Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Crown

#31
Sitat fra: Jon65 på mandag 23. september 2019, klokken 20:18
Hva drivstoff (diesel/bensin/strøm) koster betyr vel uansett egentlig lite i forhold til avskrivningene hvis man kjøper bil til 800k. Det blir uansett vekslepenger i forhold. (iallefall hvis man har "normale" kjørelengder per år)
Selvsagt. Liten grunn til å velge en ny elbil med strømutgiftene som viktigste kriterium. Men det kan jo være greit å ha et forhold til hva man kan forvente pr mnd.
#32
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 23. september 2019, klokken 11:53
Har ikke rukket å se videoen enda. Men vet Bjørn er glad i utregninger. Satte han opp sammenligning av kostnaden på turene?

Ja jeg vet at har du råd til en e-Tron har du råd til å betale for mere strøm. Men jeg prøver å gi råd til gamle foreldre som vil fortsette med Audi. Og selv om de har råd til den så er også månedlige utgfter viktige når man lever på alderspensjon.

Et interessant men i praksis umulig eksperiment hadde vært å bytte chassis på en Tesla Model X og en Audi e-Tron for å se hva forskjellen i strømforbruk ble da.

Pr nå kostet turen hans "ingenting" pga fastpris på 80 kroner på Ionity, og i tillegg var ene laderen de ladet på i Sverige gratis. Så det kostet vel 240 kroner for 1000 km. En så stor dieselbil hadde nok minst brukt 60 liter diesel på turen, dvs 1000 kroner. Uansett er jo hurtiglading noe de fleste gjør unntaksvis, som regel lader man jo hjemme. Hvis man på en ferietur må betale like mye i drivstoff som man gjorde med den gamle dieselbilen så spiller det ingen rolle ettersom brorparten av bilens drivstoff resten av året koster en brøkdel av hva det gjorde før og man sparer uansett store penger.
#33
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 23. september 2019, klokken 16:48
Nå har jeg sett videoen. Syns det var mye rot og slurv med ladingen av den Teslaen. Trodde Bjørn var på hugget og kjente ladekurvene til fingerspissene. Men tydeligvis ikke.

Hadde jeg hatt en Raven skulle han fått lånt den en ny tur.  :-X

Det er jo ikke spesielt bra at ladehastigheten er avhengig av hvis og om og forberedelser og detaljkunnskap om batterikjemien og forhold rundt det. Med e-tron er det bare plugge inn når som helst, den mottar minst 140kW fra 0% og det holder seg til 80% når det synker litt. Så slipper man å ha doktorgrad i batterilading for å få fullt utbytte av tilbudt ladehastighet.
#34
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
mandag 23. september 2019, klokken 17:49
Fart er jo e-trons største fiende med tanke på forbruk, ser ut som det er en markant økning rundt 110-120km/t. Her jeg bor er det jo 300km til nærmeste vei med over 80, så det er ikke akkurat et problem og jeg er nede i 20kWh/100km da. Tipper kameraspeil og max 20'' felger pluss bra dekktrykk har god effekt for de som er så heldige å bo i nærheten av 110-sone og opp. Om vinteren går jo hastigheten naturlig ned, og det vil ha minst like mye positiv effekt på e-tron som snø og slaps har negativ.
#35
Sitat fra: gigafactory på mandag 23. september 2019, klokken 12:09
Må si det er litt skuffende ladekurve på Raven, E-tron tok inn mye der. Ble en interessant konkurranse, regner med han redigerer og legger ut videoen snart  8)

Ja, håper han regner sammen forbrukt ladetid også så ser vi hvor minuttene ble av. Blir jo aldri 100% nøyaktig med slik test, forskjellige dager, forskjellige forhold og forskjellig trafikk, så feilmargin på opptil 10% er det nok. Synd vi ikke fikk dekktrykket på e-tron heller.

Men det viser jo hvor viktig høy og konsistent ladehastighet er. Toppfart i kW er ikke nok, det er bare for å få fine tall i en annonse, ladekurven over hele spekteret er viktig. E-tron hentet inn veldig mye på å komme raskt til 140-150kW selv med lav SOC, og bli der leeeenge. At noen kommer med en topp på 200kW midt i spekteret med bratt opp- og nedstigning, som også er avhengig av en masse faktorer på forhånd betyr ikke så mye i praksis.
#36
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
torsdag 19. september 2019, klokken 16:50
Synes det hadde vært bedre om de hadde rendyrket konseptet, istedet for å gjøre den mer lik Leaf. Gjerne beholdt batteriet, gjort den enda lettere og enda mer effektiv, puttet på app og større skjerm og bedre lys. Bingo, den hadde fortsatt skilt seg ut i mengden.
#37
Audi e-tron / Sv: Klimaanlegg
torsdag 19. september 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Amatøren på torsdag 19. september 2019, klokken 09:20
4 soners klima = mer komfort (bedre og raskere kjøling på sommer, samt mer direkte varme på vinter), men blir mer vekt. Det forårsaker vel mer strømforbruk (Marginalt på vekt? Hva med kjøle varmeeffekten vil det trekke mer, eller blir det likt/mindre da luften fordeles raskere og bedre?).

Blir mye å tenke på folkens.

Man kan slå av baksetedelen ved behov, f.eks. hvis ingen sitter der. Midtkonsollen er også like stor selv om bakseteklima ikke er på plass, så da er det vel noen få kg, ellers ingen ulemper bortsett fra prisen.
#38
Kjøpe elbil? / Sv: Liten elbil med firehjulsdrift. Kommer det?
onsdag 18. september 2019, klokken 22:41
Hyundai Kona burde jo være den laveste frukte å plukke, for den leveres jo med 4WD i bensinutgaven. Hadde vært innertier det.
#39
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
tirsdag 17. september 2019, klokken 20:16
Sitat fra: el-sprell på torsdag 12. september 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 12. september 2019, klokken 20:23
Det står moon silver

Mener å huske at det stod det hos meg også (noe jeg reagerte på), men taktrekket er sort :)

Samme her, står Moon Silver, men sort taktrekk som alle Exclusive har.
#41
Hyundai Ioniq / Sv: Dugg problem?
tirsdag 17. september 2019, klokken 09:25
Sitat fra: iknutis på tirsdag 17. september 2019, klokken 08:13
Nå har jeg kjørt med AC manuelt påslått helt siden forrige innlegg, og jeg syns faktisk det dugger mindre nå.
Forbruket har også gått litt opp, men det er verdt det. :)

Ja, AC tørker luften, så det er naturlig. At forbruket har gått opp har nok også sammenheng med at det blir kaldere ute (og våtere).
#42
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 17. september 2019, klokken 09:09
Sitat fra: DJenny på tirsdag 17. september 2019, klokken 06:35
Kjøpte E-Tron 50 i går ;)
Min kontrakt med Møller Follo er skrevet den 16.09.19 og har følgende leveringstid;  Antatt 12/20.  Senest 16/20
Er helt ok men hadde forventet tidligere basert på hva som står på Audi's hjemmeside. Hører gjerne fra andre ang leveringstid.

16/20, kanskje du må vente veldig lenge? :-D EDIT: Uke ja. Ikke måned.  :-[
#43
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
mandag 16. september 2019, klokken 18:19
Økt forbruk, økt vekt, tregere lading. De har gjort akkurat det jeg var redd for de kom til å gjøre, ødelagt Ioniq-konseptet.
#44
Audi e-tron / Sv: AVAS system (akustisk varslingssystem)
lørdag 14. september 2019, klokken 09:20
Det er ikke på e-tron i dag. Jeg savner det, ihvertfall slik det er på Ioniq, at det kan slås av og på. Er det på alltid er det mer 50/50 om jeg ville hatt det. Men e-tron 50 må kanskje få det? Er det krav om at det må være konstant på?
#45
Audi e-tron / Sv: Klimaanlegg
onsdag 11. september 2019, klokken 12:49
Unger på 10 og 15, en varm og en kald, setter veldig pris på å kunne regulere det separat, sammen med varmen i baksetet :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA