Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Forstmann

Sider: 1 [2] 3 4
16
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:35 »
Tror bare det er Tesla som kan utnytte mer en enfas på 32a 230v, men det koster vel omtrent det samme så du kan like gjerne legge opp trefas i tilfelle du får bruk for kursen til noe annet i framtida. (eller kjøper en Tesla...)

17
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
« på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 14:06 »
Man må ikke se seg blind på ladeprisene, det er totalsummen per kilometer som teller. Har man egen parkeringsplass med strøm skal det mye til for at ikke elbil gir best totaløkonomi uansett. Se på ladeprisen underveis som betaling for mobilitet, ikke sammenlign det med flytende drivstoff. Inntjeningen for bensinstasjonen øker proporsjonalt med tiden bilen står ved pumpa og fyller, slik er det ikke på ladere som tar betalt per kw. Jeg frykter ladekø mer enn høy pris for lynlading. Av den grunn mener jeg i motsetning til mange at ladeprisen bør settes ut fra hvor lenge man bruker stolpen, ikke etter antall kw.

Har kjørt noen bilferier i Europa med Tesla S og senere X, da var det aldri ladekø, og ladingen var "gratis". Allikevel var nok total pris per kilometer for disse bilene høyere for meg enn for en med Ampera-E som betalte dobbelt så mye for diesel for ladingen.....

Klarer man seg med en bil tror jeg det mest økonomiske er elbil (forutsatt at du har privat strøm om natten), skal man uansett ha to biler og kjøre mye nedover i Europa eller langturer i Norge med stor campingvogn på slep kan den andre bilen gjerne ha dieselmotor. Ellers går det også an å leie bil for spesielle anledninger og behov.

18
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
« på: Tirsdag 06. Juli 2021, klokken 14:31 »
Moro å se norske skilter på de internasjonale testene:

https://insideevs.com/news/518294/hyundai-ioniq-5-impresses-autogefühl/

20
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceintervall Ioniq 5
« på: Mandag 05. Juli 2021, klokken 19:44 »
Til den prisen per år hadde jeg gjerne tegnet tiårsvatale….

Jeg fikk tilbud om 5 års serviceavtale uten bremseservice til litt i overkant av 20 000kr. Nå ser jeg at bla Mobile har kampanje på halv pris for treårsavtale, så det er mulig det går an å få en god deal nå, men 3 år inkl bremseservice ti 6700kr høres ekstremt bra ut.

21
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
« på: Fredag 02. Juli 2021, klokken 19:07 »
Det er ingen ting som tyder på at Ioniq 5 er dyr i Norge. Varige prisforskjeller vil føre til gråimport. Akkurat nå har svenskene en lanseringskampanje som innebærer ca 35 000 kroner i rabatt på listepris uten moms. Listepris i Norge og Sverige er omtrent lik.
Vet ikke om svenskene fikk tilgang til p45, her var det også rabatt i 35 000-kronersklassen.

Trenger man ikke bil nå kan man jo vente på Y, men ser ikke ut som om den kommer med det første.

22
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
« på: Fredag 02. Juli 2021, klokken 09:44 »
Sannelig, der var den. My bad. Ser at kampanjemodellen som kan trolig kan sammenlignes med norsk awd premium (avdanced med komfortpaket til 9900) blir ca 35 000 kr billigere uten moms i Sverige. Enig i at det er i overkant stor forskjell dersom det ikke er andre utstyrsforskjeller.

Ser ut som listeprisen er høyere, men det er jo utsalgsprisen (i dette tilfelle lanseringskampanj) som teller.

23
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
« på: Fredag 02. Juli 2021, klokken 09:28 »
Ser at noen er bekymret for forbruket. Jeg kan bekrefte at kjøring på motorvei i regnvær og høy fart/motvind suger strøm. Kjørte i-miev i lignende forhold for noen år siden (ikke høy fart da.. men motvind), og det ble mitt første møte med rekkeviddeangsten.

Har kjørt model 100x nedover kontinentet et par ganger, da stoppet vi stort sett for lading etter to timers frisk kjøring for sikkerhets skyld.

For samenligninger av forbruk ville jeg nok ha lagt mer vekt på motors nylige gjennomførte test.

Når det blir nok ladere er ladehastighet viktigere enn lengst mulig rekkevidde.

24
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
« på: Fredag 02. Juli 2021, klokken 09:21 »
Tror kanskje noen har lest svenske priser feil. Har ikke funnet dem selv, så en link til prislisten hadde vært fint. Sjekket priser i Østerrike og Tyskland ved landsserien, og der var prisen uten moms omtrent det samme som i Norge. Dersom man får den 25% billigere i Sverige er det et kupp, og det er bare å starte privatimport…….

De testene jeg har sett nevner pris som en styrke for Ioniq5, siden den er billigere enn flere konkurrenter med tilsvarende utstyr.

25
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
« på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 19:05 »
Imponerende. Hadde alle bilene like erfarne elbilsjåfører?

26
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
« på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 18:56 »
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

487 for ID.4 Max 1st med disse hjulene.

Blingset litt der, men i tabellen til Motor står de oppført med samme dimensjon på hjulene, og da burde de gå ganske likt, noe de også gjorde. 10 km er ingen forskjell på så lang tur med ulike sjåfører. Å kjøre økonomisk er en kunst, og du kan svi av mange kw ved feil bruk av høyrefoten i oppoverbakker og ujevn kjøring.

27
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
« på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 18:40 »
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

28
Model X / Sv: Råd rundt bytte fra verdens beste bil til brukt Model X
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 15:00 »
Kunne vært moro med en tm3p, har hørt at det er rene sportsbilen. Jeg er nok imidlertid der at høy sittestilling, hengerfeste og stor bakluke er viktigere for mitt bruk. Orker ikke vente på Y, så det blir nok en p45 i sommer dersom x-en lar seg omsette til fornuftig pris.

Ellers kommer det flere alternativer med plass til barnevogn framover til relativt moderate priser, ihvertfall sammenlignet med ny X. Ny X kommer dessuten trolig til å få minst 100 000kr i mva til neste år.

VAG, Hyundai/KIA og Model Y gir valgmuligheter framover.

29
Model X / Sv: Råd rundt bytte fra verdens beste bil til brukt Model X
« på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 19:02 »
Bakgrunn:

Spørsmålsrunde
  • Er det lurt å selge TM3 nå (nye dekk, 3000 kilometer) før TMY dukker opp?
  • Vi trenger ikke mer enn 6 seter, noen grunn til å velge 7?
  • Noen årsmodeller vi bør holde oss unna?
  • Hvor mange km er for mange?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en 5 år gammel X 90D som har gått 100.000km?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en X 75D som har gått 100.000km?

Oppsummering:
Jeg har tenkt å bruke opptil 550k på en brukt TMX med minimum 6 seter, har dere noen tips eller eksempler på gode kjøp?
EAP/FSD er ikke viktig, eneste som hadde vært kjekt er filskifte.

PS: Hvis noen vil bytte en TMX i en nesten ny TM3 kjenner jeg en fyr ;)

1. Selg med en gang du har bestemt deg.
2. «Ny» 7-seter gir mer fleksibilitet og bagasjeplass
3. Kjøp sen 2017 eller nyere
4. 100 000 km er for mye hvis du vil ha litt nybilgaranti
5. Kommer helt an på sjåføren og høydeforskjell på turen. Kjør pent og regn ca 2,5kw per mil. Da kan du dele batteristørrelse på det. Men du bør stoppe og lade før tom, og kjøre videre før full….
6. Samme svar som 5.

FSD er lurt, du får det relativt billig på bruktbil, og du får nødvendige opgraderinger underveis. Mange har fått hw3.0 kostnadsfritt på eldre biler allerede.

Ingen tips til gode kjøp innenfor din ramme, men kan du strekke deg mot 600 for en sen 2017 tmx 100D 7s FSD, CCS ++++  kjenner jeg en fyr  ;D

30
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Utstyr og forbedringer
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 15:31 »
Koffert!
(Automatisk oversettelse fra koreansk i Edge….)

Sider: 1 [2] 3 4