Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Crown

#16
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
fredag 25. oktober 2019, klokken 12:47
Sitat fra: Gogg på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:35
Noen som merker en vibrasjon i bilen mellom 55 og 70 km/t? Selger antydet noe om en software oppgradering som skulle håndtere dette. Jeg tenkte først på ubalanse i hjulene....irriterende ihvertfall.

Ja det er et kjent problem, uten kjent fiks enda.
#17
Audi e-tron / Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
søndag 20. oktober 2019, klokken 11:56
Sitat fra: alagerqv på søndag 20. oktober 2019, klokken 11:49
Spiller ingen rolle for meg hvordan de bygger det, så lenge jeg får varme i rattet. Du kan jo få det, hvis du velger bort ACC, og det synes for meg merkelig at ACC skal påvirke hvordan ratt du får. Om det er den gamle can-bus'en som er full eller ikke vet jeg ikke, men i 2020 forventer jeg mer.

Hvis jeg ikke skrev det klart nok, så er måten e-tron har løst deteksjon av at man holder i rattet, induktive følere rundt hele rattet. Dermed slipper man å holde like hardt i rattet som man må med andre biler for at bilen skal merke at du har hendene på rett sted, ulempen enn så lenge er at varmetrådene til rattet ville forkludret. Håper de får løst det snart. Varme i rattet er et savn for meg også, har jo det på Ioniqen f.eks, men det er feil det du skriver at det er pga gammel teknologi. Det er snarere pga ny teknologi, som gir bedre løsning for èn utfordring, en ødelegger dessverre for en annen.

Velger man bort ACC så trengs det jo ingen sensorere i rattet og dermed er varmen i rattet ikke noe problem.
#18
Audi e-tron / Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
søndag 20. oktober 2019, klokken 11:37
Sitat fra: alagerqv på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:04
Har de klart å få rattvarme? det er litt 1999 mer en 2020, men stas likevel på norsk vinter.
Nei, Audi bygger fortsatt bil på gamlemåten... Du får ikke varme i rattet og ACC. Du får kun lov til å velge en av de to.

Jeg hadde tenkt å bytte ut vår Volvo XC90 med e-tron 55 og Tesla S75D med e-tron 50, begge med begge alternativene, men siden kona krever varme i rattet og jeg ACC, så blir det ikke Audi...

Selv Hyundai har kombinasjonen på bilene sine..

Akkurat det med at de ikke har varme i rattet samtidig som ACC, har med at de bygger på en ny måte... Vanligvis krever ACC at man holder i rattet med en viss motstand for at ACC skal merke at du holder i rattet og ikke begynner å klage over at du må holde i rattet. Det slipper du med Audi, den måler induksjon i rattet eller noe slikt slik at det er nok å ha et par fingre på eller noe, men ulempen er at man ikke får varme i rattet samtidig.
#19
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde vinterstid
lørdag 19. oktober 2019, klokken 15:18
Fra Bergen så går det fint å kjøre til Aurland og lade på Ionity i full fart, og så videre til Hemsedal uten problemer selv om vinteren. @EV-driver: Det er Ioniq, ikke Ionic :) (Q ikke C)
#20
Hyundai Ioniq / Sv: Dugg problem?
fredag 18. oktober 2019, klokken 16:59
Sitat fra: iknutis på fredag 18. oktober 2019, klokken 14:51
På sist service merket verkstedet at AC-kompressoren min lakk olje og gass.
Kan være en viktig bidragsyter til både dugg (manglende tørking av luft) og at jeg syns klimaen var slapp i sommer når det virkelig var varmt ute.
Gleder meg nå til å få skiftet den og testet videre. :)
Høres ut som en synder det ja!
#21
Audi e-tron / Sv: Er myAudi nede for telling?
lørdag 12. oktober 2019, klokken 18:15
Ja. Jeg fikk dette svaret tidligere i dag da jeg meldte det inn:

Hei,

Takk for din henvendelse vedrørende Audi digitale tjenester.
Ditt saksnummer er: xx (Vennligst lagre dette saksnummeret for raskere oppfølging.)

Vi foreløpig opplever forstyrrelser i våres systemer som muligens er relatert til ustabilitetene du opplever. Våre teknikere jobber med høyeste prioritet for å få løst dette problemet fortest mulig.

Hvis du fortsatt opplever forstyrrelser senere idag eller imorgen, send oss gjerne et skjermbilde av feilmeldingen du får sånn at vi kan feilsøke i detalj.

Vi takker for din tålmodighet!
#22
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
fredag 04. oktober 2019, klokken 23:06
Samme erfaring her, fikk på 19'' Nokia R3 mandag morgen, har bare kjørt til/fra jobb denne uken men forbruket er konsekvent 10-20% lavere nå enn samme kjøring med 20'' sommerhjul ukene før, selv om det har vært 4 grader om morgenen. Skal på langtur neste uke, det blir interessant. Nokia R3 ruller veeldig lett kjennes det ut til.
#23
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:33
Varierer vel litt, jeg har fått 150kW til 80% og litt til.
#24
Audi e-tron / Sv: Forsikring
torsdag 26. september 2019, klokken 19:48
Møller leverte god forsikring via Enter da jeg kjøpte, jeg betaler ca 6000/år for 16000km og beste forsikringen de hadde. 75% 5. år.

Og anbefaler alle med elbil å boikotte Gjensidige, uavhengig av pris, de har gått høyt ut og nærmest i klartekst  sagt at de ikke vil ha elbiler, og snakker opp prisen på elbiler, ser ut som det er mest basert på store utgifter på Tesla men de kjemmer alle under en kam.
#25
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. september 2019, klokken 13:04
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2019, klokken 11:08

Merforbruket ved litt lavere temperatur er neglisjerbart, i hvertfall så lenge Bjørn ladet bilene rett før avreise så batteriene ikke var kalde.
Nå er det neppe batteritemperaturen folk tenker på når temperaturforskjeller diskuteres. Derimot endres luftens tetthet som funksjon av trykk og temperatur. Luftmotstanden endres proposjonalt med luftens tetthet.

Nettopp. Og det blir desto mer avgjørende i motorveihastighet. Batteritemperaturen regner jeg med at begge bilene er så avanserte her at de har veldig god kontroll på det selv, det er jo ikke Leaf vi snakker om.
#26
Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. september 2019, klokken 06:25
Om det er forbruk med eller uten ladetap man ser på kommer jo an på hva man er ute etter å måle. Om man ser på rekkevidde er jo ladetapet uinteressant og feil å bruke. Ser man på kostnader og ladetid blir det derimot interessant

Nå går du ut i fra at bilene viser tall som er sammenlignbare. Men bilene viser tall på forskjellig måte. Noen har med forbruk mens den står i ro, andre ikke. Noen har med litt ladetap i tallene, og så er det nok forskjellig måte å regne seg fram til strømforbruket. Fra fossilverdenen vet vi jo også at det bilen sier ikke kan stoles på, jeg har hatt en Toyota som viste 20% for lavt i forhold til når jeg målte tall fra bensinpumpen, mens Subaruen min alltid viste nesten helt riktig. Når biltallene så brukes som forbrukstall i en test blir det urettferdig for Subaruen.

Tallene levert fra lader kan derimot brukes, og jeg tror ikke at bilene har så enorm forskjell i ladetap. Det er i så fall enorm sløsing for de med høyest ladetap. Dermed sitter vi igjen med at det bilene viser er regnet ut på forskjellig måte, og ikke kan brukes fullt ut ved sammenligning på tvers av merker.
#27
Sitat fra: gr på onsdag 25. september 2019, klokken 08:38
Sitat fra: Crown på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:21
Det var mer vind andre steder på veien viser vindtabellene som en eller annen la ut på Facebooksiden til TB, og også litt kaldere søndag, det har mye å si for motstanden.
At det var kaldere søndag er jo rett og slett bare fake news. Er ikke vanskeligere enn å se på instrumentpanelet i videoene. Ved Løddekøpinge (midtveis) viser Model X 17 grader (lørdag), mens e-tron viser 20,5 grader (søndag). JA det var vått og kjølig helt i starten av e-tron testen, derfor ga han også e-tron en tjuvstart fordi han trodde det ville være dårligere forhold, men kort tid etterpå var det tørre veier. Totalt sett kan det ikke ha vært veldig ulikt de to dagene, noen deler av testen er det høyere for X, og andre høyere på e-tron.
Men i alle dager, hvorfor klipper du vekk neste setning fra meg - "Så alt i alt var det sikkert ganske likt." som sier at vi har samme konklusjon? Er det bare for å krangle? Vi er jo enige i at forholdene kan regnes som likeverdige totalt.
#28
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:27
Om man bruker TeslaFI så får man enkelt ut tall fra alle ladesesjonene.
Er det levert antall kWh, altså inkludert ladetap, og ikke hva bilen rapporterer hva den får inn? Da kan vel det brukes ja. Eneste testen jeg har sett der tallene ble oppgitt var den siste sammenligningstesten til elbil24 da alle kjørte til 0% og så ladet på Ionity, som gav følgende tall, som man ser er det litt avvik.
[ You are not allowed to view this attachment ]
EDIT: Merk at der hadde I-pace 22'', e-tron 21'' og de to andre 20''.
Testen til TB viste jo også at X viste for mange km og e-tron for få, så det er relativt viktig med eksterne målinger.
#29
Sitat fra: el-sprell på tirsdag 24. september 2019, klokken 20:29
Tenkte mest på at vindmøllene stod stille nedover i Sverige den dagen han kjørte E-tron. Teslabjørn mente at det var veldig lite vind. Strekket med våt asfalt var vel ikke så alt for langt?  :)

Det var mer vind andre steder på veien viser vindtabellene som en eller annen la ut på Facebooksiden til TB, og også litt kaldere søndag, det har mye å si for motstanden. Så alt i alt var det sikkert ganske likt. Ellers er det også en svakhet med testen at det er tallene bilene rapporterer som brukes. I en fossilbiltest vil man jo alltid bruke antall liter fylt bensin delt på antall km helst fra GPS for å få nøyaktige og etterprøvbare tall, slik burde det vært for elbiler også, og antall kWh levert fra laderene burde vært oppgitt. Dessverre får man ikke det fra Teslaladerene, så da må man bruke Ionity eller lignende for alle bilene.
#30
Ser dere videoen til TB så er det jo nettopp det han poengterer, at ladehastigheten til X og S er ikke noe særlig spesiell mer, og Tesla må ikke stoppe utviklingen av dem, men gi dem samme batteriteknologi som Model 3. Faktisk ville jo e-tron fra og med 1000km bare rykket fra, og med tilhenger ville den rykket fra enda før.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA