sammenliknet med Leafspy så kan en tur på 85 Gids vise 15,9 kWt/100km i trip computer, mens neste tur (lik rute/retning/avstand) på 103 Gids kan vise 15,5. Ellers i Leafspy viser forbruk siden siste lading og trip alltid forskjellig selv om begge starter på 0 km. Ellers viser summen av remaining kWh før/etter annet forbruk enn trip og utrolig nok er used Wh startet på 0, annen sum etter turen enn summen av remaining kW før/etter. Used Wh synker ved regen.

Rekkevidde kan KUN estimeres på bakgrunn av når bilen stopper, og kan ikle estimeres på bakgrunn av avleste tall. Vil du vite hvor mye bilen bruker må du installere en kalibrert strømmengdemåler på ladepunktet ditt. Da vil du finne at Leaf bruker klart mest strøm i klassen. For mye av strømmen blir til varme i lader/inverter og batteri. 384k kr for en 62 kWh med svakest elbilteknikk på markedet, ikke for meg.

45
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Sidespeil folder seg ikke ut
« på: Onsdag 12. Desember 2018, klokken 10:18 »
Har begynt å koble inn telefonen i laderen før jeg starter bilen, og det er dette som har gjort at speilene folder seg ut. Når jeg ikke kobler til telefonen i laderen først, så skjer det ofte at speilene ikke folder seg ut. Enten så må man lade telefonen fra USB-uttaket eller så må man tilkoble kabelen fra sigarettennerladeren før man starter bilen for at speilene skal folde seg ut automatisk.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17