Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Crown

#1036
Puh, imponerende lesning :)

Men på den annen side, hadde en tur Bergen-Oslo-Bergen en helg i fjor vinter med Subaru Outback dieselen min. Fylte tanken full før jeg kjørte. Kjørte til Oslo, tok bare en 10 minutters pause underveis for å spise matpakken min og lette på trykket. 23 grader på varmeanlegget hele veien, gode seter og god musikk på anlegget. Det var visst glatt over fjellet og ned i -18, men jeg merket lite til det med Subaruen min med piggdekk, jeg kjørte forbi en masse biler på veien. Ankom Oslo frisk og fin etter en 6-7 timer, besøkte de jeg skulle besøke der og gjorde så samme øvelsen tilbake to dager etter.  Fylte tanken vel hjemme etter 1100km, 60 liter diesel fylt på et par minutter, og et snittforbruk på under 0,55. Noen hundrelapper fattigere, men veldig med tid rikere og MYYE stress og bekymring sluppet høres det ut som.

Så jeg tenker Leafen vi har i bestilling får lov til å bli hjemme når vi skal på langtur :-D

#1037
Mitsubishi Outl. PH / Sv: test av Outlander PHEV
fredag 11. mars 2016, klokken 09:56
Skulle vært en "voksen"-modus på bilen, for de som faktisk klarer å tenke selv. Jeg klarer omtrent ikke å kjøre bil uten at beltet er på, føler meg helt naken, så jeg trenger ingen til å mase som besatt med en gang beltet er av. Jeg vet også når jeg lukker og åpner bakdøren, og jeg vet inderlig vel at jeg trykker på en knapp - lider ikke av ukontrollert fingerskjelving, så jeg trenger ingen til å minne meg på det. Jeg vet også godt at det ikke er lurt å trykke på navigasjonen mens jeg kjører, så å bruke evigheter hver gang for å trykke "ok" på alle advarsler klarer jeg meg fint uten. Oppstartlyder er også helt unødvendig, jeg vet at jeg starter bilen.

Varsellamper er helt greit, og mer enn nok ved f.eks. lite spylervæske eller bensin. Lydvarsler som kommer når det går lang tid uten f.eks. belte er også ok. Men all pipingen i denne bilen er faktisk så ille at det er et digert minus når jeg vurderer kjøp, den har så mange andre fordeler at jeg har tenkt på det flere ganger, men så var det all denne pipingen...

Outbacken min piper når jeg har kjørt litt uten at beltet er av, og hvis jeg legger litt for tunge ting i passasjersetet, da tror den det er passasjer som skal ha belte på. Den har el-håndbrekk, så hvis jeg ikke har beltet på så løser det seg ikke ut automatisk når jeg løser bilen, skjønte ingenting første gangen. Hvis jeg klarer å stille lysene slik at de er på mens jeg går ut av en avslått bil (det skal litt til), så piper den. Men det er det, og det er nok.
#1038
Mitsubishi Outl. PH / Sv: test av Outlander PHEV
torsdag 10. mars 2016, klokken 21:32
Hehe, all den voldsomme pipingen for alt mulig _er_ faktisk utrolig irriterende for mange i Outlander, undertegnede inkludert. Hvorfor skal det pipe når bakluken åpnes, når man åpner døren for å hente posten uten å slå av motoren osv osv... Det er ikke alltid man vil hele nabolaget skal høre hver gang man foretar seg noe i bilen :-D Pre-crash systemet, filskiftevarsler osv er også i overkant ivrig, og krever nesten hørselvern. Og så piper det vel når man trykke på klimaanlegget eller andre knapper...  Det burde være mulig å slå av eller redusere volumet på alle lydene, er det ikke det?

#1039
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs Soul
tirsdag 08. mars 2016, klokken 10:57
Jeg liker egentlig Soul bedre enn Leaf, utseendemessig, kjøremessig og interiør, men voldsom forskjell synes jeg ikke det er. Det som gjorde at vi falt ned på Leaf, er at den ble billigere med Agrol-avtalen, den har så stort bagasjerom at vi kan bruke den til helgeturer til  hytten i sommerhalvåret, nærlyset er bedre med LED, lyden er bedre i toppmodellene, den har litt mer rekkevidde i 30kWh-utgave, og klimaanlegg/lading kan styres via app. I tillegg er forhandleren langt nærmere oss. Nå er det med app litt dårlig argument for tiden, men satser på at det ordner seg til mai når vi får den. :)

Så det som er rent fysisk kan man ikke gjøre noe med, som bagasjerom, pris og rekkevidde. Resten får følelsene bestemme. :)
#1040
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer Leaf 30 kwt eller brukt Tesla
mandag 07. mars 2016, klokken 10:09
Har også landet på at det vil alltid kommer noe nytt og bedre, så nå er en Leaf 30kWh i bestilling. Denne fungerer helt fint som vår nr 2 bil, ja til og med til hytten om sommeren, selv om det kommer nye og bedre biler med mer rekkevidde. Planen er derfor å beholde den i 8 år og avskrive den helt da, alt vi måtte få igjen er ren bonus. Et lite regnestykke jeg satte opp viste at i forhold til å beholde Yaris hybriden vår så var det ca 260.000 kroner spart i driftsutgifter over en 8-årsperiode. Fordeler kommer sikker til å forsvinne, men uansett...

Som erstatter til nr 1-dieselbilen er vi mer i tvil. Den er helt i perfekt stand fortsatt, hvis vi hadde parkert den i garasjen og brukt den bare til langturene og de verste vinterdagene ( fæl bakke hjemme, <3 Subaru) så varer den sikkert fint i 10 år til uten store utgifter, så kan den kastes. Da kunne vi kjøpt en liten elbil til for å erstatte til-fra jobb pendlingen den også blir brukt til. Alternativet er ny Outlander ladbar som hadde elektrifisert til-fra jobb reisingen, men det er vanskelig å forsvare de 200-250k i mellomlegg der uten andre elbilfordeler enn miljø og billig strøm. Brukt Tesla S har jeg ikke troen eller lyst på, det er bare slik :) Orker ikke småplunder med bruksbilene, og jeg ser for meg mye plunder med Tesla etter noen år, og uansett garanti er alt som krever verkstedsbesøk med lang avstand til verksted stress.
#1041
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
onsdag 24. februar 2016, klokken 23:22
Ja da har jeg bestilt en Leaf 30kWh 6,6kW Nordic, i dark grey metallic! I et forsøk på å skille meg litt ut på parkeringsplassen har jeg også bestilt med protection pack, skvettlapper og vindavvisere. Leveringstid i mai. Da må Yaris hybriden til pers som nr 2-bil i heimen, dvs regner med det nå blir Leafen som blir mest brukt, innesperret av bompenger som vi er. Får benytte tiden til å lese meg litt opp her inne :-)
#1042
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
fredag 29. januar 2016, klokken 10:01
Ser ut som det blir Leaf, da i den nye 30kWh-utgaven som det er kampanje på nå i Nordic-utgave. Har testet litt, skal teste mer når jeg får lånt bil, men det virker som Leaf har mye bedre lys enn Yarisen, og også lyktespylere, Kiaen har IKKE bedre lys :) Golf utgår dessverre fordi jeg ikke liker forhandler (Møller).
#1043
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
fredag 29. januar 2016, klokken 09:47
Sitat fra: FroBe på søndag 06. desember 2015, klokken 23:49
Den eneste sære pæren jeg vet om at Philips er alene om er 9012 (HIR2) som gir 1875 lumen, mens vanlige halogenpærer kun gir 1500 lumen.
Den eneste halogenpæren som er kraftigere er H9 med 2100 lumen, men den trekker hele 65W.

Er du sikker på at pæren din får full spenning?
Hvis ikke så er det ikke rart den lyser dårlig, på en eldre Yaris ble det målt en forbedring på 45% ved å sette inn nye kabler/rele:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen/a/10055008/

Det er HIR2-pære ja. Og bilen er jo nesten ny ( i mine øyne) og fortsatt under garanti, så jeg vil ikke begynne å skifte ledningsnett :) Men har målt spenningen og den er ok. Toyota har ikke noen løsningsforslag, annet enn å bytte til faceliftutgaven som skal ha bedre lys. Så lyktene er nok rett og slett bare så dårlige :)
#1044
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
mandag 30. november 2015, klokken 15:47
Takk for svar, ser ut som det er litt delte meninger men at e-Golfen trolig har best lys. Får teste litt :)
#1045
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
søndag 29. november 2015, klokken 18:20
Hva med e-Golfen da, noen som har erfaring med den? Virker som Leaf og Soul ikke har de beste lysene ut i fra hva jeg har googlet meg til og blir beskrevet her.
#1046
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
søndag 29. november 2015, klokken 17:04
Sitat fra: tutti på søndag 29. november 2015, klokken 16:44
Jeg tror det er en dårlig ide å bytte til ny bil pga. lysene. Særlig når du har såpass ny bil mht. verditapet. Hva med å oppgradere lysene på din eksisterende bil? Mye billigere.

Vanskelig å få til noe oppgradering, nærlyset er helt umulig å få noe bedre på. Er samme pæren som er nær/fjernlys, det er kun optikken som skifter fokus, og det er en utrolig sær pære som kun Philips lager. Fjernlyset kan man vel kjøpe noe ekstra til, man det er vanskelig å finne et fornuftig sted å feste det. Toyota har ikke noen gode forslag til det i hvert fall, og jeg har aldri sett en Yaris HSD med ekstralys.

Nå har jo denne bilen utrolig lavt verditap, men klart - det er jo også fordi man har lyst på ny bil og å prøve elbil også :)
#1047
Kjøpe elbil? / Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
søndag 29. november 2015, klokken 15:29
Hei, vi har i dag en 2012 Yaris hybrid som nr 2-bil, har vært en prikkfri bil som vi er fornøyde med med unntak av at den har forferdelig dårlige lys; både fjern- og nærlyset. Dårligste jeg har hatt, faktisk. Vurderer å skifte til elbil for å få med oss litt goder derfra før det forsvinner, men da skal det være en med best mulig lys da vi kjører en del på mørklagte veier.

Hvilken av e-Golf, Soul EV og Leaf har best lys, og hvordan vil dere sammenligne det mot andre biler dere har hatt? (Utelater e-UP, miev, Tesla og miEV med vilje ;-)) Tenker helt ny bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA