Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Crown

#1006
Hyundai Ioniq / Sv: E-golf vs Huyndai.
mandag 22. august 2016, klokken 22:05
Sitat fra: moby666 på mandag 22. august 2016, klokken 21:53
Tja du får nok rabatten uansett om du er medlem eller ikke, men selger ønsker gjerne å "skrive det på noe", slik at de ikke ødelegger veil pris.


Tja... nei, tror dette går av forskjellige budsjetter, sentralt og lokalt. Da jeg forhandlet pris på Leafen, så var det bom stopp på et tidspunkt, nå kunne de ikke gi noe mer, da gikk de i minus, han hentet inn salgssjefen og viste noen tall og greier. Så nevnte jeg det med Agrol-rabatt, og da var det plutselig ikke noe problem å gå ned 20k til i pris. :-D 

Etter de siste svært positive artikler så tror jeg nok forhåndssalget på Ioniq går sterkt opp. Prisforskjellen mellom Soul og Ioniq er f.eks. alt for liten nå til at man ikke skal velge Ioniq i stedet.

#1008
Hyundai Ioniq / Sv: E-golf vs Huyndai.
mandag 22. august 2016, klokken 19:00
Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. august 2016, klokken 17:34
Agrol........ ?

Er medlem av Bondelaget, da får man storkundeavtale hos Agrol, og derav rabatt på en hel rekke biler (og andre ting). Da jeg kjøpte Leafen var det hele 15% rabatt (nå er den bare 10% på Leaf), mens det er 4% rabatt på Ioniq electric (8% på de andre). Man må ha vært medlem i minst 2 mnd for å få den da.

https://agrol.no/avtaler/bil
#1009
Hyundai Ioniq / Sv: E-golf vs Huyndai.
mandag 22. august 2016, klokken 15:33
Ioniq med vinterdekk, teknikkpakke, metallic lakk, ventilerte skinnnseter, med Agrol-rabatt  kom på 273k. Det synes jeg er en veldig god pris, tilsvarende for Golf er minst 50.000 mer og da er det en mindre og dårligere utstyrt bil (med unntak av appstyring, som jeg i det lengste håper på kommer til Ioniq også ettersom den har det i andre land). I tillegg vil jeg helst ikke ha noe med Møller å gjøre.

For meg var det en "nobrainer" når vi skulle ha en ny elbil til som skal ha levering i år. Veldig fornøyd med Leafen også, det er en trivelig bil, men Ioniq'en ser ut til å overgå den på det meste, i tillegg til at den ser ut som en bil :-D
#1010
Kjøpe elbil? / Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
lørdag 20. august 2016, klokken 18:41
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. august 2016, klokken 10:18
Må si Hyundai falt kraftig i anseelse hos meg nå. Dvs. det er vel kanskje importøren som har laget denne listen hvor de bevisst kommet med gale og misvisende påstander.

Ja jeg også fikk denne listen da jeg forhandlet om Ioniq'en. Den har visst kommet fra importøren. For meg som har Leaf Nordic fra før, som visstnok er sammenligningsgrunnlaget, ble det ganske latterlig og selgeren ble litt flau når jeg påpekte at det var mer feil enn riktig i oversikten. Er det det samme med de andre bilene, så gjør de lurt i å trykke delete på filen og deretter tømme papirkurven. ;)
#1011
Leaf 2010-2017 / Sv: Irriterende pling plong på navigasjonen
lørdag 20. august 2016, klokken 18:28
Sitat fra: leafnor på lørdag 20. august 2016, klokken 17:00
Kan det være noe med RSS feeds å gjøre. Se i meny om du finner noe om Information Feeds. Slå de av.

Har ikke lagt til noe som jeg vet om, men har valgt "slett alle" på you+, får se om det hjalp noe :) Takk for tipset.
#1012
Leaf 2010-2017 / Irriterende pling plong på navigasjonen
fredag 19. august 2016, klokken 23:07
Sånn hist og her, tilsynelatende uten noen grunn, så kommer det en pling plong på navigasjonen, så kommer spørsmål om jeg vil spille det igjen eller lagre... se vedlegg. Spiller jeg av så går det bare et par sekunder og den viser ikke noe spesielt, kan trykke lagre, og ikke no annet skjer enn at den hopper tilbake til kartet, eller kan velge tilbake-knappen.

Hva er dette for noe, og hvordan får jeg det vekk? :)
#1013
Sitat fra: nime01 på fredag 19. august 2016, klokken 21:22
Dere som bestiller bil.. hvilken forhandler? Min lokale har ingenting å melde om Ioniq ennå...

Scanauto på Kokstad her, kjempegod kommunikasjon med selger. Hadde en forhandler nærmere, men de gadd ikke svare på henvendelser en gang. Har ikke prøvd eller sett bilen live ennå da, første gang jeg har gjort noe slikt. Men det jeg har sett av Hyundai de siste årene er jo at det bare blir bedre og bedre i store sprang, så jeg tipper kvalitetsfølelsen og kjøreegenskapane går utenpå Leaf uansett :)
#1014
Sitat fra: Goggen123 på fredag 19. august 2016, klokken 20:20
GRATTIS! Jeg er også på nippet til kjøp.  Men i følge agrol er det vel 8% medlemsrabatt ?

Takker! Kommer straks ny tekst på sidene til Agrol, Ioniq var ikke påtenkt da det ble skrevet. Fikk en lengre utgreiing fra Agrol om emnet,  som egentlig hørtes fornuftig ut, men summa summarum var det bedre med 4% enn ingenting, som f.eks. MB og BMW gir på sine elektriske utgaver. Alle andre Ioniq'er får 8%.
#1015
Ja, da gikk jeg også hen og bestilte meg en Ioniq, har blitt misunnelig på kona som får kjøre Leafen til jobb hver dag mens jeg må kjøre diesel 4WD'en ;) Sant å si føles det ikke bra å gå tilbake til knatrediesel med manuell kasse etter å ha kjørt elektrisk en stund. Nå skal sistnevnte få hvile i garasjen til ferieturene, tilhengerkjøring og de harde vinterdagene (vi har en illle gæli vei opp til huset), og få en god del år mer levetid uten småkjøringen.

Forresten fikk jeg endelig bekreftelse på at det blir 4% Agrol-rabatt på Ioniq electric, ikke Leaf-størrelse på rabatten, men absolutt noen tusen å få med seg for de som er medlem :)
#1016
Tilhenger på Leaf, får man det godkjent? Jo, klart at alt går. Ser jo i Afrika når de er 25 mann, ti geiter og to stråhytter i en gammel Peugeot 505, men særlig lettvint eller anbefalt er det ikke. Må jeg kjøpe diverse ekstra ikke-godkjent utstyr fra 3. part for å få det til så må jeg kjøre ganske mye for å spare det inn igjen også, all den tid vi allerede har en annen bil med alt på plass :)

Ellers er det å kjøre godt under fartsgrensen med mindre det er kø, et ikke-tema for meg, kommer aldri til å skje at jeg frivillig er en sinke for andre i trafikken. Så det blir nok å vente et par år til til en bil med plass og muligheter ala Tesla Model X kommer ned på et levelig prisnivå og har normale dører, så blir den store bilen en elbil også :) Hytten ligger 15 minutter gange fra nærmeste parkeringsplass, så lademuligheter der har jeg ikke.
#1017
Hehe, nei ikke vekt jeg tenkte på, men volum. Andre bilen er en Subaru Outback med verdens største takboks (Thule 900), turen før denne var vi to voksne og to skolebarn, stort telt, liggeunderlag og soveposer til alle, 4 fiskestenger med all verdens fisketilbehør, 50 liter vann i dunker, mat og klær/fjellsko for alle forhold i en uke, en ny mikrobølgeovn til hytten, stor kjølebag, kokeapparat osv osv, så da strakk ikke akkurat Leafen til, selv om jeg er positivt overrasket over plassen :)

Og godt over 200km faktisk rekkevidde er altså full oppnåelig uten å kjøre unormalt pent på vestlandsveier så lenge været er riktig.

#1018
Brukte Leafen til hytten for første gang pga lite bagasje, og kjørte Askøy-Jondal i helgen. Startet på 100% og da vi parkerte på fergekaien etter 106,5km var det fortsatt 50% igjen på batteriet. Det synes jeg var meget pene tall, det er jo noen bra stigninger på veien og jeg var slett ingen sinke, kjørte bl.a. forbi et par biler oppover som ikke klarte å holde fartsgrensen. Må sies at været sikkert var helt ideelt, 14-15 grader og tørre veier. Bilen "slukte" 7% på vei opp til Kvamskogen, men fikk igjen 4% av dem nedover igjen.

Vel over med fergen så var det tid for å prøve Grønn Kontakt sin 14 dager nye hurtiglader i Jondal, første hurtiglading også for vår del. Det gikk som en drøm, og på de 14 minuttene det tok oss å handle på butikken hadde bilen ladet fra 50-90% og dermed hadde vi nok strøm til resten av helgen.

På vei hjem startet vi på 79% på fergekaien, men det høljeregnet store deler av turen og vi hadde ikke mer enn 16% igjen da vi kom hjem. Uansett blir det nok flere elbilturer til hytten når bagasjemengden tillater det!
#1019
Lading / Sv: Leaf 2016modell. Lade til 80%.
onsdag 15. juni 2016, klokken 21:30
Du har helt sikkert fått feil brukermanual. Det hadde jeg også, lette meg ihjel etter innstillingene i bilen. Har fått ny nå og der er det ikke nevnt 80% med et ord :) Så da slipper jeg å stresse med _det_...
#1020
Lading / Sv: 8A eller 10 A kabel som standard i 30 KwH Leaf?
mandag 13. juni 2016, klokken 23:40
Etter at jeg purret torsdag, så kom mail fredag om at nå var kabel ankommet og jeg kunne bare hente den og nye instruksjonsbøker (fikk med til 24kWh). Det gjorde jeg i dag tidlig, men det var ikke så enkelt. Først var det vanskelig å finne, og deretter ville de ikke gi det ut til meg fordi jeg kom i en annen bil for å hente det (kona har flere bompenger enn meg ;)). De måtte ha nøkkelen og registrere inn km-stand og det ene og det andre på slike garantiting (altså feillevert ladekabel...)

Da kokte det en smule under topplokket og stakkars kundebehandleren fikk vite hva jeg syntes om saken, at jeg i det hele tatt selv måtte melde en mangel ved levering av bilen som garantisak til verkstedet var jo gale nok, så tok det den tiden det tok, ingen tilbakemeldinger noen gang det er alltid kunden som må purre og purre. Og så måtte jeg plutselig kjøre Leafen for å få bytte den løse ladekabelen (som jeg ikke hadde brukt). Fikk til slutt 10A kabelen, men måtte love å komme inn med bilen dersom Nissan krevde det. Det skal jeg evt gjøre, til normal Nissan-behandlingstid, dvs noen måneder og noen purringer fra forhandler. ;)

Veldig små ting som blir gjort til store irritasjonsmomenter og som kan gjøres på en så mye mer smidig måte...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA