Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Forstmann

#16
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
torsdag 02. september 2021, klokken 10:27
At autopiloten til Tesla er merket beta tror jeg er for å unngå problemer med krav fra brukere fordi programvaren ikke er perfekt. Den selges jo som Full Self Drive.... Brukes på eget ansvar. Min erfaring er at autopiloten på Tesla er mye bedre en på Ioniq 5, på Tesla styrer bilen faktisk av seg selv, og sier fra tydelig når den skrur av. På Ioniq 5 bare deaktiverer assistenten når den ikke klarer å henge med lenger, typisk i midten av en sving. Den sjangler også mer mellom ytterkantene noen ganger.

På den annen side har jeg ikke opplevd fantombremsinger eller plutselig hastighetsreduksjon på Ioniq 5, det var et problem på Tesla, spesielt på nyere veier, feks Stange-Moelv.
#17
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
lørdag 31. juli 2021, klokken 17:27
Kan vel ikke si noe med sikkerhet før jeg har prøvd, men som jeg har vist til tidligere har Hyundai-forhandleren min svart at den tar det som er tilgjengelig fra 400v-ladere. Dette er viktig for meg, ettersom det trolig vil ta tid før det er mange 800v-ladere rundt omkring.
#18
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
fredag 09. juli 2021, klokken 09:34
Jeg ville sjekket nøye med leverandør av bilen og med elinstallatør. Hvis jeg har skjønt det riktig er det lurt å legge opp så kraftig infrastruktur som mulig, men ikke sette opp ladeboksen til å gjøre mer enn bilen kan nyttiggjøre seg.

https://ladefabrikken.no/faq/3-fas-lading-pa-230v-it-nettet/
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-valg-ladestasjon
#19
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
fredag 09. juli 2021, klokken 08:35
Tror bare det er Tesla som kan utnytte mer en enfas på 32a 230v, men det koster vel omtrent det samme så du kan like gjerne legge opp trefas i tilfelle du får bruk for kursen til noe annet i framtida. (eller kjøper en Tesla...)
#20
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
torsdag 08. juli 2021, klokken 14:06
Man må ikke se seg blind på ladeprisene, det er totalsummen per kilometer som teller. Har man egen parkeringsplass med strøm skal det mye til for at ikke elbil gir best totaløkonomi uansett. Se på ladeprisen underveis som betaling for mobilitet, ikke sammenlign det med flytende drivstoff. Inntjeningen for bensinstasjonen øker proporsjonalt med tiden bilen står ved pumpa og fyller, slik er det ikke på ladere som tar betalt per kw. Jeg frykter ladekø mer enn høy pris for lynlading. Av den grunn mener jeg i motsetning til mange at ladeprisen bør settes ut fra hvor lenge man bruker stolpen, ikke etter antall kw.

Har kjørt noen bilferier i Europa med Tesla S og senere X, da var det aldri ladekø, og ladingen var "gratis". Allikevel var nok total pris per kilometer for disse bilene høyere for meg enn for en med Ampera-E som betalte dobbelt så mye for diesel for ladingen.....

Klarer man seg med en bil tror jeg det mest økonomiske er elbil (forutsatt at du har privat strøm om natten), skal man uansett ha to biler og kjøre mye nedover i Europa eller langturer i Norge med stor campingvogn på slep kan den andre bilen gjerne ha dieselmotor. Ellers går det også an å leie bil for spesielle anledninger og behov.
#21
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:31
Moro å se norske skilter på de internasjonale testene:

https://insideevs.com/news/518294/hyundai-ioniq-5-impresses-autogefühl/
#23
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceintervall Ioniq 5
mandag 05. juli 2021, klokken 19:44
Til den prisen per år hadde jeg gjerne tegnet tiårsvatale....

Jeg fikk tilbud om 5 års serviceavtale uten bremseservice til litt i overkant av 20 000kr. Nå ser jeg at bla Mobile har kampanje på halv pris for treårsavtale, så det er mulig det går an å få en god deal nå, men 3 år inkl bremseservice ti 6700kr høres ekstremt bra ut.
#24
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
fredag 02. juli 2021, klokken 19:07
Det er ingen ting som tyder på at Ioniq 5 er dyr i Norge. Varige prisforskjeller vil føre til gråimport. Akkurat nå har svenskene en lanseringskampanje som innebærer ca 35 000 kroner i rabatt på listepris uten moms. Listepris i Norge og Sverige er omtrent lik.
Vet ikke om svenskene fikk tilgang til p45, her var det også rabatt i 35 000-kronersklassen.

Trenger man ikke bil nå kan man jo vente på Y, men ser ikke ut som om den kommer med det første.
#25
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
fredag 02. juli 2021, klokken 09:44
Sannelig, der var den. My bad. Ser at kampanjemodellen som kan trolig kan sammenlignes med norsk awd premium (avdanced med komfortpaket til 9900) blir ca 35 000 kr billigere uten moms i Sverige. Enig i at det er i overkant stor forskjell dersom det ikke er andre utstyrsforskjeller.

Ser ut som listeprisen er høyere, men det er jo utsalgsprisen (i dette tilfelle lanseringskampanj) som teller.
#26
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
fredag 02. juli 2021, klokken 09:28
Ser at noen er bekymret for forbruket. Jeg kan bekrefte at kjøring på motorvei i regnvær og høy fart/motvind suger strøm. Kjørte i-miev i lignende forhold for noen år siden (ikke høy fart da.. men motvind), og det ble mitt første møte med rekkeviddeangsten.

Har kjørt model 100x nedover kontinentet et par ganger, da stoppet vi stort sett for lading etter to timers frisk kjøring for sikkerhets skyld.

For samenligninger av forbruk ville jeg nok ha lagt mer vekt på motors nylige gjennomførte test.

Når det blir nok ladere er ladehastighet viktigere enn lengst mulig rekkevidde.
#27
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
fredag 02. juli 2021, klokken 09:21
Tror kanskje noen har lest svenske priser feil. Har ikke funnet dem selv, så en link til prislisten hadde vært fint. Sjekket priser i Østerrike og Tyskland ved landsserien, og der var prisen uten moms omtrent det samme som i Norge. Dersom man får den 25% billigere i Sverige er det et kupp, og det er bare å starte privatimport.......

De testene jeg har sett nevner pris som en styrke for Ioniq5, siden den er billigere enn flere konkurrenter med tilsvarende utstyr.
#28
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
onsdag 02. juni 2021, klokken 19:05
Imponerende. Hadde alle bilene like erfarne elbilsjåfører?
#29
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
onsdag 02. juni 2021, klokken 18:56
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:44
Sitat fra: Forstmann på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

487 for ID.4 Max 1st med disse hjulene.

Blingset litt der, men i tabellen til Motor står de oppført med samme dimensjon på hjulene, og da burde de gå ganske likt, noe de også gjorde. 10 km er ingen forskjell på så lang tur med ulike sjåfører. Å kjøre økonomisk er en kunst, og du kan svi av mange kw ved feil bruk av høyrefoten i oppoverbakker og ujevn kjøring.
#30
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
onsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA