Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrOtto

#31
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Whispbar eller Thule EVO?
tirsdag 02. april 2019, klokken 13:11
Ved første øyekast ser Whispbar jevnere ut med mindre areal som kan gi lavere luftmotstand ved ca. samme Cd.
#32
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
tirsdag 02. april 2019, klokken 13:10
Bilen bruker ikke mer strøm i B eller e-pedalmodus. Energiregnskapet blir bedre med regen enn trilling nedover f.eks, fordi du taper energi ved høyere hastighet enn du bevarer energien pga. økende luftmotstand. Så konstant hastighet med cruise control er optimalt ved kjøring nedover. Problemet med regen kontra seiling er at du kan ende opp med dårlig styring av wattpedalen at du retarderer for mye og må bruke wattpedalen igjen, men kontrollert styring av wattpedalen, jevn retardasjon, vil du regenere helt opp til punktet du skal seile, f.eks igjennom en sving. Jeg har kjørt 26000 km nesten alltid med e-pedal.(den har f.eks ingen funksjon om du kjører med cruise control) Det er veldig få ganger den kutter regen og bruker bremsene i stedet. Ellers gir e-pedal mer regen for samme wattpedalposisjon enn kun med f.eks B. Fordelen en elbil har er å omgjøre kinetisk energi til elektroner i batteriet ditt. Jeg planlegger fremover og ender nesten alltid opp med å starte regen på riktig tidspunkt så jeg ikke ender opp med å bruke bremseskivene eller å starte regen for tidlig så man må bruke wattpedalen for å komme frem til svingen/stopplyset. Det er en treningssak som alle bør kunne bli vant med.
#33
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020: 378km (ndec)
tirsdag 02. april 2019, klokken 12:51
KIA/Hyundai vil ikke selge biler, så da blir det vanskelig for dette å bli noe alternativ til Tesla.
#34
F.eks. Tesla, så uten AP ville Tesla kræsjet enda mer fordi den redder sjåfører fra mobil/skjerm-uoppmerksomhet eller ville sjåførene sett mer på veien uten AP? 59 000 kr for noe som som gir eieren et halvt års ventetid på service.

Hvordan slår det nye oppmerksomhetssluket av en skjerm i Model 3 ut på statistikken neste år?
#35
Elbiler i media / Dobbelpost
fredag 15. mars 2019, klokken 09:26
Dobbelpost
#36
Du vil ikke kjøre den ned til 20 Gids, da risikerer du at den stopper. Jeg vurderer aldri å kjøre ned under 40 Gids, da er marginene altfor små og man risikerer at bilen må hentes av lastebil.
#37
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Alarm spylervæske
torsdag 21. februar 2019, klokken 08:23
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. februar 2019, klokken 21:18
Sitat fra: MrOtto på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:35
Er det virkelig så vanlig med varsel om tom spylevæsketank?

Alle biler jeg har kjøp siste 20 år har hatt det, bortsett fra Leafen. Div. BMW og VW samt Teslaene.

Min opplevelse er det motsatte i denne prisklassen. Ingen av bilene jeg har kjørt som er sammenliknbare de siste 10-15 årene har hatt det.
#38
Temperatur? Jeg kjørte nordover med skipose på taket sist helt og forbruket var overraskende lavt i starten da temperaturen lå mellom 3-6 grader, men økte markant, uten noen særlig mer høydemeter, da temperaturen sank til -3 og -6 ved Lillehammer. Lav temperatur vil slå ut mer med stor taklast enn ellers.
#39
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Håpløst AC-/varmesystem
onsdag 20. februar 2019, klokken 12:00
Instruksjonsboken nevner at A/C og HEAT ikke bør være aktivert samtidig da dette vil føre til forhøyet strømforbruk og dette er vel som det nevnes at varmen kommer fra varmelementet i stedet fra varmepumpesystemet som er reversert for å kunne brukes som A/C. Dette er noe av ulempen ved elbil, nemlig at man sparer på varme og vifte.

Ellers er det mye mer effektivt å bruke A/C i stedet for HEAT utenom vinteren for å fjerne dugg, uten at man stiller lav temperatur som gjør det for kjølig.
#40
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Alarm spylervæske
torsdag 14. februar 2019, klokken 08:35
Er det virkelig så vanlig med varsel om tom spylevæsketank?
#41
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Avbrutt hurtiglading
torsdag 14. februar 2019, klokken 08:34
Svar fra Fortum omsider:

"Vi er klar over dette problemet. Leaf 2018, og også eldre modeller som har fått oppgradert programvare, spør om høyere spenning enn bil og lader tåler, og ladingen avsluttes på grunn av det.

Nissan og ABB er på saken, og forhåpentligvis blir det løst med en oppdatering av enten bil eller lader."
#42
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: OBD 2 adapter til Leafspy
mandag 04. februar 2019, klokken 10:27
Jeg har også LElink, men denne mister forbindelser jevnlig så trip-forbruk og forbrukt gids nullstilles. Noen ganger fordi telefonen mister linken til LElink og noen ganger fordi LeafSpy ikke kan lese bilens data. Gul eller oransje tilkoblingsstatus.
#43
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Rapidgate blitt løst???
mandag 04. februar 2019, klokken 10:05
Sitat fra: hemi på lørdag 02. februar 2019, klokken 23:07
men leaf 40 skal jo gå 35 mil uten lading...? :D ref WLTP

Nei, 27 mil. Har du kjørt Leaf40? Forøvrig nok snakk om i3 nå som starter på 320 000 kr og såvidt har plass til 3-4 handleposer (260l bagasjerom), ikke kan ha taklast og dekker på langt nær samme bruksområde som en Leaf. Det er en mindre bil der de fleste eierne kjører et eller annet dieseldrevet i tillegg på sine helgeturer.
#44
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Rapidgate blitt løst???
mandag 04. februar 2019, klokken 09:55
Sitat fra: hemi på søndag 03. februar 2019, klokken 23:58
hva er langtur?!

jeg var akkuratt TR oslo moss i i3 120ah.

Samme tur i samme fart i leaf 40 er NOGO!  uten lading. imho er ikke dette en spesielt lang tur, hadde kveldsmøte i 2 timer før jeg turet hjem. ( så bilen ble kald og måtte varmes igjen)

Langtur for meg, er om fossilbil haddde måttet ha fuelstop.

116 km går ikke i Leaf40?

Uansett så har i3 120ah større batteri og lengre rekkevidde, så det er ikke merkelig at du kan kjøre lenger i denne, uansett type tur med tilhørende forbruk.

Det er heller ikke merkelig denne bilen har lavere forbruk da det er en mindre bil.
#45
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 30. januar 2019, klokken 09:43
Vi kjørte to i bilen med bagasje og en skibag på taket. Det var -7 til -9 lett snøvær, men ganske tørr og stort sett ingen saltsnø på veien på RV4 fra Oslo mot Gjøvik og Lillehammer. Vi startet med 100% og 465 Gids. Batteritemp 11 grader fra garasjen. Varmeapparat stod på laveste mulige innstilling, 16 grader og vifte på 1 og det brukte stort sett 950-1000W opp mot 1100 i -9 og 85 km/t. Selvfølgelig B og Eco. Lå fem km/t over fartsgrensen på cruise, men aldri høyere enn 95 km/t. 420 Gids er praktisk rekkevidde og det ga ca. 195 km rekkevidde. Vi hadde brukt mer enn 210 Gids etter 100 km actual distanse, men da er de fleste høydemeter tilbakelagt. Computer viser ca. 2,7% for lang distanse og beregner for lavt forbruk. 420 Gids er praktisk rekkevidde for å kjøre ned mot 45 Gids med bare streker i displayet er ikke moro. Da har man svært liten margin.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA