meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gte-bjørn

#1
Recharge-abonnement kan være relevant for Finland neste sommer ja, men får vente og se. Ihvertfall hvis det er mulig å betale for kun én måned, ikke minst to som jeg forstår er tilfellet med Ionity. To normale ladestopp er nok for at det lønner seg med de norske prisene. Håper det gjelder en måned fra man bestiller, og ikke en kalendermåned?
#2
Ja jeg ser jo at Recharge har forhåndsutfylt NO-REC- der man skal registrere ladebrikke.

Å forby universelle ladebrikker vil være et tilbakeslag for bruker-vennlighet. :( Da må man ha én brikke per operatør (som koster litt å skaffe), eller bruke 3.parts aktører som medfører enten prispåslag eller abonnements-kostnader. Eller gå over til kortbetaling eller app.

Man mister også fordeler som direkte-kunde, p.t. har jeg selv rabatt hos CK, Coop-bonus hos Mer og oppsamling av bonus hos Eviny.

Det burde være mulig å fortsatt bruke "universelle" brikker der man har direkte kundeforhold, så kan man heller forby bruk av disse ved roaming.
#3
Jeg bestilte ladebrikke fra både Fortum og Recharge. Fortum skulle bare ha 5,- inkludert frakt så de er nok ivrige etter å få kunder ::). Recharge skulle ha 50,- Fortum sin blir nok bare å ha som reserve, evt. neste sommer i Finland hvis jeg vil lade hos en operatør jeg ikke har egen avtale med.
#4
Jeg tok feil, prisen i Recharge-appen er 5,99 ::), det var jeg som hadde den stilt inn på vise priser eks moms. Fortsatt billigere enn via Fortum men ikke så mye.
#5
Oi, stor forskjell i Norge også. Recharge Shell Berkåk koster 4,79 i Recharge-appen men 6,41 i Fortum. :o Tror det blir bestilling av Recharge ladebrikke ganske snart ja.
#6
Ang. Recharge i Finland: jeg plukket en tilfeldig stasjon (McD Seinäjoki), den koster nå 3,60 i Recharge-appen, 39 eorocent iflg. chargefinder, og 42 eurocent i Fortum. Så kanskje bryet verdt å skaffe seg Recharge sin ladebrikke også.  ::)
#7
Jeg har registrert min Møller-brikke hos Mer, Eviny, Fortum (enn så lenge), Kople, E-on og Cirkle-K. Lastet nå ned Recharge sin egen app, men de godtar visst kun egne ladebrikker.  :-\  Så da blir det vel å bruke Fortum istedet for å lade der, men nå med Fortum-brikke som jeg har bestilt for kr. 5,-

App har jeg kun måttet bruke for Tesla (som ikke støtter brikker overhodet) og Ionity. Men mulig jeg kunne ladet på Ionity via Fortum?

Jeg bruke VW We Charge sommeren '22 for da var det veldig gunstig. I '23 hadde de priset seg ut. Nå har de visst ikke engang forutsigbare priser  ???

Bra tips om OKQ8, kan være nyttig på vei til og fra Finland neste sommer.
#8
Sitat fra: RJK på lørdag 21. juni 2025, klokken 19:20Eller, du kan koble bilen til Autocharge hos Mer, koblet Mer-brukeren din og Mer-app/brikke. Da vil du starte lading hos Mer bare ved å koble til bilen.

Altså slipper du helt å bippe noen brikke i ettertid. Gitt selvsagt at du har en bil som er godkjent og kompatibel med Autocharge, hos Mer! 8)

Det er dessverre ikke støttet for min VW ID.3. Men jeg synes nå det er veldig greit med ladebrikke også, den ligger lett tigjengelig i bilen til enhver tid.
#9
Etter at jeg skrev innlegget så innså jeg at "problemet" kan løses ved å bestille en egen ladebrikke kun for Fortum, og så slette Møller-brikken i appen. Da vil de ikke bli noen konflikt.
#10
Jeg er fra før registrert både i Fortum Charge & Drive (for å bruke Recharge-ladere), og hos Mer, med samme ladebrikke fra Møller. Nå tilbyr Fortum også "roaming" med Mer.

Så hva skjer da hvis jeg plugger meg i en Mer-lader og tæpper ladebrikken? Blir det registrert hos Mer direkte eller via Fortum, eller kan det til og med være tilfeldig? Jeg vil helst ha ladeøkten registrert i Mer for å få Coop-bonus. Jeg håper ikke jeg blir nødt til å bruke Mer-appen for å sikre det. ???

Jeg kunne i prinsippet avslutte kontoen eller slette ladebrikken hos Fortum og heller registrere meg direkte hos Recharge, men det virker litt drastisk. Dessuten kan det tenkes Fortum er nyttig når jeg antagelig skal ha bilferie i Finland neste sommer.

Jeg ser at Fortum også tilbyr Ionity, betyr det at jeg kan bruke ladebrikken på Iointy og belastes via Fortum? Enklere enn å starte opp i Ionity-appen. Akkurat det er vel bare å prøve, virker det så virker det.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
mandag 17. februar 2025, klokken 23:09
På min første elbilferie i '22 tok jeg ofte matpause mens jeg ladet, og innså etterpå at jeg faktisk ikke hadde stoppet på en eneste regulær rasteplass. Sommeren '23 betemte jeg meg for istedet å ta pauser det DET passet og lade der DET passet, selv om det medførte mer total pause. Og da var det flere ganger kjedelig å vente...  ::) Så ja, jeg skulle gjerne ønske at min ID.3 kunne ta mer enn max. ca. 120 kW.
#12
Melding om oppdatering kom igjen allerede etter første kjøretur, så igår fikk jeg installert 3.7 :D Jeg hadde et visst håp om at problemet med keyless opplåsing var borte men det var det ikke. :-\
#13
På vei hjem idag dukket omsider meldingen "Oppdatering tilgjengelig" i gult opp på skjermen idet jeg parkerte for å sette av to passasjerer. :+1: Men jeg kunne jo ikke stoppe der i fem timer... Før eller siden må den vel også dukke opp når jeg parkerer hjemme.
#14
Er ikke på FB så kan ikke lese hva som skrives. OK, skulle mot formodning melding om installasjon komme likevel så tror jeg at jeg skal avvente til jeg er hjemme fra kort juleferie. Vil ikke bli strandet...

#15
En mulig forklaring kunne være at jeg hadde under 50% på batteriet. Man må visstnok ha 50% for å starte oppdatering. Nå har jeg ladet til 80% men fortsatt ingen informasjon. Hvis jeg klikker inn til Systeminformasjon -> Oppdateringer så sier den at det ikke finnes noen oppdateringer. I mellomtiden *har* jeg fått oppdatering til en service-app i shoppen. Installasjon av den gikk veldig fort.

Skulle gjerne hørt fra flere enn én annen ID.3-eier om hvordan dette har foregått. Jeg begynner å mistenke at bilen har glemt at den har fått oppdateringen. :-\ Da kan det selvsagt tenkes at den vil laste den ned på nytt, hvis ikke VW nekter fordi den allerede har fått den.  ???
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA