Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Forstmann

#31
Kunne vært moro med en tm3p, har hørt at det er rene sportsbilen. Jeg er nok imidlertid der at høy sittestilling, hengerfeste og stor bakluke er viktigere for mitt bruk. Orker ikke vente på Y, så det blir nok en p45 i sommer dersom x-en lar seg omsette til fornuftig pris.

Ellers kommer det flere alternativer med plass til barnevogn framover til relativt moderate priser, ihvertfall sammenlignet med ny X. Ny X kommer dessuten trolig til å få minst 100 000kr i mva til neste år.

VAG, Hyundai/KIA og Model Y gir valgmuligheter framover.
#32
Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06
Bakgrunn:

Spørsmålsrunde

  • Er det lurt å selge TM3 nå (nye dekk, 3000 kilometer) før TMY dukker opp?
  • Vi trenger ikke mer enn 6 seter, noen grunn til å velge 7?
  • Noen årsmodeller vi bør holde oss unna?
  • Hvor mange km er for mange?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en 5 år gammel X 90D som har gått 100.000km?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en X 75D som har gått 100.000km?

Oppsummering:
Jeg har tenkt å bruke opptil 550k på en brukt TMX med minimum 6 seter, har dere noen tips eller eksempler på gode kjøp?
EAP/FSD er ikke viktig, eneste som hadde vært kjekt er filskifte.

PS: Hvis noen vil bytte en TMX i en nesten ny TM3 kjenner jeg en fyr ;)

1. Selg med en gang du har bestemt deg.
2. «Ny» 7-seter gir mer fleksibilitet og bagasjeplass
3. Kjøp sen 2017 eller nyere
4. 100 000 km er for mye hvis du vil ha litt nybilgaranti
5. Kommer helt an på sjåføren og høydeforskjell på turen. Kjør pent og regn ca 2,5kw per mil. Da kan du dele batteristørrelse på det. Men du bør stoppe og lade før tom, og kjøre videre før full....
6. Samme svar som 5.

FSD er lurt, du får det relativt billig på bruktbil, og du får nødvendige opgraderinger underveis. Mange har fått hw3.0 kostnadsfritt på eldre biler allerede.

Ingen tips til gode kjøp innenfor din ramme, men kan du strekke deg mot 600 for en sen 2017 tmx 100D 7s FSD, CCS ++++  kjenner jeg en fyr  ;D
#33
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Utstyr og forbedringer
onsdag 28. april 2021, klokken 15:31
Koffert!
(Automatisk oversettelse fra koreansk i Edge....)
#34
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Farger på intromodell
onsdag 21. april 2021, klokken 09:31
Matt lakk:
Ikke automatisk bilvask
Ikke vaskemiddel med voks
Ikke poler - sier seg selv
Ikke få riper - dyrt å fikse

Ellers er det bare å finne fram vaskebøtta. Stilig bil!

Lakkforsegling kan sikkert gjøre livet enklere, men det koster litt det også.
#35
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Farger på intromodell
tirsdag 20. april 2021, klokken 22:24
Bildene av Gravity gold er lekre, men det kan selvfølgelig ha med lyssetting å gjøre også. Gravity gold med lyst interiør ser ut til å være «fotomodellen» kler det svarte solcelletaket også. Min bekymring er at lakken er matt, ser utrolig bra ut, men etter å ha lest meg opp ser det ut som om det er litt flere utfordringer knyttet til vedlikehold. Er vel en grunn til at det kun er Hyundai som leverer matt lakk til folket, øvrige bilmerker har det på biler i høy prisklasse der bileieren får sin assistent (tjener) til å håndvaske og tørke den jevnlig.....
#36
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde wltp
mandag 12. april 2021, klokken 14:36
Jeg har fått til svar at 430 km er offisielle wltp-tall for 20´awd long range. Hvis de er offisielle må de vel være testet av noen?

Stusset litt over at gjennomsnittsforbruk i tekniske data er satt til 1,9kw/mil, det skulle bare tilsi 380 km. Er dette vanlig for andre biler, trodde gjennomsnitt var nettopp det?
#37
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
mandag 12. april 2021, klokken 14:31
Fikk tilbakemelding fra Hyundai Norge om at bilen trekker det som er tilgjengelig fra 400v-ladere. (Forutsatt optimale forhold på temp, som osv. selvfølgelig)

Dette gjør vel bilen til den mest avanserte på markedet akkurat nå med hensyn på lading?
#38
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
mandag 12. april 2021, klokken 10:38
Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.
#39
Hyundai Ioniq 5 / Lading av Ioniq 5 på 400v
søndag 11. april 2021, klokken 17:51
Rask ladehastighet er et av argumentene for Ioniq 5. Er det noen som har satt seg inn i hvordan den lader på 400v lynladere?

Leser noen steder at Taycan, som også har 800v-system og superrask lader, som standard kun kan utnytte maks 50kw på 400v ladere. Det skal også finnes tilleggsutstyr til den som kan gi opptil150kw.

Sjekket lynladerne i mitt nærområde, og det er bare 400v. 50kw er for lite idag, og det er foreløpig for få ionity-ladere, selv om det sikkert bygges ut kraftig etterhvert.

#40
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Utstyr og forbedringer
fredag 09. april 2021, klokken 17:31
Sitat fra: mfd på onsdag 07. april 2021, klokken 17:15
Overraskende at lakkbeskyttelse er uten mva hvis man tar det via leverandør.  Det er nesten litt usolidarisk  :-X  ;)


Lakkbeskyttelse er nok ikke fritatt for mva med mindre det er gjort fra fabrikk. Men det kan hende forhandler har avtaler som gir bedre priser til sine bilkunder.
#41
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
fredag 09. april 2021, klokken 17:13
Ulike regler for forskjellige land. Det står bla at kjøretøy importert fra Sveits og Norge er uten toll dersom en kan legge fram dokumentasjon på at bilene kommer fra land omtalt som «preferential origin». Dette er land som har tollfritak etter egen avtale. Sør-Korea har frihandelsavtale med EU og er preferential origin.

20% moms i Østerrike.

Ellers kan det jo hende at det er noen forenklinger i regelverket for privatimport.

Det virker helt usannsynlig at prisene i Norge og EU er så like uten moms dersom det er 10% toll til EU og ikke Norge, det hadde noen utnyttet.
#42
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
fredag 09. april 2021, klokken 14:45
Jeg får pris på 63 040 Euro for i5 med alt tilgjengelig utstyr i konfiguratoren.
Moms er inkludert etter hva jeg kan skjønne, men usikker på om det er toll på biler fra Sør-Korea til EU. EU har en egen frihandelsavtale med Sør-Korea der er tollfrihet på det meste. Toll varierer, og på amerikanske biler har det vært 10%.
#43
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
torsdag 08. april 2021, klokken 19:50
Siden vi ikke kjenner de norske prisene blir det opp til hver enkelt å gjøre sine antakelser. Jeg har vist hvordan en kan regne seg fram til ulike priser ved bruk av den tyske introprisen (som er svært lik den norske) og den østerrikske konfiguratoren. Da får jeg en maksimal rabatt på 25 000 + ionity-avtale. Ser gjerne et regneeksempel på hvordan dette kan bli så mye som 50 000kr.

I Østerrike er pris på solcelletak 1790 Euro, Gravity gold matt 990 Euro og 20´felger 890 Euro. Trekk fra 20% moms for norske priser.

Hva som er et kupp er høyst subjektivt og vanskelig å diskutere.

Forøvrig synes jeg bilen ser veldig spennende ut, og tror lett at dette kan være det beste elbilkjøpet nå. Teller på knappene om jeg skal slå til, men irriterer meg litt over at ikke det er mulig å få se de norske prisene.
#44
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
torsdag 08. april 2021, klokken 19:15
Ser at prisen på p45 omtales som et kupp. Ser man på prisene i Tyskland og Østerrike er sannsynligvis er tilbudet i størrelsesorden 25 000 kr. Det er et greit tilbud, men kupp er det ikke. Tilbudet tilsvarer rabatten de med egne avtaler får på mange bilmerker i dag (feks agrol-avtale).

Pris på p45 i Tyskland var på 59550 Euro inkl 19% moms.
Pris på tilsvarende bil i den Østerriske konfiguratoren er 63040 Euro inkl 20% moms.

Forskjellen blir da 525 333kr - 500 420kr = 24913 kr ekskl moms.

I tillegg kommer Ionity-avtalen, den er verdt ca 3000, men blir til liten nytte første sommeren dersom man ikke får lov til å dra på bilferie på kontinentet.

Dette er med den dyreste lakken, mindre besparelse ved metallic eller pearl, minst med Atlas white.

Ikke sikkert forholdet blir det samme i Norge, men det vet vi ikke før Hyundai viser kortene hos oss. Den tyske prisen ligger i hvertfall nær den norske.

I tillegg er det skapt et inntrykk av at tilbudet er så godt at det ikke gis tilbud om gunstig finansiering e.l.

Den største fordelen (og risikoen ved å kjøpe uprøvd og utestet førstebil) er trolig kort leveringstid.
#45
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Priser ekstrautstyr
torsdag 08. april 2021, klokken 11:30
Har fått anbefalt Dropoff på matt lakk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA