Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrOtto

#1
Jeg opplever oftere denne vinteren at hurtiglading avbrytes eller ikke vil starte.

I dag var det ekstra ille da jeg prøvde tre gamle 50kW-ladere og tre nye "lynladere" før jeg fant en nyere type lader som bilen ladet på. De to gamle ABB gav feilmelding "Feil!Isolasjonsfeil (og noe liknende: "Farlig situasjon avverget"".
Første gang på denne lader stoppet ladingen etter under 0.5kWh. jeg prøvde å starte flere ganger, og kundeservice omstarter software på lader.
Et par CircleK lynladere gav ingen feilmelding og skrudde seg bare av. Den eldste ABB-laderen meldte "Avbrutt av bruker (eller bil)".
Tidligere i vinter har et par nye stolpeladere til Recharge avbrutt etter bare et par kWh, så har samme type stolpelader fra en annen ladetilbyder fungert.
Nå fungerer plutselig en Recharge 150kW lynlader.

Ladeporten ser hel og fin ut. Kunne heller ikke se noe fukt. Det var tørt under panserladelokk og ladekontaktlokk, selv om det regner i dag.

Noen som har opplevd liknende? Er Chademo-normen blitt ustabil, pga. manglende kompatibilitet i software?
Siden 2018 har jeg opplevd noen få avbrutte ladeøkter, men denne vinteren hadde det skjedd altfor ofte.

Kan jeg lese av evt. feil med OBDII-leser?
Leafspy og Carscanner feilkoder:
#2
Viskerne på Leaf er spesielle og gjør at den visker lenger mot a-stoplen, bedre sikt mot siden av frontrute, sammenliknet med bytte til en visker med kroken sentrert på viskern. Jeg kjøper gummi på alixpress og bytter selv, de visker av helt fin kvalitet

Du skal ha type D og 26/16". Koster en totalpris på 60-70kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005003096183772.html

Bruk denne guiden, ganske lik metode for Nissan, bare at på Nissan sitter "mothakene" som holdere gummien på plass litt lenger inn på viskeren.
https://youtu.be/adRFPUFJDoo?t=67
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Plutselig fall og ustabil SOC
torsdag 25. mai 2023, klokken 09:31
PLutselig fall i SOC skjer meg kun i lange stigninger, f.eks. rv4 Lygna fra Gran, og gjerne på lavere SOC under 40%, og gjerne når det er kaldt. Skjer aldri ellers. På toppen går SOC opp igjen til hva man kan forvente av forbruk opp stigningen.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: SOH fall 2020 40Kwh 830 km
torsdag 25. mai 2023, klokken 09:27
Leafspy er ingen fasit.
#5

Bilen har vært på service (ny software?) hos BNH, og nå er "veiledningsvolum" låst på minium volum. Når jeg nærmer meg fotoboks, så senkes radiovolum noe, og man kan så vidt høre fotoboksvarslingen når man kjører i 50 km\t når dekkstøy ikke er så høyt som i f.eks. 80 km/t. "Takk", BNH. Kartet i navigasjonen er fortsatt like dårlig.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hyundai kona fremkommelighet vinterfjellet
mandag 29. november 2021, klokken 08:13
Leaf er dårlig på vinterføre, særlig er problemet med å komme seg opp bakker. Alle forhjulsdrevene elbiler vil slite med dette, da vektfordeling er ca. 50/50, mens det før var 60/40 på forhjulsdrevne bensinbiler. I bratte bakker vil vektfordelingen over forhjulene være enda mindre enn 50%. Kombinert det med at elbiler veier minst 200 kg mer enn tilsvarende bil med bensinmotor, samt at man er svært frakoblet følelsen med hjulspinnet via gasspedalen, og disse bilene er svært dårlige på dette føret.
#7
Nissan reklamerer med Leaf fra 239 900 kr, men billigste variant man får kjøpt koster fortsatt 287 900 kr.
#8
Leafspy er nok ingen eksakt vitenskap, det er en estimering.
Ellers kan jeg tillegge at ved måling av restkapasitet i batteriet på mobiltelefonen min, så antar den høyest restkapasitet hvis den har blitt ladet tett opp til en syklus i en ladeoperasjon, f.eks. fra 10-90%.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ Leaf Tekna 2018 40 kWt
torsdag 05. desember 2019, klokken 10:12
www.autoload.no

Thule har en ny variant som synes å ha bedre aerodynamikk, mens Whispbar har noen som ser fine ut.
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: NAFs elbiltest
fredag 11. oktober 2019, klokken 07:57
Tester som baserer seg på bilens forbrukstall og så kalkulerere gjenværende rekkevidde er komplett nonsense. Det gir absolutt ikke riktig resultat. Bilens forbruksmåler er ikke til å stole på. Et stort ankepunkt er at denne baserer avstanden etter rulleomkretsen på hjulene, som i nesten alle tilfeller gir et avvik slik at tilbakelagt avstand ikke er korrekt.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: NAFs elbiltest
fredag 11. oktober 2019, klokken 07:41
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:01
Jeg må bare le. Men det er godt du finner glede i at Leaf, med å lure kundene sine, få folk til å skulle kjøre med konstant rekkeviddeangst, «knuser» konkurrenter på rekkevidde.

For meg blir det et desperat forsøk på å finne noe «positivt» i all den negative stormen rundt Leaf.

Du eier ikke engang bilen og burde lest og skrevet i et annet forum? "Liker å hate"
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
fredag 11. oktober 2019, klokken 07:39
Ting dere nevner her passer ikke overens med f.eks. "rimelig bil"

Jeg synes det er mye mer utstyr for prisen enn de fleste andre biler. Samt at den er mye mer praktisk enn andre elbiler i samme klasse, og til en lavere pris (Bagasjerom/taklast)
F.eks. bruker jeg Propilot hele tiden på pendlerturen langs E6. Det er genialt. Den adaptive cruise kontrollen er mye bedre enn den jeg prøvde på f.eks. Hyundai/Kia, der de bilene bremser umiddelbart kommer det en bil inn foran, mens Leafen forstår at bilen som kjører inn foran har høyere hastighet og reduserer umiddelbart ikke avstanden.

Lysene, nær og fjernlys, LED, synes jeg er veldig gode, sprer lyset godt og lyser langt.

Gammel under skallet skjønner jeg heller ikke, bilen er svært stille, mye mer stille enn feks. Model 3 eller Kona. Samt at bilen kjører svært flatt og kontrollert igjennom svinger.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: NAFs elbiltest
torsdag 10. oktober 2019, klokken 08:41
Reell rekkevidde er til stans, praktisk rekkevidde er rekkevidden du bruker daglig. Da kommer rekkeviddeangst inn i bildet.
Endelig et bevis på at Leaf knuser den lille upraktiske Golfen, men resultatet er nok ikke like ille for Golf, da runden hadde bakker og når Leaf hadde strøm nok til å komme opp bakken og kunne rulle uten forbruk nedfor og få ekstra flere kilometer sammnliknet om runden hadde vært flat.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
onsdag 02. oktober 2019, klokken 08:57
"Moderne bil med stemmestyring": 1. Stemmestyring har eksistert lenge, 2. Det virker fortsatt ikke.
Lite bagasjerom. Takslast?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA